ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-10  (läst 1338 gånger)

2002-05-27, 21:15
läst 1338 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anropar redaktör och anbytarvärd... Ni får gärna ta bort allt som sagts om NE på denna sida. Jag har tipsat om en nyhet som jag trodde kunde vara till glädje för släktforskare, nämligen att man just nu kunde läsa gratis i NE på nätet. Eftersom jag samarbetar med NE och de är min sponsor och jag har en behändig länk till dem på min söksida så länkade jag dit.  
 
Jörgen Tollesson må tycka att detta är förkastligt. Det är hans fulla frihet. Om han tycker att något regelbrott skett så borde han meddelat redaktör och anbytarvärd så att dessa kunnat ta bort inlägg eller vidtaga andra åtgärder, om de så finner befogat. Av någon anledning väljer han i stället att offentligt mucka gräl och hacka på andra släktforskare med ett inlägg som är till hundra procent totalt ointressant för denna sida med Länktips tillika totalt i avsaknad av allt släktforskningsinnehåll. Om Tollesson lade ned en tiondel så mycket energi på att delta i de diskussioner som rör släktforskning som han lägger ner på att reda ut Tradedoubler så vore det ett framsteg...
 
Det var tack vare mitt förkastliga samarbete med NE som jag fick reda på att det var gratis nu. Men jag får väl be så hemskt mycket om ursäkt för att jag tipsade om den här möjligheten.

2002-05-27, 21:34
Svar #1

Eva Leksell

Skånska härader, socknar, byar och större gårdar som de skrevs i en kalender 1878 hittar man på nedanstående webbadress. Man får en bra överblick över alla dessa hundratals socknar och små kartor är till stor hjälp. Visserligen är allt i gammalstavning, men det kan kanske till och med vara en fördel för den som söker en plats.
 
www.skanerunt.nu/socknar.html

2002-05-27, 22:33
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Utan att närmare fördjupa mig i Nationalencyklopeins sätt att värva nya abonnenter, vill jag ändå be alla som ger länktips på denna sida att uppmärksamma följande som sägs i Anbytarforums ordningsregler:
 
?Vi är restriktiva vad gäller reklam, både för varor och webbadresser. Det betyder att i princip alla webbadresser som till äventyrs blir omnämnda raderas (Anbytarforum är ett diskussionsforum och ingen länklista). Detta gäller naturligtvis inte adresser som omnämns under ämnet Länktips (där vill vi tvärtom se reklam för webbsidor, men det är inte tillåtet att upprepade gånger göra reklam för samma webbsida).?

2002-05-28, 01:26
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Håhåjaja...
 
Att svara eller inte svara på Anders Bergs svar, det är frågan. Egentligen talar hans senaste rader för sig själva, men det är svårt att tiga. Dock är detta mina sista ord i denna sak - det här ska ju inte vara en debattsida.
 
Anders påstår att jag väljer att offentligt mucka gräl och hacka på andra släktforskare med ett inlägg som är till hundra procent totalt ointressant för denna sida med Länktips tillika totalt i avsaknad av allt släktforskningsinnehåll. Det var ord och inga visor... J
 
I verkligheten var det dock så att Kenneth Larsson först uppmärksammade att länken inte gick till Nationalencyklopedin som det påstods, utan till Anders egen sida. Jag gjorde då ett litet kort inlägg där jag förklarade varför - och gav samtidigt den korrekta länken direkt till NE. På detta svarade Anders med ett inlägg där han inte erkände hur det låg till, utan dribblade med att han inte får betalt när någon söker i NE. Varefter jag beskrev hur det hela fungerar. Detta kallar alltså Anders för att mucka gräl och hacka på andra släktforskare. (Observera att han skriver andra släktforskare, alltså plural! Vi Anders?)
 
Jag förstår att detta avslöjande är pinsamt för Anders Berg, men det vore mer hedervärt att erkänna de faktiska förhållandena i stället för att hoppa på budbäraren: Om Tollesson lade ned en tiondel så mycket energi på att delta i de diskussioner som rör släktforskning som han lägger ner på att reda ut Tradedoubler så vore det ett framsteg...
 
Jag beklagar att de cirka 200 inlägg jag gjort i Anbytarforum det senaste året alla har handlat om Tradedoubler - men det är ju så mycket mer intressant än släktforskning... J
 
Anders talar om sitt förkastliga samarbete med NE (två gånger för säkerhets skull), trots att jag tvärtom skrev att detta är ett helt legitimt sätt att tjäna pengar på sin hemsida. Jag kan tillägga att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha ett sådant avtal själv. Men nu gällde det hur man lämnar länktips i Anbytarforum: Ska somliga kunna utnyttja Anbytarforum för privat gratisannonsering samtidigt som andra måste betala för annonsplats?
 
Anders ber ironiskt så hemskt mycket om ursäkt för att han tipsade om gratissökningen. Han förklarar länkningen så här: Eftersom jag samarbetar med NE och de är min sponsor och jag har en behändig länk till dem på min söksida så länkade jag dit.
 
Tipset var naturligtvis utmärkt, men varför inte lämna länken direkt till gratissökningen (som Sam Blixt gjorde)? Att slippa klicka sig via omvägar är onekligen mer behändigt för läsarna - om än inte för Anders bankkonto...
 
Anders tycker alltså att jag inte borde ha kommenterat detta offentligt. Själv har Anders Berg för vana att driva privata kampanjer per epost när han tycker att någon har skrivit något olämpligt i Anbytarforum. Jag föredrar däremot att stå för mina ord offentligt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-05-28, 07:45
Svar #4

Karin A Björkholm (Karin)


2002-05-28, 09:08
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker gott hela diskussionen kan få tala för sig själv.  Redaktören har redan kommenterat ärendet (på min uppmaning, inte på kritikerns) men Tollesson fortsätter med sin meningslösa texttolkning. Kan vi få be om ett inlägg om släktforskning nästa gång? Kanske tom ett länktips under avdelningen länktips?

2002-05-28, 11:52
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst kan jag bjuda den ofelbare texttolkaren Anders Berg på ett länktips:
 
Båhusarkivet (www.skagerrak.net/bahusarkivet).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-06, 13:44
Svar #7

Therese Ericsson

Illinois Statewide Death Index 1916-1950 finns nu sökbart via Illinois State Archives hemsida:
 
http://www.cyberdriveillinois.com/departments/archives/idphdeathindex.html

2002-06-09, 11:53
Svar #8

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
I Michigan hamnade en hel del emigranter från Finland och Tornedalen. I Hancock, MI utges tidningen Finnish American Reporter och den finns nu också på nätet:
http://www.finnishamericanreporter.com
-De publicerar bl.a. efterlysningar.
 
Mvh Irene
irene.poignant@swipnet.se

2002-07-03, 22:40
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På den här sidan finns födelseuppgifter om alla som fötts i South Dakota för mer än 100 år sedan:
http://www.state.sd.us/doh/vitalrec/birthrecords/index.cfm
 
Men eftersom det inte blev obligatoriskt att registrera födslar förrän 1905, så innehåller den här databasen så kallade delayed birth records, som folk registrerat i efterhand, så det saknas förstås mängder med folk. Registret kan ju ändå innehålla just det man söker efter. Det innehåller mer än 99000 poster som är sökbara på alla fält.

2002-07-04, 18:36
Svar #10

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Här finns en sida för Finnskogsforskare.
Tanken är att forumet skall ge utrymme för  
både debatt och utveckling av den skogsfinska genealogin.
 
http://www.fennia.nu/fe/svindex.htm

2002-07-06, 10:36
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil

2002-07-11, 14:34
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En mycket bra hemsida är Göran Gunnarssons som behandlar Blekinge:
http://vine.phpwebhosting.com/~gunnarsson/.
 
Det är främst Blekinges medeltidshistoria som är tänkt att lyftas fram på hemsidan, men stora utvikningar framåt i tiden har gjorts. Där finns tex avskrifter ur kyrkböckerna för församlingar i västra Blekinge fria för sökning (se nedan; vissa av dessa fanns tidigare bara tilllgängliga via betalsajter vad jag förstått), avskrifter och scannade mantalslängder och jordeböcker, listor på friskyttekompanierna i Skåne 1677-1680, äktenskapsmål 1577-1579 ur Lunds domkapitels arkiv, olika artiklar (främst om Jämshög socken). En riktig guldgruva! En hemsida att ta efter i upplägget!
 
Följande kyrkböcker finns tillgängliga under övrigt:
Jämshög födda 1726 - 1792
Jämshög döda 1726 - 1765
Jämshög emigrerade 1850 - 1929
Almundsryd födda 1721 - 1894 smålandssocken!
Almundsryd döda 1721 - 1926 smålandssocken!
Asarum emigrerade 1852 - 1920
Härlunda födda 1781 - 1894  smålandssocken!
Härlunda vigda 1689 - 1800  smålandssocken!
Urshult födda 1643 - 1895   smålandssocken!
Urshult döda 1680 - 1926    smålandssocken!

2002-07-16, 12:24
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På den här sidan finns massor med information om svenskarna i västra Iowa: Glenn Gustafssons sidor om Kiron Kountry, med länkar till scannade böcker och annat.

2002-07-16, 19:57
Svar #14

Inger Johansson

Vad trevligt det är med alla dessa länktips!
Det verkar som det finns länkar till nästan allt och ofta är det intressanta saker som döljer sej bakom tipsen, så tack Elisabeth och alla andra som delar med sig av sina länkar.
 
MvH
 
Inger Johansson

2002-07-17, 08:26
Svar #15

Ingrid Wikberg

Jag vet ej om denna site har blivit redovisad  tidigare men det skadar nog inte att påminna:
 
http://www.usgenweb.org/statelinks.html
 
Det är bara att klicka på den stat man är intresserad av och sedan öppnas oftast ett smörgåsbord att plocka ifrån! Och där hittar man många smultron även om svenskar och svenskbygder
och har man tur... ja då hittar man t o m fram till kontakter som ger vidare kontakter och vips så har man kanske fått kontakt med en ättling till den borttappade släkten. Det har jag gjort.
Så tack vare internet så kan man hitta igen en nål i en höstack!

2002-07-18, 21:10
Svar #16

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Kingsburg, Fresno, Reedley - tre svenskorter nära varandra i Kalifornien - av intresse just detta år:
www.kingsburg.net/
www.fresno.ca.gov/portal/
www.reedley.com/
- där Reedley är utvandringsort (1890-talet) för ett par personer i släkten Moderus/Möller som blev fruktfarmare med ättlingar i Fresno.

2002-07-19, 15:51
Svar #17

Andreas Wikström

Emigranter från Stöde socken i Medelpad mellan åren 1860-1930
 
På min hemsida har jag lagt ett register över emigranterna från Stöde socken i Medelpad.
Registret är gjort av Ragnar Högbom ifrån Vigge i Stöde....Jag har fått hans tillåtelse.
 
http://home.swipnet.se/andreas_wikstrom/
 
Mvh Andreas Wikström

2002-07-26, 20:55
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
För Finnbygdsintresserade kanske det kan ha sitt intresse att veta att tidskriften Finnmarken förr  och nu finns på nätet: www.finnmarken.org
 
Sidan är under uppbyggnad och fungerar bäst med Explorer, men har ett litet diskussionsforum och ett embryo till en länklista, och kan nog bli något bra så småningom.

2002-08-19, 17:06
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den som är intresserad av estlandssvenskar, Gammalsvenskby och naturligtvis även Gotland kan hitta en hel del användbart på  Gotlands Genvägar

2002-08-19, 21:25
Svar #20

Bo Herlin

Jag har lagt upp en något annorlunda familjeskog. Kika gärna och plantera egna träd om ni vill.

2002-08-20, 11:48
Svar #21

Utloggad Gun Bergenfelz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 17:41
    • Visa profil
Södra Hallands Släktforskningsring har fått en egen hemsida. http://medlem.spray.se/shsr/
Där står det mesta du behöver veta om vår förening.

2002-08-21, 13:12
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ska offentlighetsprincipen få råda eller ska man behöva betala avgifter för att läsa allmänna handlingar; ska arkivverket ha huvudansvaret för internetpublicering av arkivhandlingar; ska lokala handlingar förvaras på det egna landsarkivet eller centraliseras och därmed göras oåtkomliga för största delen av befolkningen; ska gamla arkivhandlingar få mögla och ruttna bort i brist på anslag?
 
Vad riksdagspartierna anser om dessa och andra arkivpolitiska frågor inför valet kan man läsa under rubriken Arkivpolitiskt program i nättidningen NOG Nu (www.nog.nu).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-08-29, 21:17
Svar #23

Yvonne Korn (Yvonnek)

Kan inte komma ihåg att jag sett denna länk förut men det skadar väl inte att upprepa:
 Stirnets hemsida (välj Genealogical Database). Det är en riktig guldgruva för alla som forskar i europeiska/brittiska släkter samt medeltidsforskning.

2002-09-02, 17:34
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det här är tyvärr ett anti-länktips, dvs en mycket uppskattad sida har stängts.  
 
Det gäller Stephen Morse's Ellis Island in one step som på ett förnämligt sätt underlättade sökningen i databasen om Ellis Island. Det visade sig att stiftelsen Ellis Island Foundation inte uppskattade denna enklare sökväg, som inte gick genom deras startsida, och tvingade Stephen Morse att ta bort den. Han anklagades för s.k. deep-linking.
 
De lär ha haft förhandlingar på gång om att överta  sidan, men då skulle Stephen Morse behövt skriva på ett papper där han erkände att han våldfört sig på Ellis Island Stiftelsens egendom och förövrigt erkänna sina synder, vilket han vägrade göra, då han inte ansåg att han gjort något brottsligt.
 
Uppgifterna från nyhetsbrevet Nu? What's New? Vol. 3, No. 16 SPECIAL EDITION

2002-09-02, 17:45
Svar #25

Karin. A. Björkholm (Karin)


2002-09-02, 20:48
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det här är den hemsida jag menade: http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/ellis.html
 
och den enda i den vägen som jag använt, finns det fler lär väl de också försvinna, om Ellis Islandstiftelsen får hållas.

2002-09-05, 11:51
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stephen Morses ovan omskrivna mycket enklare söksida till Ellis Island, finns nu åter att tillgå på: http://www.avotaynu.com/ellis.html
 
Det är Gary Mokotoff, stridbar ledare för den judiska släktforskarrörelsen, som tagit sidan under sina vingar.

2002-09-10, 15:38
Svar #28

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Jag har uppdaterat min länksamling till avskrifter av svenska kyrkböcker. Den innehåller numera länkar till över 1800 avskrifter, geografiskt ordnade och med information om innehållet i var och en. Ni hittar Svenska Avskrifter  här.

2002-09-10, 18:10
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Men den sidan vill inte fungera i Netscape för mig, men i Explorer går det bra!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna