ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etelhem  (läst 3310 gånger)

2007-03-04, 21:13
läst 3310 gånger

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
No comments as usual
 
Olle

2007-03-04, 23:41
Svar #1

Tommy Andersson

som vanligt
 
Tommy

2007-03-05, 10:59
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Olle Överby har hjälpt en glad frågeställare på ett mycket uttömmande sätt, vilket borde ge mycket beröm!  
 
Istället får han kritik av några av gotlandsforskarna. Var det skit eller slit du menade, Sebastian?  Det kan ju vara intressant att försöka bena ut vad det beror på.  
 
Argument som framförts från mig och andra har tidigare varit:
 
1) att inga källor angavs. Detta verkar nu vara förbättrat. Nu kan ju alla se om uppgifterna är hämtade från en kyrkbok, en annan forskare eller annorstädes.
 
2) att uppgifter som hämtats från andra forskare inte har redovisats. Det borde ju vara tillgodosett om alla källor är redovisade, vilket jag är osäker på att de är.
 
Dessutom har andra kritiserat Olles inlägg för:
 
3) att vara för långa och omfattande.  
 
a) Det var ju ett problem i Rötters och Anbytarforums barndom, men rent tekniskt finns inga sådana begränsningar idag.  
 
b) Rent metodiskt anses stor publicering av svar på en fråga förstöra glädjen i att släktforska.  
 
1. Men dels så har inte frågeställarna gett intryck av att dela den åsikten, TVÄRTOM! De, och många av oss andra, är mycket glada åt de utförliga svaren, eftersom det ger släktsamband och uppgifter som annars inte kommit fram.
 
2. Men det blir ju också en mycket märklig konsekvens, om man skulle följa ovanstående argument.  
Då skulle man ju inte publicera några släktutredningar, antavlor, sockenböcker, tidningar, tidskrifter, databaser, CD- och DVD-skivor, anbyterier, släktartiklar, etc för då riskerar man ju att förstöra andra människors släktforskning!!!  
 
Slutsatsen skulle vara att man får ge ett svar med en generation för att lösa ett problem, om man kört fast i sin egen arkivforskning. Annars ska alla sitta i sin egen kammare och uppfinna hjulet själv, om och om igen. Ingen ska någonsin ta hjälp av någon annan. Alla ska helst bo på arkivet, precis som vissa gör, eller har gjort, bland annat jag, vilket inte gjort mig klar, trots 17 års forskning!!! Vissa forskare förstör resultaten av sin livslånga släktforskargärning, för att inte förstöra forskarglädjen för andra, eller riskera att sprida något felaktigt! Tänk om alla dokumentansvariga hade resonerat så i gångna tider. Då skulle det inte finnas något material att forska i! Istället för att generöst hjälpas åt att publicera så mycket som möjligt med så goda metoder som möjligt!
 
Jag finner inte detta sätt att resonera vettigt! Det är en glädje att utbyta forskningsresultat! Det är dessutom ytterst få förunnat att ägna så mycket av sin tid åt arkiv- och släktforskning och de flesta har inte det intresset, utan vill veta vad som finns om släkten, utan övermäktig insats.
 
Ändå är man ju inte klar, även om man får mycket serverat. Den noggranne går in i materialet och kontrollerar det. Den nyfikne går vidare in i annat arkivmaterial eller annan litteratur om bygden, yrken, mm, eller engagerar sig i hembygds- och släktforskarföreningar med information om gamla tider.
 
3. Det måste vara upp till frågeställaren och mottagaren av uppgifterna att avgöra hur mycket denne vill ha. Vill denne inte ha hela svaret, så välj bort det då, men då kan jag och andra få glädje av det istället. Varför denna missundsamhet?  Tidigare fick jag liknande kritik när jag la ut min antavla i olika sockendiskussioner, men efter andras försvar så tystnade kritiken. Är det något extra personligt mot Olle? Om han gör något fel, så är det ju Anbytarvärden och redaktionen som ansvarar för om något ska ändras eller tas bort. Därifrån har jag aldrig sett eller hört någon kritik, snarare tvärtom. Därifrån har ju ansetts fel att mejla svar istället för att lägga ut dem här.
 
c) Det skulle vara svårt att rulla ner för att det är så långa svar!  
Kan väl inte vara något riktigt problem?
 
d) Det skulle vara svårt att hitta i materialet vid sökning.  
Det låter inte heller riktigt trovärdigt, eftersom sökmöjligheterna har ökat avsevärt med internet och Anbytarforum, jämfört med hur det var innan!
 
Det är klart att det blir en massa dubbletter i svaren om det kommer en fullständig antavla hela tiden! Dessutom kommer ju material från andra socknar att dominera vissa långa svar. Det kan ju kanske upplevas som ett problem, men gör det någon skada? Knappast!  
 
Personligen delade jag upp min antavla i olika socknar för att behålla anknytningen till sockendiskussionen, vilket gett många intressanta kontakter.
 
En länk till databasen kan ju vara ett gott förslag, om folk verkligen går in där. Jag vet inte om de gör det? Jag skulle inte ha upptäckt så mycket som jag har gjort, om jag inte sett Olles uppgifter här.
 
4) att felaktiga och okontrollerade uppgifter sprids.
 
Visst, men den risken har alltid funnits, när något publicerats.
 
Hjälp till och tala om vad som är eller kan vara fel i Olles material, så att det blir bättre istället, så ökar trovärdigheten i materialet!
 
5) att egna forskningar inte offentliggörs längre, för då kommer Olle och andra och lägger in dem i sin databas och sedan ut på nätet. Där andra kan stjäla materialet och sedan sälja det för egen vinning.
 
Men då ska skulle ju ingen publicera någonting någonsin om man var så ängslig! Det vore ju betydligt allvarligare och sämre i mina ögon! Däremot ska det ju finnas tydliga källhänvisningar till andra forskare förstås!  
 
Visst kopiering och stöld har förekommit, men har stoppats! Inte minst pga god diskussionen här på Anbytarforum!
 
6) att ingen annan får chansen att svara!  
Men det kan väl inte vara ett problem? Antingen är svaren bra, eller också kan ju vem som helst av oss tala om vad i svaret som inte är det!  
 
Däremot blir det ju tjatigt med det eviga gnället på Olle och hans svar, när han lägger ner så mycket arbete på att hjälpa andra glada och nöjda frågeställare.
 
Jag vill än en gång passa på att tacka alla gotlandsforskare som hjälpt mig genom åren!  
Hoppas att några haft glädje av min hjälp också!
 
Nu har jag stuckit ut hakan ordentligt! Var så goda att slå tillbaka med ord och tunga(ns) argument!  
 
För ett långt och gemensamt arbete med att öka kunskaperna om Gotland och dess befolkning, förr och nu!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-05, 11:47
Svar #3

Tommy Andersson

Hej Stefan
Det var ett lång och informativt svar du skrev.
Jag har inte förbjudit Olle at ge några svar, tvärtemot Olle gör ett bra jobb och som du skrev källkritiken är bättre om inte bra ännu.  
Men det blir ju ett stort problem med stora baser om man börjat fel, men allt går att rätta till.
Det jag däremot retat mig på är detta sprutande av data som hela tiden sker från Olles sida.
Som jag skrev tidigare en generation eller två och sedan via mail elller länk till hemsidan borde fungera.  
Är det sedan många som eftersöker samma information så är det ok med hela.
 
Men det är min personliga åsikt och som jag anser att jag har rätt att uttala precis som jag låter andra ha sin åsikt.
 
Hoppas att alla fortsätter att hjälpa varandra, det vinner vi på.
 
mvh Tommy Andersson Slite

2007-03-05, 12:21
Svar #4

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Hej
 
Stefan ett bra och väl underbyggt svar, jag stödjer det du säger till 100%.
 
Sedan vill jag rikta ett stort TACK till Olle som gjorde så att jag började släktforska.
 
Jag bestämde mig för ett år sedan att ta reda på lite om min släkt och letade upp anbytarforum. Där ställde jag en fråga om min mormor som Olle svarade på. Han gav mig 12 generationer på hennes sida och jag tänkte WOW! Detta skapade ett intresse att ytterligare forska på andra delar av släkten. Jag anmälde mig till en kurs och startade min egen forskning. Idag har jag ca 5300 namn i min databas, 90 % har jag letat fram själv och resten har jag fått från andra tex Olle. Så TACK Olle för att du gav mig intresset till vad som kom att bli en stor och givande hobby. Fortsätt hjälpa andra med din fantastiska databas, det du gör får fler att börja forska.
 
/ Tommy

2007-03-05, 14:37
Svar #5

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Hej
Jag Tackar Olle för allt han har
hjälpt mig under alla år.
Jag började långt innan datas tid
därför skrev jag inte upp var jag hittade
släkten, sedan var jag så ivrig att komma så långt ner som möjligt. Så fort som möljigt.
men har tänkt om.
Håller på med en gren i släkten
har ca 4500 barn osv. till honom
därför är jag väldigt tacksam för Olles hjälp.
MVH Birgit

2007-03-05, 16:36
Svar #6

Sune Lundin

De här första barnen som heter Hellgren födda 1895 97 99 är de inte den första makans barn i ett tidigare äkt/förhållande med en Hellgren?

2007-03-05, 16:52
Svar #7

Utloggad Lena Nyberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Sune.
nej det är samma hellgren nyberg som är far till båda makarnas barn, jag har alla dom uppgifterna som jag behöver.
 
LENA

2007-03-05, 16:54
Svar #8

Utloggad Louise Lif

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anne
 
Jag har Anna Pehrsdotter f vid Sigvalds i Etelhem
den 4/12 1791
Hon hade varit gift en gång förut
MVH
Louise Lif

2007-03-05, 17:01
Svar #9

Utloggad Lena Nyberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olle.
Mycket tråkigt med sådant rabalder det blev när du ville hjälpa till, synd att du inte förstod frågan, uppgifterna jag fick är tyvär ingen nytta för mig, hustru nr 1 är inte min släckt, men tusen tack ändå för att du är så bejälplig, hoppas nu alla kann gå vidare.
 
mvh Lena

2007-03-05, 19:56
Svar #10

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej!
 
Visst kan olles databas ge ledtrådar och uppgifter som kan hjälpa och glädja forskare. Men det jag menar är att om en person upptäcker hur kul släktforskning är (som många av oss tycker)och vill börja att släktforska på sin släkt, och frågar på rötter om ett par generationer för att kunna gå på arkiven och söka vidare på sin släkt kanske inte de vill ha 15 generationer direkt utan själva söka vidare och forska. Jag menar att det är ju sökandet efter anor och släktingar som är roligt, inte att få direkt av andra. Det är ju roligare att hitta lösningar själv som man kanske har haft problem med i sin släkt. Istället för att efter 5 min få problemet löst av någon annan. Visst kan Olles matrial också lösa många gåtor men det jag menar är att han kanske ska ge personen som söker uppgifter en chans själv (med viss hjälp) att hitta.
En annan sak med matrialet är att mycket mtrl saknar källor och en del är felaktigt. Vilket kanske inte många som har börjat vet och kommer till en början helt fel i sin släktförskning. Olle får gärna fortsätta med sin samling men jag tycker folk kan gå in på hans hemsida och ladda ner hans databas istället för att den skall kopieras på Rötter.  
 
mvh Sebastian

2007-03-05, 20:32
Svar #11

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej
 
1. Var är källorna för Generation XI och Generation XII
 
2. När man vill kolla uppgifterna med källa Rune Johansson hur gör mad då? (Sökning på Eniro 1000 träffar: rune johansson. Obs! Träfflistan visar max 1000 träffar) Källa: http://privatpersoner.eniro.se/
 
3. I Generation II saknar 50% av händelserna källor.
 
4. Vad vill man kunna se/bevisa i en källa för en persons födelse. ?
 
/Mats

2007-03-05, 23:13
Svar #12

Tommy Andersson

Sune
De båda var inte tidgare gifta enligt kyrkoboken.
1895-12-29 Gifte de sig och det var deras första gifte.
Så här stod det i kyrkoboken och det föklarar efternamnet på barnen.
Nyberg Hellgren Gustaf f 1870-07-03
dräng från Kyrkeby
Pettersson Elin Dora Eufrosyne f 1874-12-03
husbonde dotter från Kyrkeby
 
Källa: Etelhem kyrkoarkiv, Födelse- och dopbok, SE/ViLA/23003/C I/6 (1885-1894) sidan 80
 
Hänvisning till sida 70 i Husförhörslängden.
 
Lite komplettering i alla fall
 
mvh Tommy Andersson Slite

2007-03-05, 23:58
Svar #13

Utloggad Lena Nyberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan killar.
Ni måste LÄSA ALLA ORD, så slipper ni missförståndet hela tiden, Gustaf Hellgren kom från kalmar till etelhem, bytte sitt efternamn till Nyberg, gifte sig med Elin D E Pettersson o fick tre barn, några år senare gifte han sig med E A Hermanna Jacobsson och fick tio barn med henne.
min enkla fråga var vad hände med första frun, hon dog säkert, ni behöver inte forska i det.
 
Lena

2007-03-06, 12:35
Svar #14

Tommy Andersson

Hej Lena
Ber om ursäkt, såg nu när jag LÄSTE ALLA ORD
att du redan skrivit Hellgren Nyberg i ditt svar till Sune.
Så går det när man har bråttom ;-)
 
Död är hon säkert, synd att det är så sena uppgifter det är ju lite svårare att söka på.
Man måste nog till arkivet för att hitta detta.
 
Lycka till
 
Tommy Andersson, Slite

2007-04-13, 21:10
Svar #15

Utloggad Anne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-24, 22:10
    • Visa profil
Hej, nu återkommer jag med förfrågan om min fff
Lars Olofsson född 1817 09 26 i Etelhem. Han dog 1887 i Fardhem. Gift med Christina Helena Jacobsdotter född 1825 05 06 i Öja 1851 09 14 i Fardhem.Jag har inte kunnat hitta Föd.boken. Vore tacksam om någon vet något om honom och hans föräldrar, som jag tror är Olof Persson och Anna Persdotter
MVH  
Anne Johansson
anneblido@telia.com

2007-04-14, 20:04
Svar #16

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hej Anne
 
Födelseboken för Ehelhem 1817 hittar du i Garde C:2, där Lars finns den 26/9 (GID 2623.11.65700).
 
Husbonden Olof Tenglings
Hustru Anna Pehrsdotter
 
I Garde A1:3 under Tenglings (GID 2623.6.70700) hittar du familjen Olof Pehrsson och Anna Pehrsdotter och syskon till Lars.
 
M v h
Kalle

2007-04-16, 17:14
Svar #17

Utloggad Anne Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-24, 22:10
    • Visa profil
Tack  Carl-Johan (Kalle) för uppslaget. Jag har alldeles nyligen kommit på så bra  GID-numren är.
MVH
Anne

2007-09-08, 15:50
Svar #18

Kristina Bohman Söderdahl

Hej!
Jag har en Anna Olofsdotter, f 1740 i Etelhem och gift 1761 med olof jacobsson från Enge, Alva, men jag kommer inte vidare med hennes bakgrund. Vet någon annan som forskat på Etelhem mera om henne?
Kristina Bohman Söderdal

2008-11-20, 16:44
Svar #19

Utloggad Carl-Olof Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2012-12-25, 11:55
    • Visa profil
Lars Hermansson föddes någonstans i Småland 1789-12-18. och blev så småningom bonde på Tenglings i Etelhem Gotalnd. Hans föräldrar var Herman Nilsson f 1744-10-02 och Sara Larsdotter f 1743-08-04 och jag tror att även dessa flyttade till Etelhem.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med att hitta uppgifter om vilken socken i Småland som Lars lämnade och när han flyttade till Etelhem.
Lars gifte sig med Christina Jansdotter, troligtvis född 1768-08-27. Från vilken gård och socken kom hon?
Tacksam för svar!
Carl-Olof

2008-11-21, 10:24
Svar #20

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Hej
Enligt Etelhem AI:1 Bild 9 (GID 2624.8.87000) föddes Lars Hermansson 1769-12-18. Jag får en träff i Kristdala men moderns efternamn stämmer dåligt. Det är väl kanske värt att forska vidare för att se om det går att följa honom.
 
Lars
Född 18/12 1769 i Äfvernäs, Kristdala (H)
 
Far
Nilsson, Herman
 
Mor
Jonsd., Sara
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 88204
--------------
Källa: Kristdala CI:2
 
Lars födelsenotis säger inget om modern.
 

 
Bertil

2008-11-22, 09:31
Svar #21

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Carl-Olof
 
     Anfäder
     Christina Jacobsdotter
 
 
         
      Christina Jacobsdotter. Född 1768-09-27 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
      1816-07-01 Tänglings, Etelhem (I) 2). Far: I:1 Jacob Jacobsson. Mor:  
      I:2 Anna Jacobsdotter.
      Familj med Lars Hermansson (Född 1769-12-18 Småland 3). Död 1858  
      Tänglings, Etelhem (I) 4).)  Vigsel 1796-06-21 Etelhem (I) 5).
        Barn:
        Herman Larsson. Född 1796-10-13 Tänglings, Etelhem (I) 2).  
        Anna Catharina Larsdotter. Född 1798-02-20 Tänglings, Etelhem (I) 2).  
        Sara Christina Larsdotter. Född 1799-10-19 Tänglings, Etelhem (I) 2).  
        Anna Caisa Larsdotter. Född 1802-08-13 Tänglings, Etelhem (I) 3).  
        Jacob Petter Larsson. Född 1806-04-06 Tänglings, Etelhem (I) 2). Död  
        1842 Tänglings, Etelhem (I) 6).  
        Lars Larsson. Född 1808-02-23 Tänglings, Etelhem (I) 2).  
 
 
     Generation I
      I:1  f
      Jacob Jacobsson. Född 1745-03-10 Nygårds, Etelhem (I) 1). Död  
      1813-10-03 Bare, Etelhem (I) 2). Far: II:1 Jacob Persson. Mor: II:2  
      Catharina Jacobsdotter.
      Familj med Anna Jacobsdotter (Född 1746-05-19 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
      1814-12-02 Bare, Etelhem (I) 2).)  Vigsel 1767-10-28 Etelhem (I) 5).
 
        Barn:
        Christina Jacobsdotter. Född 1768-09-27 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
        1816-07-01 Tänglings, Etelhem (I) 2).  
        Catharina Jacobsdotter. Född 1772-04-21 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
        1772-05-26 Bare, Etelhem (I) 1).  
        Lars Jacobsson. Född 1772-04-21 Bare, Etelhem (I) 1). Död 1837-11-26  
        Lilla Sojvide, Sjonhem (I).  
        Anna Jacobsdotter. Född 1778-01-05 Bare, Etelhem (I) 1).  
        Catharina Jacobsdotter. Född 1781-11-05 Bare, Etelhem (I) 2).  
        Maria Jacobsdotter. Född 1781-11-05 Bare, Etelhem (I) 2).  
      I:2  m
      Anna Jacobsdotter. Född 1746-05-19 Bare, Etelhem (I) 1). Död 1814-12-02  
      Bare, Etelhem (I) 2). Far: II:3 Jacob Michelsson. Mor: II:4 Cherstin  
      Paulsdotter.
      Familj med Jacob Hansson (Född 1742 Lilla Varbos, Sanda (I) 1). Död  
      1766-03-24 Bare, Etelhem (I) 1).)  Vigsel 1763-10-25 Etelhem (I) 5).
        Barn:
        Hans Jacobsson. Född 1764-11-25 Bare, Etelhem (I) 1).  
        Jacob Jacobsson. Född 1764-11-25 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
        1816-10-27 Bare, Etelhem (I) 2).  
 
 
     Generation II
      II:1  ff
      Jacob Persson. Född 1708 Nygårds, Etelhem (I) 1). Död 1759-07-07  
      Nygårds, Etelhem (I) 1).
 
 
      Familj med Catharina Jacobsdotter (Född Altajme, Buttle (I) 5).)  
      Vigsel 1733-10-23 Buttle (I) 5).
        Barn:
        I:1 Jacob Jacobsson. Född 1745-03-10 Nygårds, Etelhem (I) 1). Död  
        1813-10-03 Bare, Etelhem (I) 2).  
      II:2  fm
      Catharina Jacobsdotter. Född Altajme, Buttle (I) 5).
      II:3  mf
      Jacob Michelsson. Född 1714 Västringe, Etelhem (I) 2). Död 1782-05-06  
      Bare, Etelhem (I) 2). Far: III:5 Michel Olofsson. Mor: III:6 Anna  
      Olofsdotter.
      Familj med Cherstin Paulsdotter (Född 1719 Kyrkeby, Etelhem (I) 1). Död  
      1766-06-01 Bare, Etelhem (I) 1).)  Vigsel 1744-03-20 Etelhem (I) 5).
 
        Barn:
        I:2 Anna Jacobsdotter. Född 1746-05-19 Bare, Etelhem (I) 1). Död  
        1814-12-02 Bare, Etelhem (I) 2).  
      II:4  mm
      Cherstin Paulsdotter. Född 1719 Kyrkeby, Etelhem (I) 1). Död  
      1766-06-01 Bare, Etelhem (I) 1).
      Familj med Jacob Larsson (Född Bare, Etelhem (I) 5).)  Vigsel  
      1740-10-23 Etelhem (I) 5).
 
 
     Generation III
      III:5  mf f
      Michel Olofsson. Född Västringe, Etelhem (I) 5).
      Familj med Anna Olofsdotter (Född 1679 Uglause, Etelhem (I) 1). Död  
      1765-11-14 Västringe, Etelhem (I) 1).)  Vigsel 1699-11-12 Etelhem (I) 5)
      .
        Barn:
        II:3 Jacob Michelsson. Född 1714 Västringe, Etelhem (I) 2). Död  
        1782-05-06 Bare, Etelhem (I) 2).  
      III:6  mf m
      Anna Olofsdotter. Född 1679 Uglause, Etelhem (I) 1). Död 1765-11-14  
      Västringe, Etelhem (I) 1).
 
 
      Källor
      1)  Garde C:1
      2)  Garde C:2
      3)  Etelhem hfl 1784-1809
      4)  Etelhem A1:2
      5)  Gotländskt vigselregister
      6)  Garde A1:4

2010-09-16, 13:41
Svar #22

Ingmarie Björklund

Hej alla forskare
Har en liten fråga ang en grav
Sofia Gustafva Broström f 18300819 död 19040218 i etelhem
Jakob Niklas Broström född 18371125. död 19271202 i etelhem
 
jag skrev till landsarkivet och frågade om dom kunde se vart graven fanns
Fick detta svaret tillbaka
 
Det finns ingen notering om att begravningen skulle ha skett på annan kyrkogård. Gravbok för etelhems kyrkogård upprättades 1965. Vid den tidpunkten kan graven ha funnit kvar. Gravbäckerna är uppställda per kvarter och inom varje kvarter i gravrättsnummer.
 Jakob dog av hjärlidande. Åderförkalkning
 
Källor
Etelhem kyrkoarkiv
Död o begravningsbok i miniseralbok volym C I:2 nr 1904/2 och nr 1927/9
 
Är det någon forskare här som kanske kan se vart på kyrkogården dom var begravda
Skulle vara mycket av värde för mig
 
Tack på förhand
och sedan kom lite information vad det kommer att kosta 145 kr för 15 minuter vare sig dom hittar något eller inte

2013-01-30, 15:53
Svar #23

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
Söker information om Lars Erik Larsson född 1908 på Kyrkebys, son till Jakob Theodor Larsson och hans hustru Anna Maria Emilia, f Norrby.
Lars Erik var blind och vistades i bla Jämtland och troligen också i Tomteboda på blindinstitut. Så sent som i mantalslängden för 1931 (Häradsskrivaren i Gotlands södra fögderi FIa:82 (1931-1931) Bild 220 / sid 170) är han bosatt hos föräldrarna.
Modern Anna Maria Emilia dör 1966 i Garda, Frindarve (Frendarve). Hon saknas dock i Häradsskrivaren i Gotlands södra fögderi FIa:130 (1941-1941) under Garda, Frendarve och Kyrkebys i Etelhem. Maken Jakob Theodor dör 1941 och makarna är båda begravda i Etelhem.
Det verkar alltså som om Anna Maria och kanske också Lars Erik varit bosatta på annnan ort mellan Etelhem och Garda.  
Känner några till dem? Vad blev det av Lars Erik?
 
Vidare hade Lars Erik en syster Ebba Katarina Josefina. Hon gifte sig med lantbrukaren Nils Oskar Bergvall. Det tycks också ha slagit sig ned i Kyrkebys (har svårt att tolka fastighetsbeteckningarna och jordeboksregisterbeteckningarna i anförda längder). Makarna dör i Öja, men begravs i Etelhem. Mellan 1926 och fram till 1941 föds inte mindre än 8 barn i familjen. Det är god chans att några av dessa är vid liv idag. Om det är någon som känner till barnen och kan förmedla kontakt med något av dem vore jag ytterst tacksam.
 
Mvh
 
Lars Norrby

2013-01-30, 16:19
Svar #24

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Lars!
Från Begravda i Sverige
Larsson, Lars Erik 8/3 1908 - 27/6 1980 Vaktmästare
Larsson, Karin Anna Maria 10/6 1913 - 7/11 2008
Nilsson, Amanda  begravd 23/4 1942
Nilsson, Artur  begravd 7/9 1944
Nilsson, Karl  begravd 27/4 1951
Visby norra kyrkogård, avd. 1, nr. 78.A-D
Graven upplåten i evärdlig tid  
I Sveriges dödbok uppges att Lars Erik gifte sig 19/10 1959
Mvh Annalena

2013-01-30, 17:18
Svar #25

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej Annalena!
 
Tack för din kvickhet (26 minuter!) och hjälp. Jag är inte bekant med Begravda i Sverige. Hur ska jag tolka uppgifterna om dessa personer och relationen dem emellan? Är det personer i en familjegrav? För jag antar att Karin Anna Maria Larsson är Lars Eriks hustru.
Så synd att jag inte frågade ett par år tidigare då.
 
Mvh
 
Lars Norrby

2013-01-30, 18:48
Svar #26

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Lars!
Ja, dessa ligger i samma grav och Lars Erik var gift med Karin A M.
AD Online har bara filmat Etelhem t.o.m. 1925 så jag kan inte
se om Ebba K och Nils O fick barn. Möjligheten finns att dessa tre
med efternamn Nilsson kan vara deras. Dom kan ju heta Nilsson efter
pappa Nils. Bara en tanke. Kanske någon annan har svar på detta.
Mvh Annalena

2013-01-30, 18:58
Svar #27

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej igen!
 
Ok, då förstår jag. AD Online sträcker sig dock lite längre än vad du förmodar: de har faktiskt en mantalslängd från 1941 där parets barn finns upptagna. Då säkerligen flera av dessa barn är i livet ville jag inte lägga ut uppgifter om dem här. Du återfinner familjen i:
Häradsskrivaren i Gotlands södra fögderi FIa:130 (1941-1941) Bild 7810 / sid 1690
 
Tittar man sedan efter under Gravar.se finner begravningsupplysninga om NO Bergvall och Ebba Katarina.
 
Mvh
 
Lars Norrby

2014-02-21, 17:08
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
11 dödsannonser i Etelhem
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2016-02-23, 19:38
Svar #29

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Enligt Etelhem AIIa:1 dör en mor och två barn i början 1901.
Jag hittar varken döda och begravda eller vigslar efter 1894.
Har dom inte digitaliserats av Arkiv Digital eller finns dom på annan plats?
Med vänlig hälsning/SvenC

2016-02-23, 20:03
Svar #30

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Jag hittade dem i Dödsboken!
Någon känd olycka - eldsvåda är en tanke!
Med vänlig hälsning/SvenC

2016-02-24, 11:11
Svar #31

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hustrun dog i lungsot, barnen har ingen angiven dödsorsak.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna