ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-05  (läst 2862 gånger)

2005-09-18, 20:17
läst 2862 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag efterlyser Bengta Lindell, f. 1877-07-17 i Örkened. Hon emigrerade ensam med destination New York på våren 1889. Finns hon med i någon befolkningsräkning?
Hennes halvbror Gustaf Herman Lindell, f. 1890-01 i Örkened, emigrerar till Quebec, Kanada 1906. Han avlider i WA 1982-08. Kan han finnas med i befolkningsräkningen för USA?
Hoppas på hjälp med detta.
Mvh Sara

2005-09-23, 09:20
Svar #1

Rigmor Andersson

Hej!
Undrar om någon kan kolla dessa personer åt mig.
Harry Johnson född 1899-07 i Michigan.  
Walter Johnson född 1901 i Michigan.  
 
Roland Johnson född 1907-02-13 i Michigan.  
 
De två översta är syskon.  
 
Tack på förhand!  
 
Hälsningar  
Rigmor

2005-09-23, 15:06
Svar #2

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Ester T Persson från Östra Broby i Skåne ankom den 4 december 1915 till NY. Hon var 24 år och gravid, på väg till sin väninna Mrs Clara Petersson på 528 N Albany Ave i Chicago, Illinois enl Ellis Island. (Clara P finns inte i Census 1910).
 
Någon gång 1916 födde Ester en son, Sigfrid/Siegfrid. Han adopterades bort någon gång under perioden 1916-1920. Den 12 april 1919 sändes ett vykort till Miss Ester Persson, 2200 Blaisten Sve, Mrs Donald, Minneapolis, Minnesota, USA. Detta var förmodligen hennes sista arbetsplats.
 
Ester träffade nämligen en ny man, de gifte sig och återvände till Sverige 1920. Hon finns därmed inte med i Census 1920.
   
Är det någon som kan hitta Sigfrid, förmodligen med efternamnet Persson, född 1916 någonstans i Minnesota - eller åtminstone en liten ledtråd? Hans halvbror här i Sverige fyller 80 i november och det vore så roligt att kunna överraska honom med lite information (man vågar väl inte hoppas att Sigfrid, 89, lever och är tillräckligt pigg för att komma och gratulera)?!

2005-09-25, 21:08
Svar #3

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Til Mats Ahlgren, Jan Eek och Bengt Johansson!
Tack för hjälpen med familjen Palm i Chicago för en dryg månad sedan. Jag har nu fått klarhet i hur det låg till. I de svenska church records som förvaras i Emigrantinstitutet i Växjö fanns Laura Elvira Palm med sonen Fred Arthur Edwin. Lauras födelsedatum och -ort stämde utmärkt med min Lauras. Vigseldatumet angavs till den 24 mars 1900 (det datum som jag funnit att en Fred Palen gifte sig med en Laura Alvira Carlson på www.familysearch.org). I kyrkregistret var inte maken medtagen, men däremot sonen. Han hette Fred Arthur Edwin Palm och var född den 6 september 1900. I SSDI finns en Edwin Palm född det datumet och avliden i mars 1991 - det är troligt att det är han. Det står inte var någonstans denne Edwin avled, bara issued i Illinois.  
Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på denna familj, så att jag hamnade rätt.  
Hälsningar Nichlas

2005-09-26, 16:27
Svar #4

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Finns det något om Wilhelmina Josefina Svalstedt, född 1859-12-24 i Kungs-Barkarö (U)?
 
Hon for till Nordamerika 5/5-1890 och utflyttningsattestens nummer:11.
 
 
/Kina

2005-09-27, 18:40
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag skulle bli glad om någon kunde hitta några uppgifter kring nedanstående personer. Var man bosatte sig, om man fick några barn i USA, etc.
 
(1) Stål, Gustaf Adolf, f. 18/5-1874 i Nora, Örebro (T) och hans hustru (2) Törnqvist, Maria, f. 20/3-1879 i Linde, Örebro (T). Utvandrar till Amerika 1906.
 
(3) Törnkvist, Adolf, f. 16/10-1890 i Ljusnarsberg, Örebro (T). Utvandrar till Amerika 1910.
 
(4) Törnkvist, Erik, f. 8/6-1894 i Ljusnarsberg, Örebro (T). Utvandrar till Amerika 1911.
 
(5) Hallström, Klara Eugenia, f. 20/1-1887 i Hedemora, Kopparberg/Dalarna (W). Sönerna (6) Persson, Nils Emanuel, f. 3/5-1908 i Norberg, Västmanland (U) och (7) Persson, Nils Erik, f. 23/5-1910 i Norberg, Västmanland (U). Utvarandrar
till Amerika 1926.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-09-28, 12:28
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Hej Henrik,
 
Detta är lite fler personer än det jag har möjlighet att titta på på en gång, men låt oss börja med (bröderna?) Törnkvist.
 
Erik är den svåraste, och jag gissar att orsaken till det är att han varit rörlig och inte hållit sig på en plats. Men jag har i alla fall ett säkert spår. Vid mönstringen inför första världskriget blir han registrerad i Butte, Montana den 5 juni 1918. Frågorna som ställdes på 12-frågors-varianten finner du här.
 
Han är enligt detta dokument som jag återger nedan gift, men tyvärr inget namn angivet på henne. Erick Turnquist från Copparberg, Westmanland är bartender på Stockholm Salon i Butte City, han är 5 fot 11 tum lång, blåögd, ljushårig och slank. Mönstringskortet anger också att han lämnat in first papers; att han tagit första steget mot amerikanskt medborgarskap.
 

 
När jag säger att jag inte direkt finner Erik i andra källor som folkräkningarna så innebär inte det att han kan finnas där, bara att han inte omedelbart framkommer vid enkla sök. Kanske andra kan ha mer tid att leta ..
 
Adolph Turnquist kan jag berätta lite mer om. I folkräkningen 1920 uppges att han är bosatt på adressen 1802 Ninth St i Rockford, Winnebago, Illinois. (ED 216, sid 12 B) Bostaden är hyrd, och Adolph jobbar som bagare i ett bageri. 29 år gammal (census genomförs i januari detta år) är han gift med ett år yngre Freda, och paret har en son Willard, 4 år och född i IL. Här anges att Adolph invandrade 1909 och Freda 1913.
 
Tre år senare avlider Adolph, och uppgiften finns i det särskilda dödsregistret för IL.
 
TURNQUIST  ADOLPH
3010601  
1923-10-11  
WINNEBAGO   ROCKFORD
 
Jag finner därför Freda omgift med svensken Oscar Bergsten, 53 år gammal i folkräkningen 1930. (ED 54, sid 1B) Adressen är nu 619 Fourteenth St i Rockford, och Oscar äger denna bostad värderad till 6000 dollar. Han är Superintendent, Furniture factory, och invandrade 1902. Freda är 38 år gammal och Willard Turnquist som anges som Oscars styvson är 15.
 
Dessa personer finns det antagligen goda möjligheter att forska vidare på. Dödsattesten för Adolph ger antagligen inte nya uppgifter annat än omständigheterna kring dödsfallet, men en dödsruna kan vara mycket matnyttig. Kanske avslöjar den också broder Eriks öde?
 
Namnet Willard Turnquist är ovanligt nog för att det bör kunna gå att hitta i andra senare källor. Också om det är ett osäkert språng håller jag en knapp på att detta är honom ur dödsregistret SSDI:
 
WILLARD TURNQUIST  
11 Feb 1915  
06 Sep 2002 (V)  
48316 (Utica, Macomb, MI)  
381-10-1342 Michigan
 
Om detta är riktigt har han avlidit relativt nyligen, och en dödsruna i en lokaltidning skall vara enkel att finna.
 
En koll med Intelius som säljer personuppgifter i USA ger denna möjliga familjekombination:
 
WILLARD H TURNQUIST 90
ANN M TURNQUIST         52
RONALD H TURNQUIST      55
BIRGIT TURNQUIST        82
 
90 år är ju det Willard skulle vara om han levde så det stämmer ju. Birgit kan vara hans hustru. Ann och Ronald två ogifta barn. Adressen för uppgiften ovan kan köpas från Intelius, men konkurrenten US Search har en som gäller en Ronald Willard Turnquist där också Utica förekommer.
 
Du kan ju ta en chans och skriva några rader till denne man hämtad rätt ut av telefonkatalogen. Med lite tur är detta Adolphs sonson, ca 60 år gammal:
 
Ronald W Turnquist  
5205 Scotch Settlement Rd
Almont,  MI  48003-8724
(810) 798-8434
 
Lycka till!

2005-09-28, 14:32
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Till Jan Ek:
 
Ett stort tack till Dig för den otroligt utförliga informationen Du har tagit fram på kort tid. Det var verkligen spännande att läsa allt Du har plockat fram.
 
Som ett kompliment till det Du har fått fram så kan jag bekräfta att min Adolf (Adolph) faktiskt har en son vid namn Willard. Den uppgiften har jag fått fram via en bouppteckning till ett av Adolfs syskon hemma i Sverige. Där står han omnämnd som avlidne broderns Adolf Törnqvists son, Detroit, Mich. (närmare adress ej känd). Tilläggas skall att bouppteckningen är upprättad 1965.
 
Nu blir det till att inhandla en eller flera böcker i emigrantforskning i Amerika (några tips på vägen vad som kan vara lämpligt läromedel?) och att skriva ett brev till denna Ronald W Turnquist, som förhoppningsvis är en släkting.
 
Tillägg: (2) Maria Törnqvist som jag nämnde i mitt första inlägg är förövrigt syster till Adolf och Erik.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-09-29, 00:36
Svar #8

Betty Magnuson

Henrik Turnquist :
 
The Rockford Morning Star, Friday, October 12, 1923
 
Adolph Turnquist  
 
Funeral services for Adolph Turnquist, 526 11th Street, who died early yesterday morning at St. Anthony Hospital following an operation for apppendicitis, will be held Sunday afternoon at 2:30 o'clock at the home of Mr. and Mrs. Arvid Ellison, 1628 Parmele Street.  The Rev. Carl Solomonson will officiate and burial will be in the Scandinavian Cemetery.
 
He was born in Sweden, Oct. 16, 1890, and came to the United States 13 years ago, moving to Rockford in 1916.
 
He was a baker by trade and was a member of the union of that craft.  He also was affiliated with Tegner Lodge, I.O.O.F.
 
His marriage took place in Montana, Feb. 14, 1914.  He leaves a widow, Freda Turnquist, and a son, Williard; his father and three brothers and a sister living in Sweden, a sister, Mrs. Maria Stahl, a brother in law and sister, Mr. and Mrs. Arvid Ellison, 1628 Parmele street, a brother in law, Charles Ellison, of Rockford and a number of nieces and nephews.
 
 
It's a small world.  My father lived at 1630 Parmele Street and knew the Ellisons well.  In fact, the son of Arvid and Elida Ellsion married  
my aunt (mother's sister).

2005-09-29, 02:38
Svar #9

Jan Ek (Janek)

Although I guess Betty knows Swedish enough to read, I will switch language to include her better. Hopefully everyone interested in this can follow.
 
Small world indeed. And thanks to the obituary that confirms my findings I managed to find the sister, Maria Turnquist, with her husband Gust Stahl in the 1920 census (but not in 1930). Not surprisingly I find them in Rockford too, at 1221 Fifth Ave where they rent an apartment. (ED 214, p. 8A)
 
Gust Stahl (indexed as Stohl) 45, black-smith, wife Maria 40, proprietor of a dress-making shop. Both immigrated 1906, and they have yet made no step towards naturalization. They have two sons born in IL, Carl G. 11 and Adolph 9.
 
I like to ask Betty how you read the part about the relatives. I read it as Elida (Mrs Arvid Ellison) being Maria's sister, and Charles Ellison a widower (?) who had been married to yet another sister?
 
Henrik, do you know of more siblings who emigrated?
 
The Arvid Ellison family I found in the 1930 census. (ED 54, p 12A) At the address 1001 Eighteenth St in Rockford, a rented apartment for 45 dollars a week.
 
Arvid Ellison 36, immigrated 1913, molder at a foundry, wife Elida 40 immigrated 1912, son Marshall 12. The couple married approx. 1917.

2005-09-29, 03:02
Svar #10

Jan Ek (Janek)

More. I just realize I have to correct myself. Gustaf and Maria Stål did change their name to Stohl, not Stahl. The census is right, and the obit wrong.
 
In the IL Death index I find:
 
STOHL  MARIA  TURNQUIST      
F/W  Y-71  
0048479  
1950-11-06 WINNEBAGO
 
The age is correct too. Can't find the husband though.
 
In the SSDI I find the two sons:
 
CARL STOHL  
09 Sep 1908  
Mar 1974  
61107 (Rockford, Winnebago, IL)
331-05-0427 Illinois
 
ADOLPH STOHL  
26 Apr 1910  
Nov 1972  
61107 (Rockford, Winnebago, IL)  
332-01-5557 Illinois
 
I also find a fourth person in Rockford with the name Stohl, this could be a wife of one of the brothers, but this is a pure guess of course:
 
MARIAN S STOHL  
03 Feb 1917  
05 Aug 1995  
61107 (Rockford, Winnebago, IL)  
361-10-5578 Illinois
 
(Or is it an unmarried sister?)
 
I also found what I first thought was the missing Gust, but the birthdate is wrong, I have no idea who he is, maybe he is totally unrelated?
 
GUST STOHL  
20 Jul 1893  
Sep 1974  
61107 (Rockford, Winnebago, IL)  
331-05-3956 Illinois
 
I also find what I think must be Arvid Ellison in the SSDI, who dies in Michigan:
 
ARVID ELLISON  
25 Nov 1893  
Jan 1963  
(Michigan)  
348-10-2247 Illinois
 
And his son Marshall:
 
MARSHALL K ELLISON  
26 Aug 1917  
03 Dec 1997 (V)  
61107 (Rockford, Winnebago, IL)  
333-10-4621 Illinois
 
But not wife Elida.

2005-09-29, 06:39
Svar #11

Betty Magnuson

Henrik & Jan Ek
 
Thankyou for your understanding of my use of English.  I can read Swedish using a big dictionary but my ability to write in Swedish is very poor.  
 
The obituary was unclear as to the relationship of Adolf Turnquist to Arvid and Elida Ellison.  However, I know that the maiden name of Elida Ellison was Anderson.  Therefore, I guessed that Arvid was the brother of Freda Turnquist.
 
It would be very easy for me to get copies of obituaries and information from the Rockford city directories.  I would be very happy to get them for you.
 
Betty in Rockford

2005-09-29, 09:08
Svar #12

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej!  
Jag hade nog lagt in den här efterlysningen på fel ställe tidigare!
Finns det någon som kan hitta min morfars bror i något Census? Claes Fredrik Johansson f,1855-09-30 i Östra Ed Östergötlands län (Småland)och han emigrerade till Des Moines,Iowa från Misstekärr,Loftahammar,Kalmar län 1884-10-07 via Göteborg? Han var ogift!  
 
Tacksam för alla svar jag kan få!  
 
Hälsningar Lasse Andersson i Norrköping.

2005-09-29, 17:31
Svar #13

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
To Jan Ek and Betty Magnuson:
 
This morning, between eating breakfast and going to work I glimpsed at 'Anbytarforum' and found your postings during the night and morning. One word - wow! :-]
 
As far as I know, there were no more siblings that emigrated from Sweden. The childen in the family was:
 
Maria Ståhl (b. Törnkvist), b. 20/3-1879.
Gustaf Törnkvist, b. 6/2-1882.
Lovisa Törnkvist, b. 13/11-1883.
Nils Törnkvist, b. 21/12-1885.
August Törnkvist, b. 5/5-1888.
Adolf Törnkvist, b. 16/10-1890.
Erik Törnkvist, b. 8/6-1894.
 
Gustaf, Lovisa and Nils died in Sweden. August childen lived in Sweden so I guess he also lived and died in Sweden.
 
Marias children, in America, according to one of her brothers, in Sweden, estate inventory are:
 
Carl Stohl and
Per (Pelle) Stohl
 
Sincerly,
 
Henrik Törnqvist

2005-09-30, 00:28
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Henrik,
 
I don't think you should be too confused by the obituary. It is not unusual they are off the mark. Sometimes the families write these things themselves but often they are based on a phonecall to a relative, and misunderstandings do happen. I have seen that before. I think you can be reasonably sure there is some sort of family connection between the Stohls and the Ellisons, and I'm sure you will find out which eventually.
 
With some luck Ronald Turnquist may be able to help you with that, if he is the person I think he is. Nothing better than getting it directly from the family. If that doesn't work I think it's great if Betty Magnuson can find a few more local sources of information for you. Genealogy is a puzzle where all the pieces are important.
 
I for one is a little curious of the truth in all this, but if information exchange is continued in direct email between the two of you that's fine too. Let us know if you manage to contact your family in USA though ..
 
Just a few comments on what has already been presented. I can see there must be a connection with Montana that has to do with both brothers. It is not only the place where Erick works tending bar 1918, but according to the obit it is also where Adolph and Freda marries 1914. So if you get stuck in Rockford you can try looking at local records in MT, and I would start in Butte City.
 
I also think the children mentioned in the estate inventory in Sweden matches the censuses well enough. Carl is of course Carl, and Per (Peter?) could be a second name for Adolph who is named after his uncle. Carl has this initial G in the census which I think is Gustaf, named after his father.
 
Good luck with this!

2005-09-30, 06:49
Svar #15

Betty Magnuson

Henrik and Jan Ek :
 
Rockford Morning Star, Tuesday, November 7, 1950
Mrs. Maria Turnquist Stohl, 71, 910 5th Avenue, a dressmaker here for many years, died at 10 a.m. Monday in Rockford Memorial Hospital following a short illness.  Born March 20, 1879 in Vastmanland, Sweden, Mrs. Stohl came to this country in 1906 to live in Chicago.  She later moved to Montana where she lived until 1916.  She then came to Rockford to make her home.  She was married to Gust A. Stohl in Sweden.  For many years Mrs. Stohl operated a dressmaking shop in the Palace Theater building.  Surviving are two sons, Carl G. and Adolph P. Stohl of Rockford, four grandchildren; a brother, Perry Turnquist, Chicago; two brothers and a sister in Sweden; and a nephew, Willard Turnquist, Detroit, Michigan. Her husband died in 1948. Services will be held at 1:30 p.m. Thursday in the Wilbur Christenson Funeral home, 925 3rd Avenue.  The Rev. Joseph Conrad, pastor of Zion Lutheran Church, will officiate.  Burial will be in Scandinavian Cemetery.
 
Morning Star, Rockford, Friday, Nov 3, 1972
Adolph Perry (Pep) Stohl, 62, 5574 Knollwood Road, died at 1:10 a.m. Wednesday, Nov 1, 1972 in Rockford Memorial Hospital after a long illness.  Born April 26, 1910 in Chicago, son of Mr & Mrs Gust Stohl.  Lived 50 years in Rockford, coming here from Billings, Montana.  Married to the former Marion Stokstad in Rockford April 11, 1942.
Employed as a service representative by Cleveland Twist Drill Co, Cleveland, Ohio, for 25 years, retiring in 1969.  Member of Zion Lutheran Church, Lions Club, Lyron Singing Society, Masonic Lodge 102, Freeport Consistory, Tebala Temple.  Survivors include his widow Marion, one son, Bob, Rockford, one daughter, Nancy, a student at the University of Kansas, Lawrence, Kansas, a brother, Carl, Rockford, one niece and one nephew.  Services at 2:30 p.m., Friday, Nov 3 in Fred C Olson Mortuary, 1001 2nd Ave, with the Rev. Ralph Leonard, pastor of Zion Lutheran Church, officiating.  Burial in Scandinavian Cemetery. There will be no visitation.  A memorial has been established in his memory with the American Cancer Sodiety and the Lions Club Blind Center of Rockford.
 
Morning Star, Rockford, Monday March 4, 1974
Carl G. Stohl, 65, 1617 Grenham, died at 6:15 p.m., Saturday, March 2, 1974 in Swedish-American
Hospital after a long illness.  Born Sept 9, 1908 in Chicago, son of Mr & Mrs Gust A. Stohl.  Lived 57 years in Rockford, coming here from Chicago.  married to the former Virginia H. Peterson in Rockford, Sept 9 1939.  He was a retired salesman for the 3M Company.  Member of Zion Lutheran Church and of Rockford Masonic Lodge 102, Freeport Consistory, Tebala Shrine Temple, and Mauh-Nah-Tee-See Country Club.  Survivors include his widow, Virginia H, one son, Richard, Fairport, New York, one daughter, Mrs Kristine Egger, Sioux Falls, South Dakota, and 4 grandchildren.  Services at 1:00 p.m. Tuesday in the Fred C. Olson Mortuary, 1001 2nd Avenue, with the Rev. Ralph Leonard, pastor of Zion Lutheran Church, officiating.  Burial in Scandinavian Cemetery.  No visitation.  Friends may contribute to a memorial for the American Cancer Society.
 
from the Winnebago County Illinois vital statistics index :
Birth record :
Name : Harry Everet Willard Turnquist
Date : 11 February 1915
Father : Adolph Turnquist
Mother : Freida Carolina Ellison

2005-09-30, 10:40
Svar #16

Utloggad Örjan Libert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-12-04, 23:28
    • Visa profil
Question to Betty Magnusson Rockford
 
Subject: Cathrine Bladstrom Rockford
 
Please help me,if you can, to get information of my cousin Cathrine Bladstrom.  
She is borned in Rockford 1926 and lived at 2302 18th ave until she married in approx 1946.
She get a son named Randie. I have no information about her husbands name, if the stayed in Rockford after marrige.
Her mother was Ruth and her father was John, both from Sweden. She had a brother Roger borned in 1923 and died in LA in 1993.
Her mother died in Rockford in sep 1973.
 
Orjan Libert Arboga Sweden

2005-09-30, 20:41
Svar #17

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Kan någon finna uppgifter om min mf f, och hans bror, vilka emigrerade till USA enl. följande uppgifter från EMIBAS:
 
Post 256826
Johannisson, Nils Antonius
Ogift man *)
f. 23/11 1857 i Vrå, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 11/4 1890
från Össjöhult, Vrå, Kronobergs län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 191
Emibas emigrationsakt: Vrå G 1890 007
 
*) felaktig uppgift – han gifte sig 1885-08-16 med Hulda W. Knutsdotter, 1862 – 1928.
 
 
Post 256748
Johannesson, Johan Rudolf
Ogift man
f. 11/8 1859 i Vrå, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 8/8 1885
från Össjöhult, Vrå, Kronobergs län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 191
Emibas emigrationsakt: Vrå G 1885 004
 
Efternamnet skall vara Johannesson även för Nils Antonius.
 
Var hamnade man i USA och har man blivit kvar där till dess man avlidit?
 
Mvh IBn

2005-10-01, 13:30
Svar #18

Jan Ek (Janek)

Örjan,
 
When Ruth Bladstrom dies, who is the informant on the death certificate then? What does the obit tells you? It should tell you the name the daughter Catherine got in marriage.
 
RUTH BLADSTROM  
23 Sep 1895  
Sep 1973  
61108 (Rockford, Winnebago, IL)
353-18-3264 Illinois
 
It doesn't look to me you have the correct information on Catherine's brother Roger C Bladstrom. There are only five Bladstroms in all of SSDI, and this must be him:
 
ROGER C BLADSTROM  
12 Jul 1921  
27 Dec 1993  
91505 (Burbank, Los Angeles, CA)  
332-16-0332 Illinois
 
That is also consistent with the 1930 census for Rockford (ED 55, 4B):
John G Bladstrom 44, wood-turner at a furniture factory, Ruth I 34, immigrated 1907 and 1920 respectively. Children Roger C 8 and Cahterine M 4. John was a widower when the couple married soon after Ruth's arrival, but maybe you knew that already? It is appearent John had been married before from the ages of first marriage in the 1930 census.
 
John Bladstrum 33 can also be found as a roomer at the house of the Swede Knut Juhlin in the 1920 census in Rockford. There he is recorded as a widower who immigrated 1907. So it all matches.
 
Based on the fact that John is not to found in the Illinois Death Index covering 1916-50, and not in the SSDI starting approx 1962, I would guess he dies in the period 1950-62. His obit could also potentially give you some answers on Catherine's situation at that time.
 
If pursuing the parents' obituaries don't help, you can always look up Catherine's full date of birth at County Clerk in Winnebago, and then go looking for her in the SSDI. A third way to go is to look for her marriage among the marriage certificates around 1946, since that was the date you had.
 
Bladstrom is an unusual name as shown by the death index for all USA. But taking a closer look at the five Bladstroms in the SSDI raises a question. At the same address Ruth is living at the time of death (see zipcode), also this man is found:
 
WALTER BLADSTROM  
21 Apr 1891  
Dec 1977  
61108 (Rockford, Winnebago, IL)  
394-10-4212 Wisconsin
 
Is he a brother to John? If everything else fails, looking for relatives is the next method of locating people. As you can see from the relatively extensive obits common in USA, they often help to clarify family relations, and mention a large number of relatives.
 
A look at the 1920-1930 censuses shows at least one more immigrant Bladstrom family to Rockford. Leaving out the details it consists of Charles A Bladstrom 63, Bertha 56, daughters Ethel 24, Ruth 19 and Verna 15. (1920) In 1930 Bertha is a widow, Ruth still living with her and unmarried. I have not tried to map this family, but mention it for you as it may be interesting to you if you find they are related. (I think so)
 
One last piece of the puzzle. The SSDI also suggests what would most likely be the wife of Cathrine's brother Roger, also this based on the address:
 
MILDRED BLADSTROM  
28 Aug 1920  
Dec 1994  
91506 (Burbank, Los Angeles, CA)  
053-12-1384 New York  
 
It looks like she has her roots in New York.

2005-10-01, 15:12
Svar #19

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Ingemar!
Kollade utvandrat från Vrå 1885/1890 både i Emisal och i Emihamn--de står tyvärr inte med.
Bara typ 3-8 st utvandrade vid dessa fyra alternaiva sökningar.
Skriv din fråga under Ellis Island--de kan ändock vara skrivan där.
mvh elisabet

2005-10-02, 16:51
Svar #20

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Finns det någon med tillgång amerikanska Census (t ex för år 1890) som skulle kunna hjälpa mig i jakten på min farfars mors kusin, Karl Patrik Svensson (född 1857-04-16 i Örberga, Östergötland) som i april 1882 utvandrade till Chanute, Kansas?  
 
Det vore sannerligen mer än toppen!
 
Varje tips, råd och upplysning tas emot med största tacksamhet.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Christian Juliusson  
P.S Karl Patrik Svenssons post i Emibas är 143126 och på CD-Emigranten kallas han C P Svenson, om det kan vara till någon ledning. D.S

2005-10-02, 20:28
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Hej Christian,
 
Folkräkningen 1890 brann olyckligtvis för alla emigrantforskare upp. Den 1900 framstår idag som den viktigaste för de som försöker hitta emigranter efter 1880. Tyvärr misslyckas jag att hitta honom där, men kanske andra kan.
 
En del av problemet är givetvis det vanliga namnet Carl/Charles Swenson som han antagligen kallade sig. Jag tror att målet i Kansas vid emigrationen bara är ännu ett exempel på att man har en vän eller släkting att referera till, men en plats de flesta ganska snabbt lämnar. Det kan kanske vara en väg att se om någon i nära familj emigrerat till just Kansas tidigare, och att du därigenom får en fastlagd startpunkt. Men det är inte säkert att din Carl lämnat några som helst spår efter sig i Chanute. Något du ändå inte kan avskriva utan en del lokal forskning på orten.

2005-10-03, 16:33
Svar #22

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Jan,
 
Och ett stort tack för detta. Det var ju olyckligt med 1890 års folkräkning.
 
Det tycks dock onekligen som att min Charles Swenson antingen aldrig kom fram till Kansas, eller att han, som du skriver, snabb flyttade därifrån.
 
Fortsätter raskt att leta, dock.
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian J

2005-10-03, 18:36
Svar #23

Utloggad Ingemar Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2015-12-07, 16:27
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/b128116/
Elisabet!
Tack för Din undersökning. Det blir bara för mig att söka vidare.
 
Mvh IBn

2005-10-03, 18:45
Svar #24

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Christian
 
Man kan möjligen fundera över en person från 1920 års census, Minnesota, county Hennepin, Minneapolis (Enumeration District No 191, Sheet No 10B):
Charles P Swanson, 62, född i Sverige, till USA 1882.
hustru Elma, 49, född i Sverige, till USA 1889.
 
Paret återfinns förmodligen också i 1900 års census. Hustrun kallas nu Alma, men hennes ålder stämmer med åldersangivelsen i 1920 års census. Problemet är bara att jag inte riktigt kan tyda om mannen heter Charles R eller Charles P. Han anges dock vara född i april 1857.
Från 1900 års census, Minnesota, county Hennepin, Minneapolis (Enumeration District No 106, Sheet No 19A):
Charles R eller Charles P Swanson, född april 1857 i Sverige, till USA 1882.
hustru Alma, född feb 1870 i Sverige, till USA 1889.
dotter Florence, född april 1894 i Minnesota.
Charles och Alma har varit gifta i 7 år. Hon har fött 1 barn.
 
Men som sagt, det är ett osäkert antagande.
Bengt Johansson

2005-10-04, 14:12
Svar #25

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Bengt,
 
Och stort tack för detta tips! Det ser ju onekligen mycket lovande ut!
 
Jag har nu beställt kopior av Karl Patrik Svenssons föräldrars bouppteckningar (de avled år 1886 respektive år 1897) i hopp om att finna någon uppgift om hans adress/ort där.
 
Återkommer därför gärna till detta inom kort.
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian J

2005-10-04, 22:00
Svar #26

Utloggad Ragnhild Rosenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2012-10-04, 21:22
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/olleochragna
Betty or Jan!
 
I am looking for my grandfather's brother Hans August Jonsson, born in Vånga (E) 21/3 1871. He emigrated 1901 in destination Wilmington DE. Via Gothenburg and Liverpool he arrived Ellis Island 25/5 1901. There he was registered as 0017 Jonson Hans A. His intention was to go to And. Olsson, 1106 E12th St, Wilmington, a friend of him.
 
Now nobody in Sweden knows anything about Hans August's following life, where he was living, if he married etc. The last letter from him was received around 1912.
 
In America's “death book” Social Security Death Index I have found a possible Hans A Johnson who died in Sept 1967. His address was 55 720 Cloquet, Carlton MN. But this Hans A was born 21/9 1871 (my relation was born 21/3 1871). I don't know if this man was born in Sweden.
 
My question is earlier presented here in Swedish 8/9 2005.
 
I should be very happy if you find my relation Hans August in census! In other case I hope you will tell me where I shall continue my search  
 
Regards
Ragna Rosenius

2005-10-05, 11:16
Svar #27

Anna-Lisa Göransson

Finns det möjligen ngn med tillgång till 1930 års Census, som skulle vilja vara bussig och kolla om där finns en Axel Carlson f 1886, under antingen Illinois eller Californien. Emigrerade 1906 i April. Dog troligen i Calif. Men det är året han kom till USA som är det viktiga här. Skulle vara så tacksam för hjälp.  
Anna-Lisa

2005-10-05, 13:32
Svar #28

Anna-Lisa Göransson

Förlåt ett litet fel. Axel Carlsson emigrerade 1906 i september.

2005-10-05, 21:36
Svar #29

Birgitta Ludvigsson

Hej!  
 
Jag söker efter min farfars syster Ida Söderberg född 1871-10-26, Ölvingstorp i Ljungby, Kalmar län. Hon utvandrade till Chicago 1891.  
Utresehamn: Göteborg  
Datum: Den 17 april 1891  
Fartyg: ångfartyget Ariosto till Hull (agent: Bergström)  
Källkod: 44:488:39556  
Med på samma båt var Elin Andersson,Ljungby, 27 år och Elin Olsson, Ljungby, 16 år. (Jag vet inte om de reste i sällskap).  
Jag undrar om hon kom fram till USA och vart hon tog vägen.  
 
Jag söker också efter min farfars far Olaus Andersson Söderberg född 1836-06-09 som ska ha utvandrat till Chicago.  
Utresehamn: Kalmar (datum saknas)
Källkod: 3805a:1:481  
Jag har inte haft möjlighet att titta i passagerarlistorna och vet därför inte mer.  
Jag tror att han utvandrade någon gång mellan åren 1880 och 1890.  
 
Jag är tacksam för alla tips, råd och upplysningar.
 
m v h  
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna