ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medborgarskapshandlingar  (läst 2663 gånger)

2013-11-30, 21:25
läst 2663 gånger

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det här är en mycket spännande databas. Här kan man med tur göra riktigt spännande fynd - se nedan.
 
Vad är Medborgarskapshandlingar eller förbehåll som det också kallades? Efter 10 år utomlands var man tvungen för att behålla sitt svenska medborgarskap att ansöka om att få behålla det. Det fick man göra för varje 10 års period man var bosatt utomlands mellan 1894 fram till en bit in på 1920-talet. Den stora emigrationsvågen skapade uppenbarligen ett behov av att dokumentera vilka av alla emigranter, som fortfarande kunde betraktas som svenska medborgare. Gränsen sattes till 10 år. Hade man varit frånvarande längre tid än så förlorade man sitt medborgarskap, om man inte till närmaste konsulat inkom med ett förbehåll om att få behålla det.  
 
Förbehållen har inkommit till UD från konsulat från runt om i världen. De som utvandrade till Nordamerika behöll inte sitt medborgarskap mer än i begränsad omfattning. Blev man amerikansk medborgare hade man t ex möjlighet att få en bit mark och det lockade många.
 
Jag gjorde flera fynd i databasen- här följer ett:
En av släkten Ankarberg (en bror till en ana) och smed, som nästan alla av dem, från Ankarsrums bruk utanför Västervik uppgavs flytta till Stockholm. Där hittade jag att han flyttat vidare till Finland, med det lätt jag det bero. I förbehållen hittade jag honom via konsulatet i Sankt Petersburg och där finns hans brev där han berättar det mesta om sitt liv, födelse, föräldrar, arbetsplatser, hustru och barn. Ett fynd! (Så småningom utvandrade familjen till Nordamerika och där finns numera en ganska stor släktgren).
 

2013-12-01, 11:35
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Barbro
Var hittar jag denna intressanta databas
Stig

2013-12-01, 21:32
Svar #2

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Medborgarskapshandlingarna finns under Rötters vänner. Det finns information om Rötters vänner på Rötters första - till vänster.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna