ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottning Astrid en svensk prinssesa...  (läst 1282 gånger)

2005-07-21, 20:49
läst 1282 gånger

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Det enda jag har gemsamt med denna vackra Drottning Astrid, den svenska prissesa är att min mamma beundrade henne och hon tycket jag skulle ha en drottningsnamn Astrid som jag skämdes över hela min uppväxttid eftersom det då var ett namn som äldre tanter bar.Då 1952 - 59. Har jag med tiden acepterat mitt namn, för jag nu är en tant men jag tycker den kvinnan var vacker och verkade snäll så jag bär det med stolthet.  
 
Jag har inte sökt och jag tror inte vi på något sätt även skulle vara släkt än att hon var min namne eller vad det nu heter.
 
Men släktforskare som jag är så är jag nyfiken på hennes släkttavla är det någon som vet hur den ser ut om den sträcker sig till vanligt folk  och vart i landet.
 
MVH Astrid Lundström

2005-07-22, 11:29
Svar #1

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Drottning Astrid av Belgien var dotter till prins Carl av Sverige och prinsessan Ingeborg av Danmark
Prins Carl var son till Oscar II av Sverige och Sophia av Nassau. Prinsessan Ingeborg var dotter till Fredrik VIII av Danmark och Lovisa av Sverige (en dotter till Karl XV av Sverige och Lovisa av Nederländerna). Prinsessan Ingeborg var syster till kung Hakon VII av Norge och även till Christian X av Danmark.
Jag vet ej, vad du i detta fall menar med vanligt folk, men vad jag vet, härstammar drottning Astrid från idel kungligheter och från de gamla medeltida frälseätterna i Sverige. Om du med vanligt folk menar dessa frälseätter under medeltiden i Sverige, så gör hon det och många, många svenskar har naturligtvis gemensam härstamning med henne, men i de flesta fall går anorna ihop först under medeltiden med dessa gamla frälseätter. Det finns mycket litteratur, som du nog vet, om kungligheter och de medeltida frälseätterna på biblioteken.
 
Mvh
Bengt Örtenholm

2005-07-22, 18:54
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Personligen vet jag att Prinsessan Astrid av Sverige även härstammar från den välkända danska kungen Konge CHRISTIAN IV af Danmark og Norge (1588-1648). Från bland annat min egen släktforskning vet jag att även många svenskar härstammar ifrån denna kung genom bland annat de friherrliga och grevliga ätterna Beck-Friis.

2005-07-22, 21:36
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag reser bort för flera veckor och kan på så sätt inte delta i diskussionerna på ett bra tag. Skön sommar!

2005-07-22, 22:50
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jodå, nog sträcker sig Astrids antavla till vanligt folk och det snabbare än vad som anges ovan. För inte har väl herrarna Palmgren och Örtenholm glömt att Jean Baptiste Bernardotte var en vanlig dödlig alldeles vanlig borgarson, innan han blev general i Napoleons armé och bjöds hit att bli kung för det avlägsna Sverige...?!
Kusinerna prins Carl och prinsessan Ingeborg, Astrids föräldrar alltså, var således båda två barnbarns barn till borgarsonen Bernardotte, om jag räknat rätt... (Karl XIV Johan = JBB - Oscar I - Karl XV, resp. Oscar II, osv.)

2005-07-23, 14:12
Svar #5

Lennart Andersson

Prins Carl var kusin med prinsessan Ingeborgs mor Lovisa (Karl XV:s dotter) och följaktligen var Ingeborg nästkusin med sina egna barn.
 
/Lennart Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna