ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikansk antavla för prins William av England hur trolig?  (läst 673 gånger)

2004-08-24, 21:40
läst 673 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Många släktforskare som har kungliga anor i sin tavla har säkert hittat antavlan på prins William som går tillbaka till Adam och Eva. Men de generationerna som berör personer som fanns före kristi födelse tror jag inte en sekund på. Jag tror att det är bara bibliska fakta. Jag som är en seriös släktforskare skulle inte sätta in Adam och Eva i min antavla inte ens kung Björn av Sverige därför jag vet att Erik Segersäll var våran första kung.
 
Jag skulle gå tillbaks till Karl den store och kanske ner till år 400-500 på de europeiska härstämningarna. Mitt Holger-program klarar 52 generationer och det räcker tycker jag. Visserligen finns det någon forskare som sätter källkritiken i botten och sätter in Adam och Eva också men inte för mig. Men när övergår den enorma antavlan från vetenskapliga bevis till bibliska påhitt?
 
Dessutom är Bibeln ingen historiebok som skall användas i släktforskning utan den skall läsas i kyrkan eller när annars man vill lära sig om Jesus osv.
Mvh
Pierre N

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna