ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-15  (läst 2743 gånger)

2003-07-07, 21:49
läst 2743 gånger

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Mona-Lisa
 
Eftersom de bodde i olika så kallade Enumeration Districts bodde de kanske inte helt nära grannar, även om de tycks ha bott i ungefärligen samma område. Peter J Runquist bodde i Enumeration District 27 (Clinton Twp excluding Iron Junction Village and Eveleth City), medan Charles Haye bodde i Enumeration District 26 (Iron Junction Village). Däremot tycks Charles Hay och Alfred Stead och hans hustru Jennie C ha bott ganska nära varandra, Alfred Stead är antecknad på sidan 1 och Charles Haye på sidan 3.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-08, 22:02
Svar #1

Sören

Hej fick ett mail från Ancestry i dag som lyder:
I've found some records on the name esaias frejman that I thought might be helpful.  
 
Details on the search can be found below:  
 
  2 esaias frejman names in our 1930 U.S. Federal Census Index  
 
 
 
Hope this helps,  
 
Sylvia
Research Assistant, Ancestry.com  
 
 
Jag har tidigare efterlyst  
Esaias och hans son Victor som emmigrerade kring 1886 förmodligen har någon sökmotor hittat det. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna söka i 1930 år census för mej efter Esaias. Sista livstecknet jag har hitintills är när han i Juli 1900 blir amerikansk medborgare, han bor enligt 1900 census i Ramsey County St Paul i Minnesota men sen är alla spår eter honom borta.
Tack på förhand
/Sören

2003-07-08, 23:01
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Tyvärr kör Ancestry lite av ett fult trick, där de mejlar ut den typen av brev även om man inte lagt in sådana efterlysningar. Du kan ha tur att hitta något, men jag fick ett mejl ca 1 månad efter att mitt abonnemang gick ut där samma Sylvia talar om att det finns 1 946 Dahlberg i 1930 års census. De två Dahlberg jag har i min släkt som emigrerade har jag inte efterlyst, och knappt sökt heller eftersom det inte finns några ledtrådar alls på dem. Så eftersom jag aldrig postat information om dem så har man från Ancestry chansat på att jag söker någon med mitt efternamn.
 
Men två träffar är ju nära nog för att vara en möjlighet, det är ju inte fullt så många tusen att välja som jag erbjöds. Tyvärr kan jag inte söka dem åt dig.
 
Om det är Esaias Freijmann från Åland du söker så finns han på CD-emigranten men det visste du kanske? Han uppges vara 30 år vid emigrationen 1886 och reser ensam. Jag sökte stavningsvarianter på Minnesotas Historical Societys hemsida, deras dödsregister 1908-1996, fick några träffar på Victor Freeman men inget annat på Fre.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. För övrigt gillar jag väl Ancestry, men de börjar ta betalt för lite väl mycket.

2003-07-08, 23:09
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Sören!
 
Det var ju lite mystiskt, har aldrig hört om att någon fått ett mail från en research assistant förr. Var det ett uttalat försök att värva nya abonnenter, och att det egentligen var en sales assistant?
 
Ännu mer mystiskt är att när jag söker i hela Ancestry blir det inga träff på Esaias Frejman, varken census 1930 eller något annat register?
 
Index för 1930 kan ju vem som helst söka i, bara inte se själva bilderna utan abonnemang. Om jag var dig skulle jag svara på mailen och konfrontera vederbörande med att namnet absolut inte verkar finnas i index. Om det är ett försäljningstrix är det ett dåligt ett, om det är så att anställda i Ancestry har tillgång till ett bättre index än kunderna som betalar hela verksamheten är det ju ännu dummare?
 
Mvh,
Jan
 
PS Reglerna på Anbytarforum kräver att du använder hela namnet, det är inte nog med Sören.

2003-07-08, 23:21
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen! Avsändare i mejlet till mig var Ancestry User Update
Dear Eva,
I've found some records on the name Dahlberg that I thought might be helpful.
Details on the search can be found below:
1,946 Dahlberg names in our 1930 U.S. Federal Census Index
Hope this helps,
Sylvia
Research Assistant, Ancestry.com
 
Det är ju lite märkligt att hon inte tar med träffarna i 1920 års census också eftersom den också är indexerad ... :-)
/ Eva

2003-07-08, 23:46
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Sören och Eva,
 
Evas svar som hon skrev samtidigt med mitt är klargörande, och stärker mig i min tro på att detta är en fullständigt automatiserad respons, i Sörens fall antagligen utlöst av efterlysningen du hade i nov 2000. Antagligen ett script som söker kundregister, boards och annnat som existerar under ancestry-paraplyt. Sylvia är kanske i verkligheten bara ett chip i en dator?
 
Man kan väl mena mycket om the American way of doing business, som kund har jag faktiskt fått full valuta för mina pengar hittills, hur det blir i framtiden vet jag inte. Själv är jag mindre begeistrad över konkurrenten Genealogy som i mina ögon har en sämre produkt och våldsamt uppreklamerad marknadsföring som kunde varit ett fall för konsumentombudsmannen, hade de hört hemma här. Ändå är jag abonnent (för tillfället). Verkar kanske lite märkligt ...
 
Sören, för att förtydliga mitt svar, det finns faktiskt två Frejman i census 1930, problemet är bara att det rör sig om ett äkta par, Walter och Grace i Chicago, där han har polska rötter. Scriptet bryr sig tydligen inte om förnamnet i söket, bara i responsen. Ganska vilseledande!
 
Men jag hade också lite bråttom, det finns två referenser på internet som du kanske kan ha nytta av. Dels finns det en ansökan om amerikanskt medborgarskap på Frejman, Esaies i Ramsey county MN. Denna kan du faktiskt beställa kopia på från Iron Range Foundation, (code 127, reel 44, vol 18, page 84). Se hemsidan för framgångssätt. Registrets tidsram är 1854-1957.
 
Sedan finns det också en uppgift från 1890 på Victor Frejman som då bor i Tacoma WA, där står att hans yrke är painter. (City Directory)
 
Det är ju i alla fall två handfasta spår som båda verkar stämma in på dina två personer. Lycka till vidare!

2003-07-08, 23:53
Svar #6

Sören Altonen

Hej Eva och Jan
Ja det känns ju som ett ruttet trick om det till på köpet inte ger någon träff på 1930 års census
Jag ska skicka ett mail till dem  
Ja det är den Esaias från Åland , Vad kan man få för info från Emigranten cd:n utöver det du skrev?
Mvh Sören

2003-07-09, 01:36
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Sören,
 
Reagerade väl så hastigt på det jag tyckte verkade som en dålig försäljningsmetod, att jag blev lite blind för de uppgifter du redan hade på Frejmans. I tillägg till de två referenser jag ger ovan har jag borrat lite mer i index. Det lossnade när jag lämnade Frejman och satsade på Freeman istället.
 
Jag har ännu bara hittat den censusuppgift från 1900 i St Paul (Ramsey) på Esaias som du väl redan hade? Där han är painter och ogift, inneboende, inv 1885? Det är bara ett stort problem med den uppgiften, födelsetiden uppges till mars 1855, och det stämmer väl dåligt med din ursprungliga efterlysning; 1850-06-07. Är du säker på att du är på rätt spår här?
 
När det gäller Victor passar det bättre. I census 1910 (ED 255 s. 1A) bor familjen på 109 East 62 St. Victor Freeman 41, född i Finland, inv. 1885, painter, house. Hustru svenska Nelma 46, inv 1886. Båda uppger att de var 23 år vid första giftemål, tyder på att Nelma (som antagligen är Hilma) varit gift tidigare. 5 barn totalt men uppgiften om giftemål tyder på att de två äldsta är hennes från första äktenskap. Charles 24 som är Civil Engineer, Rail Road är född i Minnesota liksom systern Ruth 21. De tre yngsta som antagligen är Victors är alla födda i Washington: Arthur 18, Tiekla 16 och Anna 11. Tiekla (Tekla?) är Housekeeper, Private Family.
 
1920 (ED 308, s. 2A) Victor Freeman 52, fortfarande husmålare, Hilma 56, två döttrar bor kvar hemma; Ruth 29, Thecla 25, båda jobbar som helper, florists. Dessutom innebor Edward Linbeck 11, född i WA av svenska föräldrar.
 
1920/1930 tror jag mig funnit sonen Arthur F. Freeman 28/38 och hustru Maude 26/37. De gifte sig ca 1917. Han är Bookeeper, Wholesale Grain. En son Arthur R. 17 mån/11 år. 1930 bor också Lorraine Barker 4 år i familjen, hon står som niece.
 
Kanske går det hitta fler uppgifter på Victor och hans efterkommare, men slutar här, det börjar bli sent ...

2003-07-09, 07:47
Svar #8

Berith Svantesson

Hej!
 
Jag söker information om min mormors syskon, Anna Lovisa och Carl Oscar Björk, båda från Väring (R).
 
Anna Lovisa var född 23 maj 1872 och reste från Göteborg till New York 1 mars 1895. Enligt ellisisland.org skulle hon till New Milford, Connecticut.
 
Carl Oscar var född 28 november 1885, han reste också från Göteborg men till Chicago, den 2 november 1910.
 
Enligt deras mors bouppteckning från 1937 var Carl Oscars adress 5109 Clark Street i Chicago, medan Anna Lovisa har 'okänd adress'.
 
Någon som kan hitta nånting med hjälp av dessa uppgifter?
 
Tack på förhand!
/Berith

2003-07-09, 11:15
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Hej Berith!
 
Efternamnet Bjork i USA är inte helt ovanligt, och Anna Lovisa kan nog bli knepig att finna. Men för att börja med Carl Oscar som du ju vet lite mer om:
 
Först gäller det att försöka avgöra vem som är den rätte Bjork, Chicago är stort. Nov 1910 är för sent för att börja söka i cansus 1910, 1920 är första chans. Där finns en tänkbar kandidat; Oscar Bjork 35, gift med svenska Agnes 38, och barnen Edith, Harry och Russel. Han är valsare på ett stålverk. Tror du detta kan vara rätt person?
 
Det är några problem med denne Oscar. Åldern borde egentligen vara 34, när census genomförs i januari är det ju nästan ett år till han fyller 35. Men frågan hur gammmal man var senaste födelsedag kan missförstås till hur gammal blir du i år. Det verkar ske då och då. Värre är då att han uppger invandringsåret 1902 och naturalisering 1911, så jag tror detta bara kan vara rätt om du hittar en tidigare resa i tillägg till den du funnit. Vad säger kyrkoböckerna?
 
1930 har denna familj flyttat vidare till ett stålverk i Duluth MN. Teoretiskt kan man givetvis vara tillbaka i Chicago 1937.
 
1930 finns en annan Carl O. Bjork 44, i Chicago, alltså bättre både på namn och ålder. Men denne bor hos sin bror Albert 48 och syster Selma 61 (!), båda födda i Iowa. Jag tror därför inte detta kan vara rätt person.
 
Har du några tankar om detta Berith? Kan det vara risk för att syskonen använder ett annat efternamn i USA? Letar gärna vidare men vill gärna höra din mening först.
 
Mvh,
Jan

2003-07-09, 19:46
Svar #10

Berith Svantesson

Hej Jan!
Tack för hjälpen så här långt. Den siste du hittade kan vi nog utesluta eftersom syskonen inte stämmer, men den första kan ju vara nåt.
 
Det var inte förrän jag läste bouppteckningarna efter min mormors föräldrar som jag fick veta att Carl Oscar hade emigrerat. Jag fick hjälp här på forumet att hitta honom på emigrant-cdn, och där står han skriven som boende i Tidavad (R). Enligt ellisisland.org för den resan skulle han till en Friend Johan Berg, 3717 Lyndale Ave, Chicago.
 
Visserligen var han ju 17 år 1902 och kan ha rest till Amerika redan då men jag tror inte det. Och på emigrant-sidan finns ingen C. eller O. Bjork 1902. Har försökt söka på andra stavningar också men har inte fått nåt napp.
 
Jag vet inte hur gammal chicago-adressen var 1937, och vid faderns död 1945 har Carl Oscar bara 'okänd' adress i USA. Om något av syskonen i Sverige hade kontakt med honom eller Anna Lovisa, borde ju det framkommit vid bouppteckningarna.
 
Carl Oscar vara ju bara 10 år när Anna Lovisa reste, och höll hon inte kontakt med familjen så är det väl inte så troligt att dom här syskonen letade rätt på varandra efter 1910. Ska kanske tillägga att min mormor dog när min mamma föddes 1921, och mammas kontakt med den släktsidan var endast genom några få besök och brev fram till 1937 när min mormors mor dog. Mamma visste inte ens att dessa båda emigrerat, förrän vi läste bouppteckningarna!
 
Jag har absolut ingen aning om dom kan ha tagit ett annat namn efter emigrationen. Risken - eller chansen - för att Anna Lovisa gjorde det är nog ganska stor, om hon gifte sej. Jag är väldigt nyfiken på varför hon reste till just New Milford, en ganska liten stad. Antagligen reste hon tillsammans med två andra flickor som också skulle till just New Milford. (Ev. två systrar, den ena från Väring och den andra från grannförsamlingen Horn.)
 
/Berith

2003-07-09, 20:27
Svar #11

Mikael.Andersson

Fabrikör Bertil Leonard Persson, 30 år från Sthlm (AB)  
reser från Stockholm 1920-12-27  
destination New York NY  
källkod ST 1920:554  
 
I pappret ur EllisIsland står det att han åker till sin vän Gustav Jonsson, 2577 Newport Ave. Detroit, Michigan.
 
 
Finns han med ? I census 1930 får det bli då.
För  jag har uppgifter om att han är kvar i USA 1937 i alla fall

2003-07-09, 20:36
Svar #12

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om jag kan få hjälp med min farfars släktingar som emigrerade.
Sara Brita Bolin, f 1839-01-07 Ramsele, reste från Trondheim 1906-05-31. Hon reste tillsammans med sin svärson Elias Ram?n, f 1853-08-24 (Ramim på passagerarlistan). De hade angett St. Joseph, Mich. som destination. Elias kom tillbaka till Sverige ca 1920.
Sara Brita hade en svåger Elias Nordin, f 1839-04-16, som hade emigrerat 1892-03-23 med destination Mora, Minn.
Och kanske fanns en av hennes söner Erik Olof Bolin där också.
Jag har hittat avresa för Sara Brita, Elias Ram?n och Elias Nordin, men jag har inte hittat dem på ellisisland.
 
Med tack på förhand
Helene
Helene Strömkvist

2003-07-09, 22:21
Svar #13

Mikael Andersson

Helene
 
Elias Nordin finns med på EllisIsland:
 
Här är länken, jag vet inte om det fungerar att länka så här dock.
http://www.ellisislandrecords.org/search/passRecord.asp?MID=10189059460000104096&FNM=ELIAS&LNM=NORDIN&PLNM=RAMEN&RF=2&ALTS=97%7C%3Famen&ALTS=97%7Craman&HIST=FNM%3DE%26LNM%3DNORDIN%26PLNM%3DRAMEN%26RF%3D83%26ALTS%3D97%257C%253Famen%26ALTS%3D97%257Craman%26%7C&pID=104916171177
 
Men jag sammanfattar lite.
Elias Nordin, anlände April 06 1892 . Åkte med båten Teutonic  
 
 
De andra två hittar inte jag i alla fall

2003-07-10, 15:36
Svar #14

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Tack för hjälpen med Elias Nordin.
Inte visste jag att han var norrman från Köpenhamn, men det berodde väl på  språksvårigheter, antar jag.
Kan man se om han bosatte sig i St. Joseph, Mich? Jag kan inte se någon annan anledning till att Sara Brita Bolin angav det som resmål.
 
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2003-07-10, 16:50
Svar #15

Mikael Andersson

Om du går in på Original Ship Manifest och läser där, kan det stå vilken destination han hade. Annars vet jag inte, och då överlämnar jag detta med varm hand till dem som har tillgång till Census.

2003-07-10, 20:06
Svar #16

Sören Altonen

Tusen tack för alla uppgifter Jan.
Jag hade en del data på Victor men det var en hel del intressant information som du funnit.
Har tidigare funderat om alla barn verkligen var Victors, och med det du funnit står det ju ganska klart att så inte var fallet. Men min stora fråga kvarstår vad hände med Esaias efter 1900? Kanske dog han ensam och utfattig i Minnesota utan någon som kunde ordna med begravning och gravplats ? Är det någon som vet vad som hände med sådana fall? Ingenting tyder ju på att han följde efter till Tacoma i allafall. Jag har sökt i databasen på http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm utan att hitta nåt, den är indexerad från 1908 så om han dog i Minnesota så var det ju förmodligen mellan 1900 och 1908

2003-07-10, 22:20
Svar #17

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Mikael!
 
Tack för länken.
Men nu är det ännu mer förvirrande. På skeppsmanifestet stod att han tänkte ta sig till Chicago. Så nu finns det ännu flera destinationsorter att välja mellan. Med fanns också hustru Martha 30 år och son Erik, infant.
Men på samma skeppslista finns en E. Bolin, 24 år som också tänkte åka till Chicago. Kan det vara Sara Britas son, men han borde vara 29 år.
Kan någon med tillgång till census bistå?
undrar
Helene
Helene Strömkvist

2003-07-10, 22:44
Svar #18

Mikael Andersson

Åldrarna får man ta med en nypa salt, så det kan mycket väl stämma.
 
Och destinationen behöver ju inte vara slutdestinationen, jag har sett i flera fall att de har som destination New York, Boston eller något annat, men slutar upp i Neganee Michigan  
 
Kanske det är någon god vän i Chicago eller något.
 
Jan eller någon annan kommer nog att ta hand om våra fall då tid ges  Det kräver mycket sökning för att få allt rätt, något du kan göra för att testa är att söka i Familysearch.com.
 
Jag gjorde själv en liten nätt liten sökning. Men jag är inte så bra på familysearch. Det enda jag fick fram var en Erik Olof Bolin , men född   28 Sep 1843 i Gudmundra, Vstrnrrlnd, , Sweden.
Men han var inte i USA.
 
 
Och jag tror inte familysearch har mer att erbjuda.

2003-07-12, 23:05
Svar #19

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej!
Är det någon som skulle kunna ha möjlighet att hjälpa mig att söka efter följande person:
Conrad Karlsson. När hans mor Agneta Koch reser för att hälsa på honom 1908 uppges hans adress vara 11332 Indiana Ave Chicago Ill.  
Jag har även hittat honom i SSDI, där anges han som Conrad Carlsson, död i juli 1970 på 60628 Chicago Cook Illinois. Han var född 1883 15/5.

2003-07-12, 23:59
Svar #20

Mikael Andersson

Jag har ett tilläg till min förfrågan också. OM Jag nu har hittat rätt person på SSDI så:
 
Bertil PEARSON    
    Birth Date: 10 Jun 1890  
    Death Date: Sep 1966  
    Social Security Number:  341-05-9001  
    State or Territory Where Number Was Issued:  Illinois  
   
  Death Residence Localities  
    ZIP Code: 60060  
    Localities:  Hawthorn Woods, Lake, Illinois  
  Indian Creek, Lake, Illinois  
  Long Grove, Lake, Illinois  
  Mundelein, Lake, Illinois  
   
 
Men det hade ju varit roligt att veta om han fick familj eller nått därborta.

2003-07-13, 10:52
Svar #21

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie
 
1920 års census tar i Chicago upp 4 män med namnet Conrad Carlson som är födda i Sverige. Deras åldrar är 32, 32, 36 och 38 år. Den som åldersmässigt stämmer bäst är ju 36-åringen:
Conrad Carlsson, 36, född i Sverige, till USA 1902. Yrke: Carpenter(?).
hustru Olga, 34, född i Norge, till USA 1902.
dotter Mildred, 11, född i Illinois.
son Clarence, 5, född i Illinois.
Adress 11344(?) Stewart Ave.
Emigrerade din Conrad Karlsson år 1902?
 
År 1930 bor familjen kvar på samma adress, 11344 Stewart Ave:
Conrad Carlson, 46, född i Sverige, till USA 1902, gift vid 22 års ålder. Yrke: Joiner.
hustru Olga, 44, född i Norge, till USA 1902, gift vid 20 års ålder.
son Clarence, 15, född i Illinois.
dotter Ruth, 7, född i Illinois.
Familjen äger sin bostad, värderad till $3500.
På samma adress bor:
Alfred Borah, 22, född i Illinois av italiensk far och fransk mor. Yrke: Electrician.
hustru Mildred, 21, född i Illinois av svensk far och norsk mor.
dotter Lois, 2 år 11 månader (avser 1/4 1930).
Det bör ju vara frågan om Conrad Carlsons dotter och måg.
 
Men som sagt, frågan är ju om det verkligen är rätt Conrad Carlson.
Bengt Johansson

2003-07-13, 20:54
Svar #22

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Bengt för hjälpen med Charles Hay!
 
Skulle någon vilja söka en familj Blomquist i Census 1920? Bakgrunden är denna.
 
Gerda Augusta (Lönnkvist) Lundquist, född 1898-07-01 i Ljusnarsbergs fs (T), utvandrade 1903 tillsammans med sina föräldrar och en bror till Eveleth, Minnesota. Familjen flyttade efter en tid till Michigan.  
 
I Census 1920 bor familjen, som utökats med en son, i Township Skandia, County Marquette, Michigan. Gerda Augusta finns inte med.  
 
I Census 1930 bor modern och bröderna på Pine Street i Gwinn, Twp Forsyth, Co Marquette, Michigan. Strax intill bor Herbert Blomquist 36 år med hustrun Gertie, 31 år, invandrad 1903, och dottern Shirley, 10 år. Makarna var 25 respektive 19 år då de gifte sig. Hos familjen Blomquist bor Ellen Sundberg, 28 år, kusin. Jag tror att det är Gerda Augusta som här kallas Gertie.  
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

2003-07-13, 23:07
Svar #23

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej Bengt
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen!  
Ursäkta att jag inte fick med utvandringsåret i min efterlysning men visst emigrerade min Conrad 1902! Det är ju ganska troligt att det är rätt Conrad. Vet du när på året folkräkningen gjordes? Eftersom han är född i maj så borde han kanske ha hunnit fylla 37 om inte räkningen gjordes i början av året?
 
Ann-Sofie

2003-07-13, 23:47
Svar #24

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
1920 års census avsåg förhållandena den 1 januari 1920, medan 1930 års census avsåg förhållandena den 1 april 1930.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-14, 00:05
Svar #25

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Mona-Lisa
 
Det var inte helt lätt att hitta familjen år 1920. Efternamnet anges till Blumquist, men vid indexeringen har det blivit Blumhorst.
Familjen bor i Michigan, County Marquette, Township Forsyth:
Herbert Blumquist, 26, född i Michigan av svenska föräldrar. Yrke: Laborer, Iron mine.
hustru Gertrude, 21, född i Sverige. (Invandringsåret anges ej.)
dotter Shirley, 0(?) månader, född i Michigan.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-14, 08:49
Svar #26

Mikael Andersson

Men ja då !  
 
Oh, skojsigt familjen bor i Marquette, Michigan, det är där jag har mest släktingar som åkt.

2003-07-14, 09:29
Svar #27

Mikael Andersson

En liten fråga till bara. Är det kört för mig om en annan släkting jag har hittat som jag inte nämnt här. Om inte ens Emmigranthuset, eller vad de nu heter, de som gör cd-skivan Emmigranten, inte kan hjälpa mig.
Här är deras svar:
 
Vi har mottagit Er förfrågan om Per Andersson  
Det enda vi har om honom är ur det register som Ni angivit och som finns
som är en databas som heter EMI-bas och för vilken vi har helhetsansvaret.
Han återfinns även i CD-Emigranten då han lämnade Göteborg 1892-05-03
för färd till New York. Enligt polisrapporten hade bara biljett till New York.
Vi  har kontrollerat hans data i ett register vi har för Svensk-Amerikanska
Kyrkor i USA men inget resultat. Vi har även konrollerat hans sons  
data i det Amerikanska Dödregistret men inget reultat på de data som  
fätt av Er.
Vi tror det bkir svårt att finna honom i USA eftersom vi inte har någon
bestämd ort att söka på.

2003-07-15, 08:49
Svar #28

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Mikael Andersson
 
Det var svårt att hitta någon Bertil Pearson som stämmer in på dina uppgifter. Det närmaste jag har kommit är en Bert Pearson, 1058 Cornelia Avenue, Chicago. Denne var dock snickare, så om det är Bertil Leonard Persson som avses har han bytt yrke i USA.
Bert Pearson, 39, gift (första gången) vid 27, född i Sverige, till USA 1920. Yrke: Carpenter.
hustru Olga, 35, gift (första gången) vid 23, född i Sverige, till USA 1923.
Invandringsåret stämmer ju inte helt. Om det är Bertil Leonard Persson som avses kom han till USA i januari 1921 (men han lämnade Sverige 1920).
Om de angivna åldrarna och giftermålsåldrarna stämmer skulle Bert Pearson ha gift sig cirka 1917-18. Detta verkar stämma med anteckningarna på ellisislandrecords, enligt vilka Bertil Leonard Persson var gift när han kom till USA (men som närmaste anhörig angav han svågern Albert Broche, Västerås, inte sin hustru). Vet du om detta stämmer? Var Bertil Leonard Persson gift?
Bengt Johansson

2003-07-15, 11:44
Svar #29

Mikael Andersson

Du detta kan stämma UTMÄRKT
jag fick ett e-mail från Stockholms Landsarkiv om honom.
Vidare har min kusin ett vykortsalbum från min farmor, med massa vykort. Där har vi minst 10 brev från en Olga som åkte till Amerika.
 
Olga Sofia Matilda Broschet gifte sig Bertil Leonard Persson med.
De hade en son Karl Birger Persson också.
Men jag trodde inte att hon åkte efter, för det året som han åkte tilL USA enligt emmigranten så flyttar frugan till Västerås, men hon kom tydligen efter till USa några år efter verkar det som här.
 
Jag vet ingenting om frugans familj, försöker ta reda på det nu men det verkar svårt.
Men det du har hittat stämmer med största säkerhet . Du är bra duktig du.
 
mvh
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna