ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-21  (läst 2409 gånger)

2003-10-08, 17:00
läst 2409 gånger

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Charles Dahlgren, född 1845, och hans hustru Emma C Dahlgren, född 1860, bodde enligt Census 1880 i Attleborough, Bristol County, Mass. Jag har fått reda på att de troligen hade två döttrar, båda födda på 1880-talet. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att kolla familjen i de följande Census.
 
Samtliga uppgifter om familjen och dess vidare öden är av intresse eftersom den fram till i dag har varit spårlöst försvunnen för mig.
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2003-10-09, 21:53
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ann-Sofie,
 
Ville prova den intressanta länken som Therese lagt under länktips.
 
Fann då följande dödsnotis på Hilma Cesar som visar att det verkligen är Hjalmars hustru som avlider 8 nov 1949:
 
Chicago Tribune (IL)  
November  10,  1949
Deceased Name: Hilma Cesar
 
Hilma Cesar, Nov. 8, 1949, late of 1438 Berwyn avenue, beloved wife of Hjalmar, dear mother of Dewey Cesar, found sister of Fred Calm. Funeral Friday, 2 p. m., at chapel, 5149-51 N. Ashland avenue at Foster. Interment Rosehill. LOngbeach 1-5147.
 
Found sister skall nog vara fond sister - älskad syster.
 
Kyrkogården (där antagligen Hjalmar senare begravs) har enligt Yellow Pages adressen:
 
Rosehill Cemetery & Mausoleum
5800 N Ravenswood Ave
Chicago, IL 60660-3106  
Phone: (773) 561-5940

2003-10-09, 23:52
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Eftersom Hilmas efternamn tycks ha varit Calm eller Kalm kan man troligen hitta henne på Emigrant-CDn. CDn tar upp Samuel Vikt Kalm, 50, Mathilda, 52, Hilma, 22, Hulda, 16, Ferdinand, 11, och Ernst, 10, från Åtvid (E) som lämnade Göteborg för New York 1892-06-17. Både Hilmas ålder och utvandringsåret stämmer med uppgifterna i 1930 års census. Eftersom hon kom från Åtvid och Maria Cesar också kom från Åtvid kan man ju undra om Hjalmar och Hilma kände varandra redan i Sverige.
Hilmas bror Fred Calm skulle kunna vara hennes yngre bror Ferdinand.
Emigrant-CDn tar också upp Hilma Kalm, 18, och Carl J V Kalm, 23, från Åtvid (E), som lämnade Göteborg för Ishpeming 1888-06-08. Frågan är ju om det är frågan om två olika personer, eller om Hilma återvände till Sverige för att sedan åter utvandra.
Bengt Johansson

2003-10-10, 00:35
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Bo,
 
I census 1900 återfinns familjen på adressen South Main Street, Attleborough, MA. (ED 94, s. 23 B)
Tyvärr står de långt ned på arket som blir gradvis sotigare och kladdigare åt det hållet, så det är svårläst. Efter vad jag kan se står det:
 
Charles Dahlgren f. aug 1945, invandrade 1878(?), yrke oläsligt, Han gifte sig 1879(?) med Emma C. f. okt 1859, fyra barn födda, alla i livet:
Carl J.(?)T.(?) f. sep 1880, yrke oläsligt,
Sidred S. (kanske Sigrid?) f. okt 1882,
Olga A. f. mar 1885,
Emma H. f. juni 1887.
Enligt census går de två yngsta döttrarna i skolan, och alla fyra barnen är födda i MA.
 
Tillbaka till Charles yrke står det i 1880 års census Works in Jewelery Shop. Detta ska nog förstås som tillverkning, inte butik.
 
Sedan tar turen slut med att följa Charles i census, finner inte familjen i index till 1910. Det skulle givetvis gå att läsa sidorna för Attleborough, men det är många, sex hela Enumeration Districts, och uppskattningsvis ett par hundra sidor med 50 namn på varje. Ett lite för stort jobb för mig att ge mig på.
 
Men det är ju också en möjlighet att de avlider både Charles och Emma före 1910.
 
Om du får lust att göra det själv kanske du kan etablera en säkrare koppling till den Carl J. Dahlman som jag senare fångar upp i Worcester. Det är på inget vis garanterat att detta är Charles son, bara en stark möjlighet.
 
Denne Carl J. är gift med Ida född ca 1874, en svensk emigrant. De har barnen Anna O. 28, John A. 23, Edward G. 17, och Carl I. 13, alla uppgifter från census 1930 där Ida står som änka. Bostaden ligger på adressen 3 Bourne St. Enligt många adressböcker tillgängliga via Ancestry avlider denne Carl J. mellan 1918 och 1922. Ida lever 1934 på adressen 3 Bourne St. men inte 1944 då dotter Anna O. har tagit över bostaden.
 
Kanske klarar du att etablera en koppling mellan denna familjen och dina Dahlgren. Det är väl goda möjligheter för att du kan finna en eller flera dödsattester på Dahlgren i Bristol County. Hittar du inget den vägen bör du koncentrera dig om lokala källor i Attleborough. När familjen levde så pass länge där måste de satt spår efter sig.
 
Kanske finner du något matnyttigt här.
 
Mvh,
Jan

2003-10-10, 09:44
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Bengt och Jan!
Ni är helt underbara! Vilken fantastisk hjälp ni har gett mig! Tack så mycket! Nu undrar jag hur man gör när man beställer dessa utskrifter av  dödsnotiser osv. Hur mycket kostar det och hur betalar jag? Jag har inte Visa kort.
Hälsningar
 
 
Ann-Sofie

2003-10-10, 10:09
Svar #5

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Jan
 
Hjärtligt tack för dina upplysningar om familjen Dahlgren. Det är helt rätt familj som du hittat åt mig, jag har länge försökt få reda på var de bodde. Bl a har jag varit på Emigrantinstitutet utan resultat. Namnen på de yngsta döttrarna stämmer överens med de personer som var i Sverige 1902 i samband med bouppteckningen efter Charles Dahlgrens far.
 
Det stämmer antagligen också att han arbetade i en guldsmedsverkstad, det sysslade han med i Malmö innan han emigrerade 1873.
 
Nu har jag fått flera uppslag att leta efter, vilket jag är mycket tacksam för.
 
Mvh
Bo

2003-10-10, 16:25
Svar #6

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det går att finna Vendla Johanna (Josie) Lindstrom f. 1866  i folkräkningarna 1900 1910 och 1920 för South Dakota. Hennes familj (föräldrar och syskon) bodde där tills 1920-talet då de flyttade till Californien.
 
Hon avled 1949 i Napa, Californien och bar då efternamnet Mcclellan
Jag har frågat om om henne förut, men jag tror nu att hon kanske gifte sig sent, och hade efternamnet Lindstrom längre än jag tidigare trott

2003-10-10, 17:19
Svar #7

Cecilia granström

Hej!
Hur pass lätt eller svårt är det att spåra personer via 1900 års census i staden New York? Måste man veta i vilken stadsdel personen var bosatt eller räcker enbart namn. Och hur är det med giftermålslängder är dom sökbara enbart på namn eller måste man veta mer?
 
Hälsningar Cecilia

2003-10-10, 17:35
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Cecilia!
 
Svarar under den rubrik där din fråga hör hemma: Folkräkningen - US census (metodfrågor).

2003-10-10, 22:22
Svar #9

Cecilia granström

Hej Jan!
Det låter ju inte så troligt att jag kommer att kunna spåra den person, johan samuel Bergström, ( som enligt muntlig tradition är min anfader) i New York eftersom jag inte vet var han bodde. Det har sagts att familjen, om det nu var en familj (åtminstone kom min finlandsvenska mmm hem med tre barn från NY 1902 och påstod att hon varit gift med sagde man som faktisk existerar i svenska arkivalier!), bodde vid en park möjligen i brooklyn eller bronx men det ger ju inte så mycket ledtrådar att söka vidare i!
Tack i alla fall!
Cecilia

2003-10-10, 22:59
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Niclas Rosenbalck,
 
Detta är en fortsättning på en fråga som startar här. Jag har letat i index för både 1900 och 1910 efter Gustaf Gummesson med olika soundexvarianter utan framgång. Jag har också gått igenom ca 60 sidor som avser census 1900 i Buffalo, Putnam county, WV. Som jag tidigare sagt är dessa original i eländigt skick, så allt är inte läsbart, men jag tror faktiskt inte att det är rätt distrikt jag letat i. Det är inte ovanligt att man relaterar till närmaste tätort, när man i verkligheten bor ett stycke undan. Ofta relaterar man till den plats där man hämtar post, går till doktor, bank etc.
 
Buffalo är absolut inget skandinaviskt område, det fanns faktiskt nästan inga emigranter från något land på de sidor jag läste igenom.
 
Mitt förslag är att du kontaktar Putnam county för att se om Gustaf avlider där ca 1900-1910. Du har också möjligheten att undersöka egendomsregistren i countyt efter spår av Gustaf. Men kanske farmade han en hyrd gård, det är en möjlighet. En väldigt bra artikel om forskning på egendomsdokument finns här.
 
Jag har också trålat alla register jag har tillgång till utöver census. Fann en liten ting, men det kan mycket väl vara ett blindspår. Var det fler syskon som utvandrade än Peter och Gustaf? Känner du igen namnen Magnus och Frans August Gummesson? Dessa namn uppträder i ett register för Cisago MN. Där finns också en Gustaf och en Peter Gummesson.

2003-10-11, 11:53
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Cecilia!
 
Du är så sparsam på uppgifter att det gör det svårt att leta. Varför så hemlighetsfull?  
 
I ett tidigare inlägg har du givit Johan Samuel Bergströms födelsedata till 19/8 1869, och hans ankomst till New York 23/5 1892. Men nu när jag förstår att du också vet vem han var gift med, din mmm, vill jag också veta när hon var född, när hon reste till Amerika, och vad de tre små barnen hette med deras födelsedatum.
 
Mvh,
Jan

2003-10-11, 12:02
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Prövar att lägga in en förfrågan här angående tre personer/släkter.  
Den ena heter Teodor(e) Bratt har ett vykort med datering 1928 där hans adress är 1136 Tillmore str. Denver Colorado, ett annat daterat 1926 i Chicago och slutligen ett brev utan datering men med adress 5251 N. Ashland ave. Chicago Ill.
 
Sedan har jag ett brev från John E.(Erik) Borg, adress North 8 ave. Maywood, Illinois, daterat 1928. Har tidigare fått hjälp att finna hans  familjs emigration hans far hette Bror Eric Borg 27 år och hans mor Wilhelmina Österberg 26 år från Hova, dom reste till New York den 28/6 1869. Sedan reste Johan Erik W. Borg (identisk med brevskrivaren) 8 år med sin moster Albertina Österberg 26 år till Chicago 6/8 1875. Skulle vara kul att finna ut vilka alla dessa mostrar och syskon, som nämns i brevet (utan sina namn) är.
 
Slutligen har jag ett brev från troligtvis Olga Borg, Crystal lake, den 5 oktober 1905. Hon var gift med en som hette Charley vid tiden, men det stod att hon skulle ta ut skilsmässa.
 
Jag har varit inne och sökt på en massa olika databaser och även titta på ett provabonnemang i 2 veckor men då jag inte har något kreditkort så kan jag ju inte prova. Tänkte att då jag har adresser till dessa så kanske dom är lätta att hitta. Tacksam för det minsta.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-11, 15:49
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Hej Sari!
 
Det var mycket på en gång  
 
Eftersom jag förstår det som att du egentligen inte vet mer om dessa personer, t.ex. hur gamla de är, så blir ju också svaren motsvarande osäkra.
 
I SSDI, som jag antar att du också redan kollat, finns en tänkbar korrespondent i Thedore Bratt född 26 Oct 1898 och som avlider Jun 1965 i IL. Han framkommer inte i enkla sök i index till 1920 och 1930 års folkräkningar. Ingen annan passande kandidat där heller. Framgår det säkert av korrespondensen att han är en svensk emigrant?
 
John Borg var enkelt att finna i census 1930. På adressen 1111 North Eight Ave i Maywood village, Proviso township, Cook county:
John Borg 62, invandrade 1875, yrke None. Han gifte sig 23 år gammal. Hustrun heter Josephine 65, svensk, hennes invandringsår 1882. Hennes ålder vid äktenskap står inte, så det går inte att sluta sig till om detta är makarnas första och enda äktenskap. Bostaden värderad till 3500 dollar är självägd. (Cook, Proviso, ED 16 s.15B)
 
1920 var bostaden 1032 North Parkside Ave i Chicago, ingång rear. (ED 2100, s.5B)
John Borg 50, Tinner, shop (Tennsmed?). Hustru Josephine 54. Här anges visserligen bådas immigration till 1877, men baserat på namn och ålder bör detta ändå vara rätt familj. I den hyrda bostaden bor också Johns kusin Anna Borg 16 år, född i IL av svenska föräldrar. Dessutom som inneboende en tillika svenskättad ung man, Edward Smith 21 Conductor, Street ???, spårvagnskonduktör gissar jag.
 
När jag försöker fortsätta bakåt blir det värre. Inga träff i index för 1900-1910, heller inte på fader Bror Erik.
 
1880 som jag också försöker är lika omöjligt. Men här finner jag en familj med märklig namn/yrkeslikhet. På adressen 20 Page St i Chicago bor John Borg 34, tennsmed, gift med Josephine 39, och barnen David 10, Jonathan 8, Harriet (?) och Emma båda 7 (tvillingar?). Axelina Anderson 21 är piga. (ED 131, s. 51)
 
1870 fortsätter denna nästanlikhet: I Chicago finner jag kopparsmeden Peter E. Borg 25, hustru Josephine 24.
 
Eftersom jag funnit relativt få Borg är dessa likheter lite överraskande. Varför heter alla hustrur Josephine ?  Är det ett sammanhang här jag inte ser?
 
Hoppas du kan ha någon nytta av dessa uppgifter som spretar i alla riktningar.
 
Mvh,
Jan

2003-10-12, 00:18
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Ann-Sofie Öman,
 
Hur du än vrider och vänder måste du nog alliera dig med någon som har ett VISA-kort. Alternativet är att resa dit själv  
 
För att få kopia av dödsattesten för Hilma Cesar kan du antingen beställa från delstatsmyndigheten eller från Cook County. Priset ser ut att vara det samma, 10 dollar för en kopia till genealogiskt bruk. (Kan inte användas i juridiska sammanhang i USA.) Båda instruktionssidorna jag länkat till anger uttryckligen att man inte skall sända kontanter. Det står inte att man önskar betalning via VISA, istället försöker man locka med att man skall anlita det dyrare affärsdrivande företaget VitalChec. Min erfarenhet är att man ändå gör det.
 
Du fyller i beställningen efter att du skrivit ut formuläret som ligger på sidan i pdf-format, lägger med ett brev med tillåtelse att belasta kortet så och så för kostnaden 10 dollar plus porto/avgift - den som äger kortet skriver under och du postar.
 
I Florida hälsar man betalning med VISA välkommen, kostnaden är 5 dollar plus en avgift på 5 dollar för hanteringen av kortbetalningen. Där kan du få Deweys dödsattest, Pinellas county.
 
När det gäller adressen till kyrkogården i Chicago, Rosehill, är det bara att ringa eller skriva och fråga om en kopia av interment records för Hilma och Hjalmar. Glöm inte att fråga om alla som eventuellt ligger där, om det är en familjegrav. Passa också på att fråga om någon anhörig finns antecknad som kontaktperson.
 
Lycka till!

2003-10-12, 10:08
Svar #15

Utloggad Mats Waltersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 18:41
    • Visa profil
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta Carolina Johansson f 18731006 i Målilla.
Hon reste från Göteborg 18901106 med destination New York. Ingen medåkande.
  Hon var dotter till Erik Johan Svensson f 18440908. Före avresan kallades hon Johansdotter.
  Mvh Mats

2003-10-12, 11:10
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Ett jättetack för dina efterforskningar du är suverän, det blev visst mycket (och jag har mer ändå på Borg och Österberg), men det ena följde med det andra. Jag blir alldeles rörig av allt av brev, fotografier och uppgifter jag har. Men en vacker dag kanske det blir lite klarare.
Kan nämna att Teodore Bratt skriver med perfekt svenska i sina brev, han skrev dessa brev till min makes morfar Gustav Nord i Långbanshyttan, Färnebo f. 1896. Dom verkar ha träffats någon gång på sjukhus eller liknande då Teodore i sitt brev säger att Gustav nu måste väl ha kommit hem från lasarettet och hur han minns tiden då de blev uppassade av de söta flickorna. Det verkar även som att han kommit från Amerikanska västkusten och kommit några hundra mil närmare Sverige. Detta var väl inga direkta ledtrådar till vidare vetskap om var han egentligen kom ifrån, men att det kan mycket möjligt vara rätt Teodore som du funnit. Han kanske kom till USA på andra sidan s.a.s.
 
Tittade igenom gamla anteckningar och noteringar som jag gjorde i början av min släktforskarkarriär angående Hova släkten.
Bror Erik Borg har jag faktiskt en födelseuppgift han var f.1840-09-00 i Hova. Wilhelmina hittade jag i mina anteckningar(som ju är i total oordning) är född 1842-02-24 (C:6 1815-1865), Johan Erik Borg var född 1867-05-06 i Hova(AI:8 p.1459 Hova). Väntar på att Genline ska få klart Hova, så att jag kan se lite mer om släktrelationerna. Misstänker dock att Bror Erik kan ha haft en bra resekassa då hans far var Tullinspektör i Hova eller så gjorde Bror lyckan i USA. Att äga ett hus för 3500 dollar verkar väl ganska mycket tror jag. Vad kan det bero på att Bror Erik Borg inte går att finna dom tidiga Cencus, är dessa kanske inte färdiga?
Nu tänker jag nog lägga in lite förfrågningar om likheter på Bildgåtan, för jag har lite bilder från USA bl.a. en stor gruppbild som jag tror är familjen Borg i USA. Tack annu en gång för dina efterforskningar.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-12, 11:46
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Mats,
 
Det är nog tyvärr så att med utgångspunkt i det lilla du vet just nu är inte sök i census en framkomlig väg. Det första census efter 1890 som har ett every name index är 1930. Vid 57 års ålder är chansen att hon fortfarande heter Caroline Johnson ganska liten.
 
Också om du klarade att hitta en passande kvinna med rätt namn i census, hur skulle du kunna veta att det var den rätta utan en särskiljande uppgift? Invandringsåret 1890 är det många som har. Ett sök på bara förnamnet + född i Sverige ger ca 25 möjliga kvinnor i åldern 56-57 år i 1930 års census.
 
En koll i SSDI (dödsregistret i socialförsäkringssystemet) ger ingen träff på Caroline + 6/10 1873. Detta fantastiska register blir först riktigt effektivt från början av 60-talet, vilket innebär att hon måtte blivit bortåt 90 år gammal. Inte på något sätt omöjligt, men kanske mindre troligt.
 
Om du inte hittar fler upplysningar på andra vägar, får du väl förena dig med mig och andra i hopp om att 1900 års census någon gång i framtiden blir indexerad med sökbarhet på födselsmånad och år. Detta är det enda av census i perioden som har en sådan precis uppgift. Alla de andra har bara frågan hur gammal blev du vid senaste födelsedag? Med ett sådant index kunde det öppna sig helt nya möjligheter för alla i din situation.
 
Andra typer register kan givetvis också bli tillgängliga i framtiden, med helt nya möjligheter.
 
Mvh,
Jan

2003-10-12, 12:12
Svar #18

Utloggad Mats Waltersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 18:41
    • Visa profil
Tack Jan för ditt informativa svar och för att du försökt hjälpa mig. Jag har nu lite bättre insikt i hur svårt det är att söka sina anor på andra sidan Atlanten.
  Carolina kan ju tom ha dött under överresan.
 
  Man får ju inte ställa samma fråga två gånger men jag kan ju nämna att jag har en annan,ställd för några dagar sedan under samma rubrik som den här.
 
  Mvh Mats

2003-10-12, 13:16
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Sari!
 
Kul att du forskar i Hova, det gör jag också! På min fars sida har jag rötter i Lyrestad-Hassle-Enåsa, på min mors Hova-Björkäng. Väntar som du spänt på att Genline skall komma igång med Skaraborg, men fruktar väl lite grann att jag aldrig ska få andas frisk luft annat än genom fönstret då. Nästan alla mina anor finns i Skaraborg, från Kållandsö i söder upp mot Närke i nord. Det blir mycket att ta fatt i!
 
Om Theodore så var det väl inte helt ovanligt att folk gav upp Californien och flyttade tillbaka mot östkusten igen efter en tid. Han kom mest troligt från östkusten in i USA som de flesta om än inte alla. Flyttningsströmmen gick ju huvudsakligen mot väst, men många blev besvikna på lyckolandet Californien med guld och honung också. Antar att du också kollat Ellis Island efter Theodor?
 
Till din fråga om färdiga census så är 1870 bara halvvägs indexerat ännu, resten kommer efter hand, kanske klart till jul? Illinois är färdigt, men så är det ju inte säkert att Bror Erik bodde där från början. Det du kan gissa är att de är ordentligt etablerade i Chicago-området runt 1875 när sonen kommer över.
 
Men nu har jag en ny uppgift till dig som kanske kan leda dig till ett genombrott! I dödsregistret för Illinois, denna pärla av sökbara register på internet finner jag denna uppföring:
 
BORG JOHN E  M/W  UNK  0014886 1944-04-29 COOK     MAYWOOD VIL
 
Detta måste vara din Johan Erik. Beställ dödsattesten strax! Nu när du har datum och attestens nummer (14886) så är det enkelt. Se länkarna i mitt svar ovan till Ann-Sofi.
 
Jag hade faktiskt sett i detta register tidigare, men översett den lilla preciseringen Maywood village. Det är många John Borg i listan. Jag måste varit trött, släktforskning håller jag ofta på med på nätterna. (För övrigt är jag fullt frisk )
 
Med uppgifter från attesten kan du kanske komma vidare, inte minst från gravplatsen. >Fler familjemedlemmar > fler attester > fler uppgifter > dödsnotiser osv. Det finns en hel del hjälpsamma släktforskare i Chicago-området som kanske hjälper dig vidare när du vet mer. Se t.ex siten www.raogk.org
 
Hälsingar Jan

2003-10-13, 13:29
Svar #20

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Tack snälla Jan för hjälpen! Vad gjorde jag utan dig! Nu ska jag beställa pappren så fort som möjligt.
 
Hälsningar
Ann-Sofie Öman

2003-10-14, 08:36
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jan!
Tack återigen för din hjälp, jag tycker det är jättesvårt det här med att hitta på dom Amerikanska genealogiska sidorna, men du verkar  kunna din sak, har märkt att du hjälper många här på anbytarforums Emigrantsidor, har nog läst det mesta som du skrivit, bara för att lära mig mer.
Det är min makes anor jag forskar på som finns i Hova, bl.a. forskar jag på Rosina Österberg gift Abrahamsson ganska berömd spåkärring på sin tid, hon är Jannes farfarmor och tillika syster med min eftersökta Wilhelmina Österberg g.
Nu ska jag fylla i uppgifterna om John E Borg  för att få hans dödsattest. Bara en fråga, förstår inte riktigt hur jag ska betala kommer det en räkning när dom får formuläret och är VISA det enda sättet att betala på?
 
MvH Sari

2003-10-14, 11:29
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Hej Sari,
 
Det som oftast förvirrar oss som är vana vid en strömlinjeformad byråkrati, där absolut samma regler gäller från Ystad till Haparanda, är att i USA är det motsatt. Här kan man bli helt olika behandlad, och delvis också med olika regler, trots att det handlar om samma typ myndighet.
 
Grunden för det är delstaternas historiskt självständiga ställning som ibland fortsätter ända ned på nivån county. Som ett resultat kan man ibland få två olika svar när man vänder sig till olika kontor i samma ärende. Personliga ting spelar också in, och det känner väl vi mer igen, att en tjänsteman/kvinna är hjälpsamheten själv, medan andra går 100% efter boken utan slingring.
 
Betalningen ja, den är i utgångspunkten lagt upp efter amerikanska förhållanden där personliga checkkonton fortfarande är utbrett, medan det på denna sidan Atlanten nästan är utdött. Man skriver en check och skickar in, vanligt sätt att betala allt från elräkningen till parkeringsböter. Alternativet för dem utan checkkonto är att köpa en s.k. money order i en bank i USA. Också om man ibland också anger international money order som alternativ, så kan du ju bara prova att få tag i en sådan, och finner du en bank i Sverige som kan skriva ut en sådan ställd på en Amerikansk bank, kostar bara själva papperslappen skjortan. Du måste då också veta exakta beloppet inklusive porto på förhand.
 
Den nya tiden med VISA, AMEX, MasterCard etc har slagit igenom helt i affärsvärlden i USA, men det offentliga hänger efter. Ibland står det på hemsidorna att man välkomnar kortbetalning, men oftast står det ingenting. Det du bör prova, och som efter min och andras erfarenhet brukar fungera är att ändå be dem om att få betala med t.ex. VISA, med motivering att du bor i utlandet.
 
Du lägger vid ett brev med några rader som avslutas i stil med:  
 
I wish the certificate copy (copies) to be sent to the following address, airmail postage sufficient: (Det sista för att inte riskera dyr budleverans på dörren med FedEX, UPS el liknande)
 
(Namn och adress)
 
I also give (namn på myndigheten) the right to charge my VISA credit card # 9999999999999 expiry date 99/99, with the amount of $...... plus postage and card handling fees.
 
The name on the card is xxxxxxx and address the card is billed to the same as above.
 
Datum och underskrift.
 
Du kan givetvis ringa dem först och diskutera saken, men det är knappast nödvändigt, och gör det faktiskt lättare för dem att säga nej. För lite extra arbete blir det för dem. Kom också ihåg att det (nästan) alltid finns två möjligheter att få samma attest, hos delstatsmyndigheten och hos countyt. Den flexibilitet och hjälpsamhet man kanske inte möter hos den ena myndigheten kan gälla hos den andra.
 
Lycka till!

2003-10-14, 21:52
Svar #23

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ann-Sofie Öman  
 
Jag har letat efter Olga och Signe Nestor, och fann Olga i Minnesotas dödregister:
CertID# 1976-MN-030218
ANDERSON, OLGA M.      
Date of Birth: 07/17/1886
Place of Birth: OUT OF STATE
Date of Death: 12/17/1976
County of Death: CARLTON
Mother Maiden Name: CESAR
 
1930 års census tar i Minnesota, Saint Louis county, Duluth upp en 43-årig hustru Olga Andersson, född i Sverige, som kom till USA 1903. Detta stämmer ju med dina uppgifter om Olga Nestor, men namnet är ju inte helt ovanligt, och dessutom kan både åldersangivelserna och invandringsårtalen vara felaktiga, så man får nog vara lite försiktig med att tro att det verkligen är Olga Nestor som avses.
Hennes familj består av:
mannen Oscar Anderson, 44, gift vid 24 (även Olga gifte sig vid 24), född i Sverige, till USA 1905. Yrke: Bridge Builder, Railroad.
son Oliver, 18, född i Illinois.
dotter Linnea, 17, född i Minnesota.
son Evert, 15, född i Minnesota.
son Axel, 14, född i Minnesota.
dotter Esther, 11, född i Minnesota.
son George, 7, född i Utah.
Bengt Johansson

2003-10-15, 14:53
Svar #24

Towa Lidman

Hej igen !
 
Sökte för ett tag sen nedanstående personer, men uppdaterar mina uppgifter. Är det nån vänlig själ som kan kolla dessa åt mig i US-Census ???
 
DAGMAR Andrea Öberg född: 6 okt 1908 i Berghem, 1912 flyttade till Hajom.  
Utvandrad 20 april 1926. Hon reste med drottningholm/svenska am.linjen till New York. Skulle till Avon, Boston, massachusets. En kusin betalade resan åt henne, reste ensam i Cabin-hytt. Avled 1 feb. 1982.
Mrs Ida K Kier, Florida, såg till att hon begravdes hemma i sverige.
 
Samt brodern (min farfar):  
Ernst GUNNAR Öberg född: 14 juli 1903 i Berghem, 1912 flyttar till Hajom. Utvandrad 24 maj 1927. Han reste med Gripsholm/svenska am.linjen till New York. Skulle till Boston, massachusets. Även han till en kusin. Betalade resan själv.  
Återvände hem till sverige i mitten av 1930-talet.
 
Kan nån hjälpa mig ???
Jag ska försöka bistå med de ledtrådar jag kan. Just nu är detta allt jag har.
 
Hälsningar
Towa

2003-10-16, 10:38
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Jan!
 
Nu har jag nått en viss framgång ang. Teodore Bratt, det visar sig att han hade ett annat namn också, nämnligen Sjöström. Idag när jag började  kika igenom lite fotoalbum bl.a. dök en skolbild upp från Långbanshyttan, Färnebo där min makes morfar Gustav Nord finns med, fanns även en Teodore Sjöström med, sedan tittade jag i ett senare album där finns två fotografier på en Teodore Sjöström (Bratt), med Bratt inom parantes. Bilderna är förmodligen tagna i USA om man ser på husen i bakgrunden. Kan tänka mig att dessa är tagna ca.1920-30. Så dessa tu var barndomskamrater.
 
MvH Sari

2003-10-16, 10:43
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Jan!
 
Nu har jag nått en viss framgång ang. Teodore Bratt, det visar sig att han hade ett annat namn också, nämnligen Sjöström. Idag när jag började  kika igenom lite fotoalbum bl.a. dök en skolbild upp från Långbanshyttan, Färnebo där min makes morfar Gustav Nord finns med, fanns även en Teodore Sjöström med, sedan tittade jag i ett senare album där finns två fotografier på en Teodore Sjöström (Bratt), med Bratt inom parantes. Bilderna är förmodligen tagna i USA om man ser på husen i bakgrunden. Kan tänka mig att dessa är tagna ca.1920-30. Så dessa tu var barndomskamrater.
 
MvH Sari

2003-10-18, 15:35
Svar #27

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Towa
 
Det tycks inte gå att hitta Gunnar Öberg (Oberg) i 1930 års census. Inte heller Dagmar Öberg kan påträffas, men där är ju frågan om hon kan ha gift sig före år 1930. (Censuset tar i Chicago verkligen upp en Dagmar Oberg, 22 år gammal, född i Sverige, till USA 1927, men det kan vara frågan om den Dagmar L Öberg från Själevad (Y), 20 år gammal, som enligt Emigrant-CDn lämnade Göteborg för Chicago 1929-01-26.) När hon dog i Florida år 1982 hette hon Jacobson, men inte heller under detta namn kan hon påträffas år 1930. Kan hon ha varit gift flera gånger?
Bengt Johansson

2003-10-21, 14:43
Svar #28

Towa Lidman

Hej Bengt !
 
Jag ska ärligen erkänna att jag inte har en blekaste susning hurvida hon varit gift mer än en gång.
Allt jag har är vad jag skrev tidigare.
 
Det finns ett rykte om att hon kan ha gift sig med en rik snubbe i Florida.
Jag har dock (äntligen) lyckats få tag på en dödsattest, skriven i Florida, men funnen i Hajom där hon varit begravd.
 
Såg att jag glömde nämna att hon avled på Boca Raton kommunala sjukhuset i Forida, som änka.
Så om hennes gubba varit rik, varför låg hon då inte på nåt fint litet privat sjukhus ?? Bara en tanke........
 
Bara en liten parantes gällande denna census-sökning. Om det finns nån här som skulle kunna tänka sig att ta en titt på mina uppgifter och sen råda mig om hur / var jag fortsätter mitt sökande, samt ger mig lite uppslag så hör gärna av er till mig ! Ni bör finnas på reseavstånd från Kronoberg.
 
Towa

2003-10-21, 15:59
Svar #29

Tomas Andersson

Jag har tidigare frågat om Johan Emanuel Ahlström här men nu har jag hittat ett nytt spår. Jag hittade en dödsannons för John R. Ahlstrom i Worcester, Massachusetts. Enligt denna borde han varit född kring 1922. Hans far ska ha varit en John E Ahlstrom och det är han jag söker. John E Ahlstrom var gift med Elin V. Gustafson enligt dödsannonsen och sonen John R föddes i Worcester. Kan någon titta i census för 1920 eller 1930 om de finns med?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna