ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-27  (läst 2605 gånger)

2002-07-14, 13:58
läst 2605 gånger

Ebba Anell

Finns kronprinsessans, av kungaparet godkände (enligt kvällspressen), pojkväns anor utredda?

2003-08-06, 17:26
Svar #1

Richard Fredriksson

Jag läste i Aftonbladet att fadern är kommundelschef i Sandviken och att modern jobbar deltid på postgirot. Kommer de att få några titlar om de blir kungliga svärföräldrar?

2003-08-19, 18:24
Svar #2

Jan Åke Lövgren

Varken herr Westling själv eller hans föräldrar kommer att få några titlar. Tack och lov.

2003-08-20, 12:58
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Jo, om Kronprinsessan skulle gifta sig med Daniel Westling blir han prinsgemål och sålunda »Prins Daniel». Så skedde exempelvis i Danmark när Prinsesse Margrethe (sedermera Dronning Margrethe II) gifte sig med Comte Henri de Laborde de Montpezat, numera Prins Henrik til Danmark.

2003-08-20, 20:26
Svar #4

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Ja, självklart måste den man som gifter sig med Victoria få titeln prins, konstigt vore det väl annars. Och barnen blir ju också prinsar och prinsessor. Men mannen ifrågas föräldrar och andra släktingar får naturligtvis inga kungliga titlar.

2003-08-20, 20:56
Svar #5

christina holmér-gunnerfält

Detta med prinstitel är väl självklart man behöver väl inte titta längre än på vår egen drottning eller hur som inte heller kommer från något kungahus? Jag tror vi lever i ett modernt samhälle, vi kan väl också titta på våra grannar i t.ex. Norge. Som det moderna Sverige vi lever i tror jag inte vi behöver ha någon utredning av Daniel Westlings anor, det som kanske har betydelse för att passa svenska folket är nog som vi också kunnat läsa i dagspressen inga lik i lasten.

2003-08-20, 21:34
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej, det får de ju inte, och det var just därför den gamla grundlagen inte tillät giftermål mellan en svensk prins och (som det hette) enskild svensk mans dotter. Skälet till detta var att ingen vanlig svensk familj skulle kunna tillskansa sig fördelar eller privilegier genom att på detta sätt bli nära släktingar till kungahuset. Utan att ta ställning i frågan om huruvida kungliga personer ska ha rätt att gifta sig med vilka de vill, och ändå behålla sin titlar och/eller sina platser i successionen, kan man ju ändå konstatera att den moderna och liberala hållningen i dessa frågor skapar nya problem, som så gott som ingen förefaller ha förutsett eller riktigt tänkt igenom. Är det överhuvud taget möjligt att regentens svärföräldrar tillika nästa regents far- eller morföräldrar inte på minsta sätt gynnas ifråga om t.ex. utdelande av ordnar och medaljer, inbjudningar till kungamiddagar, statsbesök och Nobelfester? Skulle det t.ex inte vara frestande för en nytillträdd monark, att som första åtgärd ge sin åldrige far- eller morfar Serafimerorden eller åtminstone Illis Quorum? Och hur behålla åtminstone något av exklusivitet, upphöjdhet och hemlighetsfullhet över kungahuset (och är detta önskvärt och nödvändigt för ett kungahus?), när man vet att kungens/drottningens morfar/farfar är ens gamle skolvaktmästare (inget ont om skolvaktmästare, naturligtvis...) och att kronprinsens farmor var städhjälp hemma hos ens faster för bara något decennium sedan? Men skäll nu inte på mig, utan kom med konstruktiva inlägg i stället. Observera att jag bara har ställt frågor, inte besvarat dem. Och som sagt - inte tagit ställning.

2003-08-20, 21:48
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, det framgår väl av sammanhanget, att min inledning: Nej, det får de ju inte, och... hänvisar till Kerstin Malms inlägg (kl 20.26). Jag håller ju vanligen på och filar ganska länge på mina inlägg, så inlägget kl. 20.56 hade jag inte sett.

2003-08-20, 23:51
Svar #8

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Eftersom inaveln i Europas kungahus ställt till det, är det ganska bra att friskt blod nu kommer in. Mig stör det inte att en son till en ensamstående lokalvårdare (till exempel, nu menade jag inte Hr Westling) sitter med sin hustru Drottningen vid nobelmiddagen, och kan kalla sig prins. Presidenter kan ju komma från enkla förhållanden, så varför inte en prins? Monarkin är trots allt en förlegad och i en demokrati icke passande institution. Kanske kan vi åtminstone modernisera den genom att en man av folket får taga plats i det kungliga slottet!!

2003-08-21, 01:07
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

Att monarkien är »en förlegad och i en demokrati icke passande institution» är inget självklart och indisputabelt påstående. Monarkien snarare upprätthåller en sund demokrati och utgörer ett skydd mot en ännu mer långt gående partipolitisering av styrelseskicket. Och vad en man av folket har där att göra, förstår jag inte: precis som Carl-Fredrik Hanzon låter beröra i sitt inlägg, så förstör detta monarkiens själ.

2003-08-21, 06:11
Svar #10

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jaha, då är Michael igång igen med sin monarkistiska inställning. Den har vi hört från andra diskussioner ang. monarkin, så den börjar vi inte om igen, tycker jag. Om Daniel får en prinstitel eller inte spelar ju heller ingen roll. Jag tror inte att det för att bli kallad prins som Daniel eventuellt gifter sig med Viktoria. Jag hoppas att det i så fall är av andra mänskliga skäl tex kärlek...

2003-08-21, 09:27
Svar #11

Johannes Gvert

Anita, Nu säger du ju samma sak som Michael fast tvärtom, hans åsikter behöver vi tydligen inte höra men själv säger du sedan att det inte spelar någon roll om han får prinstitel eller inte, det är väl ett lika anti-monarkistiskt inlägg som Michaels är pro-monarkistiskt?

2003-08-21, 10:15
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Johannes! Min åsikt om monarki är nog välkänd här i forumet så den behöver inte upprepas. Vi har ännu så länge monarki. Deras titulaturer är prins, prinsessa, kung och drottning. Titulaturen har ju ingen betydelse, för det behöver man inte vara anti-monarkist? Det kan ju vara praktiskt för dem att vara något när de inte kan eller får skaffa sig något annat arbete. Mvh Anita

2003-08-21, 13:32
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att det upprätthåller en sund demokrati att statschefen ärver sin post och liknande bisarra påståenden till försvar för den s.k. monarkin (som inte är någon monarki) har vi hört förrut. Ska vi veva det gamla positivet en gång till? (Eller är det ett negativ...? J) En liten undring bara: Varför inskränka detta skydd mot partipolitisering av styrelseskicket till statschefen? Varför ärver inte också statsministern sin post? Och talmannen, ja, varför inte hela riksdagen? Och kommunalråden och...? Det är konstigt att man inte någonstans i världen har försökt att avskaffa allt partipolitiskt käbbel! Eller har man det...? För att återgå till det verkliga ämnet (rubriken) för den här diskussionen, så är det rent vidrigt att någon ska behöva hängas ut för att få sin härstamning godkänd för kunglig avel på detta vis! Är detta Släktforskarförbundets eller Kennelklubbens diskussionsforum?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-21, 14:37
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil

2003-08-21, 15:00
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-21, 15:56
Svar #16

Julia Andersson

Jag tycker att det här är en vedervärdig diskussion. Kerstin Malm: Eftersom inaveln i Europas kungahus ställt till det, är det ganska bra att friskt blod nu kommer in. Det är ett självgott påstående med ditt släktträd utgivet och allt. Jag har sett många bättre. Hur gjorde du när du valde man till dina barn? Kunde det inte bli sämre? Eller tycker du att det är en demokratisk rättighet att vädra dina åsikter om någon annans inavel? Idioter gör Gud till sin egen avbild. Jörgen Tollesson: Det är ett problem att vissa partier gynnar sina egna. Någon måste hålla ett vakande öga. Men jag hade gärna sett mer av ingripanden. Många f.d. riksdagsledamöter och ministrar får höga positioner utan att någonsin ha uträttat något av värde som motsvarar deras position. Att ha haft en titel räcker oavsett hur den titel skaffades eller användes. Mikael Lehman: Bra!

2003-08-21, 16:05
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Välkommen till Anbytarforum, Julia Andersson! Någon måste hålla ett vakande öga. J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-21, 17:18
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Julia Andersson Ditt svar till Kerstin Malm tangerar grov ärekränkning i mina ögon. Ett vedervärdigt inlägg var ordet.

2003-08-21, 18:19
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Vem är Relling? nyfiken fråga. Peter Karlsson, kan Du vara snäll och radera mitt inlägg i diskussionen, som Jörgen hänvisar till. Av någon anledning kommer jag inte ut med mina mail nu igen. Nu tycker jag att det räcker med pikar från Tjörn. Hälsn. Eivor

2003-08-21, 19:08
Svar #20

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Westling, Daniel (eventuell prinsgemål) Angående rubriken. Det borde väl heta prinsessgemål tycker jag.

2003-08-21, 21:40
Svar #21

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Vad jag avsåg med inaveln var den välbekanta hemofilin, som grasserat i många av Europas kungahus. Jag vet inte vad du trodde att jag menade? Måste man vara så otrevlig? Mår du bra av det?

2003-08-21, 21:58
Svar #22

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Carl-Fredrik: Det kan säkert finnas människor som finner det oerhört upprörande att en kommundelschef får en Illis Quorum eller en serafimerorden eller vad helst som nu kan delas ut, men det torde väl bland de stora skarorna i vårt land näppeligen uppröra särskilt många. Då det torde bli så att eftersom dessa människor kommer att bli rätt så frekventa gäster vid slottet, och förmodligen bjuds in till en och annan middag av lite mer familjär karaktär så varför inte hänga på dem ett par ordnar för syns skull. Om det nu är skick och fason bland det övriga umgänget så är det väl mest praktiskt. Trots allt så har de ju uppfostrat den man som skall uppfostra en kommande regent, det är väl värt en orden så säg? Och om de också får sitta vid Nobelfesten och diskutera partikelfysik eller genteknik med någon forskare så går väl inte världen under av det? Och inte blir hans fastrar och mostrar så mycket mer märkvärdiga av detta, i vart fall inte mer märkvärdiga än de frillor och frillobarn som tidigare kungar hållit sig med. Jag vill inte heller ta ställning, jag blir inte upprörd om de inte får några fringisar. Det är så att säga en diskussion som jag inte tror konkurrerar bort snacket vid kaffebordet om vart det är extrapris på falukorv och köttfärs. Bernt Bergkvist

2003-08-21, 23:48
Svar #23

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Som en liten parantes till dagens livliga debatt om kungahuset såg jag någonstans att just denna dag, den 21 augusti, men år 1810, utsågs Jean Baptiste Bernadotte till svensk troföljare vid Riksdagens möte i Örebro (hoppas att det är rätt uppfattat av mig!) Verkar som familjen väcker känslor fortfarande...

2003-08-22, 04:38
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Rojalisten Julia Andersson ondgör sig över personer som får höga positioner utan att någonsin ha uträttat något av värde som motsvarar deras position - uppenbarligen utan att inse att det är en korrekt beskrivning av kungahusets medlemmar.
Hälsar vänligen
Maud

2003-08-22, 12:03
Svar #25

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Namnet Westling har kommit in i mitt släktträd hehe (en släkting som är ingift dit). Får se var man hamnar.

2003-08-26, 17:47
Svar #26

Richard Fredriksson

Daniel lära vara född den 15 september 1973, samma dag som Gustaf VI Adolf avled och efterträddes av vår nuvarande kung. Märklig slump! Fadern heter Olle.

2003-08-26, 23:57
Svar #27

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vilket lagrum skulle Sveriges statschef stödja sig på, för att kunna tilldela en måg NÅGON titel?

2003-08-27, 00:01
Svar #28

Utloggad Anders Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är händelsevis ingen som känner till något om Daniel Westling´s ANOR?

2003-08-27, 04:24
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Vilket lagrum stödde sig kungen på när han tilldelade sina barn titlarna prinsessa respektive prins, eller deras hertigdömen? Den svenska statschefen äger inte rätt att adla medborgare längre, det är helt riktigt. Men en kvinnlig tronföljares tillkommande ska enligt rådande regelverk för hur monarki går till bära titeln prins av Sverige. Det handlar på intet vis om att statschefen skulle tilldela sin måg en titel, det är enligt precis samma princip som drottning Silvia har fått titeln drottning enär hon har gift sig med en regerande kung. Att Silvia sedan den 19 juni 1976 har titeln drottning av Sverige är vare sig mer eller mindre lagligt reglerat än det faktum att kronprinsessan Victorias tillkommande kommer att bli prins av Sverige. Enligt all praxis, även om det måhända inte finns på pränt i vare sig successionsordningen eller i något annat lagrum, och kanske aldrig ens har gjort det, så ska en hustru till en kung bära titeln drottning, en hustru till en prins blir ofrånkomligen prinsessa och en make till en kvinnlig tronföljare blir prins. Likaväl som maken till en regerande drottning alltid är prins. Den dag prins Carl Philip gifter sig kan hans hustru omöjligt undgå att bli prinsessa av Sverige och hertiginna av Värmland. Och lika självklart ska Victorias tillkommande bli prins. Eller inbillar sig någon att vi i den mer eller mindre avlägsna framtiden bortom tronskiftet kommer att ha en Hennes Majestät Drottning Victoria med maken, herr Daniel Westling? Det är precis samma sak som med vår betitlade adel, alla kvinnor som gifter sig med en svensk greve eller friherre blir i full enlighet med giftermålet grevinna eller friherrinna. I lika full konsekvens med hur monarkin har fungerat i alla tider, och där inget säger att det finns någon anledning att införa nya idéer, kommer det däremot inte vara tal om att prinsessan Madeleines tillkomande skulle få någon prinstitel. I varje fall inte automatiskt för att han gifter sig med en prinsessa med en blott hypotetisk arvsrätt till tronen. Skulle däremot såväl Victoria som Carl Philip av någon bisarr alternativt mycket sorglig anledning falla ifrån tronföljden så att Madeleine blev kronprinsessa eller drottning skulle förstås saken komma i ett helt annat läge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna