ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-05  (läst 2877 gånger)

2007-12-13, 09:32
läst 2877 gånger

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
www.cousinconnect.com
 
är en sida där man kan söka släktingar i USA.
Den är gratis.
 
Mvh
Inger

2007-12-18, 07:44
Svar #1

Utloggad Mats Geijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-01-04, 12:36
    • Visa profil
    • www.geijer.info
En länk till sökmotorer för att hitta nu levande personer i främst USA.
 
http://askbobrankin.com/people_search.html

2007-12-20, 09:49
Svar #2

Daniel Modig

För den som är intresserad ligger nu ett omfattande arbete från slutet av 30-talet uppe som pdf. Arbetet omfattar Jon Modig (Jon Jonsson)i Söraby/Växjö samt närliggande släkter. Vad som nu menas med det. Exempelvis;
 
Wahrstedt, Carlstedt, Lindvall, Orre, Westberg samt i sammanhang därmed egendomarna Rottne, Rottnesqvarn, Jonsgård, Löpanäs, Målajord.  
 
Även viss information om släkterna Herlin och Slettengren, Melander - Ahlstrand, Krook, Björklund, Eckerbom, Lönblad, Bruncrona, Aschelöf, Lenqvist, Wiberg, Pihl, Apiarie, von Boisman.  
 
 
http://hem.bredband.net/erikmodi/

2007-12-20, 15:38
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Den som är intresserad av fotografier tagna av Ebba Sundevall & Co i Örebro mellan 1897-1939 har ett intressant Porträttregister att söka i på Örebro Stadsarkiv.  
 
Se  Månadens bild november 2007.

2007-12-27, 23:02
Svar #4

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
En fantastikt arbete som nu funnits på nätet i några månader är
http://www.gbgtomter.se/
På denna webbsajt presenteras omkring 900 tomter i Göteborg och deras ägare under perioden 1637-1807. Texterna är resultatet av fil kand Olga Dahls forskningar under flera decennier och utgör ett unikt material för studiet av Göteborgs historia. Sajten öppnas till Olga Dahls 90-årsdag den 20 september 2007.
 
mvh
/Sven

2007-12-27, 23:29
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ja Sven, det meddelades ovan redan 25 september.
 
(Meddelandet ändrat av milton den 27 december, 2007)
//Michael Lundholm

2007-12-28, 19:49
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Bra att det meddelades igen då jag missade första gången. Tack Sven.
 
MVH
Annki

2007-12-29, 21:39
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Annki,
 
Det kan man ju tycka att det är bra att meddela saker och ting flera gånger men det skulle ju bli fullständigt olidligt i längden om saker och ting upprepades. Det är därför man skall ta reda på vad som finns skrivet innan man själv skriver vilket också framgår av ordningsreglerna, exempelvis under rubriken Innan du skriver - sök, som är mest tillämpligt i detta fall. Gör man det, exempelvis söker på www.gbgtomter.se via Google-sökfunktionen, finner man att siten finns omnämnd tre gånger på AF; en gång på Länktips och två gånger då det hänvisas till den i specifika släkt- och persondiskussioner. Vad gäller detta läntips kan man konstatera att den fortfarande ligger kvar på Rötters förstasida under Tidigare nyheter längst ner.
//Michael Lundholm

2007-12-29, 23:48
Svar #8

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan,
 
Då mitt länktips skapat sådant rabalder så får jag väl också ge ett svar i diskussionen.
Innan jag skrev mitt inlägg så gjorde jag en sökning (men forumets sökfunktion), och fick då bara fram den i en annan vanlig diskussion. Jag är van forumskrivare, även om det inte blir mängder här på Anbytarforum (på grund av den dåliga strukturuppbyggnaden bl.a.).
Detta är nu det 4:e inlägget som handlar om något helt annat än trådens huvudsyfte, LÄNKTIPS
Om du nu anser att det var fel att publicera länken en gång till kunde du meddelat mig det privat. Hur du kommer i kontakt med mig finns angivet i min info.
Om vi nu ska framföra kritik så undrar jag varför du inte gjorde länken klickbar i ditt första inlägg. Det tillhör också en grundläggande princip i ett forum utöver att söka. Vill du svara på den frågan så är e-post ett bra sätt, men du behöver inte göra det för jag brukar inte komma med pekpinnar utan det är ditt val.
 
Med Vänlig hälsning
/Sven

2007-12-30, 01:22
Svar #9

Ingrid Wikberg

Stort och varmt Tack Sven Luthman; ibland missar man något och eftersom det hänt massor med ANBYTARFORUM EFTER SEPTEMBER -  så uppskattade jag ditt inlägg.
 
Och bry dig inte om syrliga kommentarer  Och inte sjutton blir det OLIDLIGT för att saker upprepas. Jag tycker tvärtom att information som lagts in för länge sedan och som man inte läst -kan vara svår att hitta.  
Då är det kul att plötsligt bli påmind. Allt är inte självklart i denna värld.
 
Vi är många som läser Anbytarforum - men som inte är inne på sidan VARJE dag eller VARJE vecka och därmed missar vi en hel del information. Alla är inte fastlåsta vid datorn.
 
Gott Nytt År också!

2007-12-30, 09:34
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tycker också att det var bra med en länk igen, efter det långa uppehållet. Jag har faktiskt undrat var jag såg hänvisningen till denna sajt, eftersom jag behövde den för några veckor sedan. Det finns så mycket skrot på AF så det är svårt att hitta, samtidigt som det är svårt att rensa utan att ta bort sådant som kan upplevas som viktigt för andra. Förslag till bättre organisation av länktips mottages gärna.
 
Gott Nytt År!

2007-12-30, 15:14
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Sven,
 
Om man som du sökte via AF-sökningen får man inte träff på Länktips. Efter en sådan kontroll har jag full förståelse för att du gjorde länktipset. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp av min kommentar. Den var dock konsekvensen av att när jag läste ditt länktips var det första länktipset fortfarande kvar bland de mest aktuella inläggen och båda kunde alltså läsas om man bara scrollade sidan.  
 
Till Ingrid och Chris som argumenterar för en upprepning av inlägg: Skilj på att ni råkade ha nytta av ett enskilt upprepat inlägg och en situation där detta ständigt förekommer på AF.
//Michael Lundholm

2007-12-31, 10:03
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är bra att Chris har föreslagit en indelning av de olika länktipsen. När olika tips ligger huller om buller och det med åren blivit en hel del, så orkar man inte gå igenom dem. Samma sak är det under Gamla bilder. Då har jag också plockat fram och dammat av något gammalt inlägg, bara för att det ska komma upp i ljuset igen. Tack och lov har jag inte fått någon reprimand för det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-01-03, 21:13
Svar #13

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Gillar man kartor så kolla här!
 
http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/
Här finns det jättefina historiska kartor över Göteborg från 1790 och framåt.
Kräver insticksprogrammet DeJaVu ( samma som Lantmäteriet och SVAR använder sig av)

2008-01-04, 13:40
Svar #14

Bengt Göthberg

Nu finns en romanen om en smedfamiljs liv och historia ute.
En stor och fin recension finns i bl a Dalslänningen.
Det går också att läsa om boken på ampelforlag punkt se.
mvh
Bengt

2008-01-04, 15:48
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Då passar jag på att slå ett slag för den fina boken [color=119911]Jul i Göteborg utgiven av Warne förlag.
Där finns vackra byggnader, folktro,  gamla seder i Göteborg och livet bland herrskap och tjänstefolk.
Dessutom går en del av intäkterna till Drottning Silvias barnfond i Sydamerika.
Kan verkligen rekommenderas.
Eivor
[/color]
 
(Meddelandet ändrat av Ema den 04 januari, 2008)

2008-01-06, 16:46
Svar #16

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Efter önskemål från flera besökare av min hemsida har jag lagt in flera gamla kartor  
från omkring 1929 på städer och samhällen utanför Kalmar län. Främst Jönköpings län och Dalarna.
Finns det önskemål om kartor från andra delar av Sverige återkom via Epost.
 
Använd följande länk -  Gamla kartor
 
Välj sedan Diverse kartor över delar av övriga Sverige
 
MVH
 
Sam

2008-01-07, 10:16
Svar #17

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Jag vill gärna tipsa om min egen hemsida som ägnas åt projektet avseende smeden Henrik Klasson Ekman och Maria Jansdotter, deras okända ursprung och deras ättlingar. Jag försöker genom hemsidan dels få kontakt med alla ättlingar som kan bidra till att bygga en fullständig stamtavla, dels flagga för att om någon forskarkollega stöter på information som kan leda framåt (dvs. bakåt) när det gäller Henriks och Marias ursprung så får de gärna höra av sig till mig.
 
Sidan finns här Henrik Klasson Ekman och Maria Jansdotter
 
Mvh,
 
Christer

2008-01-10, 23:10
Svar #18

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Efter nya önskemål från några besökare av min hemsida har jag lagt in flera gamla kartor  
från omkring 1929 på städer och samhällen utanför Kalmar län. Nu finns även Blekinge, Kristianstads och Kronobergs län.  
Finns det önskemål om kartor från andra delar av Sverige återkom gärna via Epost eller telefon.  
 
Använd följande länk - Gamla kartor  
 
Välj sedan Nytt - Diverse kartor - delar av övriga Sverige  
 
MVH  
 
Sam

2008-01-13, 14:38
Svar #19

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Efter nya önskemål från några besökare av min hemsida har jag lagt in flera gamla kartor  
från omkring 1929 på städer och samhällen utanför Kalmar län. Nu finns även Nu finns även Malmöhus län, det vill säga hela Skåne samt flera orter i Halland.
 
Har någon synpnkter på menyerna tar jag gärna emot kritik, även negaiv.
 
Finns det önskemål om flera kartor från andra delar av Sverige återkom gärna via Epost eller telefon.  
 
Använd följande länk -  Gamla kartor
 
Välj sedan Nytt - Diverse kartor - delar av övriga Sverige  
 
MVH  
 
Sam

2008-01-16, 13:09
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
National Hall of Records (USA) påstår sig ha över 80 miljoner dödsrunor (obituaries) eller enklare dödsnotiser i sin databas.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-16, 20:17
Svar #21

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Men det där stämmer säkert ej. Provade ett antal sökningar
men man får då upp följande,  
 
No obituary information or additional content has been posted yet for this individual. If you would like to archive your memories of their life online permanently, the National Hall of Records provides the ability for you to sponsor their official Record. A sponsored Record can include Photographs and a Guest Book for others to leave memories and condolences, and Lasting Tributes.
 
To learn how you can sponsor this Record,
click here
 
Jaja, om 50 år har kanske folk lagt in litet material.

2008-01-21, 11:45
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Roland Classon berättar en del intressant om Arkiv Digital i Helsingborgs Dagblad denna vecka.
 
http://hd.se/slaktforskning/2008/01/18/arkiv-digital-ny-uppstickare/

2008-01-28, 00:03
Svar #23

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Nordkalottbiblioteket har lagt ut August Ljungs Familjeregister för Övertorneå, Hietaniemi, Jukkasjärvi, Junosuando, Pajala, Haparanda samt hans avskrift av Nederkalix födelse- och dödsbok.
(olika år 1603-1884)
 
http://194.117.186.97/Kultur__Fritid/Bibliotek2/Nordkalottbiblioteket/Bocker/Kat egorier/Biografi-med-genealogi-1900/
 
(Meddelandet ändrat av Hawkeye den 28 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Hawkeye den 28 januari, 2008)

2008-01-28, 07:17
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Samt en hel del annan inressant litteratur om norra Sverige! Man önskar att fler bibliotek och arkiv hade dessa möjligheter.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 28 januari, 2008)

2008-01-28, 17:51
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Efter nya önskemål från några besökare av min hemsida har jag lagt in flera gamla kartor  
från omkring 1929 på städer och samhällen utanför Kalmar län. Nu finns även Stockholms län.
 
Har någon synpnkter på menyerna tar jag gärna emot kritik, även negaiv.  
 
Finns det önskemål om flera kartor från andra delar av Sverige återkom gärna via Epost eller telefon.  
 
Använd följande länk -  Gamla kartor
 
Välj sedan Nytt - Diverse kartor - delar av övriga Sverige  
 
MVH  
 
Sam

2008-01-28, 22:38
Svar #26

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Sam!
Det verkar som om länken till Kartan över Borgholm har blivit fel, jag får upp en karta över Bergkvara.
 
Vänligen
 
Kjell

2008-01-28, 23:42
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Kjell!
 
Jag hoppas att flera meddelar liknande fel.
 
MVH
 
Sam

2008-02-04, 17:38
Svar #28

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag börjar att ange min blogg med historiska artiklar.
 
stephannium.blogspot.com
 
Stefan

2008-02-05, 17:03
Svar #29

Martin Sandber

Hej alla släktforskare!
 
Jag skulle vilja tipsa om http://kindo.se som jag är med och bygger.
 
Kindo är en nystartad, levande sajt där man gratis och på svenska kan bygga nästa generationens släktträd. Fokus när vi byggde sajten har varit att man ska kunna hålla kontakt med sina nära och kära, vilket syns i en del funktioner och fokuset på den levande släkten. Vi ville skapa en plats med interaktivitet där man kan dela information och tillsammans lära sig om sitt ursprung.
 
Kika gärna! Hälsningar Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna