ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderskivan (efterlysningar)  (läst 2039 gånger)

2010-08-20, 22:03
läst 2039 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
AnnBritt
CD-skivor slutar inte bara att fungera. Har du provat att installera om dem? Har du Xp, Vista eller 7 i datorn?
Stig

2010-08-20, 22:06
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
AnnBritt
Matteus församling ligger i Vasastan i Stockholm och kan inte finnas med på Söderskivan
Stig

2010-08-20, 22:13
Svar #2

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Använd dig av Stockhols stadsarkivs hemsida. Sök där i Rotemansarkivet. I den mån Mateeus förs är registrerad kan du söka personer den vägen.
 
Richard Magito Brun

2010-08-20, 22:26
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej och jättetack för era svar. Nej, jag tycker inte heller att Cd-skivor helt plötsligt ska sluta fungera. Jag har Windows 7. När jag formaterade om datorn gick 2 st cd inte att installera. Sv bef 1900 visar inte upp några personer när jag söker. Söderskivan säger direkt att det inte är installerat korrekt och programmet avslutas.  
Jag ska söka en person på Stockholm stadsarkivs hemsida nu får jag se om det går.
Tack så mycket.
Vänliga hälsningar
AnnBritt (som gärna tar emot tips så mina cd går igång :-)

2010-08-23, 20:27
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
AnnBritt
Jag svarar dig här eftersom det kanske är fler som har problem med dessa CD-skivor. Skivorna är gjorda för Windows 98 eller Xp och i nyare versioner blir det problem fast det går att lösa. I Windows 7 går du in på kontrollpanelen (högra spalten i startmenyn) och väljer system och säkerhet och väljer därefter Hitta och åtgärda problem. Välj sedan kör program som har skapats för tidigare versioner av Windows. Nu dyker en guide upp som hjälper dig. I Windows Vista går det till på liknande sätt. Lycka till!
Stig

2012-02-21, 14:46
Svar #5

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Söderskivan
Hej,jag har också problem med Söderskivan, den fungerar bara när jag har skivan i datorn. Jag har försökt installera den 3 ggr och varje gång säger den att det är ett problem, försök igen, men jag har gett upp. Det är kanske så att man ska ha skivan i hela tiden.
 
En annan sak jag undrar över. Personer som man söker efter, är det bara Rotemansarkivet som finns där?? Jag hittar inga andra arkiv på personer, jo förresten Obefintliga, men det hjälper inte mig.
 
Mitt problem är att jag har en uppgift från en släktforskare på DISbyt, om min släkting som: Levde som änkling och arbetskarl 1890 (Söder-skivan).
 
I Rotemansarkivet på denna skivan finns han inte med 1890 (har försvinner 1885), så är det någon som kan tipsa mig om denna skivan, varifrån har han fått denna uppgiften, finns det ett arkiv på Söderskivan som jag har missat?
 
vänligen Eila

2012-02-21, 20:01
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Vad heter personen du söker och när föddes han? Jag kan kolla honom på Söderskivan och se om du missat något.  
 
Varför din skiva inte går att installera förstår jag inte, men det gör kanske någon annan.
Hälsar vänligen
Maud

2012-02-22, 06:41
Svar #7

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Godmorgon Maud, och tack för att du orkar med att kolla mina anfäder.  
Jag är fortfarande kvar på Robert Henrik Mattsson, född 1822-08-18. Jag är snart klar med den familjen, dom ligger på is just nu.  
 
JAG VET att han försvinner 1885 till Bilagan  (som för övrigt är tom), jag har varit i Stockholm och kollat Rotemansarkivet och Obefintliga. 1885 är han borta. På en Mantalslängd säger han att han ska till Amerika, men jag hittar ingen utflyttningsintyg. Hans fru Anna Fredrika står ibland som änka ibland som arbetarhustru från 1885 fram till sin död 1906. Detta är klart och jag har koll på både henne och sonen. Så småningom ska jag kontakta Estland Gen Institut - har varit i kontakt med dom och fått prisuppgifter, för jag tror det var dit han åkte. (i USA hittar jag honom inte.)
 
Jag fick en forskning från DISbyt, där denne mannen skrivit det jag säger ovan. Jag såg det igår och började leta igenom skivan, men det enda arkiv jag hittar på den, är Rotemansarkivet och det har jag redan på utskrift och det kan man ju sjäv kolla hemifrån egen dator.
 
Så vad ska jag med Söderskivan till?
Jag vill inte gå tillbaka och ifrågasätta denna personens uppgifter, det verkar otacksamt, men var i hela friden har han hittat detta, finns det fler arkiv på skivan och hur hittar jag dom?
 
Att skivan inte går att installera utan jag måste ha den i min dator är inget större problem då jag just nu inte har så stor nytta av den.
 
ha en god dag och hoppas att solen lyser snar.
Eila

2012-02-22, 13:25
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Det är aldrig fel att - artigt och vänligt - ifrågasätta en annan forskares uppgifter. Den som lämnar en uppgift ska kunna styrka dess riktighet, och i det här fallet är uppgiften av allt att döma fel. Kanske har forskarkollegan råkat förväxla RHM med någon annan på Söderskivan - i så fall är han/hon säkert tacksam över att bli uppmärksammad på saken.
Hälsar vänligen
Maud

2012-02-23, 10:03
Svar #9

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Maud,
ja du har kanske rätt, ett mejl till personen, som jag hade kontakt med förra våren, kanske vore det rätta.
 
Ha en fin dag
Eila

2012-02-24, 09:50
Svar #10

Carl Szabad

Eila! Under installationsprocessen får du ett val om vill göra en CD-installation eller hårddiskinstallation. Välj det senare. När skivan kom för 14 år sen var hårddiskutrymme så dyrt att defaultläget var CD-installation.

2012-02-26, 09:09
Svar #11

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna