ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-05  (läst 2592 gånger)

2004-01-04, 00:07
läst 2592 gånger

Lars Fredriksson

Hej Ann!
 
FANTASTISK läsning!!
 
Det var väldigt bra skrivet och visar på ett bitvis gripande levnadsöde under 1800 talet.
Han skriver väldigt målande om sina tankar, hur livet tecknade sig, sin älskade maka och sina barn som han kände så mycket för.
 
Just detta är något man aldrig kan få veta
hur livet kunde te sig under 1800-talet när
man forskar efter sina egna släktingar.
Där blir det lätt endast kliniska uppgifter man finner såsom födslar/flyttningar/giftermål och dödsfall. Och då endast datum, församlingsnamn och bostadsadresser.
 
I alla fall, ett väldigt gripande och väl beskrivet levnadsöde som borde få en bättre plats här på Rötters websida!
 
Lars

2004-01-04, 12:05
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Visst är det enormt intressant att få höra i första hand från en vanlig man om hur livet kunde vara förr. Jonas beskrivning om soldatlivet är särskilt värdefull för oss som har soldater i våra anor. Men det som grep mig mest var hans ömma ord om familjen och sorgen efter de förlorade  barnen. Jag tror att vi som i vår forskning ser hur stor dödlighten bland barnen var förr, kanske antar att föräldrarna inte kände av ett barns bortgång på samma vis som vi skulle göra idag, men nu får vi visshet om att så inte var fallet!
 
Ann

2004-01-06, 15:32
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Från och med den 1 januari 2004 har Riksskatteverket och de regionala skattemyndigheterna lagts samman till en ny myndighet Skatteverket. RSV:s webbplats har då fått ny adress - www.skatteverket.se - men den gamla fungerar parallellt (med lite ny design bara). Hittills finns åtminstone den källa jag tror släktforskarna använder mest hos den myndigheten kvar på sin gamla plats http://www.rsv.se/folkbokforing/forsamlingar/index.html - Sveriges församlingar genom tiderna.
 
Hälsningar,
Eva

2004-01-13, 22:23
Svar #3

Lars Fredriksson

Hej alla,
 
Jag har en kul länk till tidningsförlaget Egmont som producerar Kalle Anka. Där finns en länk till
Kalles släktforkningsträd som är ganska kul.
 
För att vara lite seriös om detta tycker jag att tekniken att presentera ett träd faktiskt är väldigt bra gjort.  
Detta vore nåt som skulle finnas tillgängligt för att göra ett vackert träd och där men sedan själv bygger upp trådarna, fyller i med uppgifter o.s.v.  
Se här:
http://www.ankeborg.egmont.se/bli_kjent/stamtre/se_stamtre.html

2004-01-24, 17:01
Svar #4

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
För er som gillar historia och framför att Västgöta har en förträfflig sida att besöka
 
http://wadbring.com/historia/
 
Skapare är Bengt Wadbring. Tycker han skall  ha en stor eloge för en fin sida.
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2004-01-26, 13:29
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag har hittat en bra länk för alla som forskar på England och Wales; den är ny enligt vad jag fått veta och heter: Family Research Link, och harOriginal Indexes of Births, Marriages and Deaths in England and Wales.
 
Webb adressen är: http://www.1837online.com/Trace2web/
 
Tyvärr så är den inte gratis, men det handlar inte om abonnemang utan man betalar bara för det man vill se; ?5GBP (=66.3216SEK) allows you to view up to 50 units, equivalent to 10 pence (=1.32643SEK).
 
Det finns också en jättebra 'Currency Converter', översatt till svenska  Den Universiella Valutakonverteraren, och bara den är värd att ha.  
Den hittar man om man klickar på 'site tour' i vänsterspalten, sedan på 'payment'.  
 
Family Research Link är ett systerbolag till Title Research, som funnits till i över 40 år.
 
Mvh
Ann Little

2004-01-31, 18:14
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Född: en ny förening, Svenska Genealogiska Samfundet och den nyfödda hemsidan finns här!

2004-02-06, 12:16
Svar #7

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Falbygdens Släktforskarförening har en e-postlista som är öppen för vem som helst som släktforskar på bygden. E-postlistan SWE-SKR-FALKOPING är till för personer som är intresserade av släktforskning i de församlingar som täcks upp av föreningen, d.v.s. de som finns i Falköpings kommun. Här finns möjlighet, att nå ut med förfrågningar och att kunna få svar på dessa, på ett lätt sätt. Kontakter kan knytas och/eller ett kontaktnät kan komma till stånd.  
 
Språk på e-postlistan är svenska och engelska. Detta för att den ska kunna vara öppen för alla som är intresserade av släktforskning i kommunen. Kanske finns det svensk-amerikaner som söker sina rötter och vill göra efterlysningar och på så sätt komma i kontakt med släkt i Sverige eller vise versa.  
 
Mer om hur man blir prenumerant se vår hemsida http://fsf.falbygden.com  - öppen e-postlista.
Upplysningar om hur man kan bli prenumerant finns även på engelska på hemsidan eller på Rootsweb eller Cindi's list.
 
Mvh
Annelie Jonsson
Webb - o dataansvarig Falbygdens Släktforskarförening

2004-02-27, 17:30
Svar #8

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Intresserad av soldater i Kyrkefalla? Här en bra länk. http://medlem.spray.se/kartkarl/kyrkefalla/kyrkefalla.htm  
 
   Britta

2004-03-07, 07:55
Svar #9

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
www.censusfinder.com har en del bra sidor. har bl. a. hittat census för north dakota . vissa klick för en till ancestry.com tyvärr.
May the Force be with you.

2004-03-08, 14:46
Svar #10

Karin Björkholm (Karin)

Kvinnor och FN - ett historiskt perspektiv  
 
Med vänlig hälsning
 
Karin Holm Björkholm
 
http://www.un.dk/swedish/Kvinnor/vold/index.htm

2004-03-16, 12:17
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Växjö finns ett spännande folkrörelse- och lokalarkiv nämligen Kronobergsarkivet. På deras hemsida finns en förteckning på arkivbeståndet och annat de tillhandahåller. I övrigt kan nämnas att de även i sitt bibliotek har Kungliga majestäts skrivelser och cirkulär så gott som komplett ifrån 1700-talet, äldre årgångsliggare komplett av regiontidningen Smålandsposten ifrån 1800-talet och en mängd lokal litteratur som rör främst Kronobergs län. En guldgruva att gräva i för den historieintresserade!
På hemsidan finns även program för Historiska föreningen , som är öppen för alla och är en förening som anordnar föreläsningar och exkursioner med anknytning till historieämnet, en länk mellan allmänhet och universitetets historievetenskap.
 
mvh Niclas R.

2004-03-22, 18:14
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Från tidskriften Populär Historias hemsida kommer följande tips:
 
I förra nyhetsbrevet tipsade jag om Månadens dokument hos Riksarkivet. Nu har jag fått veta att Krigsarkivet har en liknade funktion. Läs om militära byggprojekt på Skeppholmen i början av 1900-talet på www.ra.se/KRA/  
 
 
På Folkets hus och parkers hemsida finns ett roligt vykortsalbum med bilder från olika folkparker och folkets hus i Sverige. Har du själv en bild kan du skicka in den och få den återgiven i albumet. Botanisera själv på www.fhp.nu/  
 
Textilkonservatorn Maria Hayward vid Textile Conservation Centre håller för närvarande på att studera hur kungligheter klädde sig i 1500-talets England, med fokus på Henrik VIII. Forskningen kring den brutala Tudorkungen har mest intresserat sig för hans sex hustrur och hans betydelse för reformationen. Nu kartläggs dock hans garderob efter den omfattande inventarielista han lämnade efter sig vid sin död 1547. Till det mest intressanta hör ett par specialsydda fotbollsskor, beställda av kungens skomakare Cornelius Johnson. Fotboll i 1500-talets England var knappast någon gentlemannasport, och sporten förbjöds 1548 eftersom den ansågs leda till sociala oroligheter. Denna nyhet och annat intressant historiskt material hittar du på brittiska www.historytoday.com
 
av Anna Larsdotter, webbredaktör.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-03-22, 20:00
Svar #13

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anbytarvärden och Stefan! Om inte Anna Larsdotter personligen godkänt ovanstående inlägg, så strider det tyvärr mot upphovsrättslagstiftningen. Inte för att jag vill vara petimeter, men det kan vara mycket känsligt och bli kostsamt. Populär historia är väl en rent kommersiell produktär och då kan man inte räkna med att de betraktar sina texter som allmängods.
mvh/Dag

2004-03-22, 21:03
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vet inte. Stefan Simanders inlägg ger ju bara reklam för Populär Historia. Det borde väga tyngre för en kommersiell produkt!

2004-03-22, 23:55
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har hade varken för avsikt att strida mot någon upphovsrättslag eller göra reklam för något, utan fann länkarna intressanta och ville ange källan för dem, samt ta med lite förklarande text.  
Det är klart att man kan nöja sig med länkadresserna och en egen kort förklaring också, men ska det verkligen behövas.
Det har ju citerats längre avsnitt ur t ex Aftonbladet av mig tidigare. Det borde väl isåfall vara allvarligare. Jag får tänka på detta i fortsättningen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-03-23, 07:08
Svar #16

Per Andersson

Till alla petimetrar:
 
Finns det inte vettigare saker att haka upp sig på än att någon lägger ut ett och annat tips?
 
Tänk med huvudet, i stället för att sitta fastklistrad med fingret i lagboken.
 
/Per

2004-03-23, 09:12
Svar #17

Ingrid Wikberg

Hej,
Om man nogsamt anger källan och det refererade ej gör uppenbar skada eller att någon orättmätigt tjänar pengar på andras journalistik - då kan det väl ändå inte vara en katastrof att man tipsar här. Det vore skillnad om man kopierade över artikel efter artikel för gratisläsning här.
Själv blev jag glad över tipsen om dessa länkar samt den lilla information som gavs av Stefan.

2004-03-23, 15:42
Svar #18

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, som sagt jag gjorde inte mitt påpekande för att vara petimeter, utan bara för att upplysa om de lagregler som dessvärre är okända för många.  
Det går inte att bara använda sunt förnuft, tyvärr. Det har nämligen ingen betydelse huruvida man anger källan, gör reklam, tjänar pengar eller gör någon glad.
Poängen är att artikelförfattaren och dennes arbetsgivare har rätt att kräva ersättning och skadestånd. Kan låta löjligt, men detta händer inte sällan och leder ofta till onödiga konflikter.
Detta i all välmening, och jag tänker inte ta debatt kring detta med anonyma chattare.
mvh
Dag

2004-03-23, 15:59
Svar #19

Ingrid Wikberg

Hej igen, Det kanske står i tidskriften att man får redovisa uppgifter om man hänvisar till källan?  
Så kan det nämligen stå inbland i magasin, tidningar etc under en artikel eller under redaktionsupplysningar.
Så det du hänvisar till som har med upphovsrätt att göra och som jag inte säger emot eftersom det är helt rätt, kan ju ibland vara tillåtet av författaren eller utgivaren.
Nu vet jag ju inte om detta är så i det här fallet -jag har ej läst tidskriften ifråga.  
Men tillåt mig tvivla på att redaktören för nämnd tidskrift skulle sätta igång en rättsprocess om just detta.( vem vet de kanske tar det som lite gratis reklam.... )
Men självklart ska man vara mycket noga med vad man hänvisar till och undvika att plocka in längre text direkt ur artikel i en tidning. Är det enbart lite ingress som här skrivits av -ja då är det ju mera att ses som reklam. Så här hänvisar  ju även tidningar ibland till andra media, författare etc  när det gäller speciella nyheter.... det är ett sätt att sälja.

2004-03-23, 17:18
Svar #20

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag vet inte om den här länken har blivit tipsad tidigare, men jag gör det gärna igen. Skyttmon utanför Stugun, Jämtland har en fantastiskt fin hemsida med bl.a. gamla kort och fina historiska berättelser.  
 
Korten är tagna av Brita Mårtensson i början av 1900-talet och skildrar människorna och deras liv i Skyttmon. Brita Mårtensson tog ca 400 bilder av stort konstnärligt och dokumentärt värde och på hemsidan finns ca 200 av dem. Fantastiskt vackra och intressanta kort med utmärkt dokumentation.  
 
Jag kan ju också rekommendera orten som ett fint resmål för dess vackra träslott och fina hus som byggdes under skogens storhetstid 1874-1910. En blomstrande period i Skyttmons historia som gett avtryck som består än idag.  
 
http://www.skyttmon.se/index.asp#  
 
Mvh Anita

2004-03-24, 11:37
Svar #21

Utloggad Eva Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2009-01-02, 17:47
    • Visa profil
    • w1.278.telia.com/~u27807701/slaktf.htm
Aftonbladet har en artikel om Jonas Bronck/Brunk från Komstad i Småland, som har gett namn åt stadsdelen Bronx i New York:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,451069,00.html.  - Jag kan inte gå i god för sanningshalten, förstås.

2004-03-25, 22:29
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fortsättningen rörande Bronck/Brunk finns nu under Släkter: Övriga släkter A-B: Bronck / Brunk

2004-03-27, 18:05
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Swenson Centers hemsida finns nu en databas med register till fyra större böcker fulla med referenser till svenska emigranter, bl.a. Johnsons & Petersons Svenskarne i Illinois, (1880).
 
Det är många namn, och kan ta en stund att ladda ned.

2004-03-31, 09:36
Svar #24

Peter Funke (Aningen)

http://www.kyrkhistoria.se är en webplats som just nu är lite längre kommen än till pilotstadiet. Avsikten är enligt uppgift att alla intresserade så småningom skall kunna göra egna inlägg om sina hem- eller favoritkyrkor, ställa frågor m.m. Redan nu är sidan värd ett besök!

2004-04-01, 12:38
Svar #25

Utloggad Anna Larsdotter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-12-30, 19:25
    • Visa profil
Angående klippet från Populär Historias nyhetsbrev som diskuteras ovan. Visst är det OK att använda materialet i ett icke kommersiellt sammanhang som här - om man tydligt anger källan. Och det står ju både Populär Historia och mitt namn. Om man tänker i termer av konsumentinformation så hade det dock varit bättre att tala om att texten är hämtad från mitt nyhetsbrev som man kan prenumerera på via www.popularhistoria.se Välkommen dit!

2004-04-01, 16:30
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt förtydligande och tips!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-04-05, 15:48
Svar #27

M Karlsson

Finns det en GRATIS hemsida med samma upplägg som Anbytarforum i USA?  
Dvs en sida där man kan lägga in förfrågningar, efterlysningar, diskussioner, läshjälp, komma i kontakt med andra forskare etc.

2004-04-05, 15:52
Svar #28

Michaël Lehman (Philippos)


2004-04-05, 17:05
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Minst lika aktiv är nog konkurrenten på RootsWeb. Många använder nog båda...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna