ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2011  (läst 3121 gånger)

2008-03-17, 14:43
läst 3121 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Finns planer på att låta frivilliga bidra med fotografier på gravstenarna? Jag har plåtat en del stenar och drar mig för att lägga det på amerikanska sajter. Jag tycker även nyare gravstenar kan tas med (om nån vill registrera dom). De nyare stenarna riskerar ofta att kasseras pga brist på underhåll från anhöriga. Även om informationen kanske inte är unik så är det ändå kulturhistoria. Kyrkogårdsförvaltningarna tycks idag ofta ha datoriserade register. Finns några idéer om samordning?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-17, 21:07
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Det finns en idé om att gravstensinventering i framtiden ska fungera ungefär som Porträttfynd gör idag; dvs man lägger in uppgifter och kompletterar med bild på gravstenen. Tanken är att det man lägger in ska publiceras direkt och granskas efteråt - samma upplägg ska naturligtvis då även gälla för Porträttfynd. Det finns ett jättematerial om gravar i en mängd pärmar, med eller utan bilder som på något sätt också behöver läggas in i en sådan databas. När inventeringen startade fanns inte digitalkameran så många bilder behöver scannas eller om gravstenen skulle finnas kvar, fotograferas om.

2010-04-21, 11:22
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hur är läget när det gäller gravstensinventeringen? I senaste Angeläget står det några rader, men vi som uppmärksammat problemen med bortslängda gravstenar på Proveniens (http://www.proveniens.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b269d0bd-7b04-4d8c-83e1 -25491b2555bf&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup) och på AF (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/284226.html?1271833372#POST99037 7) skulle gärna vilja veta om vi kan börja registrera gravstenar och lägga in dem i en databas, modell Porträttfynd, direkt.
 
Ska det bli fart på registreringen bör man göra den enkel, med digitala bilder borde det gå bättre idag, inskription samt bild är de vikigaste data som ska vara med. Dessutom vill man se resultat snabbt. Därför är det angeläget att få igång en databas för nyregistreringar snarast, de gamla registreringarna kan sedan läggas in efter hand.

2010-04-21, 11:40
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Instämmer med Chris. Det vore en kulturgärning att foto-dokumentera gravstenarna. Det kastas stenar varje år runt om i landet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-21, 12:07
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det här är tydligen ett gammalt önskemål, som är av stor vikt att det hörsammas. Precis, som för gamla fotografier, rinner tiden iväg, om man ska identifiera människor på ett foto eller som i det här fallet, dokumentera gravstenar på bild, innan det är för sent.  
 
Jag själv har fotograferat min farfars föräldrars gravsten, eftersom gravrätten upphörde för ca 5 år sedan. Så det kan jag bidra med.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-21, 12:28
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi är nog rätt många som tycker om att gå på kyrkogårdar och studera gravarna. Med dagens teknik, en liten digital kamera, så kan man passa på att registrera om det inte görs alltför komplicerat. Det skulle kunna bli mer fart på ett gravregister idag, speciellt om man kan se och kommentera gravarna snabbt.

2010-04-21, 13:02
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Jag har börjat så smått att dokumentera gravstenar i nordvästra Skåne:
http://www.hembygdshistoria.se/gravar/
Eftersom jag dessutom gör lite efterforskning om dem som ligger begravda där, så har tyvärr tiden inte räckt till att uppdatera sidan den senaste tiden.

2010-04-21, 13:20
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vilken trevlig hemsida, Carin! Det blir ju som en guide till kyrkogården.
 
När iphone och androider blir mer vanliga kan man ju läsa en sådan sida medan man vandrar på kyrkogården. Tänk om man kunde sikta på att förbundets gravstenssidor, om än inte lika innehållsrika, kunde fungera som guide. Med möjlighet till kommentarer och undersökningar så kan det bli verkligen användbart. Om några år så är det många som kan ha med en web-telefon och studera gravarna.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-04-21 13:23)

2010-04-21, 15:13
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Roligt att du uppskattar sidan Chris. Har fotograferat en hel del gravstenar, men inte hunnit lägga ut dem än. Kanske dags att sätta igång igen.  Jag kan ju alltid börja med att bara lägga ut bilden och texten på gravstenen, och göra forskningen efterhand.

2010-04-24, 08:50
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Intressant idé med en databas för gravstensinventeringarna som motsvarar Porträttfynd! Det låter utmärkt och glädjande, trots att det verkar gravallvarligt!  
 
Men varför svarar ingen anvarig för Förbundet eller Gravstensinventeringen som sker idag, vad de tycker om det förslaget?  
 
Avvaktar man ett förbundsmöte för detta, eller har man inte sett detta, eller hunnit svara?
 
Blir det för mycket och för svårt att ha en sådan här databas till på Rötter, eller?
 
--------------------------------------------
 
Tillägg: Ursäkta, såg först nu Barbros fina inlägg här ovan, eftersom jag kom direkt till Chris första inlägg via uppdateringsfunktionen:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=113052&post=799043#POST799043
 
Men desto mer angeläget att höra hur det går med dessa planer!  
 
Eller i värsta fall, varför det inte går?  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-04-24 08:55)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-25, 00:43
Svar #10

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Se nedan; jag har klippt in den information som stod i Angeläget nr 1/2010 (slutet av januari; finns att läsa på Rötter) ang. Gravstensinventeringen. Det arbetas för fullt med det materialet. Men det tar tid att gå igenom ett 30-årigt material. Samtidigt ska presentationsdatabasen (det som ska synas på Rötter) bli klar och det arbetet är också på gång. Men vi bygger inte bara en databas just för gravstensinventeringen - det vi nu gör ska vara anändbart till alla databaserna och de nya som också kommer att komma.
Men som det också informerats om, pågår ett arbete med det nya Rötter och det nuvarande Rötter kommer inte att uppdateras med så mycket nytt - allt fokus och investeringar görs bara på det som komma ska.
/ Barbro S
 
Gravstensinventeringen får nytt liv!
Förbundets äldsta projekt, Gravstensinventeringen, pågår fortfarande. Det finns både föreningar och enskilda som har detta som ett projekt eller fritidssyssla och tycker att det är ett både spännande och roligt arbete. Man lägger ned många timmar på att dokumentera gravstenarna, inte bara fram till 1940 utan till dags dato. Naturligtvis är det mest vanligt på mindre kyrkogårdar att man går så långt fram i tiden. Artikeln i förra Släkthistoriskt Forum om gravstensinventeringen har inspirerat flera att höra av sig.
 
Under årens lopp har allt material som kommit in, blanketter och bilder, packats ned i lådor och förvarats hos förbundet. Textmaterial har lagts in i en enkel databas som har varit (är!) tillgänglig på Rötter, men bildmaterialet, allt från avritningar till digitala bilder har inte åskådliggjorts.
Nu ska det äntligen bli av! Nästan 50 stora flyttkartonger med material ska nu digitaliseras. Det äldsta materialet är nästa 30 år gammalt. En inmatningsmodul har byggts på ”baksidan” av Rötter för registrering av uppgifter. Till varje uppgift ska originalblanketten och bilden scannas. Allt kommer senare att läggas in en ny sökbar databas och tillgängligöras på Rötter. Och sedan är det meningen att gravstensinventeraren själv registrerar gravstenarna i databasen.
 
Förbundet har precis påbörjat arbetet med hjälp av ett arbetsmarknadsprojekt. Det är fyra personer som påbörjat arbetet, Roger i Kungälv, Monica i Flen, Peo i Norrviken, Anneli i Smedjebacken - alla vana släktforskare. Vi är mycket glada över alla fyra och ser fram emot att få arbetet digitaliserat. Björn Jönsson i Förbundsstyrelsen är projektledare tillsammans med vår webbmaster på kansliet och vi kallar det numera Gravvårdsprojektet.
 
Vi har dock noterat, när vi börjat gå igenom lådorna, att det finns en del blanketter och bilder som är kopierade och t.o.m. är nästan kolsvarta efter kopieringen. Sannolikt finns originalen i föreningen och vi kommer så småningom att kontakta de föreningar eller personer som kan bli aktuella för att be att få låna originalhandlingarna och bilderna.

2010-06-16, 14:47
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Äras den som äras bör!
 
På Rötters förstasida står att Förbundet sedan 1987 arbetat med Gravstensinventeringen, vilket väl snarare borde vara från och med 1986, då Förbundet bildades. Samtidigt fick Förbundet överta en mängd olika verksamheter från den då upphörande föreningen Genealogisk Ungdom (GU), och det de som redan 1979 startade Gravstensinventeringen. Denna framsynta satsning bör alltså GU få äran för.

2010-11-23, 12:20
Svar #12

Sten Magnusson

Historiken från 1979 då Genealogisk Ungdom startade projektet finns här:
http://www.genealogi.se/gravsten.htm
 
Mvh/Sten Magnusson

2011-11-16, 00:01
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu när gravstensinventeringen är offentlig (vi lanserar den lite försiktigt för att hålla koll på servern samtidigt) - vad tycker ni?

2011-11-16, 07:27
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har inte tittat på det så mycket än. Det har bara blivit några inlagda bilder på kyrkor. I sommar har jag lagt in ca 4500 fotografier på BillionGraves, så för mig kom registret lite för sent ...
 
- Bra att registret lagts ut gratis
- Rörigt gränssnitt med bl.a. för många flikar. Varför ligger fliken Börja registrera kvar när jag loggat in? Dessutom verkar registrering starta från Min sida och inte från Börja registrera.
- Blev konfunderad/irriterad när jag såg att det verkar krävas två inloggningar för att registrera något, men det har jag säkert missuppfattat!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-16, 09:40
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Är det så att jag måste registrera mig som registrerare och inventerare, och av vilket intresse är inventerarens adress, postnr och ort? Verkar överarbetat, eller ska inventeraren få en present hemskickad? Då gäller det att adressen uppdateras också

2011-11-16, 15:06
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag såg idag informationen om etapp 2 av Begravda i Sverige, finns på http://www.genealogi.se/forbund/gravbok2.htm  och jag hoppas verkligen att det kommer att byggas in någon form av referens som också finns , eller skapas, i gravstensinventeringen. Detta tillsammans med en liknande funktion i Dödboken skapar ju en utomordentligt intressant informationsmängd.

2011-11-16, 16:32
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Vet inte var jag ska lägga detta, men varför inte här.  Jag föreslår att Förbundet tillskriver samtliag kyrkogårdsförvaltningar (igen) och visar på möjligheten att de lägger in uppgifter i gravstensinventeringen när de tar bort (om de nu måste det) äldre gravar. Att uppdatera inventeringen kan inte var så svårt och att ta en (eller flera) bilder kan inte var så svårt. På så sätt fär vi ett bevarande av informationen.

2011-11-16, 19:21
Svar #18

Carl Szabad

Det var inte meningen att informationen om Begravda 2 skulle komma upp så snabbt. Det här handlar ju dessutom om ett projekt där det är förbundet och respektive kyrkoförvaltning/församling som är inblandade. Således är det inte publikt på samma sätt som de andra projekten under den rubriken. Däremot kommer vi naturligtvis i ett senare skede att ha glädje av släktforskarnas påtryckningar på kyrkogårdsförvaltningarna om så behövs.
 
Som svar på den direkta frågan kan jag meddela att det inte kommer att finnas någon konstruerad referens på skivan. Kopplingen mellan gravstensinventeringen och Begravda i Sverige får man alltså göra genom att söka i respektive databas på tillgängliga parametrar, som exempelvis namn, födelse- och dödsdata. Anledningen till det är att det är meningslöst att skapa en referens i ett material som förbundet inte förfogar över, utan bara har fått ett ögonblicksutdrag ur. Dessutom är materialet så kvalitetsmässigt varierande att det inte alltid går att säkert identifiera en person.
 
Ett skäl till att det dessutom inte går att blanda in Sveriges dödbok i en sådan monsterlänkning är helt enkelt att väldigt många personer är begravda på annan ort än där de var skrivna när de avled och därför inte geografiskt kan samidentifieras.

2011-11-16, 21:28
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Informationen ligger ju på Förbundsnytt, under projekt, och nyheten sprids med vindens hastighet, snart vet alla om det, även i USA, lägg upp produkten i Bokhandeln så vi kan förboka  
 
Det som borde kunna göras är att möjliggöra kopplingar genom att ge varje post en unik identitet, som senare kan användas när allt data finns tillgängligt i databasformat. Vilken underbar möjlighet att skapa monsterlänkning (det begreppet gillar jag), sedan fortsättter vi med att koppla på befolkningsskivorna så får vi en heltäckande bild av då levande, nu döda, begravda och med bild på graven.

2011-11-17, 07:35
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag hade gärna sett vilka poster som senast matats in (eller ändrats), ex. via RSS eller en enkel länklista.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-17, 22:50
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vad gäller inventerare vs registrerare, så har jag inhämtat följande från en trovärdig källa (Anna-Lena Hultman):  
Registrerare är den person som matar in uppgifterna online.
Inventerare är den eller de personer som går runt på kyrkogården och inventerar, fotograferar och dokumenterar.
Registrerare och inventerare är ofta samma person, men när det gäller de mer än 60.000 gamla inventeringarna är det sällan samma person.
 
Ja, vi vill mycket gärna ha uppgift om vem som inventerat graven/kyrkogården. Vi visar endast namnet på registreraren, men om någon vill ha kontakt med den som inventerat kan vi bistå med adress till den personen. När man söker gravar på Find a grave och hittar en grav med kontaktinformation till den som lagt in uppgifterna blir man glad. Det är en riktig fem-etta!
 
Personer som nu sitter och lägger in hundratals gravar (hela kyrkogårdar) är mycket noga med att uppge vem som inventerat. Det är ofta personer som lagt ner ett otroligt arbete med att mäta, tvätta stenar och registrera. Då skulle det vara dåligt av oss att förbigå dessa personer med tystnad.
Det är alltså så i dag att den som är både registrerare och inventerare (likt undertecknad som har matat in 1 gravsten) får registrera sig två gånger. Det där går ju att förenkla, men i dagsläget vill vi prioritera rena felrättningar.

2011-11-17, 23:41
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Att kontakta inventeraren, när ni delger den uppgiften till andra, blir en upplevelse för den yngre generationen. De måste lära sig skriva brev och sätta på frimärke eftersom elektronisk adress sakna. Kanske kan en möjlig framtida ändring vara att möjliggöra angivande av epostadress  (om inventerare ska vara kvar)

2011-11-20, 11:39
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Sitter och tittar på mina tusentals gravbilder och sök- resp inmatningsformulär till Gravstensinventeringen. Funderar på hur man enklast håller reda på vad som är registrerat och inte. Kyrkogårdarnas egna identifikationssystem (kvarter:gravnummer) måste väl vara det som är bäst, men då skulle man behöva kunna söka på kvarter+gravnummer samt se detta även i träfflistorna.
 
Alla blir mer och mer mobila. I förlängningen skulle det vara bra med ett enkelt gränssnitt för smartphones också för de som är på fotosafari och vill se vad som redan är dokumenterat. Kan tänka mig att man skulle vara hjälpt av en lista enligt följande (per begravningsplats):
 
Kvarter:gravnummer Förnamn Efternamn (räcker kanske med en person per grav) (födelseår-dödsår) Foto?
13B:106 Karl Nilsson (1900-1972) J
13B:107 Otto Lind (1895-1945) N
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-20, 11:54
Svar #24

Carl Szabad

Sökning på gravnummer är nog inte så enkelt, eftersom det kan vara inskrivet på olika sätt. Vissa gravar har enbart ett nummer eller en nummerserie som identifiering, andra kan ha en bokstav efter. Önskvärt vore i det fallet att man som extraval kunde se träffbilden presenterad med sortering på Avdelning > Kvarter > Nummer, så är det enklare att sen leta sig fram till rätt grav.
 
Den möjligheten finns i Begravda i Sverige, där man kan välja att skriva ut en kyrkogård via pdf-format (av pappersbesparningsskäl) som Tabell med sortering på Grav (liggande format). Sorteringen blir vanligtvis inte perfekt, men tillräckligt bra för ändamålet.

2011-11-20, 16:12
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Angående bildstorleken. I anvisningarna anges att bilderna ska vara max 2 MB och att de bör vara minst 700 pixlar i bredd. Laddade upp en bild under 2 MB och med måtten 2592px * 1936px, men den ser ut* att ha krympts till 700px * 523px och 120,5 kB. Vad gäller egentligen angående bildernas mått och storlek?
 
* Enligt redigeringsgränssnittet. De ligger på kö ...
 
Hoppas det går att göra liggande bilder lite snyggare. De blir hoptryckta.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-21, 12:12
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Träfflistan hamnar lite snett på en stor skärm (1920*1200). Använder FF8 och Win7.
 
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-22, 12:24
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Eftersom jag fick svar via mejl får jag svara mig själv här på AF angående bildformaten. Det var nog påpekandet i hjälptexten om att bilderna skulle vara minst 700 pixlar i bredd som satte myror i huvudet på mig. Man har bestämt att bilderna i databasen ska vara exakt 700 pixlar i bredd och för att undvika att få in för små oläsliga bilder vill man att registrerarna laddar upp bilder som är större så att de automatiskt förminskas till 700 pixlar i bredd. Filen man laddar upp får vara max 2 MB stor, men den kommer att vara mycket mindre när den krympts till 700 pixlars bredd.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-22, 12:36
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
När jag ändå håller på och plågar er med mina funderingar ... För de som vill komplettera uppgifterna vore det bra att kunna få ut rapporter med en länklista till poster som saknar fullständigt namn, område, foto, födelse-, döds- eller gravsättningsdatum etc.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-11-22, 21:42
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ang. Norra begravningsplatsen så ligger den i Solna, inte i Stockholm. Inom begravningsplatsens område finns två avgränsade delar, en mosaisk och en katolsk. Det är väl en smaksak, men kanske dessa ska ses som egna begravningsplatser!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna