ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agnes Håkansdotter  (läst 3870 gånger)

2001-11-21, 10:00
läst 3870 gånger

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Agnes var oäkta dotter till Håkan V Magnusson, den siste av Sverreätten och hennes söner hade arvsrätt till den norska tronen. Hon var gift med riksrådet Hafthor Jonsson. Vid ett par tillfällen under 1300- och 1400-talen framträdde hennes ättlingar som kungakrävare och hennes son Jons tredje kända sigill, från 1330-talet, visar en kvinnogestalt som kröner sig själv. Hennes söner ( Hafthorsönerna )var kusiner med Magnus Smek Eriksson. Ätterna Roos av Ervalla och Roos av Hjelmsäter härstammar från henne och hennes man som var av Sörums/Sudreims-ätten.
 
Jag skulle vilja veta mer om hennes liv än det lilla som står i historieböckerna och söker därför kontakt med andra som forskat kring henne.
Jag vill också gärna ha litteraturtips, gärna från någon norrman...
 
Mvh
Cecilia

2002-05-14, 10:12
Svar #1

Erkki Tikkanen

Hej, har du läst boken Roos af Hjelmsäter: A Swedish Noble Family, with Allied Families and Emigrants av Lillie Rollins Crawford, and Robert J. Crawford.    
 
Erkki Tikkanen
 
Litet mera om boken (in English)
 
Format: Hardcover  
Pages: 628 pp.  
Published: 1996  
Status: Available  
Price:  $53.00  
Item#: GWFH150  
 
Send orders to: D. Roos Johnson, 1969 Fields Pond Drive, Marietta, GA 30068. The price of the book includes postage and handling.
 
King Häkan V Magnusson of Norway is a direct ancestor of this dynasty. This book documents the remarkable genealogical and historical record of Roos af Hjelmsäter ancestors over the centuries through the establishment of the House of Nobles, founded in Stockholm in 1625, and on through most of the 20th century.

2002-05-15, 10:19
Svar #2

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej Erkki!
Nej jag har inte läst den.. Har du? Vad tyckte du i såfall? Verkar som om den omfattar 1600-talet och framåt och jag är mest intresserad av tiden innan... Ska iallafall kolla om Kungliga Biblioteket har den..
Mvh
Cecilia

2002-06-04, 07:39
Svar #3

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Hej Cecilia
Det finns uppgifter om Agnes Håkansdotter i Norskt biografiskt lexikon. Detta finns på de större biblioteken.
Mvh
Jan-Inge

2002-06-04, 09:19
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den ovan omnämnda boken på engelska om Roos af Hjelmsäter är mest en omtuggning av Elgenstierna, det är bättre att använda annan föreslagen litteratur. Jag har skrivit om den i Släkthistoriskt Forum för några år sedan.

2002-06-07, 09:06
Svar #5

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej Jan-Inge!
Det var länge sen sist vi hördes av.
Du hjälpte mig oerhört mycket i starten!
 
Jag ska in till Kungliga Biblioteket idag och lämna tillbaka ett antal böcker på norska.
De har ovannämnda bok på engelska och så får jag väl titta i Norskt biografiskt lexikon...
Jag har läst det mesta som finns på KB om norsk kvinnohistoria men inte hittat något nytt där.
 
Det jag letar mest efter är indikationer på hennes mors ursprung och eventuellt något omnämnande i samtida skrifter. Drömmen vore en personbeskrivning, något om hennes särdrag osv. till ett romanprojekt jag håller på med...
 
Ha en härlig dag önskar
Cecilia

2002-07-28, 00:37
Svar #6

S-E Laaarsson

Hej
Det finns uppgifter från enskilda historiegranskare ( Enl. Bj?rn A  M?klegaard ,Norsk släktforskare) att det skulle vara Alv Erlingson till Traneberg på Ringerike och Ingeborg Baardsdotter av Reins dotter   Gro Alvsdotter som skulle vara kungadotterns (Agnes) mor. Det var också med kungens hjälp Gro senare 1299-1336 blev abbedissa vid Nonnesäter i Oslo.
Mvh S-E Larsson

2002-07-30, 19:17
Svar #7

Lars Løberg

Hypotesen om at Agnes mor skulle være datter av Alv Erlingsson er ikke troverdig. Riksarkivar Asgaut Steinnes har i artikkelen Ein våpenskjold og eit ætteproblem. NST 23 (1971): 1-41 gitt den eneste troverdige hypotesen så langt om hennes opphav. Norsk Slektshistorisk Forening vil i vinter gjennomføre en studiesirkel om middelaldergenealogi hvor blant annet dette spørsmålet vil bli diskutert. 
 
Enn så lenge kan det ikke sies noe visst om hennes opphav.
 
Mvh
Lars Løberg

2002-07-30, 19:19
Svar #8

Lars Løberg

PS
Det er ikke riktig at Agnes etterkommere på 13- og 1400-tallet fremsto som kungakrävare. De var i beste fall potensielle kandidater, men aldri aktuelle kandidater.
DS

2003-06-24, 15:41
Svar #9

Bjarne Birkrem

Den av Agnes' etterkommere som var nærmest til å kunne bli omtalt som kungakrävare var vel Sigurd Jonsson (d. 1453), som var drottsete (riksforstander) i Norge to ganger, fra 1439-1442 (mellom Erik av Pommern og Christoffer av Bayern) og fra 1448-1449 (mellom Christoffer av Bayern og Karl Knutsson Bonde). Det var visstnok krefter i Norge som forsøkte å få ham lansert som kongekandidat, men i følge Aschehougs Norgeshistorie var Sigurd selv ikke interessert i å fremme sitt kandidatur. Når man tenker på Norges økonomiske stilling midt på 1400-tallet, er det vel tvilsomt om en egen, norsk kong Sigurd III (som han i så fall ville ha blitt) kunne ha hatt særlig store sjanser til å bli sittende...

2005-02-28, 10:49
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I vilka dokument framgår det att Agnes Håkansdotter verkligen var kung Håkon (V) Magnussons utomäktenskapliga dotter?  Samtida dokument eller källor efterfrågas alltså, inte modern litteratur ss biografiska lexikon.
Ovan refereras av Lars Löberg till en artikel i NST 23 (1971): 1-41 . Vad står NST för ?  
Har mer framkommit vem som var Agnes Håkonsdotters mor ?

2005-02-28, 10:59
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

NST är en förkortning av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, utgiven av Norsk Slektshistorisk Forening.

2005-02-28, 15:43
Svar #12

Kalle Thorsberg

Saxar från del 1 av Sollieds artikelserie om Sudrheimsätten i NST 8, s 116: 'I 1302 blev hans sönn Haftore trolovet med jomfru Agnes, kong Haakons uekte datter (Isl Ann IV, V)'.
Annars kan man t ex kolla DN I:132).
K

2005-02-28, 16:11
Svar #13

Leif Persson

En bra uppgift i sammanhanget är ju också Diplomatarium Norvegicum. Bland annat ett bev från den 9 jan 1312 från Bergen där kungen skriver om ett arv till sin dotter och svärson. Sammanfattning:
 
.I s.118 Sammendrag: Kong Haakon Magnussön l?gger det Jordegods, han havde givet sin Datter
Agnes i Medgift, da hun ?gtede Hr.Hafthor Jonssön, atter under Kongedömmet, og giver dem i Stedet Gaarden Sorknes i Solöer, som skal gaa i Arv til hendes Börn; men lever ingen Börn efter hende, skal Gaar-den falde tilbage til Kongen.
 
Se länken http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/diplom_felt.html

2005-02-28, 19:20
Svar #14

Kalle Thorsberg

Brevet från 1312-01-09 är det samma som ovan namngivits efter sitt nummer i banden (DN I:132).

2005-02-28, 20:22
Svar #15

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Vad gäller abbedissan Gro lär det finnas ett stadfästelsebrev till henne från kung Håkon där Gro anges som dotter av en Gunnhild. Är det någon som känner till detta brev? Står det att finna i Regesta Norvegica?

2006-10-13, 01:41
Svar #16

M.Sjöström

About the question of Agnes being King Haakon V's daughter and already having a recognized right to succeed to the throne:
 
I met somewhere a mention that already in the lifetime of Haakon V (or soon after his death), the succession order of the kingdom were confirmed by some organ (Council of Kingdom?) or by a treaty in a way that Ingeborg's son Magnus Eriksson was first, Ingeborg Haakonsdottir was the second, and the children of Agnes were in the third place.
 
Is that info correct, or just some later invention/ reconstruction? Is there any contemporary document to attest such act? And what is its precise content?

2011-01-20, 19:33
Svar #17

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Nu hängde jag inte med riktigt! Först skriver du att du härstammar från Håkon V av Norge. Hans morfars mor var prinsessan Berengaria av Portugal (d 1221), som bevisligen hade förfäder och nära släktingar som var gifta med morer. T ex var Abd-ar-Rahman III, kalif i Cordóba 912-961, en nära släkting till Berengarias förfäder. Sedan skriver du att du garanterat inte är släkt med Muhammed. Hur går det ihop?  
 
Mvh
 
Gabriel
 
(Detta inlägg är en kommentar på ett inlägg i en annan diskussion som man finner ./Moderator Källor)


2011-01-20, 21:17
Svar #18

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Gabriel,
 
Jag har i mina papper att Kung Håkons mor var Agnes Håkansdotter, Prinsessa f.1292 d. 1312 till Sudreim (vad det nu är) Fadern till Håkon var Haflore Jonsson.
Sedan har jag inte prinsessans förfäder, men namnet lät ju ganska svenskt (eller norskt)  
 
Då tar jag tillbaka det. En ganska vag antavla är det så jag hävdar inte att jag är släkt med prinsessan...
 
Ha det bra - Eivor

2011-01-20, 22:25
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Gabriel, det lät intressant med morer-kopplingen sådär för Berengaria av Portugals anfäder, men vad är det för källa du använt för att hitta dit?
 
Och ang Eivors nämnda koppling till det norska kungahuset via Agnes Håkonsdotter (och hennes äktenskap med Haftor Jonsson) så sägs väl den vara en säkrare väg just för att nå europeiska kungahus och Karl den Store längre tillbaks, eftersom den går runt den svagare Adela av Flandern som de flesta andra har..? (påminner mig läst om det någonstans i gamla diskussioner här i af om dessa familjekopplingar), Den finns ju tydligt för släkterna Roos (av Hjelmsäter och av Ervalla) samt Posse bl.a
 
Tillägg: Nu hittade jag till det gamla inlägget (från i maj 1999) om Agnes linje  
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-01-20 22:32)

2011-01-20, 22:29
Svar #20

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Eivor!  
 
Det är riktigt att Agnes Håkonsdatter och Haftore Jonsson var gifta. (Däremot så har jag uppgifterna att födelseåret är ungefärligt och att dödsåret var 1319.) Och de var inte föräldrar till kung Håkon V Magnusson, utan Agnes var utomäktenskaplig dotter till sagde kung (moder okänd).  
Men jag har inte hittat några arabiska förfäder till Berengaria, även om syskon till en del förfäder hade mer eller mindre äktenskapliga förbindelser med araber. En del av förfäderna (Arista t.ex.) levde i stort i en arabisk miljö och det finns om jag förstått det rätt även statyer av honom och andra närstående släktingar med inskriptionen på arabiska.  
 
Hälsningar, Mikaël

2011-01-20, 22:56
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Mikael,
Vi kanske kommit lite utanför källämnet, men jag ser att jag tolkat denna antavlan åt fel håll.  Bra att du skrev det. Vet du om det är Magnus Håkansson-Lagaböter som är Kung Håkon V:s far.? Så jag kommer rätt. Det står också (Longleg) om Håkon. Ett tillnamn kanske.
En släkting har hjälpt till att sammanställa antavlan i ett eget program, så jag tolkar inte alltid leden rätt.

2011-01-20, 23:04
Svar #22

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu

2011-01-20, 23:15
Svar #23

Moderator Källor

Ovanstående sex inlägg har flyttats hit.

2011-01-20, 23:20
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Mikael och Jonas  
 
(Meddelandet ändrat av emba 2011-01-20 23:21)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna