ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2013  (läst 2582 gånger)

2013-10-23, 23:33
läst 2582 gånger

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det bliver vel så sådan, at allerede oprettede links til billeder i Porträttfynd aldrig mere kommer til at fungere?
Hvis man bevæger sig uden for Rötter?
Det er jo lidt ærgeligt.
 
Hvad angår Anbytarforum, er der da sket lidt. Under Länder er USA rykket ud af alfabetisk orden, og står nu først på listen.
Ser man på listen over lande under Ämnen står alle lande som de plejer.

2013-10-28, 22:19
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I sin tid, da Porträttfynd efterhånden var introduceret, blev man opfordret til at binde billeder fra samme album eller fotosamling sammen, ved at henvise til et centralt billede i samlingen.
Man behøvede så ikke at gentage de samme oplysninger gang på gang.
F.eks. kunne jeg, ved at henvise til foto #1213, få alle min fars faster Amandas fotos til at hænge sammen, med diverse oplysninger.
Dette synes ikke mere at fungere?  
Eller kommer det til at fungere igen?
 
Jeg har altid synes at Porträttfynd var fantastisk, fordi man kunne henvise til både kendte og til ikke kendte fotos, og på den måde komme videre, få nye oplysninger.  
 
Der har også altid været plads til de fotos som jeg har fra Amerika, Danmark og Norge - også selv om jeg vidste, at forbindelsen til Sverige var af langt senere dato.

2013-10-29, 07:50
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gudrun!
 
Jag har framfört detta till nyarotter@genalogi.se, om att uppmana att man ska skriva första kortnumret på alla kort i albumet/bunten. Detta för att kunna lätt få fram albumets kort genom att söka på det numret. Dessutom lägger man också den mesta informationen på första kortet, så slipper man upprepa sig på varje kort. Jag vet inte om man kommer att införa denna information eller inte.
 
Jag hoppas du framför dina åsikter till Nya rötter också, för det är inte säkert att någon från redaktionen läser här. Ju fler vi är som har åsikter om Nya Porträttfynd, desto bättre.
Ann-Mari Bäckman

2013-10-30, 10:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag blir allt mer bekymrad, allt eftersom jag ser fler och fler felaktigheter/problem dyka upp i Nya Porträttfynd. Nu meddelar jag nyarotter@genealogi.se de problem jag ser, så jag hoppas, hoppas verkligen att allt ska fungera och att man ska kunna ha glädje och nytta av Nya Porträttfynd. Men, men, det måste vara ett mastodontjobb att försöka rätta till alla problemen. Så all heder till de som försöker hitta lösningar på  felen.
 
Det känns lite ledsamt, då det är så få som engagerar sig över hur det Nya Porträttfynd fungerar. Hade detta varit Anbytarforum, som legat nere nu i två veckor, hade det varit ett annat ljud i skällan.
 
Nyss testade jag att skicka en kommentar till nya Porträttfynd. Det gick inte för jag var tvungen att ange titel??!! Vadå titel? På mig själv? En rubrik? (Detta har jag inte meddelat än)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-10-30, 15:16
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hoppas någon också tackar Dig en dag Ann-Mari för Ditt engagemang! Det finns nog ingen som kan Porträttfynd som Du. Dina synpunkter bör därför vara av särskilt värde också för dem som jobbar med problemen.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-30, 17:35
Svar #5

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Jag tycker att Nya Porträttfynd är en fullständig katastrof och en enorm besvikelse över att något som fungerade alldeles utmärkt inte längre finns kvar.  
 
Kanske sökfunktionen fungerar bra, om man bara är intresserad av enstaka bilder. Men vill man jämföra olika bilder från samma album eller från ett visst sökord, går det ju inte längre att visa alla bilder samtidigt. Det verkar som om texten är viktigare än själva fotografiet.
 
Jag saknar också att det inte heller går att läsa de senaste kommentarerna. På ett sätt blir det ju ganska onödigt att lägga in en kommentar på en bild som legat på Porträttfynd i flera år, eftersom sannolikheten är ganska liten att någon lägger märke till den nya kommentaren. Den hittas ju bara av den som söker aktivt.  
 
Jag får en känsla av att Nya Porträttfynd mer är till för att sporadiska besökare ska hitta någon intressant bild. Det är engångsbesökare som ska attraheras och inte trogna besökare som vill försöka klura ut vilka personerna är som finns på bilderna.
 
Nya Porträttfynd är inte längre ett arbetsredskap eller vad man ska kalla det för, om man som Ann-Mari och flera andra vill försöka identifiera de gamla fotografierna.
 
/Gun

2013-10-30, 18:54
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Jag tror det händer saker iaf. Sökte mitt album #96921 och fick 48 träffar, ser ut att stämma. Väl där klickade jag på Uppladdarens fotografier och får upp ytterligare bilder.
Där kan jag välja Kommentarer och får upp mina kommentarer. Om det är alla kan jag omöjligt komma ihåg men jag tror det, ser ingen som inte är min. Det tycks fungera.
En del av bilderna syns inte vilket jag tror beror på att jag inte från början skrev in samma album som på rätt sätt (nybörjarmiss)

2013-10-30, 19:46
Svar #7

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Vi är nog flera som är frustrerade. Det skulle f. ö. vara mycket tråkigt om du tröttnade och la av med ditt förnämliga arbete i Porträttfynd.
Vet du om de som har gjort systemändringen haft/har kontakt med någon kvalificerad användare/kravställare?
 
Har verkligen en del kort fått nya nummer? Se inlägg ovan.
De av mina kort som jag har lyckats hitta har sitt gamla nummer kvar.
 
Jag tror att det är viktigt att vi både beskriver felen här i AF och att vi felanmäler till nyarotter@genealogi.se.
Det är ju bra om man kan se vad som är felanmält och vad som inte är det.
(Ibland är det nog risk att man inte anmäler därför att Det har nog någon annan redan gjort.)
 
Jag tycker att de ansvariga borde lägga ut en sammanställning av hur man uppfattat klagomålen/ändringsönskemålen, vad man tänker åtgärda och hur långt man har kommit i arbetet.
(Den kursiverade texten mailar jag till nyarotter@genealogi.se.)

2013-10-30, 19:50
Svar #8

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Sökningen fungerar inte på ett vettigt sätt! Om jag t.ex söker efter bild #4020 får jag 27 träffar, men 26 av dem råkar bara ha siffrorna 4020 någonstans i numret eller någonstans i texten.

2013-10-30, 20:13
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
JAg tycker det är bättre att de få som sliter med detta får göra det utan att behöva rapportera hela tiden. Om sedan någon från styrelsen lägger ut information är det bra, men det viktigaste just nu är ju att komma framåt i felsökning och åtgärd. Kanske är det bättre med lite positiva hejarop än bara klagan, världen går inte under även om det naturligtvis inte är roligt med de upplevda problemen.

2013-10-30, 21:49
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats! Att komma med positiva hejarop, går ju bra om man känner till vad som händer i bakgrunden, eller hur? Själv har jag ju fått tagit del och testa Porträttfynd vid ett par tillfällen och kommer även att få ta del av ändringarna, som nu sker. Däremot har jag ingen aning om det är bara jag eller om det är fler som testar Porträttfynd. Jag vet, om jag nu fattat det rätt, att det bara är två, som ska försöka rätta till alla fel och de har det inte lätt. Kram till era båda två!
 
Att få dela frustrationen, som jag och några till känner inför ett Porträttfynd, som inte fungerar, tycker jag inte är fel. Det är klart vi kan ju skicka mail till varandra, så sårar vi inte någon. Många gånger känner jag att jag jobbar väldigt anonymt med Porträttfynd och då kan det vara trösterikt att veta att det är fler, som tycker, inte att världen går under, men känner en tomhet, när man mister en trevlig hobby. Lägg ned Anbytarforum och jag vet att många skulle känna en stor saknad att inte längre få hjälpa släktforskare, som kört fast, men nu är det ju bara Porträttfynd det handlar om och då är det inte så mycket att bry sig om.
Ann-Mari Bäckman

2013-10-30, 23:08
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari, jag har inte skrivit något om att inte dela frustration och jag vet inte vad som händer mer än någon annan, men att börja önska/kräva rapportering om läget med tidplaner är att skjuta över målet. Inget blir färdigt fortare med det extraarbetet.
 
Att påstå att ingen bryr sig tror jag är fel och jämförelsen med Anbytarforum haltar eftersom den delen inte är ändrad, det var bara förpackningen som justerades lite och där har man ju backat tills vidare. Porträttfynd är ju helt ny, beroende på att den gamla lösningen behövdes bytas. Porträttfynd byttes ju inte när Anbytarforum gjorde det 2007 (och hur det var då minns nog många)

2013-10-30, 23:20
Svar #12

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Så här står det under Porträttfynd idag 30/10
 
  Sökningen i Porträttfynd är felanmäld och vi försöker åtgärda problemet. Vi återkommer med mer information inom kort.
 
Med andra ord: Vänta och se!
 
 
Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2013-10-31, 00:23
Svar #13

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Även jag är frustrerad, men vi får väl försöka se tiden an och hoppas att problemen löser sig så småningom.
Jag har i alla fall meddelat de saker som jag upptäckt vara fel.
 
Mvh
Marianne

2013-10-31, 08:52
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Måste man vara inloggad för att kommentera i 'Porträttfynd'? Jag skulle kommentera lilla Harald Ferdinand Wahlqvist på foto #137644 men blev uppmanad att ange titel (??) Loggade då in på Rötter och nu blir jag inte ombedd att uppge titel men kommentaren verkar inte gå iväg/skickas.  
 
Mailar nyarotter@genealogi.se om detta men undrar om någon annan har samma problem? Ser att Ann-Mari också ombeds att uppge titel men får någon iväg en kommentar öht?
 
Helene

2013-10-31, 11:43
Svar #15

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Jag återkommer än en gång med mina uppgifter, nu något friserade:
 
Jag sökte i den nya faktabanken; porträttfynd innan stoppet och fick fram följande två grupperingar:  
 
Inlägg (6). Där finns 6 av de porträtt jag lagt in, försedda med ursprungliga nr.  
 
Kommentar (7). Där finns 2 porträtt (inte mina) som jag kommenterat (säkert inte de enda) samt 5 av mina porträtt, alla med ursprungliga nummer.  
 
(Ett av dessa fem finns också i första gruppen.)
 
Jag ser gärna att någon förklarar denna uppdelning om det är så det är tänkt.
 
Är det verkligen av intresse att få kommentarer listade?  
 
Utöver dessa tio porträtt fann jag ytterligare 3 när jag gjorde ett snabbsök på Norrbärke, 32987, 33225 och 33227. (Från min ursprungliga serie).
 
Jag har heller ingen aning om huruvida detta är samtliga foton jag lagt upp.
 
 
 
Jag önskar att alla porträtt förses med det ursprungliga numret.
 
 
Under nyligen inlagda porträtt står gatunamn eller fotografens namn på porträtten. För att få ytterligare upplysningar måste man förstora upp bilden. Kanske möjligen ortsnamnet kunde få plats på den lilla bilden.
 
Mvh
Annastina Sekunde
 
(Har också skickat detta till nyarotter@genealogi.se

2013-10-31, 13:51
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Joel!  
 
Det verkar som om de är korten med de lägre numren, som är drabbade och det betyder i princip nästan alla. På ett foto #3308 är det länkat till #3304 och #1302. Dessa länkar går inte att öppna. Detta innebär i nuläget att alla angivna länkar på i stort sett alla kort i Porträttfynd är värdelösa. Jag ser att i de nyss inlagda korten går angivna länkar däremot att klicka på. (Antagligen är det detta man håller på att jobba med, att kunna söka fram kort med lägre nummer)
 
Mats!
 
Jag hänvisar inte till någon gammal händelse i Anbytarforum, utan tar med AF, som en liknelse hur det kan kännas. Jag gillar Liknelser.  
 
Helene!
 
Antingen ska man logga in för att kommentera eller lägga in nya kort eller så ska man ha en Admin som godkänner kommentarer och inlagda kort. Jag har hävdat att man gör Porträttfynd en otjänst genom att införa inloggning för att göra en kommentar till ett foto. Av den anledningen att många hittar sina släktingar/anfäder i Porträttfynd, när de söker efter dem på nätet. Om de bara för att göra en kommentar ska behöva krånglet med att logga in, så avstår de. Dessutom behövs ju det en moderator även då, som i AF. Därför ska det gå att kommentera utan inloggning. En Admin ska sköta detta. Vilket har fungerat utmärkt hittills.
 
Så till din fråga. Vad detta med kravet på titel kan betyda förstår jag inte. Vi får väl vänta och se.
 
Annastina!
 
Jag har felanmält detta med att man inte kan se fotogfens orttillhörighet. Jag såg t ex att Barbro Stålheim hade lagt in ett foto av fotograf Sw Svensson. Om jag vill kolla om det finns dubletter av fotot ska jag ju gå in och kolla fotografens alster. Men var finns han/hon? Orten ska ju naturligtvis vara utskrivet. Vi får vänta och se om det blir någon förändring.
 
Gun!
 
Du saknar möjligheten att läsa de senaste kommentarerna. Det är just detta, som gör mig så tveksam om att allt strul går att rätta till. Jag har flera gånger då jag haft möjlighet att testa nya Porträttfynd, påpekat nödvändigheten av att se de senaste kommentarerna. Vad har hänt? Ingenting! Varför? Går det inte eller vill man inte ha med det?
 
Identifieringen är en viktig del av Porträttfynd. Kommenterar man ett foto vill man att det ska nämnas i de senaste kommentarerna. Där kan man kanske få det bekräftat eller dementerat att den identifiering man gjort är rätt eller fel. Vissa ställer frågor om korten. Vi som kommenterar kan läsa vad andra har kommit fram till. Skulle allt detta försvinna in i det fördolda?  
 
Nu kommer liknelsen igen, Mats! Hur kul skulle det vara om alla som lägger ned ett jättejobb för att hjälpa frågande i Anbytarforum skulle behöva någon slags kod för att se svaren. Ingen annan skulle kunna läsa svaret, om man inte visste var man skulle söka.
 
Nu försvinner visserligen de senaste kommentarerna i Porträttfynd också efter ett visst antal, men man har kunnat läsa dem, om man som jag och flera andra läser dessa dagligen/ofta.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-10-31, 14:39
Svar #17

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej igen!  
 
Att jag föreslog en sammanställning av de anmälningar man fått var för att jag ser det som en möjlighet för användarna att kolla av att allt är rätt upfattat och vad som är med på att göra-listan. Det kanske till och med kunde minska skörden av mail till de som sliter för att rätta till olägenheterna.  
Om användarna vet vad som är under arbete skulle det nog också minska gnället.  
 
Om mitt inlägg kunde uppfattas som ett påhopp så vill jag tala om att det inte var min mening.  
 
Barbro

2013-10-31, 22:14
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag försökt kommentera ett nyinkommet foto och får samma meddelande, som tidigare (och som även Helene fick): Var god ange titel innan du skickar.
 
Då inser jag hur galet det är att tillåta folk att lägga in kort, som man inte kan kommentera eller så länge Porträttfynd inte fungerar, som det ska. Man har möjlighet att se de senaste inlagda 200 korten. Fort försvinner korten in bland de andra 130.000. Det är ju väldigt trist att man inte hinner kommentera korten.
 
Jag har skickat mina åsikter till nyarotter@enealogi.se (De får väl spader av alla mina mail)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-01, 12:05
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har fått meddelande om att det nu går att kommentera korten!
.........................
Nej, jag får samma felmeddelande! Gör jag något fel, eller?
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-11-01 13:06)
Ann-Mari Bäckman

2013-11-01, 13:41
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag får också samma felmeddelande. Loggar jag in på Rötter med det användarnamn och lösenord som skickades till min mail, så går inte kommentaren iväg öht.

2013-11-05, 20:10
Svar #21

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Den ena delen av syftet med Porträttfynd är identifieringen. Den tycks ha kommit helt i skymundan i ”omgörningen”.  
Så här står det på Rötter:
 
Under ”Om Porträttfynd” i Faktabanken:
. Därför skapades Porträttfynd som ett sätt att bevara och identifiera våra äldre porträttfotografier. Syftet är alltså inte enbart att bevara själva bilden, utan minst lika viktigt är att bevara det allra mest förgängliga - kunskapen om bilden.  
http://www.genealogi.se/om-portraettfynd
 
Under ”Nyttiga länkar” i Anbytarforum:
Porträttfynd  
Här samlar man gamla visitkorts- och kabinettsfotografier. Syftet är tvåfaldigt: dels göra bilderna mer tillgängliga och dels försöka identifiera oidentifierade bilder. Skicka gärna in scannade kopior av dina gamla bilder till Porträttfynd.
http://aforum.genealogi.se/discus/
 
Ovanstående har även skickats till nyarotter@genealogi.se

2013-11-05, 21:58
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lite märkligt att när jag klickar på de nyinlagda korten, för att se fotot bättre och kunna läsa texten, så blir fotot pyttelitet. I morse såg man dem i ett förstorat skick. Så här kan det växla, ena dagen ett minifoto och en annan dag kan man få dem i ett uppförstorat skick.  
 
Fortfarande framträder inga kort, när man t ex söker på ett albumnummers alla kort eller om man har sökt på ett efternamn.
 
Identifieringen är det absolut viktigaste med dessa kort, som ska bevaras. Allt arbete, som gjorts med länkning till andra kort får inte försvinna.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-06, 07:58
Svar #23

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Hej
När jag loggar in får jag fram mina drygt 2.200 inskickade porträtt så där är allt bra. Om jag söker ett särskilt album på ett nr så fungerar detta också. Det är tydligen olika. Däremot har jag ännu inte skickat in foto eller kommentarer. Saknar dock gamla Porträttfynd väldigt mycket där man kunde söka på senaste bilder för varje landskap och tyckte att det var lättare att arbeta med. Kanske blir det bättre med tiden.

2013-11-06, 09:10
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lisbeth!
 
Det skulle vara intressant om du kunde ge ett exempel på ett album, där det fungerar, så kan jag kolla om det ser okej ut även för mig. Kan du kolla album #3300 åt mig vore det bra, för jag får inte upp några bilder plus att alla varianter av 3300 finns med, som t ex 33008,
 
Har du några länkar angivna på dina kort. Kan du klicka på dem?
Ann-Mari Bäckman

2013-11-06, 10:18
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tidigare var bilderna uppdelade efter vad som stod på fotografiets framsida, ex. fotografens namn och adress. Nu är bilderna från en och samma fotoateljé ihopslagna. Det kan tyckas naturligt, men nackdelen är om man har en bild och vill kontrollera om den finns i porträttfynd tvingas man gå igenom fotografens alla bilder istället för de med en specifik adress. Det är synd att man inte bättre tagit i beaktande de saker som låg till grund för gamla porträttfynd.
 
Jag förstår inte varför man gjort två olika, till synes ej hopkopplade, sökfunktioner.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-11-06, 10:50
Svar #26

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ann-Mari, när du säger att du inte får upp några bilder när du söker - är det möjligen så att du ändå ser ett streck till vänster om numret?

 
Det är isåfall miniatyren, men felformaterad. I källkoden står det att formatet skall vara width=80 height= vilket innebär att bredden skall vara 80 punkter och höjden noll. Den som skapade sidan har missat att ange en bildhöjd!
 
Men om man lyckas klicka på strecket kommer man vidare...

2013-11-06, 12:25
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Exakt så Joel! (Jag klarar inte av att med hjälp av Print screen göra en kopia av sidan.)  
 
Klickar jag på [color=0000ff]3300[/color] kommer fotot fram. Alla bilder måste synas, man ska inte behöva klicka sig igenom hundratals foton.  
 
Claes-Göran! jag vet att tidigare så fanns det ett förslag på att man skulle bunta ihop en fotografs alla alster, för att slippa de olika stavningsvarianter, som kunde ske. Så blev det inte då. Om man ska leta kopior på kort, så är det, som du säger, mycket smidigare att leta kanske igenom t ex 70 kort, än t ex 800, om man buntat ihop alla fotografens kort. Nu kan man se 20 kort åt gången. Förr kunde man få fram alla korten på skärmen, om man valde VISA. Det var bara att scrolla sig ned. Nu går det ju inte heller att välja t ex 1 man (om man skulle vilja specificera sökningarnna). Gör man det så får man fram alla kort med 1 man, men han kan finnas tillsammans med två barn, fyra kvinnor o s v) Man önskar ju att göra sökningen så specifik, som möjligt. Ju mindre kort att söka igenom desto bättre.  
 
Det är ett vansinnigt klickande i det här nya systemet, ej ergonomiskt bra. Det har ersatt den tidigare möjligheten att scrolla sig fram.
Ann-Mari Bäckman

2013-11-06, 16:14
Svar #28

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Det verkar som att det där med att fotona visas som streck har att göra med vilken webläsare man använder.
Normalt använder jag Google Chrome och då har alltid hela bilderna (miniatyrer i lista) visats när jag har sökt. (Och det funkar även med 3300.)
Efter ditt inlägg testade jag med Internet Explorer som jag tidigare använde. Då blev det som exemplet med 3300 som du visar ovan.
 
Det var inte så bra. Undrar om det är fler funkioner som skiljer sig beroende på webläsare.
MVH Barbro

2013-11-06, 16:20
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Verkar vara enbart IE som är drabbat:
 
http://browsershots.org/http://www.genealogi.se/component/mijosearch/search?filt er=36&query=3300&Itemid=645
 
(Av de vanliga webbläsarna.)
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson 2013-11-06 16:23)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna