ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottning Silvia  (läst 3588 gånger)

2003-02-15, 17:12
läst 3588 gånger

Lennart Kjörling

Får jag ställa frågan mer direkt. Finns det någon bror till Silvia som är stor jordägare i Brasilien?

2004-10-17, 11:23
Svar #1

Bertil Blomberg

På 700-talet flyttade en del av Moorerna till Portugal.
 
Moorerna var ett nomadfolk i norra Afrika som hade konverterat till Islam på 600-talet e.Kr.
 
Inte därför helt otänkbart att Silvia och Victoria har mooriska rötter från norra Afrika, med tanke på Silvia och Victorias portugisiska ursprung.

2004-10-17, 11:58
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag trodde släkten de Toledo(Alice de Toledo) var från början en spansk ätt eller släkt? Att de utvandrat till Brasilien. Åtminstonne finns det i Spanien en ätt med det namnet. Toledo är ju en vacker och mycket gammal stad på Mesetan inte så långt från Madrid. Någon som vet om Alice de Toledos eventuella rötter i Spanien?
 
M.V.H. Steve

2004-10-17, 12:40
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag ser att Ulf Ståhlberg har svarat på detta i ett inlägg ovan, det missade jag.  
Så det finns en by i Brassilien som heter Toledo också?
de kan ju vara ett tecken på adliga anor, men inte nödvändigtvis. I spanska namn sätter man också denna av (de) framför moderns efternamn. alltså om faderns första efternamn (släktnamn) är Arag?n och modern Toledo blev barnets efternamn namn Arag?n de Toledo (exempel).  
 
M.V.H. Steve

2004-10-17, 14:22
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Jag har fått lära mig, att man i spansk tradition mellan sina föräldrars efternamn sätter konjunktionen y, inte prepositionen de (med ovan givna exempel Arag?n y Toledo, inte Arag?n de Toledo).

2004-10-17, 15:40
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Michaël:
Det känner inte jag till orsaken till, men jag vet att det förekommer. Men jag har flera vänner med namn som Fernandez de Hernandez, Pareja de Santana etc. och har därför undersökt namnskicket. t.ex. finns de dem som använde moderns namn och då skriver de (exempel) de Santana. men det skulle vara spännade att höra mer o y mellan namnen (alltså och) vilket så skulle heta Aragón y Toledo men Toledo e Aragón, inte sant?  
 
M.V.H. Steve

2004-10-17, 16:30
Svar #6

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
De gamla kungarna av Kastilien och Le?n kallas på spanska alltid för t ex Juan I de Castilla y Le?n, Enrique III de Castilla y Le?n etc.

2004-10-17, 22:25
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Tomas, det är kanske(?) en annan sak (men jag vet inte!) kastiljen och León är två regioner, länder tidigare. Det kan också som Ferdinand och Isabel (Los reyes católicos) handla om att två regenter gifte sig med varandra.Isabel av kastiljen (Castilla) och Ferdinand av Aragonien (Aragón). Så fick de dessa länders namn båa två eller tre etc. Det är därför jag är tveksam till hur det förhåller sig med  y  jag tror (men vet ej) at det är en adlig sammanfogning av två ättenamn...låt oss höra andra om saken eller så kommer Michaël tillbaka och förklarar hur det hänger ihop. Så kom jag på om Alice de Toledo (från Brasilien) at hon från början (innan Sommerlath) hette Alice Soares de Toledo så kanske även här i Brasilianska och Portugisiska namn handlar det of faderns och moderns efternamn? Den gamla de toledo ätten i Spanien verkar vara utdöd (dock finns det de Toledo familjer och Toledos i både Europa och USA...) men Som ett tidigare inlägg påpekade var de toledo ätten tidigar hertigar (Duque) av Alba genom kvinlig arvfölgd finns den titeln nu hos en annan ätt, sedan 1700-talet!
 
Med bästa hälsningar: Steve

2004-10-18, 11:11
Svar #8

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Det spanska namnskicket handlar helt enkelt om att man får både moderns och faderns efternamn, förenade med ett y = och. Alltså t.ex. Maria Andersson och Granberg, översatt till svenska namn. Eller i realiteten handlar det om att man hela tiden för vidare farfaderns och morfaderns efternamn. I exemplet ovan med Kastilien och Leon så är det två länder som åsyftas och det är ju mera fråga om en titel, inte om ett namn.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2004-10-18, 14:00
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Detta är en intressant diskussion att följa då Rey JUAN I de Castilla y Le?n (1379-1390) finns med i mitt eget släktforskningsprogram.  
Finns här månne någon som också är ättling till dessa?
 
Bland annat vår svenska Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är direkt avkomling till alla dessa monarker som här har nämnts:
 
1) Rey JUAN I de Castilla y Le?n (1379-1390)
2) Rey ENRIQUE III el Doliente de Castilla y Le?n (1390-1406)
3) Rey FERNANDO II el Catolic de Arag?n (1479-1516)
4) Reina ISABEL I de Castilla y Le?n (1474-1504)
 
På tal om detta med och=y kan jag nämna två exempel från den spanska kungafamiljen:  
 
1) Don Jaime de Marichalar y S?enz de Tejada  
Duque de Lugo  
2) Don Ignacio I?aki Urdangarin y Liebaert  
Duque de Palma de Mallorca  
 
Först kommer Faderns efternamn och sedan moderns efternamn. Dessa åtskiljes av ett y som på svenska är och.  
 
Min fråga är dock den att använder alla i Spanjen detta y eller är det någonting som endast används av adliga och kungliga då Do?a Letizia Ortiz Rocasolano inte använder y mellan sina två efternamn?  
 
Den historiskt sett välkända och mäktiga spanska släkten Fitzjames har sedan 1700-talet innehaft hertigtiteln Alba de Tormes. Steve, då du levt i Spanien vet du säkert om och i fall hur känd är denna släkt i Spanien?  
 
Nuförtiden innehas denna titel av kvinnan:  
 
Do?a Maria del Rosario CAYETANA Fitz-James Stuart y Silva  
18th Duquesa de Alba de Tormes

2004-10-18, 21:48
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja jag ska int göra mig klokare än jag är Ralf. Som sagt de mellan två borgliga namn i (nuvarande)Spanien är som jag har lärt mig det en gång, Fernández de Hérnandez de = af av modern dvs. Fernandez (som fadernsnamn) de (av) Hernandez (i detta exempel moderns namn! Castilla y Leónu ppfattar jag då som om arvingen av Katilljen, var en man och arvingen av León var en kvinna? Och den som ärvde (oftast en man i första omgång) var Kung av Kastilljen och León...? Jo jag känner till ätten Alba de Tormes, men jag känner inte djupare till dem sedan tidigare.  
Vad jag förstod på internet, är att en kvinnlig ättling av släkten de Toledo gifte in sig i släkten Alba de Tormes. Om kvinnor generellt innehar denna titel framför män systrar framför bröder etc. vet jag inte, i så fall är vi ju tillbaka i Bernadottesläkten och Victoria som Sveriges Arvinge...inte sant...  Kungen kan ju inte adla personer i Sverige...vad gör han då om Nu Kronprinsessan Victoria gifter sig med en av sina icke adliga eller kungliga pojkvänner??? Han (Carl XVI Gustav) verkar inte ha samma rätt som Margarethe II af Danmark (Glücksburg) att utdela prins och prinsesse titlar? Hur blir det med jämlikheten då? Och hur blir det med den om han skulle ha möjligheten att göra det.... osv!
 
Med bästa hälsningar: Steve

2004-10-18, 22:58
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Juan I och Enrique III var kungar av både kungariket Castilien och av kungariket Le?n som var i personalunion. Samma gällde för Isabel I, hon var drottning av de två rikena Castilien och Le?n. Så detta med y=och har i detta fall inget med namn att göra. Det är endast frågan om TVÅ kungariken i union med varandra med en gemensam monark.
 
Do?a Cayetana Fitz-James Stuart y Silva
Duquesa de Alba de Tormes
 
Hon är den nuvarande hertiginnan av Alba de Tormes. Detta är den exklusivaste och finaste adelstiteln i Spanien. Hennes son kommer en dag att ärva denna titel från sin mor.
 
Jag hittade för övrigt att hon härstammar i rakt nedstigande led (fffffffmfffffmff) till den världskände Columbus!!! Med andra ord lever hans avkomlingar fortfarande i Spanien.

2004-10-18, 23:22
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
OK Ralf som jag sa jag anar inte varför några kalla efternamn och (Y) efternamn i följd och andra kallas faderns efternamn av (DE) moderns efternamn t.ex. Fernandez de Hernandez etc. (som kamrater till mig gör)? men Y verkar ha något att två länder har blivit sammanfogade, kungadömmen eller hertigdömmen etc...kanske även grevskap? men det får någon som djupare känner till spanska adels traditioner etc. uttala sig om....inte sant?!
Det var intressant att höra att Cristob?l Col?n (Christopher Columbus) fortfarande.  har avkomlingar  i Spanien!
 
Men å andra sidan detta har ju mer att göra med en namn tradition i Spanien än med Drottning Silvia att göra, som jag förstår det. Kanske Peter Karlsson kan flytta den till något lämplig namn/språklig rubrik Spanska efternamn kunde kanske passa? Jag vet inte hur man gör när man redan försent har upptäckt at man svarat på frågan?!    
 
M.V.H. Steve

2004-10-19, 20:00
Svar #13

Lars Öhman

Hertiginnan bär alltså namnet Fitz-James. Det låter väldigt engelskt, väldigt kungligt och väldigt utomäktenskapligt. Kan det vara så att hon är en ättling till Jakob II:s naturlige son hertigen av Berwick, som Jakob II hade med Arabella Churchill, syster till hertigen av Marlborough?

2004-10-19, 20:56
Svar #14

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Lars
 
Du har alldeles rätt!  
 
Do?a Cayetana Fitz-James Stuart y Silva
Duquesa de Alba de Tormes
Duquesa de Berwick
 
Hon bär egentligen efternamnet Fitz-James Stuart. Detta eftersom hon härstammar på svärdssidan i rakt nedstigande led från King JAMES II of England (1685-1688) utomäktenskaplige son James Fitzjames, Duke of Berwick. Med andra ord tillhör hon en gren av Stuarts.

2004-10-19, 22:24
Svar #15

Lars Öhman

Då börjar jag begripa varför denna hertigtitel är så förnäm. Tur att jag benämnde hertigen av Berwick som naturlig son och inte som oäkting.

2009-02-26, 19:06
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll
 
Ibland skall man väl inte väcka det som är dött, men det är ju just det vi sysslar med!
 
Kom de nya anorna till Silvia fram i någon bok av Rosvall? Eller är allt fortfarande höljt i märkligt mörker? Tänker då på antavlan som försvann. Jag fick inte träff på någon bifogad länk, ändrad.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 26 februari, 2009)
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna