ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2009  (läst 2450 gånger)

2009-01-13, 23:20
läst 2450 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det tycker jag var ett himla bra förslag, Ann-Mari!

2009-01-13, 23:27
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket bra förslag!!!
 
Jag vet inte om det är mina inskickade uppgifter som kommit in som inspirerat dig Ann-Mari eller om du också kom på det!
 
Jag har nämligen försökt att få sådana uppgifter publicerade i kommentarerna till mina gamla foton.  
 
Men ditt förslag är mycket bättre!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-06, 21:56
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur blir framtiden för Porträttfynd? Kommer det att tillsättas av någon som är intresserad och har kunskap rent datatekniskt av att ta sig an det och inte bara pliktskyldigast sitta och godkänna inlagda kort och kommentarer.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-14, 17:20
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tänk vad bra med en ämnesrad till inlagda bilder i Porträttfynd. Där kan man då skriva in olika kännetecken till fotot, som katt, cykel, gevär o s v.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-15, 03:22
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra förslag igen Ann-Mari!  
 
Är det inte dags att avskaffa godkännandet av inlagda kort och kommentarer?  
 
Det räcker väl med en moderator som håller lite koll på det som kommer in?
 
Jag har skickat in kommentarer till foton som inte dök upp! Det blev rätt många kommentarer som försvann i tomma intet! Det motverkar lusten att medverka!
Nej visa inlagda porträtt och kommentarer direkt som det var från början!
Eller strunta i det, så gör jag, och kanske fler med mig, detsamma!  
 
Det vore ännu bättre om Porträttfynd uppdateringar kunde visas vid uppdateringar av inlägg sedan min senaste sökning också! Precis som Anbytarforum och Förbundsforum idag! Det skulle verkligen öka intresset från min sida och sannolikt från de flesta som läser här regelbundet!
 
Det är Porträttfynd värt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-15, 09:11
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Var det länge sedan du kommenterade foton, som aldrig kom in?
 
Sedan vi fick en extra resurs, tycker jag att det har fungerat bra. Tidigare så kunde det dröja mer eller mindre lång tid mellan godkännande av nyinlagda kort och kommentarer. När så detta skedde, så blev de nyinlagda korten godkända först om de kommenterade sist. Eftersom de första även hamnar i samma rubrik som de sist kommenterade och det visas 200 max, så var det inte säkert att man alla gånger såg om ens kommenterade bilder var godkända eller inte.
 
Oj, det finns numera många förslag på förbättringar! Listan blir lång! Hoppas någon kan ta itu med detta i en snar framtid.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-16, 09:21
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det var i december och januari. Jag skrev till Christer Lindström som vänligt och hjälpsamt skickade mina frågor vidare till den ansvariga för databasen. Vem är det?
 
Christer skrev sedan ett svar till:
Databasansvarig Porträttfynd meddelar följande:
”Jag har inte strukit någon kommentar dom sista månaderna, dom har ej kommit fram till mig”.  
 
Mina kommententarer om fotograferna som jag knåpade kom alltså inte alls fram. Det hade jag ju velat veta redan efter första kommentaren jag gjorde!!! Då hade jag ju inte behövt ägna en massa tid åt de övriga!!! Mycket trist!!!
 
VARFÖR KAN MAN INTE SE DIREKT OM ENS FOTON OCH KOMMENTARER KOMMIT FRAM???  
Lever vi på medeltiden tekniskt sett? Eller i censurens Kina???  
 
Lita på medlemmarna och låt någon vänlig o engagerad moderator milt tillrättavisa felbara personer som mig, om något inte är korrekt gjort eller till behag!!!
 
Vad är haken/problemet? Varför detta onödiga, krångliga och byråkratiska mellansteg???
 
Är det bara jag som upplever det så här, eller???
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-16, 19:25
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man använder fel namn när man skickar in sin kommentar, så kommer den inte fram. Jag vet ju inte vad som hände i ditt fall, du kanske använde ditt användarnamn, som du använder i AF? Om det nu var så, skulle det ju underlätta om det kom upp en information om att man loggat in på fel sätt. Jag är lite osäker på hur det ser ut om man använder användarnamnet från AF, istället för sitt vanliga namn.
 
Jag håller med dig om att det vore enklast, om man kunde kommentera, utan censur. Sedan skulle det vara bra om man som Röttervän hade möjligheten att ändra texten, någon timme efteråt.  
 
Jag vet inte hur länge vi har haft censur, men jag följde ju dagligen inlagda kort och kommentarer före det och jag vet inte om jag såg direkt några olämpligheter. Enligt förre redaktören, så stavade folk många gånger så illa, att det tog väldigt mycket tid att korrigera texten, som folk la in. Om det nu är så, varför inte låta oss ändra texten själv, som jag föreslagit. När det gäller icke Rötter-vänner, får väl moderator ändra deras stavfel.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-16, 20:38
Svar #8

Carl Szabad

Stefan! Porträttfynd var ursprungligen konstruerat så att inlagda bilder och kommentarer syntes med en gång, och sen godkände eller raderade den ansvarige för Porträttfynd bilderna i efterhand. Det upplevdes dock som ett problem att inte alla bilder var av högsta kvalitet och därför skrevs programvaran om så att bilden först ska godkännas innan den blir tillgänglig. Förmodligen gäller samma sak kommentarerna.

2009-04-16, 20:56
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Problemet både tidigare och nu, är att om inte bilden blir godkänd, så får man inte någon information om det. Man har ingen aning om varför en bild, som är inlagd, inte visas. Är det för att den har för dålig kvalité, är bortglömd eller att man själv gjort något fel, eftersom den inte visas.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-16, 20:57
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Var inte nuvarande ordning också ett led i bekämpningen av Spam, som ju var en plåga även här under en period

2009-04-16, 21:03
Svar #11

Carl Szabad

Jag har svårt att se att spam kan leta sig fram till ett visst landskap. Det måste ändå väljas ur en plocklista. Och då kommer spamet inte att synas ändå.

2009-04-17, 05:43
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för synpunkterna! Det är klart att jag använde mina inloggningsuppgifter från Anbytarforum, Ann-Marie. När jag la in foton på Porträttfynd, så var jag medveten om att det inte gick (kanske). Nu hade jag fullständig glömt detta förstås!  
 
Vilket är det man ska använda nu igen?  
Är det samma som i Forskarkatalogen månne?
 
Nu är det iaf överspelat för min del. Jag har inte lust att gräva fram alla uppgifter igen!!!
Men jag tror det var en del intressanta sammanhang kring fotograferna som kunde vara till nytta för fler....! Synd på så rara uppgifter att jag klantade mig, men om det varit mer användarvänligt, så hade det ju inte hänt!  
Hade samma inloggning funkat eller jag åtminstone sett om det kom något, så hade det som sagt varit tydligt direkt att något var galet!
Men det ska väl vara negativ miljö när det gäller gamla foton. Diabilderna var ju mer positiva! ;) Nu är det ju digitalt, så då är allt plus och minus, ettor och nollor.
 
Jo, jag minns hur det var när det blev en spärr, men min undran är om det måste vara så fortfarande eller om det finns något tekniskt sätt att lösa det hela på smidigare. Annars borde ju vara så som Ann-Mari skriver att någon form av respons kom tillbaka, särskilt om man har gjort något fel vid inloggning eller annat! Fast även direkt positiv respons är ju av godo, att man ser att det funkar och hur det ser, samt har möjlighet att ändra sina egna misstag som betalande.
 
Sen vore det väl ändå en fördel om alla uppdateringar i Rötter (särskilt Porträttforum, men även de andra databaserna), Anbytarforum och Förbundsforum kom på samma ställe för oss som betalar, som Anbytarforum och Förbundsforum gör idag?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-04-17, 07:39
Svar #13

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Skulle man inte på något sätt skilja på de fotografier som man vet info om/har fått reda på mer om och de som är totalt okända?
 
Likaså tycker jag att dagens fotograf-lista är väldigt otymplig att gå igenom.
May the Force be with you.

2009-04-17, 08:53
Svar #14

Carl Szabad

Stefan! Inloggning gör du med det lösenord du har till Forskarkatalogen. Anbytarforum är en helt annan programvara som inte går att integrera i Rötters specialskrivna, som Porträttfynd, Emigrantforum, Samefynd, Tillfällighetsfynd, Litteratur-Sök, Avrättade och Forskarkatalogen.
 
Anna! Fotograf-listan tyngs av många 1-frekvensare, dvs såna som bara finns en variant på, där detta ofta beror på att den som lagt in bilden stavat namn eller ort fel och sen har den som godkänt bilden inte rättat det felet. Poängen med godkännande av en bild är ju att sådana fel ska rättas till.

2009-04-18, 12:25
Svar #15

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Jag har alltid använt samma lösenord till anbytarforum och porträttfynd, såväl vid inlagda porträtt som kommentarer till porträtt.  
Jag har skrivit om detta tidigare, då samma diskussion, om varför inte bilder eller kommentarer kommer in, dyker upp och man försöker förklara att det beror på felaktigt lösenord.
 
?????
Annastina Sekunde

2009-04-18, 12:50
Svar #16

Carl Szabad

Annastina! Det är inget som hindrar att du skaffar samma användarnamn på båda ställena (Anbytarforum och Forskarkatalogen, alltså) och du väljer lösenordet till det själv.
 
Sen förstår jag inte vad du menar i andra meningen. Får du inte upp i Forskarkatalogen vilka bilder du lagt in?

2009-04-18, 13:09
Svar #17

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Carl - jag uttryckte mig tydligen oklart.
 
Då och då beskriver någon omständligt att man inte kan ha samma lösenord i Af och Porträttfynd. Det ville jag bemöta nu och har gjort det tidigare (utan resultat).
 
Jag talade inte om forskarkatalogen. Även där använder jag samma lösenord.
 
Annastina

2009-04-18, 13:32
Svar #18

Carl Szabad

Annastina! Det finns bara två ställen i Rötter där du skapar ett användarnamn med tillhörande lösenord och det är i Forskarkatalogen och Anbytarforum. De är två helt olika system så därför måste man bestämma användarnamnet separat för varje. Sen är det inget som hindrar att man använder samma användarnamn (om det är ledigt) på båda ställena. Och lösenorden väljer du själv, som jag skrev här ovanför.
 
Sedan är alla andra databaser kopplade till Forskarkatalogen (som Porträttfynd, Emigrantforum, Samefynd, Tillfällighetsfynd, Litteratur-Sök och Avrättade), så det framgår i katalogen vad du har lagt in eller kommenterat på olika ställen. Det är alltså de inloggningsuppgifter som du har skapat i Forskarkatalogen som du ska länka till i Porträttfynd och de andra databaserna.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 19 april, 2009)

2009-04-18, 22:04
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är väl medveten om att man kan skaffa sig samma användarnamn och lösenord, både i Forskarkatalogen och i AF, precis som Carl säger. Varför jag inte nämner om det när folk loggar in med AF:s lösenord i Porträttfynd och undrar vad de gjort för fel, är att jag är rädd att bara krångla till det ännu mer. Skulle nu vederbörande vilja skaffa sig ett lösenord kopplat till Forskarkatalogen, så står det ju precis där hur man ska gå tillväga.
 
Även om man har inloggningsuppgifter för forskarkatalogen, så kan man logga in med sitt vanliga namn i Porträttfynd. Vilket jag gör numera, när jag kommenterar. Jag upptäckte efter ett tag att jag fick kollosalt många porträttnummer inregistrerat under min profil. Så nu använder jag bara inloggningsuppgifterna när jag lägger in kort.
Ann-Mari Bäckman

2009-07-30, 00:30
Svar #20

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Ett varmt tack till den eller de som nu under ganska lång tid registrerat porträtt och kommentarer vardag som helgdag. Det har varit perfekt.
Jag hoppas att ni har en välförtjänt semester och återkommer snart!?
 
För det kan väl inte vara så att även detta redaktörsbyte ska följas av stiltje och trassel på porträttfronten?
 
Annastina Sekunde

2009-07-30, 09:19
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annastina!
 
Jag råkar veta att det har uppstått ett problem med Porträttfynd, men redaktören, som är webbansvarig är bortrest.
 
Så jag hoppas verkligen att vederbörande, som godkänner korten, tar en välförtjänt semester.
Ann-Mari Bäckman

2009-09-14, 19:09
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon mer än jag som har problem med att söka i basen? (Har läst informationen på första sidan).
Att bara komma fram till basen, tar lång tid för mig ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-15, 14:08
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Jag testade nu och det gick bra att komma fram till porträttfynd. Dessutom provade jag att gå in på de 25 senaste kommenterade och det gick bra.
 
Att söka på något namn, kan ju ta tid beroende hur många, som har samma namn.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-09-16, 10:04
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Mari,
Jodå, namn kan man söka på, men då är det svårt att göra en länk till det man hittar. Försökte med numret, men då står den bara och hackar för att efter mycket lång tid ge resultatet:  Sökresultat för '#4574 ' (0 bilder). Jag kan alltså inte sända någon länk på #4574, som jag skulle vilja. Hade kusinträff i helgen och jag tror att många aldrig sett mannen ifråga.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-16, 18:33
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Att bara söka på #4574 går galant, men då du säger länka, är det säkert någon finess, som inte jag känner till. Exakt hur gör du när det fungerar?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-09-16, 22:30
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
OK - nu fungerade det även här. Konstigt ...
Länkningen - alltså att skapa en användbar länk - gör jag genom att:
 
- klicka upp  
Bild nr:  #4574 så att jag står på den.
-  Därefter högerklickar jag och markerar Skapa genväg. Den hamnar då på skrivbordet.
-  Klickar på den på skrivbordet och får upp en ny sida; Kopierar länken högst upp och klistrar in den där jag vill ha den, t ex här: http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=4574
Nu är friden återställd  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-17, 08:51
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Så bra att det fungerade!
Som du ser så har alla nyinlagda kort dubblerats, så det problem du stötte på, kan ju ha att göra med felet i porträttfynd. Ibland fungerar det och ibland inte.
 
Ja, den länkningen känner jag till.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-09-17, 10:05
Svar #28

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
När jag söker på ordet Vänge i databasen får jag fyra stycken träffar. En av dem är bild #92119 som dyker upp längst ned. Det som är konstigt är att när jag öppnar den bild #92120 som refereras till under bild #92119 kommer ett foto upp med en tillhörande bildtext där ordet Vänge finns med.
 
Varför kommer inte den bilden med vid sökningen?
 
Mvh

2009-09-18, 13:26
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det var underligt! Annars så brukar även kort, som någon kommenterat med ordet Vänge t ex och kommentaren inte blivit godkänd, även komma med, när man gör en sökning på ordet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna