ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En okänd son till Oscar I ?  (läst 3467 gånger)

2006-08-08, 22:40
läst 3467 gånger

Nils Jacobson

Jag är nybörjare i släktforskning. Fick nyligen en utredning om min släkt, som går tillbaka till en Karl Petter Landström, född 1836 15/7 i Gärsjön, Norrbärke sn (W), död 1930 18/10 i Åsmansbo, Norrbärke. Hemmansägare. Gift 1861 5/5 i Norrbärke med Karolina Persdotter född 1836 11/3 i Östanberg, Norrbärke, död 1908 5/12 i Åsmansbo.  
 
Den släkting som har gjort utredningen kommenterar varför hon inte gått längre tillbaka än till Karl (Carl?) Petter:  
 
 Enligt föddebok hette hans föräldrar Jan Jansson (1797-1862) och Greta Carlsdotter (1797-1839)
Muntlig tradition berättar en annan historia. Där är Jan och Greta bara fosterföräldrar och som mor anges en Lovisa, piga på Finnbo Herrgård och släkt med Jan. Som far utpekas dåvarande kronprisen Oscar (Oscar I).  
Myt eller sanning? Oavsett vilket - frågan måste utredas innan man kan forska vidare på Carl Petter.  
 
Muntligt hörde jag att kronprins Oscar verkligen lär ha besökt trakten vid en tidpunkt som kan stämma. (Har dock inte kollat detta.)
 
Hur kan man gå vidare? Jag kan bara instämma i det önskemål som någon skrev under Oscar I och Emelie Högqvist - att det borde finnas en sammanställning över alla kända oäkta kungabarn... Tänk så många nya släktingar många skulle få! Jag bor nära Bäckaskogs slott i Skåne, där Karl XV enligt vad som sägs vid visningarna på slottet hade en hemlig gång till pigornas bostad, med resultat att det lär finnas gott om ättlingar till kungabarn i bygden.  
 
En undran är också hur Carl Petter kunde få namnet Landström om han var född Jansson?  
 
Tacksam för alla uppslag,
Nils

2006-08-09, 01:23
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Före sekelskiftet kunde du kalla dig i princip vad som helst i efternamn. Undantag var namn från adliga ätter o.d.
 
Jag har stött på en man som hetat Nilsson, kallade sig sedemera Bång för att avsluta sitt liv med att kalla sig Strömberg. Det värsta var väl att han bytte efternamn när han bytte socken. Det var inte så lätt att hitta honom och han var född på 1840-talet. Förr i världen var förnamnet viktigare än efternamnet, eftersom detta sällan uppgavs. Man kan finna barn där de flesta har olika efternamn, trots att de hade samma föräldrar.  
 
För att känna igen personer så kallades tex Sme-Anna efter (faderns yrke), Solberga-Anna (efter torpet), Sy-Maja (hon var duktig på att sy) osv. Det finns fortfarande äldre som inte har en aning om vem Anna Andersdotter var men frågar du efter Skomakar-Anna, så vet de direkt vem du menar, eller Skomakar-Anders dotter Anna.  
 
Efternamnen började inte bli viktiga förrens runt sekelskiftet 1900, då valde många att antingen ta föräldrarnas efternamn, eller fortsätta med fars förnamn med tillägget son/dotter.  
 
Detta är min erfarenhet dels efter att ha tagit del av muntliga berättelser, efterlämnade dokument samt egen forskning.
 
Mvh
Gunilla

2006-08-09, 01:30
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående; soldater kunde få byta efternamn om de bytte Rote. Jag har soldater i släkten som bytt efternamn både 2 och 3 gånger, antagligen för att det var ett mer passande namn för den nya roten. Detta innebar också att soldaten när den bytte rote kunde ärva föregående soldats efternamn, trots att inget släktskap fanns dem emellan. Helt enkelt för att man var van vid att soldat Krut fanns på detta torp, så fick du vackert börja kalla dig Krut efter din företrädare.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-08-09, 13:26
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Nils,
 
Jag skulle försöka identifiera Lovisa först och främst. Finns någon Lovisa med i husförhörslängderna på Finnbo Herrgård? Kartlägg Jan Janssons släkt i detalj och se om det finns någon släkting Lovisa. Om inte det ger något resultat ökar nog sannolikheten att det hela är en skröna.
 
Lycka till!

2008-07-20, 20:32
Svar #4

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Oäkta son till kronprins Oscar (I) ?
- Charlotta Wilhelmina Claeson, född 1803-01-19 och uppvuxen i Jakob och Johannes församling (AB), dotter till Michael Claeson, snickare vid Kungl slottsbyggnadsstaten. (Hypotes: Blev gravid och skickades ut på landet)
- CWC tjänade runt 1828 som hushållsmamsell hos brukspatron Wetterdal på Ludvika bruk. Hon lär ha haft ett häftigt lynne och ett mycket fördelaktigt yttre.
- CWC nedkom 1829-05-12 i Vännebo (Nya Prästhyttan), Grangärde (W) med oäkta son Isidor (169.84.67600).
- CWC gifte sig 1831-09-11 på samma plats med bruksförvaltare Johan Petter Ekman (169.25.48600) som var systerson till brukspatronen Wetterdal.
- Sonen Isidor växte upp som Ekman i en efterhand allt större syskonskara (Hulda Kristina, Carl Gottlieb, Johan Axel, August Reinhold och min fmff Wilhelm Ottokar) samt blev sedermera stadsläkare i Hudiksvall där han avled 1916.
 
- Isidors barn var bergfast övertygade om att kronprins Oscar var deras farfar och sponsor för såväl faderns som farbrödernas utbildning. Sant/Falskt ?

2008-07-22, 09:34
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej Anders! Det kan man kanske aldrig veta. Men din hypotes: Blev gravid och skickades ut på landet: vet du något om när hon flyttade från Stockholm? I hfl Grangärde A1:15c (1830-40) Gid 169.88.53800 står det att Ekman kommer från W Ny (trodde det också var Värmland, men är Östergötland) och hustrun från Sunne, Wermland. Anteckning i kanten som kan tydas som ankom 1827 och 1828. Isidor står inte skriven som hustruns oäkta son eller styvson. Vad gjorde Ekman 1829? Kan det vara så att han ännu inte hade möjlighet att gifta sig fast han var far till barnet? Det är väl inte konstigt om en bruksförvaltare och släkting till en brukspatron låter sönerna studera?
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 22 juli, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-22, 12:39
Svar #6

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Ingrid och Olof Bergström - Varmt tack för gensvaret!
- Avflyttningstid från Stockholm okänd för mig. Saknar tyvärr familjen Claesons närmare adress i J&J församling. Trist nog återfinns inte J&J avflyttningslängder i Genline. Ser ingen annan råd än att blada igenom tänkbara hfl. Många svårtydda sidor blir det.
- JPE födelse på gården Slätrask i Hammar (T) och uppväxt på morföräldragården Eskeberga i Västra Ny (E) bekräftas.
- ”Sunne i Värmland” upptäckte jag helt överraskande för bara några veckor sedan. Ev familjeanknytning till Värmland är okänd. Uteslöt därför inte att jag feltolkat prästskriften.  Kanske rätt ändå eftersom ni tolkat lika. Får väl bli omfattande Genlinestudier även här.
- Ankomståren till Grangärde tyder jag lika som ni.
- JPE är noterad åren 1828 och 1830  i hfl Ludvika bruk som bokhållare (156.21.900). Tyvärr glugg för 1829. Brukspatronen tillika morbrodern Anders Wetterdal med familj hittar vi på den föregående sidan. Har inte kunnat finna någon Charlotta Wilhelmina Claeson i närheten (saknar därmed stöd för uppfattningen ”hushållsmamsell runt 1828”).
- Ytterligare information (inte alldeles dagsfärsk) med möjliga ledtrådar runt berörda familjer och etableringen av Nya Prästhyttan (Vännebo) kan för den intresserade återfinnas i www.tingdal.com (ingång företrädesvis via Efternamnsregistret).  
- Er bedömning att Isidors far kan vara JPE före äktenskapet är helt rimlig även om jag inte vill anta den riktigt än.

2008-07-22, 16:48
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej igen! Jo, det finns utflyttningsböcker i Genline för Jakob och Johannes var för sig. Hittade henne inte i utflyttning Sunne.
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 22 juli, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-22, 18:09
Svar #8

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Tackar mjukast för tipset om de skilda utflyttningsböckerna, Ingrid!
Nystar fn i hfl Jakob med fokus till fastigheten nr 22 (from 1810 nr 6) i kvarteret Oxen Större. Här bodde CWC morfar, hovschatullmakaren Gottlieb Iversson (se exvis år 1798 GID 1625.16.16400), hos vilken CWC far Michael Claeson lär ha varit gesäll i unga år. För detta saknas dock hfl stöd. Har ej funnit CWC i Jakobs utflyttningsbok 1828 juli-dec. Söket fortsätter.
Hälsning, Anders

2008-07-22, 21:32
Svar #9

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Stockholms stadsarkiv har lagt ut ett stort antal register till kyrkoböcker på nätet, bland annat utflyttningslängderna för Jakob och Johannes.
 
http://www2.ssa.stockholm.se/Kyrkolangder/Kyrkolangd.aspx
 
(Meddelandet ändrat av hoss den 22 juli, 2008)

2008-07-22, 22:32
Svar #10

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Tack Martin för länken till ett utomordentligt sökverktyg som jag inte visste fanns. På 20 minuter lyckades jag söka igenom J&J utflyttningsböcker som annars säkert tagit mig dagar. Mystiken kvarstår: Charlotta Wilhelmina Claeson hittar jag i Födelseboken men inte i någon av utflyttningsböckerna. Bevisligen stannade hon inte kvar i stan. Ej heller har hon gift sig eller bytt namn när hon återkommer 1829 med oäkta son i födelseboken Grangärde (169.84.67600). Skumt!?

2008-08-02, 23:49
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej igen Anders! Har du hittat Claessons i hfl? De finns i Jakob, kvarteret Torsken, först nr 54, sedan ändrat till 10. Sista gången Charlotta Wilhelmina bor hemma är 1824.
En tanke: om hennes far hovsnickaren dog redan 1818, hade hon sedan större chans än andra att ha kontakt med kronprinsen?
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-08-04, 20:34
Svar #12

Utloggad Anders Tingdal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 18:05
    • Visa profil
    • www.tingdal.se
Angående Charlotta Wilhelmina:
Hej Ingrid! Det förargar mig lite att jag trots idogt sökande i hfl Jakob, sida upp och sida ner, missat familjen Claesons hemmakvarter Torsken. Stort tack! Hade precis givit upp hoppet. Lustigt nog är Torsken närmast (tvärsöver Mäster Samuelsgatan) till morfaderns/svärfaderns (hovschatullmakaren Gottlieb Iversson) hem tillika snickeriverkstad i Oxen större, där Michael Claeson för övrigt påstås ha tjänat som gesäll i unga år (ej styrkt av hfl).
Tack vare dig, Ingrid, har jag fått lite nytändning i frågan. Enligt hfl lämnade CWC bevisligen hushållet efter 1824. Varthän? Lusläsning av utflyttningslängd 1824 och 1825 ger inget svar. Fortsätter framåt. CWC chanser till kronprinsträffar, maa (i någon mån)hovanknutna morfaderns och faderns död när hon var 10 respektive 15 år gammal, synes begränsade. Alltså: Inte större chans än andra. Är beredd släppa kärnfrågan. Vill först gärna få fatt på vart hon tog vägen. Hälsning, Anders

2009-10-13, 00:00
Svar #13

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Bäste Nils Jacobsson
Karl Petter Landström fick namnet därför att hans far Jan Jansson bytte namn till Landström 1846 då han köpte sig ett torp i Getbo. Karl Petter var Jans yngste son i hans första gifte av tre. Följande vet man om Jan Jansson Landström:
 
Jan var son till kolaren Jan Andersson i Gesberg och hans hustru Lisa Jansdotter från samma by. Enligt faderns dödsnotis hade Jan haft 6 syskon, vilka alla dött mycket unga, ofta under första levnadsåret och troligen i dysenteri som härjade svårt under den tiden. Jan gifte sig 1820 med Greta Carlsdotter som kom från Stora Tuna och de bodde kvar i Gärsjön ännu 1838 där även föräldrarna bodde med dem. 1839 blir emellertid Greta sjuk i dysenteri och avlider i april. Jan står nu ensam med barnen och har dessutom sin 76-åriga mor att ta om hand sedan fadern dött 1840. Han gifter emellertid om sig redan inom ett år med den jämngamla Maria Hansdotter från Finbo. Maria och Jan får året efter giftermålet sonen Anders Gustaf som emellertid dör vid tre års ålder i en okänd sjukdom. Jans gifte son Jan Erik bor med föräldrarna tillsammans med sin hustru Stina Lisa Hill och deras dotter Anna Lisa.  
 
1846 flyttar familjen bestående av hustru och två barn, modern samt dessutom de två drängarna Jan Erik Jansson och Erik Boman till Getbo där han har köpt sig ett torp - Getbolandet - och uppenbarligen har det ganska bra. Han markerar också sitt nya liv med att byta namn till Landström. Bara några år efter att de ordnat sitt nya liv drabbas familjen åter av olyckan när hustrun Maja dör i en okänd sjukdom den 28 september 1849. Jan lever dock inte ensam så många år. Redan 1853 gifter han sig med den 19 år yngre Maja Lisa Persdotter som tjänat som piga i By. Jan har nu sålt torpet men brukar det vidare en tid. Tydligen har han fått ett bra pris för 1856 finner man honom som hemmansägare i Åmansbo dit han flyttat med hustru och yngste sonen från första äktenskapet.
 
1861 bor sonen Carl Petter och hans hustru Carolina Persdotter och deras fyra barn hos fadern och hans nya hustru. 9 februari 1863 drabbas emellertid Jan av tarmvred och avlider. Den endast 47 år gamla änkan tar nu över hemmanet och bor där tillsammans med Jans son från första äktenskapet och hans nu ganska stora familj som består av fyra söner och tre döttrar.
 
Jans äldste son Jan Erik Jansson (farfars farfars far till undertecknad) bosätter sig med sin familj i Gruvsjön men dör redan 1855, endast 32 år gammal.
Med tanke på den stora familj Jan Jansson Landström hade förefaller det knappast troligt att han skulle ha tagit hand om någon annans oäkta barn - om det inte var på så sätt han fick medel till att köpa torpet förstås
 
Nu behöver man inte sörja för detta för anorna är nog så intressanta ändå.
 
Jan Jansson Landström
Jan Andersson 1760 Gessberg, Norrbärke
Anders Christiansson, 1728 Gessberg, Norrbärke
Christian Christiansson, 1703, Masmästargården Gesberg, Norrbärke
Christian Andersson 1668 Bråfall, Norrbärke
Anders hemmingsson 1630? Gruvriset, Norrbärke
(Stor) Hemming Andersson 1595? Gruvriset, Norrbärke
Anders Jonsson Sågmester 1570? Gammelgården Övre Starbo, Norrbärke
Joen Andersson 1540?  Gammelgården Övre Starbo, Norrbärke
Anders finne, 1500? Gammelgården Övre Starbo, Norrbärke
 
Om släkten på 1500-1600-talen kan man läsa i den utmärkta skriften /Ur Torp och torpare under Starbo Bruk, Schisshyttan och Wäster Silvberg, 1987-1990/ samt mängder i tidens Domböcker där främst Stor Hemming Andersson var flitigt förekommande som känd och mäktig byggmästare och horkarl.
 
Mvh
Jan

2023-07-04, 14:36
Svar #14

Utloggad Marianne Forslin Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 14:36
    • Visa profil
Jag är intresserad att veta vem som skrivit detta.

Mvh
Marianne Forslin Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna