ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska Gymnasieskivan 2002/2003 (Stängd tills vidare)  (läst 1153 gånger)

2003-01-15, 22:27
läst 1153 gånger

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej alla släktforskare!
Jag har just fått min Gymnasieskiva över de flesta Gymnasium i Sverige under läsåret 2002-2003. Skivan innehåller främst personer födda 1984-1986. Själv går jag första året på Teknikprogrammet i Uppsala och har nu släktforskat ett antal år.
Jag har nu insett hur betydelsefull denna skiva kan vara i släktforskningen, då det även finns bilder på alla elever. Och framförallt så finns det ju inte så många släktforskare i min ålder som har denna skivan.
 
Så ställ nu gärna efterlysningsfrågor under denna diskussion, så ska jag besvara dem så fort som möjligt.

2003-01-15, 22:36
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Linus,
 
trevlig skiva Du har. Var kan man få tag i den?
 
Mvh
Lena A L

2003-01-15, 22:54
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stopp och belägg!
 
Vilka uppgifter finns om personerna på denna skiva?
 
Det är ju ingen tvekan om att det rör sig om nu levande personer - de flesta inte ens myndiga. Så sakta i backarna med att lämna ut personuppgifter här i Anbytarforum!
 
Jämför diskussionen om internetpublicering av uppgifter om nu levande personer från CD:n Sveriges befolkning 1970.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-15, 23:21
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jörgen och Linus,
 
jag förutsätter att denna CD producerats på samma sätt som de gamla hederliga tryckta skolkatalogerna. Dvs man har själv (föräldrar i förekommande fall) fått ta ställning till om man skall vara med och i så fall vilka uppgifter som skall finnas med. Om det är som jag tror så är uppgifterna faktiskt offentliga då de registrerade själva givit sitt medgivande till registrering samt spridning av CDn och därmed uppgifterna på den.
 
Mvh
Lena A L

2003-01-16, 00:06
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Innan vi börjar diskutera hur CD:n har kommit till, så bör vi väl avvakta ett besked om den saken. Men även om man har givit sitt tillstånd till CD-publicering av personuppgifter, så betyder ju inte det automatiskt att det är fritt fram att sprida dessa uppgifter vidare på internet, där som bekant särskilda regler gäller.
 
Och så var det det här med att ha egna moraliska/etiska spärrar mot att hänga ut folk på internet, som diskuterades i den ovannämnda diskussionen om Sveriges befolkning 1970. Man är inte tvungen att publicera personliga upplysningar om andra nu levande personer utan deras godkännande - även om det eventuellt skulle vara lagligt. Men vi behöver inte ta om hela den diskussionen här.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-16, 07:15
Svar #5

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Lena!
Skivan går att köpa från Photomic (www.photomic.com) för endast 120 kr.
 
Till Övriga!
Jag har själv funderat över dessa saker.
De enda uppgifter som finns på skivan är för och efternamn samt skola, klass och län.
Ska man kanske maila uppgifterna till de som efterlyser, för några bilder får man väl inte lägga upp?

2003-01-16, 09:00
Svar #6

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej alla
 
I mina barns skola har vi föräldrar skrivit på ett tillstånd, att bild mm får läggas ut på Internet.
Det är enligt min mening två skilda saker,  
CD-skivan = ett tillstånd  
Internet = ett tillsånd.
Det är möjligt att jag som förälder, skulle säga ja till CDn men nej till Internet.
Att maila svar och frågor är väl en bra id?.
 
Hälsningar
Berith Hemmingberg

2003-01-16, 17:00
Svar #7

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Då säger vi så!
Alla som vill ställa efterlysningar på denna skiva skriver ett mail hit: linusblomlof@telia.com
MVH
Linus Blomlöf

2003-01-17, 09:41
Svar #8

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 02:49
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Linus. Du kanske kan tala om hur många som heter Simander på CD:n, utan att hänga ut individerna här?
 
Omd du vill får du gärna ange individerna i e-post till mig: simander@hotmail.com
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-01-17, 16:00
Svar #9

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Stefan!
Tyvärr kunde jag inte hitta någon med det efternamnet på skivan.
 
Hälsningar
Linus Blomlöf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna