ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2013  (läst 2705 gånger)

2013-11-08, 15:55
läst 2705 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Oj, nu går sökningen även igenom fältet uppladdare. (Jag kan söka på mitt efternamn och såvitt jag ser så får jag med alla bilder.) Gäller Chrome.
 
(Meddelandet ändrat av Babsan_a 2013-11-08 15:58)

2013-11-14, 12:49
Svar #1

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
I söndags fann jag två porträtt 136379 och 136700 föreställande samma sittande man men uppladdade av två olika kvinnor från Karlstad. Jag korskommenterade dessa. När jag i måndags ville kolla mina kommentarer fanns varken de eller 136700.
 
Efter mail till Nina Mårtensson kom porträttet tillbaka och jag gjorde om mina komm. Vid efterkontroll dagen efter var porträttet borta igen.
 
Nu säger Nina M. att admin. möjligen tagit bort ett av porträtten, då det är samma man. Men hon lägger in det igen och ska söka efter mina kommentarer. Jag lägger in dessa igen för säkerhets skull. (Detta var i går).
 
I dag samma igen - inget 136700 inga kommentarer.
Vad händer???
 
/Annastina Sekunde

2013-11-14, 12:59
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det var inte tänkt att samma bild skulle läggas in mer än en gång (om det var fallet). Om så har skett förmodar jag att man tagit bort den senaste eller den med sämst kvalitet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-14, 13:20
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tidigare i Gamla Porträttfynd, så gjorde Admin så att, när jag raporterade dubbletter, så tog han/hon bort en av dem. Fast då ska det finnas uppgifter på det som är kvar, vem som lagt in det andra eller till vilket album det hade tillhört. Finns det kommentarer på 136379?
Ann-Mari Bäckman

2013-11-14, 13:57
Svar #4

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Finns inga uppgifter på 136379. Tveksamt om dubbletter ska tas bort, om det är olika uppläggare. I varje fall inte utan  att kontakta dessa och också redovisa på kvarvarande kort.
 
Jag har Win 7 och IE och borde kunna skriva kommentarer. Jag har inga problem med att söka och läsa porträtt och kommentarer.

2013-11-14, 14:02
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Varför ska dubbletter tas bort om det är två olika personer som lagt upp två identiska foton? Om dessa finns med i två olika album med namngivna personer så kan det öka chansen till identifiering av porträtten!
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2013-11-14 14:02)

2013-11-14, 14:27
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det rätt gjort ska det fungera så, att när du får fram album A:s alla kort, ska fotot av t ex morfar finnas där. Öppnar du album B ska samma foto av morfar synas där också.
 
Det jag har upplevt negativt med detta, är att alla de otaliga dubbletter jag funnit, har aldrig kommit med i senaste kommenterade, som det gjorde förr då båda korten fanns kvar.  Med andra ord ett arbete jag har gjort helt bakom kulisserna, efter som det inte heller står vem som rapporterat in dubbletterna. (Det är inte det som är problemet då? Hur söker du fram korten? Via ditt namn?)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-14, 14:28
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om bilden fanns i ett annat album skrev man en kommentar med bild-id till det albumet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-14, 16:19
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
En följdfråga; Om en dubblett råkar vara det första fotot i ett album och denna dubblett tas bort? Vad händer då med länkningen till resterande foton i samma album?

2013-11-14, 17:59
Svar #9

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Den som lägger in en bild vet väl oftast inte om ifall denna bild redan finns inlagd.
 
Vad är vitsen med att ta bort dubletter? Informationen på bilderna är ju knappast densamma, och de tillhör väl nästan alltid olika album eller samlingar.
 
Inte heller är det särskilt respektfullt mot den som bemödat sig att först skanna och sedan ladda upp sina bilder, och för att senare upptäcka att en bild tagits bort på grund av att någon annan redan hade lagt in samma bild.

2013-11-14, 18:30
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Den som lägger in en bild vet väl oftast inte om ifall denna bild redan finns inlagd. Det är meningen att man kontrollerar sådant innan man scannar eller lägger in sina bilder! Tyvärr har den nya versionen av Porträttfynd försvårat detta. Om man inte kollar om bilder man tänkt lägga in redan finns i Porträttfynd har systemet förlorat sin funktion. Det finns en anledning till att bilderna är sorterade efter fotografen och inte efter den som lagt in bilderna!  
 
Vet inte vad du menar med informationen på bilderna är ju knappast densamma. Om det är samma bild borde väl informationen vara densamma!? Om någon klottrat på kortet kan man nämna det i kommentaren.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-14, 19:27
Svar #11

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Så här står det för en bild jag har fått fram när jag har sökt på 27070 som är mitt 'album-nr':
3. 56176
Hanna Nilsson, enligt signatur på framsidan. Bilden ingår i ett album som jag har ärvt efter min mor, Gerda Gustava Roth, född Larsson............ Samma album som bild #27070. Avdelning: Porträttfynd | Kategori: Ester Lindgren | Datum: 2006-01-29 | Träffar: 3
 
Någon som vet vad antal träffar redovisar?! (Det är väl inte så att systemet har fått för sig att det finns 3 kopior av detta kort. Det står 3 träffar även om jag söker på 56176.

2013-11-14, 23:25
Svar #12

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Ja, detta med antal träffar har jag också funderat över. Står så vid ett antal av mina inlagda fotografier, men ingen hänvisning till något annat. En förhoppning, som snabbt grusades, var att det möjligen kunde vara antal kommentarer.  
 
Och så saknar jag verkligen kommentarsdelen! Där gjorde ju Ann-Mari ett jättejobb och det var både roligt och intressant att ta del av dessa fynd.
 
Utöver dessa klagomål undrar jag varför numreringen på nyinlagda kort är så konstig? Det är ju ingen riktigt löpande numrering? Är det alltså några insända kort, som inte blivit inlagda? Just nu t ex har första fotot nr 137856, bilden bredvid nr 137863, nästa har nr 137878 och sedan följer helt följdriktigt några numrerade foton - fast bakåt-/nerräknat så att säga.
 
Så också gröna skylten med Ny! Den säger mig egentligen inte någonting. Ny från när? I alla fall inte från när jag tittade senast - vilket ju märktes i gamla Porträttfynd - där senast beskådade bild märktes (både med fetstil och införandedatum).
 
Ja, så saknar jag förstås fortfarande fotografens ORT - men det ska väl komma så småningom, vad jag förstått ...
 
Nu - lite senare - ser jag, att fotona visst är sorterade (och då alltså numrerade) efter ort, där fotografen varit yrkesverksam. Jaha ja. Då är det ju käckt att orten är angiven ...
 
 
(Meddelandet ändrat av Ewalle 2013-11-15 00:08)
 
(Meddelandet ändrat av Ewalle 2013-11-15 00:11)

2013-11-15, 06:40
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror att träffar har med en sådan käck sak att göra, som hur många som går in och kollar på fotot  
 
Visst kan väl informationen skilja sig mellan två lika kort, som lagts in. Det kan ju vara faktiskt ett annat namn, som anges eller mer eller mindre information mellan de två korten.
 
Personligen kan jag nog tycka att man kan lägga in en dubblett, även om man upptäckt att det finns ännu  en i samlingarna. Kortens kvalitét kan skilja sig åt och då kan, om nu ett ska bort, Admin sköta om att välja det bästa.  
 
Det verkar som om vi ska få en kommentardel, att det är på gång. Det är ju absolut ett måste. Man måste kunna läsa den information folk lägger in på korten.  
 
Fotografens ort hittar man när man förstorar upp fotot, längst upp i en menyrad för sig.
 
Är det någon annan som upplever texten väldigt svag och blek, när man ska kommentera? Jag upplever det också negativt att den färdiga kommentaren är svag och menlös, medan namnet på den som lagt in kommentaren är skrivet med kraftig text. Jag tycker det är viktigare att texten framhävs än namnet på den som har kommenterat.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-15, 07:59
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det är meningen att man kontrollerar sådant innan man scannar eller lägger in sina bilder!
 
Porträttfynd växer hela tiden. Med en fotograf som endast är representerad med ett par-tre foton är detta görligt men det är inte rimligt att man ska gå igenom över 300 foton innan man själv skannar och lägger upp sina porträtt. Se t ex fotograf Alfr. J:son Dahllöf i Stockholm som till dags datum har 375 fotografier i Porträttfynd.  
 
Jag kan inte finna någon information om att det inte är tillåtet med dubbletter i Porträttfynd.  
 
Och som tidigare påpekats; Även om ett foto förekommer två gånger så kommer kanske fotot från två olika album med två olika ägare och två olika historier. Ett porträtt kan mycket väl vara taget i Stockholm men dyka upp i ett album från Jämtland. Alla ledtrådar är av vikt vid en eventuell identifikation av vem fotot föreställer.

2013-11-15, 09:02
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tyvärr verkar det ha blivit ett glapp i informationsutbyte mellan de som låg bakom det gamla Porträttfynd och nuvarande Porträttfynd. I vissa avseenden var det bättre förr. Man förklarade varför saker fungerade på ett visst sätt. Idag är det total tystnad så vi vet inte hur man tänkt och därför kan vi hålla på att käbbla i alla evighet om hur vi tror att det var tänkt eller hur vi vill att det ska fungera.
 
Som sagt, om man inte kollar vad som finns innan man lägger in bilderna har en del av vitsen med Porträttfynd gått förlorad. Som jag också nämnt ovan var en fotografs bilder tidigare även uppdelade efter den adress som stod på kortet för att man lättare skulle kunna hitta rätt. Det hindrar förstås inte att det finns många inlagda bilder för en fotograf. Om det fanns en kombinerad sökning av fritext, fotografnamn och hur många män, kvinnor, barn det finns på kortet skulle det också hjälpa till. Fanns det dessutom en träfflista med enbart bilderna skulle det hjälpa till ytterligare.
 
Att en bild förekommer i två album betyder inte att man måste lägga in den igen. Tanken (som jag minns det) var att eftersom visitkortsbilderna kopierades upp i ett antal exemplar kunde det på ett av dessa exemplar dyka upp information som avslöjar vem personen är, eller att den sammantagna informationen från två eller fler album gör att man kan sluta sig till vem den avbildade är. Om man då delar upp informationen på fler exemplar av samma bilder mister man en (enklare) möjlighet att identifiera objektet.
 
För att det ska fungera att lägga in information från ett eller flera andra album behöver kommentarerna vara lika sökbara som informationen som skrivs in då fotot läggs upp.
 
Inga system är felfria. Det kan förekomma fall då en dublett i.a.f. råkat läggas in (informationen kan flyttas till en kommentar) eller att någon har en bättre scannad bild (kontakta Porträttfynds admin för att ev. byta ut den).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-15, 09:29
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det är naturligtvis inte meningen att vi ska käbbla men vi har nog alla olika åsikter men kanske ffa olika behov av funktioner i Porträttfynd. Om dubbletter inte tillåts av de orsaker som du nämner Claes-Göran, vad är då meningen med funktionen Jämför med annat fotografi? Är det meningen att användare av Porträttfynd ska leta upp dubbletter och meddela admin om man stöter på två identiska fotografier?

2013-11-15, 09:44
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det kan ex. vara bra att jämföra två eller fler bilder eftersom en person ganska ofta förekommer på olika bilder. Det är lättare att se om det är samma person då man har bilderna intill varandra.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-15, 09:56
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Och om de två fotografierna då råkar vara tagna hos samma fotograf så ska den ena bort? Är det korrekt uppfattat?

2013-11-15, 11:10
Svar #19

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
I de två fotografier jag nämnde var fotografen okänd. Tydligen samma kort som hamnat hos två olika ägare i Karlstad. Nu  är dubbletten borta utan kommentarer. Det är väl inte så väldigt vanligt att två ägare lägger in samma bild?
 
Den 2 nov. laddade jag upp ett porträtt, som snabbt fick 13 träffar. Jag gick därför in på kortet några gånger för att se om siffran ändrades, men nej. Om det är antalet besökare kanske ägaren inte räknas. (Nu slår det mig - kan det vara antalet porträtt hos fotografen ifråga?)
 
Slutligen; om alla som lägger in kort skriver fotografens namn och ort så kommer det åtminstone att finnas på porträttet i fortsättningen.
 
/Annastina

2013-11-15, 11:27
Svar #20

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Tyvärr! stämde inte med antal porträtt/fotograf.

2013-11-15, 14:30
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ewa Wahlgren, vi är nog några stycken som saknar den möjligheten att kolla de senaste inlagda korten. Kul att du gillade det! Det var som jag skrev till Nya rötter, att inte ha den möjligheten att se de senaste kommentarerna, är som att utföra ett arbete, utan att se resultatet.
 
En liten parentes till detta, när det gäller dubbletter, så har jag suttit och letat dubbletter under flera år. Ett arbete, som jag har gjort helt anonymt, eftersom det aldrig står vem som letat fram dem.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-16, 22:54
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu ska felet med Att bilderna i sökträffarna inte får någon höjd i vissa webbläsare och därmed visas korrekt vara avhjälpt.
 
Ja, i Windows Vista och Windows sju, men inte i Windows XP. Eftersom jag har tillgång till alla tre, så klarar jag mig, men det är ju trist, när jag ska hänvisa någon till ett visst album, att meddela att om du har Windows XP, så kan du inte förstora upp korten.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-17, 10:41
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det har fungerat med XP hela tiden, åtminstone med Firefox.  
 
Förmodar att det är Internet Explorer 8 som avses, där bilden på den sida som kallas fotografiets information är liten, men inte längre ett streck. Anmält till nyaröter
 
(Meddelandet ändrat av mats 2013-11-17 10:52)

2013-11-17, 11:34
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats, bra att du har anmält det. Det blir mer trovärdigt så, eftersom jag anmäler fel och problem stup i kvarten. Det känns bara som ett evinnerligt gnäll från min sida.
 
Claes-Göran, säger att finna dubbletter är en andemening, till just att lägga in kort i Porträttfynd. Ja, en av dem.
 
Jag har tyckt att det har varit kul att leta dubbletter. För några år sedan, fanns det ju inte alls så många kort i Porträttfynd. Jag hade inte upptäckt att man kunde välja visa och sedan välja man, kvinna, barn o s v. Så jag gjorde en skiss på den jag sökte, så jag skulle ha något att gå efter. Sedan var det bara att leta sig igenom alla bilder, genom att scrolla sig fram.
 
Då var det någon som nämnde detta med att man kunde ju välja Visa, så fick man ju fram alla bilder, som en översikt. Det förenklade betydligt möjligheten att leta dubbletter hos en fotograf.
 
Nu skulle jag kolla om jag hittade en dubblett hos en fotograf. Det var över 300 fotografier att kolla, inte speciellt många i dagens mått mätt, när det gäller inlagda kort hos en speciell fotograf. Man får då klicka 20 åt gången. Jag gav upp. Det är ju en tillbakagång, som jag gjorde för ca 5 år sedan, men då behövde man inte klicka, utan man kunde scrolla sig fram.
 
Så lycka till alla som ska leta dubbletter av sina kort! Nu får vi hoppas att detta är något, som kan ändras på framledes. Det är ju så mycket, som ska ändras på, så allt hinns inte med.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-17, 12:06
Svar #25

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Om jag söker på mitt namn får jag fram 13 porträtt. (Därutöver har jag hittat åtminstone två som inte finns med).
Om jag söker via mina sidor får jag två grupperingar; 7 inlagda och 7 kommenterade av vilka 5 är mina porträtt = 12 st.
 
Man jobbar tydligen med möjligheten att koppla till rötterkontot.
 
Annastina

2013-11-17, 12:34
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Om jag lagt in en bild, med allmän information angående personen på bilden. Så betyder det inte, att jag inte har mer information om personen på porträttet. Kommer allt detta med om mitt porträtt försvinner på grund av att det är en dubblett? Skrivs jag in som ägare till det andra porträttet? Eller hur funkar det?
 
Claes-Göran om två personer lägger in likadan bild på porträttfynd kan väl informationen knappast vara densamma. Ägarnamnet för det första är knappast densamma. Historien, bakgrunden likaså. Bilden i sig ser kanske likadan ut (med varierande slitage).

2013-11-17, 12:47
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Information angående de barnsjukdomar som Porträttfynd dragits med sedan Nya Rötter tillkom, finns nu sedan 2013-11-15 på Porträttfynds första sida.http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index?view=home

2013-11-17, 14:36
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Information har funnits tidigare , men är uppdaterad den 15/11 (om vi ska vara petiga  )

2013-11-17, 15:44
Svar #29

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det går utmärkt att förstora bilderna i XP.  
Det är inte databasens, Porträttfynd, fel eller Släktforskarförbundets fel, utan inställningarna i den egna datorn som krånglar.
För att få upp förstorade bilder så måste man gå till verktyg i menyraden och bocka för Kompabilitetsvy, sedan går det bra att se förstorade bilder även i XP (egentligen Internet Explorer 8)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna