ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008  (läst 2440 gånger)

2008-01-21, 16:25
läst 2440 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag råkade gå in och läsa de första inläggen i Datorprogram och Teknik; Porträttfynd, då det var nystartat 2002. Vad många som deltog i diskussionerna! Man kom med förslag på hur Porträttfynd, skulle vidareutvecklas. Man påpekade också sådant som inte fungerade så bra.
 
När jag började intressera mig för gamla kort för ca fyra år sedan, var det också livliga diskussioner om det som var bra och det som var dåligt i Porträttfynd. Det var många som intresserade sig för Porträttfynd.
 
Så är det inte längre. Nog måste det väl finnas fler än jag och någon till som intresserar sig för denna bildskatt? Kanske finns det några synpunkter på förändringar eller förbättringar, kanske i sökfunktionen t ex.
 
Vad har hänt de sista åren? Har alla resingerat? Det känns inte roligt, när man inte får gehör för frågor eller synpunkter längre. Handlar Porträttfynd bara om att mata in en massa kort, punkt, slut?
 
Snälla, svara någon! Det skulle vara så kul om fler kunde engagera sig för denna fantastiska del av Rötter!
Ann-Mari Bäckman

2008-01-21, 20:12
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller med dig Ann-Mari!
 
Porträttfynd är en guldklimp, och det finns en stor potential. Det vore roligt om någon med resurs och kompetens ville lyssna på alla förslag, så att porträttfynd kunde utvecklas. Sådana funktioner kunde kanske bli betalfunktioner och hjälpa till med ekonomin?

2008-01-21, 21:32
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Vad exakt tänker du på när du menar betalfunktioner? Det går väl inte att tjäna pengar på kort, som folk lagt in? Att avgiftsbelägga eller införa ett inloggningssystem för Porträttfynd, tror jag skulle innebära mindre spontana inhopp där folk hittar sina släktingar och namnger de okända på korten. Ja, faktiskt tror jag att största delen är ut ifrån kommande, som identifierar korten vid kanske bara ett tillfälle.
 
Vi är väl inte så många aktiva användare av Porträttfynd heller, där man skulle kunna tänka sig bidrag, typ, Porträttfynds vänner, speciellt nu när man ska bidra med pengar för att skriva i AF också (speciellt om man som jag betalar till den ena föreningen efter den andra).
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-01-21, 22:01
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Det där med betalfunktioner när det gäller Porträttfynd gör mig förvirrad:
 
Det är ju helt orimligt att tro att jag skulle betala för att bidraga!  
Och att jag skulle få betalt för mina bidrag hade jag inte räknat med.
 
Det kanske betyder att den som vill TITTA på en bidrag måste betala?  
I så fall måste det förstås vara till bildens ägare, men det har väl Rötter inte råd att administrera?

2008-01-21, 22:58
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag syftar på den tanke som funnits, och som går ut på att istället för att som nu ta betalt för att alls vara med, så är insteget gratis.  
 
För att få in pengar erbjuder man sedan olika godsaker som betalning. Det kan handla om tillgång till databaser som Porträttfynd, men ännu hellre att den som är villig att betala får tillgång till bättre funktionalitet. En lös tanke skulle ju då kunna vara att det finns en smartare sökfunktion tillgänglig för den som är betalande gäst.
 
Jag håller helt med om att det vore orimligt att nu börja ta betalt för ett porträttfynd som många varit med om att bidra gratis till. Men det är väl inte orimligt att få betala för nya hjälpmedel som tas fram? Och detta då som ett sätt att öka inkomsterna samtidigt som man kunde ta bort tröskelavgiften till AF.

2008-01-21, 23:04
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man tittar under rubriken Rötter, så ska man tydligen diskutera om Rötters Vänner ska vara kvar. Jag har för mig att bidrog man med pengar dit, så gick en del också till Porträttfynd. Nu är frågan hur mycket bidrag orkar man med? Och om man betalar till Rötters Vänner och det går en del till Porträttfynd, vad händer då? Ska förslag om förbättringar eller påpekande om fel förtsättningsvis även då negligeras?
Ann-Mari Bäckman

2008-01-22, 00:11
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rötters vänner har bekostat framtagandet av Porträttfynd, och det med bidrag från de som gillar porträtt och de som inte gör det. Ett stort antal andra delar har också utvecklats med bidrg från RV, även Anbytarforum.
 
 Anders tankar om att vill du ha något extra, så abonnerar du på dessa extrafunktioner, extra databaser osv är ju helt rätt. Detta är ju det vanligaste sättet att ta betalt på alla andra sajter.  
Om förbundet tar fram en ny databas, med de som reste från USA till Sverige, så skulle de kunna ta betalt för de som vill titta, på samma sätt som många betalar för en CD (nu lär det inte finnas underlag för en sån här databas, men som exempel).
Om Förbundet tar fram en extra snabb bildsökningsfunktion så kan den hamna i abonnemangsdelen osv
 
Att betala för det extra är ju mycket bättre än att behöva betala för basfunktionerna, till dessa räknar jag Porträttfynd som det ser ut idag (men med sökfunktionen för kommentarer rättad), Anbytarforum och definitivt Förbundsforum.

2008-01-22, 10:25
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, pengar behövs, så att det går att lägga ner mer resurser på att justera fel, inte bara godkänna kort. Att betala för extratjänster låter ju bra, men vilka extratjänster kan man då tänka sig? Intressant tanke, men jag kommer då inte på något just nu.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-22, 11:21
Svar #8

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
En sak som jag skulle vilja ha i porträttfynd är en högre kvalitet på bilderna. I bland hittar man en bild man skulle vilja kunna skriva ut som foto men oftast är detta inte möjligt på grund av kvaliteten. Visst kan man maila den som lagt in bilden, men i framtiden så kommer ju detta inte att vara möjligt eftersom folk avlider. Därför skulle jag vilja se en funktion där man kan ladda upp bilder i utskrivbar kvalitet. Kanske kunde tillgången till bilderna i högre kvalitet vara en av dessa betal-funktioner?

2008-01-22, 22:16
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller absolut med Magnus. Dagens storlek duger bra att titta på, men inte för andra ändamål. Om man godkände större storlekar (och priserna för att lagra har väl sjunkit mycket sedan Porträttfynd drog igång) skulle man ju dessutom kunna se Porträttfynd som en säkerhetsbackup.
 
Det här borde göras med det snaraste. Det borde också bli enkelt att byta ut nuvarande bilder mot mer högupplösta.

2008-01-22, 23:52
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
För något år sen frågade jag om möjligheten att byta ut en bild mot en bättre scannad (av samma foto), då jag inte var helt nöjd med en del av de bilder jag själv skickat in. Men det skulle inte vara möjligt. Jag skulle i så fall få skicka in den nyscannade bilden (nytt nummer då) och be att få den gamla borttagen. Det skulle ju strula till det med länkar till andra bilder i samma album osv., så jag brydde mig inte om att göra något åt de bilder jag egentligen hade velat ha utbytta.

2008-01-23, 08:45
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Vad hade hänt om du skickat in en ny bild, som fått ett annat nummer, men att du hänvisat dit från den gamla bilden? Då kanske man kan tycka, att det då skulle krylla av dubletter av egna foton, om många skulle göra så, men jag misstänker att så ofta kan väl inte det önskemålet komma, som du berättar om. Ja, det kan väl Crister svara på.
 
Om jag var du, så skulle jag skicka in en nyscannad bild och hänvisa till den nyare på den gamla.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-23, 15:16
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Många har haft synpunkter på om det går att få någon slags enhetlig stavning på fotografernas namn. Som det är nu kan samma fotograf finnas med flera slags stavningar.
 
De senaste gångerna har jag följt skrivreglerna och haft mellanslag och punkt mellan initialerna t ex J. A. Pettersson (påhittat namn). Det känns lite krystat att skriva så. Det är lättare att strunta i mellanslagen. Detta gör ju att samma fotograf kan finnas både med mellanslag och utan mellanslag mellan ev initialer.
 
Nu till min förvåning så ser jag på kort #23146, att Peter Karlsson har skrivit så här: Tänk på att initialer ska skrivas utan mellanslag, samt med punkter efter varje bokstav. Daterat den 30/9-03
 
Då kan man undra var det så förr och när ändrades skrivreglerna? Inte undra på att det blir rörigt bland fotografernas namn, om också skrivreglerna ändras.
 
Själv skulle jag föredra att skriva utan mellanslag.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 09:06
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I vår dagstidning kan man idag läsa om en forskare på Umeå universitet, som håller på att ta fram en ny sökmotor, som ska kunna hitta ansikten. Ett användningsområde kan då vara för arkivsökning. Istället för att leta bland text i en bilddatabas, så letar man på ansikten.
 
Vilket framsteg det skulle vara i framtiden för Porträttfynd att leta kopior och i viss mån även samma person på ett annat kort. Det skulle då kunna vara just en sådan betalfunktion, som efterfrågas.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 13:43
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Ann-Marie
 
Om detta (porträttsökning) skrev jag för ca 2 veckor sedan, angående ett annat företag som redan har det framme. Och tyckte att det skulle vara utmärkt för Porträttfynd. Men det blev ingen respons på det, Personligen är det ju en kanonprodukt för det vi sysslar med.
 
Vänlige Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-01-24, 14:57
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jo, jag vet att någon har nämnt detta tidigare(alltså du). Märkligt att det finns redan! Detta som jag nämner skulle bli en världsomspännande sökmotor, som Google. Man skulle kunna använda den till ID-kontroll, Övervakning, fantombilder, bilder från övervakningskameror och arkivsökning och det är ju där vi kommer in. Problem som kvarstår att lösa är bl a olika ansiktsvinklar, stora variationer i ljus, nya frisyrer, solglasögon och åldrande.
 
Ja, det är ju mycket intressant! Det är ju inte så lätt att hitta kopior på foton av en person, när en reproduktion kan ha gjorts av en annan fotograf. Ska man dessutom kunna hitta samma person taget vid ett annat tillfälle är ju det toppen!
 
A-M
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 18:28
Svar #16

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Anskitsigenkänning har funnits i några år nu men frågan är hur bra de har varit/är. Många av bilderna i Porträttfynd är idealiska för ansiktsigenkänning då de är tagna rakt frammifrån, så det skulle kanske kunna gå att hitta lite dubletter ibland fotografierna. Skulle vara våldsamt spännande att försöka! Jag kan nog tänka mig att det inte är omöjligt att få gå in som ett pilotprojekt för Umeå-universitet om någon ansvarig hör av sig till dem..

2008-01-24, 21:13
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 21:28
Svar #18

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Ja du, om jag det visste...  
Men porträttfynds-databasen borde väl ha någon form av ägare/förvaltare? Eller?
Ska någon kontakta ex. Umeå universtitet i en sådan fråga så måste ju denne någon ha mandat att låta dem använda/accessa databasen.

2008-01-25, 10:31
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mårten!
 
Vi får väl hoppas att någon ansvarig går in och läser här, fast jag tvivlar. Ja, kanske läser, med ids svara, det är väl det som är problemet och så synd.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-25, 13:19
Svar #20

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Japp, vi får hoppas!  Ansiktsigenkänning på den här databasen vore ju väldigt spännande att få gjord, jag misstänker att det iaf skulle kunna lösa identiteten för ett antal personer!

2008-01-25, 17:26
Svar #21

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag skickade ett mejl till killen som har tagit fram algoritmen bakom ansiktsigenkänningen för att höra  om det överhuvudtaget är möjligt att jämföra en sådan stor mängd data som det ändå rör sig om.. Tänker jag fel om jag antar att det måste bli 71 000 bilder som ska jämföras med 71 000 bilder? Det skulle ju i så fall bli c:a 5 miljarder jämförelser eller???!! I och för sig så anger man väl kön på personen som är på fotot eller? I så fall behöver det ju inte bli riktigt så många jämförelser.
 
Nåväl, får se om han svarar... Frågade även lite inofficiellt om det visade sig möjligt om de skulle kunna vara intresserade av ett test.. =) Är de det får jag väl försöka jaga fram någon ansvarig här ifrån som kan ta över kontakten..  
 
PS, jag skrev inte vilken förening det gällde så ingen ansvarig här behöver bli sur över att jag utger mig för att vara ifrån Sveriges Släktforskarförbund..
 
(Meddelandet ändrat av mbss den 25 januari, 2008)

2008-01-25, 18:42
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mårten!
 
Man måste ju kunna recognosera läget, så där rent allmänt!
Ann-Mari Bäckman

2008-01-28, 14:32
Svar #23

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hej igen!
Jag fick svar ifrån Hung-Son Le som utvecklat algoritmen för denna ansiktsigenkänning och han var väldigt intresserad av att få göra en test på fotodatabasen! Så som det ser ut nu så skulle vi säkerligen kunna få våran databas genomsökt efter eventuella dubletter redan om några veckor om förbundet kan tänkas att vara behjälplig i detta.. Fört och främst måste det hela få ett officiellt OK från förbundet sedan måste man väl skaka fram någon tekniskt ansvarig från våran sida, Daniel kanske?  
 
Det skulle ju vara kul om vi kunde agera på denna ganska unika möjlighet nu när vi har chansen!

2008-01-28, 22:05
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det vore väl kul att pröva programmet på porträttfynd. Spännande tycker jag.

2008-01-29, 21:44
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hoppas verkligen att det finns någon ansvarig, som är intresserad av detta!
Ann-Mari Bäckman

2008-02-07, 09:24
Svar #26

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, som du nu vet (efter att ha läst Tollessons brevväxling med förbundsordförande) så skall du inte lämna dina förslag angående porträttfynd här. (Det är nog därför du inte fått svar på mail. Förmodligen klassas du som terrorist om du inte slutar.)  
 
Dina förslag, och dina frågor, måste gå via din förening!
 
Förbundsstyrelsen har att svara för sina beslut och handlingar endast inför sina medlemmar, d.v.s. de ca 160 medlemsföreninagrna i Sveriges Släktforskarförbund. Det är dessa som via motioner, konferenser, brev eller direktkontakt kan påverka förbundsstyrelsen och som har rätt att kräva information och redovisning, både vid Riksstämman och fortlöpande under året. Om du vill ha en förändring till stånd när det gäller avgifter, användarkonton eller tillträde till Förbudnsforum är det således till din förening du skall vända dig.

2008-02-07, 10:08
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
  Terrorist? Ja, det har jag anat länge att jag betraktats som!
 
Då får jag väl ställa mina frågor till de två föreningar jag tillhör angående förbättringar och påpekande om fel i Porträttfynd!
Ann-Mari Bäckman

2008-02-09, 12:12
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag har ett förslag som egentligen avser alla interaktiva databaser, men jag lägger det under porträttfynd så får vi se om det ska flyttas senare.
 
Jag saknar någon som har har ansvar för vidareutveckling av Porträttfynd och andra databaser. Tidigare fanns det ett outtalat ansvar på Rötteransvarige, men i nuvarande Redaktörsroll så ser jag att det finns ett underhållsansvar, men inte ett utvecklingsansvar. Tidigare fanns också Rötterrådet, det var ett redaktionsutskott till Rötter utan någon egen beslutsrätt, men de kunde åtminstone bevaka utvecklingen.
 
Jag ser helst att vi får en ordning där det finns en funktion/person i styrelsen som har ansvaret för de övergripande frågorna runt utveckling, att det finns utpekad funktion/person som tar till sig frågorna och tar reda på vad det innebär (kontakt med leverantör osv) och som kan vara länken mellan användarna (kunderna den dagen det blir avgiftsbelagt) och styrelsen som ju har det yttersta ansvaret, inte minst då det ekonomiska.
 
Som det är nu fungerar det inte alls, ur utvecling och nytänkandesynpunkt, så ett snabbt beslut är ju bra. Kanske redan i april?

2008-02-09, 12:44
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Det var ett bra förslag!
 
Själv har jag tappat orken och lusten att bry mig längre!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna