ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008  (läst 2468 gånger)

2008-02-09, 17:04
läst 2468 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Någon styrelseledamot kan kanske svara på om det finns något sådant i tankarna eller om det bör gå genom en motion från en förening, tiden är ju inte ute för motioner än

2008-02-10, 11:13
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Inom snar framtid, så fort kansliet kommit på plats på Anderstorpsvägen, kommer Porträttfynd att få en ny ansvarig som en dag i veckan enbart kommer att jobba med Porträttfynd. När allt är på plats ska utbildning ske så fort som möjligt.

2008-02-10, 11:33
Svar #2

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
På auktionssiten ebay.com vimlar det av gamla porträttfotografier, svenska som utländska. En del är identifierade andra inte. Jag har funderat lite på vad man skulle kunna göra för att rädda dessa bilder. Somliga är inscannade i riktigt bra upplösning och de skulle man ganska lätt kunna ladda ner och lägga upp i Porträttfynd men då är det lite knepigt med upphovsrätt.
 
Ett annat sätt är att kontakta de personer som har inriktat sig på att sälja gamla bilder och erbjuda dem länkning från tex Rötter till deras auktioner mot att de levererar en digital kopia i bra kvalitet som kan läggas upp i Porträttfynd. Det finns som sagt en hel del tagna i Sverige och att få visa upp dem på en svensk sida skulle kanske öka sannolikheten att få sälja bilden. Tar man det ett steg längre och bestämmer sig för att försöka få in även fotografier tagna i tex USA skulle man säkert kunna locka en hel del (fler än idag) utländska personer till Porträttfynd.
 
På Anbytarforum finns mer i denna tråd: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/135071.html?1202638550

2008-02-10, 12:53
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Brabro!
 
En dag i veckan låter lite! För att det ska fungera måste det vara möjligt att kunna lägga in kort utan att de ska godkännas först. Första kortnumret, ska ju sedan användas som länknummer till de övriga numret. Alltså kan man antingen göra så att man lägger in alla sina kort och lägger in första kortnumret på alla kort en vecka efteråt (=dubbeljobb) eller så lägger man in ett kort, väntar tills det blir godkänt och då först lägger in  resten av korten(=onödig lång väntan).
 
Ska korten godkännas bara en dag i veckan, då går det inte att ha Se de senaste 200 inlagda eller se de 200 senaste kommenterade, för det är fler kort och kommentarer än så, som kommer in /vecka. Då måste ribban höjas till kanske 400 kort. Detta gäller speciellt de kommenterade korten, som numera blandas med de nyinlagda.
 
Så minsta krångel skulle vara att ta bort kravet på godkännande av korten i förväg, innan de visas. Så fundera på detta, för att det ska fungera smidigare! Vi har upplevt redan nu stora irritationsmoment, när det dröjt allför länge, mer än 5-6 dagar innan kort/kommentarer godkänts.
 
(Meddelandet ändrat av ines den 10 februari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-02-10, 17:35
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Första uppgiften, efter upplärning, kan ju vara att se över inmatningsprocessen så att den blir så säker och så snabb som möjligt. Nuvarande lösning har några år på nacken och har väl aldrig ifrågasatts (tekniskt menar jag) av förbundsrepresentant.
 
Hoppas övriga databaser också får varsin ansvarig (kan ju vara en eller flera personer) som meddelas de som använder tjänsten.  Samtidigt kan det meddelas hur felanmälan ska gå till, det finns inte en fastställd rutin idag, så att alla vet vad som ska göras när fel upptäcks.

2008-02-10, 19:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Men hur ska en person, som ska syssla med Porträttfynd en dag i veckan, ska hinna med att sköta om det datatekninska? Det måste väl vara en annan, som sköter det? Det är att väl att ställa orimliga krav på personen i fråga?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-10, 20:16
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Det bästa med det tekniska är att det går att förbättra. Med rätt tänk och gemensamma krafter så går det säkert att hitta andra lösningar än den som används idag och som är personalkrävande. Under tiden som detta införs så kanske det kan ordna sig med frivilliga som ställer upp under ledning av den nu aviserade personen.  Sen vet inte jag om Barbro skriver att det är under en veckodag eller om det ska motsvara 8 timmars arbete utspritt under veckan. Men helt säkert går det att tillsammans med PBS hitta bättre lösningar än idag, därom råder inget tvivel.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 10 februari, 2008)

2008-02-23, 19:29
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det har länge funnits ett önskemål om att det skulle finnas utrymme att scanna in baksidan också vid behov. Speciellt där svårlästa namn finns, så skulle det finnas möjlighet att lösa detta med hjälp av alla duktiga på Anbytarforum.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-26, 12:18
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Önskemål:
- Förbättra sökfunktionerna
- Avskaffa fördröjningar på foto-inläggning
- Avskaffa fördröjningar på kommentarer
 
Dessa nämnda saker har förstört Porträttfynd (PF). Om man vill ha kvar anonyma inlägg på PF kan dessa kontrolleras innan de publiceras, annars ser jag inget uppenbart behov av kontroll innan utläggning. Det finns ju fortfarande möjlighet att ändra/ta bort felaktiga inlägg. Med nuvarande obligatoriska konton för att skriva på AF borde det inte vara omöjligt att koppla även dessa till PF.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-27, 09:05
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
C-G!
 
Det skulle bli en dödsstöt för Porträttfynd om man måste ha ett konto för att lägga in/kommentera ett foto. Det är många som söker sina anfäder på nätet och kan då plötsligt hamna i Porträttfynd. Vad tror du händer om man skulle vara tvungen att ha ett användarkonto? Jo, alla dessa spontana vad kul, detta är ett foto på min farmorsmor!, skulle försvinna. Som jag har sett det är det många som bara slumpmässigt hittar dessa kort, kommenterar och sedan aldrig hörs av mer.
 
Enligt redaktören i en tidigare diskussion, så är det inte så många kort eller kommentarer han måste refusera. Så då finns det ingen anledning att ha kvar denna funktion. Jag håller med dig, dessa långa hopp när man får se korten dyka upp, förstör glädjen att både kommentera och lägga in kort. Det är svårt att hålla reda på om de blivit godkända eller inte.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 09:51
Svar #10

Jan-Åke Holmbring

Kommatering av porträtt
Under flyttningsuppehållet fram till den 21 februari skrav jag ner ett 15-tal kommentarer till diverse bilder på Porträttforum. Inga va dessa har ännu (den 27 februari) dykt upp under rubriken Kommenyarer. En stor mängd som är inlagda senare finns dock där.
Har alla mina kommentare refuserats eller vad beror det på att de inte kommer till synes?
Jan-Åke Holmbring

2008-02-27, 10:15
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Fördröjningen är aldrig bra, bl.a. av skäl som nämns av Jan-Åke. Hur vet man om ens kommentarer kommit fram om man inte omedelbart ser att det hänt något?  
 
Anonyma inlägg kanske ska finnas kvar, och de bör väl kontrolleras innan publicering. Det har ju diskuterats om fler ideella moderatorer på AF. Kanske kan de skynda på handläggningen. Låt säga att vi tillåter anonyma inlägg. Det kanske inte är tekniskt möjligt, men det vore bra om kommentarer som skrivits på ett porträtt visades om än tomma eller med en text såsom Kommentaren är dold i avvaktan på kontroll. På så vis ser man ju i alla fall att något hänt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-27, 10:34
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jan-Åke!
 
Det här problemet har jag också märkt, att när det är jätte många nyinlagda kort och kommentarer, som blivit godkända (de blandas ju ihop, som senaste kommenterade), så försvinner de tidigaste kommenterade ut ur de 200 som kan visas. Sedan har jag märkt att kommentarena blir huller om buller godkända. Så vi får väl hoppas att dina äldsta kommenterade snart blir godkända  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 11:18
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mitt förslag är att förbundet omedelbart erbjuder Ann-Mari Bäckman att vara moderator för Porträttfynd, på ideel basis. (Dock kan man ju tänka sig ett gratis AF-konto som ett symboliskt tecken på uppskattning). Hon är den mest engagerade och kunniga användaren och skulle tillföra mycket.

2008-02-27, 13:14
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag blir rörd av de vänliga uppskattande orden! Nu är det så att min tid är snart ute här på AF och FF, då jag bestämt mig för att inte betala till något Användarkonto. Så efter den 28:e eller efter veckoslutet kan jag inte gå in och läsa här (trots att jag betalar till två släktforskarföreningar).
 
Så om någon riktar ett direkt inlägg till mig och jag inte svarar så beror det på ovan nämnda orsak.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 13:43
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet att du inte betalat av principskäl, därav mitt tillägg om gratiskonto...

2008-02-27, 16:00
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 16:13
Svar #17

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag håller med Anders (som vanligt - nästan ) att det bästa vore om du blev moderator men jag förstår att du avstår av principskäl. Förhoppningsvis blir din bortovaro inte så lång - du behövs här.
 
Jag har ju samma uppfattning som du men jag har betalt min straffavgift bara för att kunna fortsätta att argumentera för en förändring av förbundet och verksamheten. Då får man ju ta skeden i vacker hand.

2008-02-27, 19:38
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bengt!
 
Båda grupperna behövs! De som stannar kvar och håller ställningarna och de som håller sig utanför.
 
Jag får se hur länge jag kan avhålla mig. Det blir väl när abstinensen blir alldeles för stor
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 20:18
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ann-Mari!
 
Mejla dina uppgifter så bjuder jag dig på årets vänskapsförbund med Rötter & AF!
Du får bara inte göra något uppehåll just vid en tidpunkt när din kunskap verkligen behövs här!  
 
Till nästa år får vi hoppas att läget har förändrats så att du självmant och många med dig sluter vänskapsband med Rötter/AF.
 
Bästa hälsningar
Leif

2008-02-27, 21:13
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Det hoppas jag också, att alla ska återvända till ett bättre AF! Det vore trist om alla som avstår från att betala nu, inte återvänder om det blir andra förhållanden! Verkligen trist!
 
Tack snälla för blommorna, för jag antar att det är jag, den bockande med fyra hårstrån?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-27, 22:17
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
OK Ann-Mari, det skulle ju vara att omintetgöra något av det du vill åstadkomma.
 
Var det bara FYRA hårstån?! Ja, du har rätt i - men det såg jag inte! Ber om ursäkt, det var verkligen inte meningen!  
 
/Leif

2008-02-27, 22:44
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag vill inte strö salt i såren, men vi bör komma ihåg det beslut som styrelsen tog i slutet av 2006 Styrelsen har .. nu beslutat att  
samtliga interaktiva delar av Rötter skall vara tillgängliga via  
avgiftsbelagda konton. Årsavgiften blir 100 kronor och kommer att  
implementeras när det nya tekniska systemet sjösätts
 
Så den avgiftsbeläggning som nu drabbat AF torde komma att utökas, såvida inte styrelsen eller stämman ser till att annat beslutas.
 
(vi får väl se när vi ses via debatt-sidan, den är ju gratis än så länge)

2008-02-28, 08:39
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:27
    • Visa profil
För ett antal år sedan föreslog jag i Anbytarforum att Porträttfynd skulle kompletteras med en avdelning där vi kunde lägga in gruppfoton som skol- arbetsplats- konfirmationsfoton och liknande. Fick uppmuntrande svar om att detta skulle utredas. För två år sedan försökte jag aktualisera frågan och fick då veta att styrelsen beslutat tillsätta en arbetsgrupp. Nu undrar jag bara: vad händer/har hänt?

2008-02-28, 09:03
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det krävs en samordnad insats för att uppdatera, utveckla och organisera alla fina databaser som finns på Rötter. Man borde ha en grupp kompetenta och engagerade personer som delegeras detta uppdrag inom givna ramar, de bör delegeras beslut och genomförande under kostnadskontroll. Numera verkar det som att varje lilla detaljfråga måste utredas av styrelsen vilket leder till en seghet i systemet - inget blir av. Rötters databaser är (borde vara) en stor tillgång för släktforskningen men ligger numera mest i träda. Det finns också goda idéer om ytterligare databaser i Rötter, bl a i Forumgruppen, men seghetn gör att de blir svåra att genomföra.

2008-02-28, 09:04
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Debattsidan, ja det har du ju rätt i, att där kan man skriva, men ärligt talat, är det någon som överhuvudtaget går in och läser där?
 
Skulle inte du också lämna AF?  
 
Kommer man att avgiftsbelägga Porträttfynd, kommer det bara i stort att bli ett forum med inlagda bilder, för många av de som identifierar korten verkar komma utifrån. Det vore väldigt olyckligt!
 
Leif!
 
Det är tanken som räknas och jag är väldigt tacksam för rosorna. Jag kan ju tycka att jag förekommer FÖR mycket under rubriken Gamla bilder ibland. Nu kan det finnas plats för någon annan istället att engagera sig
 
Nu är det inget som säger att jag avstår från AF i evigheter. Känner jag för det, så återkommer jag, när det passar. Vi får ju en ny, som kommer att ansvara för Porträttfynd. Det ska bli spännande att se om allt de vi velat ha förändringar på, kommer att åtgärdas, åtminstone en del. Hoppas det!  
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 28 februari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-02-28, 10:37
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag avser inte betala någon obligatorisk avgift för att delta på ett forum som AF/FF, det är helt rätt uppfattat.

2008-02-28, 10:53
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Då kanske debatt-sidan kan bli en träffpunkt för oss missnöjda?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-28, 13:47
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Inled, om möjligt, ett samarbete med svenska Polar Rose
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-03, 13:07
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är ett typiskt exempel på ett foto som av en slump hittats av en person, sökande sin anfader på nätet.
 
En person som gör ett besök och ev. inget mer. Hur skulle det bli om man avgiftsbelägger Porträttfynd?
 
farfar
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna