ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-25  (läst 1863 gånger)

2002-11-21, 22:43
läst 1863 gånger

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
I en Levnadsbeskrivning skildrar min farfarsfar, ritläraren vid Tekniska skolan i Örebro, Adolf Kjellström en resa han gjorde sommaren 1868 till England och Frankrike.  Han åtföljdes då av en tidigare elev Julis Elgérus som skulle uppsöka den ansedde färgarfabrikören Bernadotte i Suresnes, (vilket vad jag förstår ligger strax utanför Paris) för att han skulle få utbilda sig i färgaryrket.  Det nämns även en son B. och en dotter Alice B. som gifte sig detta år.
I NE står nämnt att släkten Bernadotte lever i Frankrike och det hänvisas till ättlingar till en bror till Jean Baptiste B.farfar.
Det vore intressant att få uppgifter om denna släktskap.  Jag har sökt på Stadsbiblioteket i Stockholm men ej sett någon ny upplaga av Bernadotteättlingar.  Mvh  Anna Haak

2002-11-21, 22:50
Svar #1

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

En genealogi över släkten Bernadotte, inklusive dess icke kungliga grenar, finns i Genealogia Gothica -- kvaliteten på denna genealogi undandrager sig dock min bedömning.
 
Andra grenar av släkten Bernadotte, än dem, som härstammar från Karl XIV Johan medtages väl av naturliga skäl inte i Bernadotteättlingar (inte i första utgåvan i alla fall, den har jag i bokhyllan).

2002-11-22, 18:32
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det är säkert riktigt att det finns släktingar till våra Bernadotte kvar i Frankrike i dag. När jag bodde i Pau (Karl XIV Johans födelsestad) på 60-talet fanns det flera i telefonkatalogen.  
 
Senast plockades släktingarna fram när vår nuvarande kung besökte Pau i början på 80-talet.
 
Man kan nog inte utan vidare lita på, att någon viss Bernadotte i Pau eller annorstädes är släkt med vår kungafamilj. Prins Wilhelm var på 20-talet i Pau och sökte reda på födelseattesten för sin farfars farfar. Han anmärker: Det gällde att leta igenom hela raden av Bernadotte födda i Pau -- de äro många, ty förr var namnet vanligt.
 
På Systembolaget kan man köpa en Bordeaux: Chateau Fournas Bernadotte för facila 218:-. Om den är släkt vet jag inte, men namnet är kanske bra för marknadsföringen.
 
Per Thorsell.

2002-11-24, 22:47
Svar #3

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej igen ( tidigare inlägg 21/11) ! Tack för rådet om Genealogia Gothica ! -   Jag tror färgarfabrikören Bernadotte är släkt med Karl XIV Johan och tycker fortfarande det vore intressant hur de var släkt.  Jag citerar åter Adolf Kjellströms reseskildring från juli 1868  ... vi bjödos där ( hos B:s) på frukost, som började med meloner, vilka av fransmännen ätas med salt i stället för med socker såsom vi äta dem.  Vi fingo socker och funno melonerna utmärkta. Vi bjödos också på vin från Pau och måste dricka Hans Maj:t Kungens av Sverige skål nästan till överflöd, så att jag, som ej plägade smaka starka drycker av något slag, måste be om att slippa, såvida jag ej skulle bli alldeles redlös.  Sonen B följer de resande till Versailles och  ... in i Marskalksalen visade han oss det i ett mörkt hörn hängande porträttet av prinsen av Ponte Corvo och på likheten mellan dennes och hans eget ansikte, som också var påfallande stor.  Jag tycker det är en charmig ögonblicksbild av en sommardag för 134 år sedan.

2002-11-24, 23:54
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Anna,
jag tog mig en titt i min genealogiska databas, där jag har lagt in utredningen över släkten Bernadotte från Genealogia Gothica. Någon Alice Bernadotte kan jag tyvärr inte finna. Inte heller kan jag finna någon Bernadotte med något av yrkesalternativen färgare, färgerifabrikör eller fabrikör. Det kan ju givetvis röra sig om en släkting i alla fall, men GG tycks inte ha känt till honom, hursomhelst.
 
Tyvärr!

2002-12-15, 22:58
Svar #5

Utloggad Clas Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2009-06-23, 23:19
    • Visa profil
Jag undrar om någon vet något om kung Oscar II:s eventuella utomäktenskapliga barn ?  
 
Tacksam för svar!

2002-12-15, 23:19
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Under många andra rubriker här har det omnämnts lite om även Oscar II:s frillobarn - men framförallt under Gustav V 's uekte barn står det redan en hel del..

2002-12-31, 15:32
Svar #7

Per Anderzon

Jag har en fråga till Ted Rosvall om den andra boken om Bernadotteättlingar har kommit ut än?

2002-12-31, 16:27
Svar #8

Martin Mattsson

Hej och Gott Nytt År!
Jag ville bara lägga mig i diskussionen om att de kungliga ibland använder sig av namnet Bernadotte. Jag har själv träffat medlemmar av kungahuset vid flera tillfällen då de handlat i den butik där jag arbetar. De kommer då som helt vanliga privatpersoner utan vare sig uppvaktning eller vakter, och betalar sina inköp med kreditkort. Anledningen till att man gör så kan ju t ex vara en önskan att just få vara vanlig.  
Sedan kan det ju också ha rent praktiska orsaker, som att alla våra dataregister är uppbyggda på personnr, för- och efternamn. Hur ska då en bank kunna ställa ut ett kreditkort på en person med bara ett förnamn?  
Vänligen
Martin Mattsson

2003-01-04, 17:06
Svar #9

Niels Petersen

Denne inte-kungliga, däremot borgerlige  
(ofrälse)  
arbejdersläkten Bernadotte från Pau i  
Syd-Frankrig, hörer vel bättre hjemme under  
Kändisers härstamning?

2003-01-04, 19:57
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
?? Vilken kändis härstammar i så fall från denna släkt?

2003-01-05, 13:22
Svar #11

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej !  Jag misstänker att Niels Petersens inlägg möjligen handlar om den av mig sökte färg(eri)fabrikören Bernadotte i Suresnes utanför Paris.  Det är ju helt klart att han inte är kunglig men sonen som visade en bild av marskalk Bernadotte i Versailles menade att de hade någon rottråd gemensamt det kan ju vara via bröder till far, farfar, farfarsfar etc ! Någon har ju även påpekat att namnet förts vidare via kvinnolinje. Att jag satt in efterlysningen under kunglig genaealogi är ju helt enkelt att associationerna till namnet leder dit.  En variant vore under Övriga släkter som Peter Karlsson anser bäst vid ovanliga släktnamn;  kanske under länder/ Frankrike   ;  jag återkommer väl där kanske såsmåningom.  MVH  Anna Haak

2003-01-05, 13:45
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att diskutera eventuella samband bakåt i tiden mellan den kungliga ätten och franska släkter med samma namn passar väl alldeles utmärkt här, tycker jag. Kör hårt, Anna!

2003-01-07, 17:47
Svar #13

Niels Petersen

Jeg tænkte mere på den i Sverige 
indvandrede 
slægt Bernadotte, som jo ikke er spor mere 
kongelig, end f.eks. slægterne Hitler, 
Buonaparte 
eller Bush.
 
Virkeligt adelskab og kongelig værdighed er 
ikke 
noget man kan købe, og en titel gør en skam 
ikke 
kongelig når ens familie ikke er det.

2003-01-07, 17:57
Svar #14

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Niels,
 
När allt kommer omkring är frågan om vilken släkt som skall kallas kunglig eller adlig en defintionsfråga, det finns inget objektivt svar på den frågan (försåvitt du inte tror att furstar och adelsmän är en egen människokategori, och det har jag svårt att tänka mig). Den enkla definitionen på en kunglig släkt bör väl rimligen vara att det är en släkt som innehar/innehaft tronen i ett arvrike. Eller?
 
Adliga släkter bör väl vara sådana, som förlänats adelskap av en furste (enligt ovanstående definition). Vilket i teorin innebär, att adelskap de facto skulle kunna köpas, om någon furste (med lagliga rättigheter att göra så) fick för sig att sälja bördstitlar...

2003-01-07, 18:14
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det verkar vara en praktisk definition, Johan. Alla kungliga ätter har någon gång inte varit kungliga. Bernadotte är bara en ovanligt ung sådan. Eller menar du att Jean Baptiste köpte sig titeln, Niels?
 
(hoppas inte en ny front har öppnats i det pågående dansk-svenska kriget...  )

2003-01-08, 13:47
Svar #16

Björn Stålhed

Niels, vill bara säga att Danmarks Drottning Margarete och Sveriges Konung Carl Gustav är kusiner (om du inte visste det).

2003-01-11, 01:13
Svar #17

Niels Petersen

Anders, hr. Bernadotte fik den svenske trone 
fordi svenskerne i første omgang ønskede 
fred med 
Buonaparte. Derefter valgte Bernadotte at 
vende 
ryggen til sin store velgører, den samme 
Buonaparte. En slik forræderisk optreden 
skulde 
diskvalificere ham fra kongelig værdighed. 
Hvad 
havde Bernadotte været uden Buonaparte? 
Intet, 
måske væver som sine forfædre fra Pau? 
Bernadotte 
var efter mit (og mange andres) syn en 
gemen, 
oportunistisk slyngel, og ingen konge.
 
Björn, jeg støtter ikke familien Glücksburg i 
Danmark, men en anden tronpretendent, som 
efter 
mit syn har en bedre arveret til den danske 
trone. Og uanset er Glücksburgs forbindelse 
med 
borgerlige slægten Bernadotte intet plus.

2003-01-11, 08:19
Svar #18

Bengt Olsson

Niels, vad har du emot monarkin och Bernadotte ?
 Norska kungahuset är ju också släkt med de Danska och Svenska. Vill du ha bort den nordiska monarkierna ?????

2003-01-11, 11:12
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Något som varit uppe alldeles tillräckligt i forumet är debatter emot kungahuset (och ibland även mot vår nuvarande successionsordning). Sådana diskussioner har tidigare flyttats och stängts - de har inget i Anbytarforum att göra. Det finns förstås många som inte vill ha kvar monarkin - men sådan debatt skall alltså inte föras här på Anbytarforum!
Bernadotte är sedan snart 200 år vår regerande kungaätt och här kan vi diskutera genealogiska frågor kring denna ätt.. Självklart diskuteras även tidigare Bernadottar (av samma släkt) här, även om de inte har kunglig anknytning bakåt, de är ju anor till vårt nuvarande kungahus.

2003-01-11, 11:24
Svar #20

Bengt Nilsson

Inte för att hr Petersens inlägg har särskilt mycket att göra med det jag uppfattar som Anbytarforums uppgift. Men åtskilliga av hans påståenden är skäligen felaktiga. Bernadotte blev närmast vald utifrån tanken att en framstående militär var rätte mannen att återupprätta Sveriges storhet, ta Finland tillbaka etc. Att Bernadotte skulle stått särskilt högt i gunst hos Napoleon stämmer inte heller. De var vid flera tillfällen närmast rivaler och vid tidpunkten för tronföljarvalet 1810 var förbindelserna dem emellan frostiga. Bernadotte hade till stor del revolutionen, inte Napoleon, att tacka för sin karriär. Hans snabba befordringar under första halvan av 1790-talet var ett resultat av insatser vid arm?n i Tyskland. Det var först 1797 som Bernadotte första gången träffade Napoleon och då var Bernadotte redan divisionsgeneral.  
 
När det sedan gäller Karl Johans politik som svensk tronföljare: vems intresse var det då hans uppgift att värna? Skulle han vara lojal mot Napoleon och Frankrike eller var hans uppgift som svensk kronprins att göra det som han ansåg vara bäst för Sverige? Jag vill nog hävda att det senare måste vara det rätta. 1812 års politik ogillades av många, men visade sig onekligen som ett mycket förnuftigt val.  
 
När det sedan gäller vem som får lov att vara kung så har väl åtskilliga släkter av enkelt ursprung nått tronen. Även de äldsta furstesläkterna torde väl någonstans i det förgångna härstamma från en vanlig bonde. Om förfadern var bonde på 700-talet eller borgare på 1700-talet är väl helt egalt.

2003-01-11, 20:30
Svar #21

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Jag har läst nånstans att svenskarna hörde sig för hos Napoleon (man frågade alltid honom vid den här tiden) om han hade någon lämplig, gärna marskalk, till den svenska tronen. Napoleon ska ha valt Bernadotte närmast för att bli av med honom. Vet inte hur pass sant det är.

2003-01-12, 05:05
Svar #22

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Christer Gustafsson!  
 
Vad har du för referenser om det nyss skrivna uppgifterna
 
Mvh olle andersson

2003-01-12, 05:16
Svar #23

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Johan Rson Sjöberg (Sukulainen), Anders Berg (Zzz)  
 
Ni är för roliga i att utrycka er.  
 
Mvh olle andersson.

2003-01-12, 07:30
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej
Anders
Visst var det för några 10-tal år sen om köpta titlar i debatten. Nånstans man behövde slantarna och man fick titel och fina papper.
 
Olle
Jag har i bakhuvet att jag hört eller läst att Napoleon ville bli av med Bernadotte. Men det var länge sen.
mvh
rune

2003-01-12, 11:52
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om hur Jean Baptiste Bernadotte blev svensk tronföljare kan man läsa i t.ex. Sten Carlsson och Jerker Roséns Svensk historia del II, s. 316ff.  
 
Bernadotte själv ställde sig vid samtal med Mörner i princip välvillig till det smickrande anbudet men måste rådföra sig med Napoleon, hos vilken han vid denna tid inte stod särskilt väl till boks.
 
Mörner = Carl Otto Mörner, som på eget bevåg agerade kungamakare.

2003-01-12, 19:00
Svar #26

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Vem är Carl Otto Mörner.  
Är han en grefve.
 
MVH olle andersson

2003-01-13, 08:31
Svar #27

Peter Karlsson (Peterk)

Sök på carl otto mörner på t.ex www.google.com så hittar du en hel del om denne man..

2003-04-22, 21:52
Svar #28

Utloggad Carina Sandman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-08-06, 10:14
    • Visa profil
hej
Jag försöker hjälpa Ingrid Sandman i Usa att finna son farfars mor som enligt information som hon har gett mig skall vara Emma Maria Bernadotte född 22/2- 1850 död i california 1911-03
Emma skall ha gift sig med Walter Peter Söderberg 1870-05-11, de fick en dotter Anna Hortersia 1878-08-14 flickan är troligtvis född i Usa.Enligt information av Ingrid så emmigrerade Emma till Usa 1877..
Jag hoppas att det finns någon information om Emma
Mvh  
Carina Sandman

2003-05-25, 15:20
Svar #29

Martin Mattsson

Hej!
Jag har en fråga till danske Niels Petersen:
Vem är den pretendent till danska tronen som Du stödjer hellre än Gl?cksburgarna?
Jag minns inte riktigt turerna när de uppsteg på tronen (1863?), men finns det i så fall någon äldre gren av Oldenburgarna kvar som skulle vara mera berättigad till kronan?
Skulle bli glad om Du ville lämna en liten redogörelse.
Tusen tack på förhand
Martin Mattsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna