ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-16  (läst 2347 gånger)

2004-09-29, 21:06
läst 2347 gånger

Jan Ek (Janek)

Ett nedslag i census 1920 med samma adress som 1930 ger inga direkt motstridande upplysningar från de övriga census. (1920, Highland Precinct, Sarpy, ED 77, s. 5B) Peter 69, Laborer, Rail Road yards, Ingrid Chr. 74, Anna 34 clerk, bank, Olaf 30, inget jobb uppfört. Invandringsår 1880 på båda makarna.
 
Jag finner inte någon som passar helt på Olaf i census 1930. Kan han vara sjuklig om det är så att han inte har jobb 1920? Och kanske avliden 1930?
 
Tror som ovan sagt att de flesta svaren ligger i Sarpy county, och hoppas du kan få lokal hjälp där.

2004-09-29, 21:14
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ingmarie,
 
Jag tror inte det är så konstruktivt att söka hela USA efter en kvinna med ett så vanligt namn som kanske emigrerat? Det bästa är nog att du satsar på att följa henne i de svenska kyrkoböckerna tills du vet mer. Men också om du finner ett utreseår kan det bli mycket svårt att hitta henne, om hon reser ensam och heter något så vanligt som Maria Persson. Men kyrkoböckerna, främst husförhörslängder, bör också kunna svara på vad hon faktiskt kallades. Kanske fick hon sin fars namn som patronymikon, också som född utom äktenskap.

2004-09-29, 21:17
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
När det gäller Peters och Ingrids vigsel kan man fundera över denna anteckningen från Illinois Marriage Records, 1851-1900:
Name: OLSON, PETER E.  
Spouse: JOHNSON, CHRISTINE  
Marriage Date: 07 Nov 1882  
County: Rock Island  
State: IL  
Kan det vara deras vigsel?
Bengt Johansson

2004-09-29, 21:21
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Camilla,
 
Jag har det samma rådet till dig, följ din familj i kyrkoböckerna (om de finns bevarade), och försök att etablera en säker emigration först, innan det eventuellt kan gå att finna dem i Amerika. Namnen är inte helt ovanliga, och ett säkert utvandringsår är kanske den enda uppgiften som gör ett visst fynd sannolikt. Hur familjen såg ut, alltså vilka personer som utvandrade är givetvis också viktigt. Om de håller samman efter en eventuell emigration kan familjesammansättningen också vara med på att kanske identifiera familjen i en senare folkräkning.

2004-09-30, 10:06
Svar #4

Utloggad Staffan Tronestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Tack Jan!
 
Skall söka vidare på de sidor du nämner.
 
Undrar om du kan hitta den andra dottern.
Amanda J Olsson som gifte sig med George Johnson.
 
Mvh Staffan Tronestam

2004-09-30, 12:53
Svar #5

Sune Lundin

Min morfars bror Johan Oscar Karlström (Kalström)född på Fårö 1863 död i Minnesota 1943. Undrar om han var gift i USA, har alltid hört att han var ogift, men nu står det i en sockenbok att han gifte sig i Amerika.

2004-09-30, 14:43
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Sune,
 
Det säkraste är väl att du beställer en kopia av hans dödsattest, där ska detta med civilstånd stå med, och oftast också namn på makan om hon fanns. Någon hundra procent garanti är det dock inte, om ingen i hans närhet vid dödsfallet visste om t.ex. ett tidigare förhållande, och det inte var allmänt känt, kan det ändå vara fel. Men att det inte fanns en hustru som var i livet i närheten kan du vara helt säker på - om ingen står med på attesten.
 
I Minnesota är det en mycket enkel sak att skaffa en kopia, det kan göras helt via nätet, gå till Minnesota Historical Societys hemsida, följ instruktionerna. (Gör ett uppslag - add to order - lämna adress och kreditkortsuppgifter). Så här står det om Oscar Karlstrom (Han avlider i FEBRUARI):
 
KARLSTROM, OSCAR  
 CertID# 1943-MN-011116      
 Date of Birth: not indexed
 Place of Birth: not indexed
 Mother Maiden Name:   not indexed
 Date of Death:   02/07/1943
 County of Death: OTTER TAIL  
 
I census 1930 har jag antagligen funnit honom i Otter Tail, och där står han uppförd som ogift. Om du mailar mig så ska du få detaljerna.

2004-09-30, 15:06
Svar #7

Utloggad Staffan Tronestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack för upplysningne om vigseln. Allt stämmer.
Jag har ett kort på 50 årsjubileum för deras bröllop. Dagen stämmer exakt!
 
Tack än en gång Jan! Det var rätt familj.
 
Hälsningar Staffan Tronestam

2004-09-30, 17:22
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Staffan,
 
Kul när det stämmer! Jag antar att du är klar över att det inte är så väldigt svårt att få en kopia av giftermålsattesten, från IRAD eller Rock Island County. Läs mer på denna sida. Denna attest är väl din bästa chans att få reda på något tillförlitligt om var i Sverige Ingrid kom från. Uppgifterna måtte hon ju lämna själv.
 
Enligt databasen på IRAD har man dessa attester för tidsperioden, så jag ser inga problem med att få kopian därifrån, county clerk i Rock Island blir då bara en möjlig nödåtgärd:
 
ROCK ISLAND MARRIAGE RECORD  1833 1924 WIU  2/0171/02  
 
Jag har inte själv provat denna tjänst hos IRAD, men räknar med att den fungerar väl.
 
När det gäller frågan om dottern Amanda tror jag att med så vanliga namn, så bör du först samla all tillgänglig information om den familj du nu funnit, och med viss sannolikhet få många relaterade uppgifter med på köpet, t.ex. från en dödsruna (obit). Det brukar stå vilka släktingarna är, och var i USA de bor vid tillfället. Med sådana uppgifter kan man klara att finna också relativt vanliga namn. Ju mer du vet, desto lättare blir det att finna resten, och det gäller givetvis också de andra utvandrade personerna.

2004-10-01, 12:53
Svar #9

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Jan Ek
Tack för tipset ska göra det så jag vet lite mer.
MVH Camilla

2004-10-03, 13:00
Svar #10

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Önskar information om:
 
Lawrence Erickson
Död 7 April 1918 och då bodde han i Norwood Park Twp,Cook County.
 
Finns han med i censusen 1910 och skulle han kunna passa ihop med nedanstående person som jag letar efter?
 
Lave Eriksson f. 9 Aug 1869,Osby
Emigrerade första gången 20 Jun 1889.
Emigrerade andra gången 7 Dec 1914.
Han kan ju ha varit i Sverige runt år 1910 men det är värt ett försök!
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson

2004-10-05, 10:13
Svar #11

Anne--Lee Wilson

Kan verkligen ingen hitta Lawrence Erickson i Norwood Park Twp,Cook County i censusen 1910???
 
Mvh.,
Mrs. Anne-Lee Wilson.

2004-10-05, 12:28
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Nej, i index för Norwood finns han inte efter vad jag kan se, dessa är de medtagna:
 
Adelina Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1859    White  Female  
Albert Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1860    White  Male  
Anna Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1827    White  Female  
Anna L Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1885    White  Female  
Caroline Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1849    White  Female  
Caroline Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1850    White  Female  
Christian Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1881    White  Male  
Christian Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1832    White  Male  
Eric Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1891 Illinois  White  Male  
Frank Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1873    White  Male  
Franz A B Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1866    White  Male  
Gustaf Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1867    White  Male  
John Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1846    White  Male  
Joseph Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1864 Illinois  White  Male  
Julia Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1845    White  Female  
Martin Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1834    White  Male  
Sjur Erickson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1836    White  Male  
Robret Ericson NORWOOD PARK TWP, COOK, IL 1861    White  Male  
 
Så vi får väl anta två möjligheter, antingen finns han där men är överhoppad/förvanskad vid indexeringen, eller så har han flyttat dit under de 8 år som går innan han avlider. Om det första gäller kan det kontrolleras genom att läsa alla listorna, något jag tyvärr inte kan ta på mig.
 
Du kan ju också försöka andra vägen, beställa en kopia av personens dödsattest, och hoppas att upplysningar i denna kan bekräfta vem han är.
 
Vid söket ovan använde jag soundex som fångar de vanliga varianterna av Eriksson, och jag testade också namnet i hela USA utan att hitta någon med rätt ålder. Närmast är en ett år yngre Lawrence Erickson, född i Illinois men bosatt i Kansas. Kanske är det han som flyttar hem i tid för sin egen begravning 1918.

2004-10-09, 16:00
Svar #13

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Jan!
 
Kan endast surfa på Internet Caf? för tillfället så mina svar tar lång tid ibland.
Det är så konstigt att det ej går att finna Lave i USA.
Min morfars brors fru säger att Lave bodde i Chicago och skickade pengar till sin syster, Johanna,varje jul men jag hittar inte ett spår av honom.
Laves syster(Johanna) gifte sig med min morfars farmors bror(August Larsson) och August Larssons syster,Johanna Sofia Larsdotter med make Jöns Svensson,emigrerade också och de hittar jag inget om heller.
 
Lave Eriksson f. 9 Aug 1869,Osby  
Emigrerade första gången 20 Jun 1889 och då var hans destination Rutland,Vermont
Andra gången fick han utflyttningsattest 7 Dec 1914 ifrån Östra Broby församling men har ej funnit den resan och vilken hans destination var.
 
Laves systers makes syster med make(Puh!):
 
Jöns Svensson(min morfars farfars bror)
F. 15 Jan 1860,Östra Broby(L)
Han och hustrun ska ha fått utflyttningsattest ifrån Östra Broby församling 1 Aug 1892 men jag har funnit denna person på det danske Udvandrerarkivet och tänker på att det är samma destination som Lave hade:
 
Navn:  Svensson, J?ns  
Stilling:  Arbejder  
Alder:  31  
Bestemmelsessted:  Rutland, Vermont  
Kontrakt nr.:  107300  
Forevisningsdato:  3/4/1891  
F?dested:  Sverrig  
F?desogn:  ?  
Sidste oph.sogn:  ?  
Sidste oph. amt:  - Sverige  
Sidste oph.sted:  Sverrig  
Bestemmelses land:  USA  
Bestemmelses by:  Rutland  
Bestemmelses stat:  Vermont  
Skibsnavn:  Indirekte  
IDkode:  I9091S3503  
 
Det finns även andra Jöns Svensson som skulle kunna passa in någorlunda,åldersmässigt och tidsmässigt men de stämmer inte lika bra som den som reser till Rutland:
 
Svensson, J?ns, 30 år
Destination:Chicago,Illinois
Utresedatum:10 Maj 1893
ANMÄRKNING:Annulleret
 
Svensson, J?ns, 32 år
Destination:Warren,Illinois
Utresedatum: 30 Nov 1891
 
Jöns hustru(min morfars farmors syster):
Johanna Sofia Larsdotter
F. 19 Okt 1862,Uråsa,Kronobergs län
 
Jag har inte hittat hennes emigration, har försökt med efternamnen Larsdotter,Larsson och Svensson(med olika stavningar).
 
Det finns en Johanna Larson,31 år som reser ifrån Liverpool och anländer till Ellis Island 17 Jun 1893 men det finns ingen inscannad passagerarlista på denna person på Ellis Islands hemsida.
 
Det finns en gift Sofie Svenson,30 år som reser från Liverpool och anländer på Ellis Island 31 Dec 1892, destination Chicago.
 
Ja,det är som att leta efter en nål i en höstack...
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson.

2004-10-10, 09:23
Svar #14

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
1985 i maj avlider Frieda Hirsch i Palm Beach, Florida. Hon är född 4/12 1903 och SS-nr: 102-14-0381. Jag tror hon kom från Sverige eller ev. Tyskland efter 1922. Hon födde en dotter i Norrtälje 1922 som bortadopterades. Är det någon som har några tips hur jag kan följa henne bakåt från Florida. Gärna vilka register som finns tillgängliga.
 
Mvh/Rolf

2004-10-10, 09:37
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Rolf, du har flera frågor om henne på Anbytarforum men jag är osäker på vad du egentligen vill veta. Har du fått bekräftat att den du hittar i SSDI är den du söker? Om jag förstått saken rätt så vet du vad hon hette i Sverige innan hon emigrerade? Vet du hennes föräldrar?  
 
Tips om att söka folk i USA har vi gett många gånger på forumet men här kommer tre av de vanligaste.  
 
Har du sökt hennes föräldrars bouppteckningar (eller ev barnlösa syskons)?
 
För att bekräfta att den Frieda du hittar är den Frida du söker kan du beställa en kopia på hennes ansökan om Social Security, den ger uppgift om hennes föräldrar, flicknamn och bekräftar om det är samma person. Det kostar en slant och det finns ingen genväg till den uppgiften, och det tar nog några månader att få kopian. (se Anbytarforum: Länder: USA: Internet: Social Security Death Index (SSDI) och Reginas utmärkta sida.  
 
Har du beställt en kopia på dödsattesten för att få veta ev anhöriga och ev födelseort? På en dödsattest är uppgifter som föräldrar och födelseort den mest osäkra uppgiften eftersom uppgifterna kommer från anhöriga som kanske inte vet (eller inte minns exakt i sorgens stund) eller från t.ex. granne eller vårdpersonal. Det kan även när släkten lämnar informationen stå unknown på flicknamn.
 
Vital records från Florida kan du hitta beställningsinformation om här.
 
Om den du gissar kom till USA efter 1930 finns hon inte i någon nu sökbar census.
 
När jag söker på Hirsch på Rötter hittar jag även de uppgifter du fått från census 1930 och vidare uppgifter du har lämnat här under Florida.
 
Lycka till,
hälsningar,
Eva

2004-10-10, 10:09
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
PS. I Rootswebs SSDI hittar jag ännu en Frieda född samma datum. Vad gör att du fastnat för den med efternamnet Hirsch? Det finns ingen Frida. SSDI är inte ett komplett dödsregister och sannolikheten finns att det finns andra med rätt namn och rätt födelsedatum i USA. Dessutom finns möjligheten att hon bytt förnamn eller bytt födelsedatum (hyfsat vanligt fenomen om man ska tro allt man läser  ).
 
Har din utgångspunkt varit den bortadopterade dottern? Vad gör att du tror hon emigrerat? Vilka svenska källor är sökta (ser att du efterlyser henne under Danmark också)?
 
Hälsningar,
Eva

2004-10-10, 10:13
Svar #17

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Hej Eva och tack för upplysningarna.
 
Jag hjälper en kompis att hitta sin mormor. Jag har inte fått bekräftat att den upphittade personen är den rätta, men födelsedatumet stämmer och efternamnet. Hon hette som ogift Frieda Wilhelmina Köhler och kom enligt födelseboken 1922 från Fredriksberg, Köpenhamn.Hon var cirkusartist.
Tack igen, nu har jag fått lite uppslag hur jag kan komma vidare.
 
Mvh/Rolf

2004-10-11, 19:27
Svar #18

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Har lokaliserat Laves brorson i USA, kanske det är en ledtråd vart Lave Eriksson(se tidigare inlägg ifrån mig) tog vägen!?
 
Sven William Erickson (f. Eriksson)
F. 18 Jun 1903,Glimminge Östra Broby(L)
D. Maj eller 25 Aug 1980,USA
 
Hans hustru:
 
Ragnhild Erickson(f. Håkansson)
F. 26 Sep 1904
D. 13 Aug 1993,USA
 
På last residence på Death index står det på båda:
Blossoms Corner,Rutland,Vermont
West Pawlet,Rutland,Vermont
 
**************************************
Sven William och Ragnhild hade två barn:
 
Sven William Erickson  
F. 4 Maj 1933,USA
D. 7 Maj 1998
Last residence:
Port Charlotte,Charlotte,Florida
Punta Gorda,Charlotte,Florida
Gm Andra Wittenberg
5 Barn.
 
Sonja Elisabeth Rose (f. Erickson)
F.4 Okt 1937,USA
Gm. George F. Rose
2 Barn.
***********************************************
De finns kanske med i Censusen 1920 eller 1930 (finns det för 1940?)?
Är intresserad av om det bodde andra Eriksson eller Svensson (kanske med annan stavning)där de bodde?
Fanns kanske Lave,Jöns & Johanna Sofia där???
Jag undrar VEM Sven William f. 1903 reste till när han emigrerade.
Tyvärr vet jag inte när han emigrerade.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2004-10-12, 23:58
Svar #19

Jörgen Forsrup

Söker efter Erik Albert Österberg F-1888-09-01,Westerså,Ed  - barnen till honom lär ha bosatt sig i Oregon
 
Finns någon som vet något om hans öden i Amerika ???

2004-10-13, 17:38
Svar #20

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Jörgen,
 
Om man tittar i telefonböcker på nätet efter Osterberg i Oregon får man massor av träffar!
 
Exempel på telefonböcker:
 
People Finder
 
Switchboard
 
AnyWho
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2004-10-14, 00:18
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Jörgen och Anne-Lee,
 
Med tanke på att folkräkningen 1930 listar mer än 1000 personer över hela USA med namnet Osterberg (och några Osterburg), så tror jag du skall ha en otrolig tur om du träffar rätt i dagens telefonkatalog. Men det är givetvis alltid möjligt att prova.
 
Anne-Lee,
 
Det finns en 26 år gammal William Erickson i Rutland Vermont i folkräkningen 1930, han är inneboende, invandrade 1928 från Sverige och är ogift.
 
1910 är detta de Erickson som är räknade som Head of household i Rutland:
 
 
Name Home in 1910
(City,County,State) Estimated Birth Year Birthplace Race Gender  
 
Carl J Erickson 10-WD RUTLAND, RUTLAND, VT 1864    White  Male  
Albertina Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1853    White  Female  
Carl G Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1850    White  Male  
Carl J Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1866    White  Male  
Carl O Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1876    White  Male  
Elof Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1853    White  Male  
Fritz Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1877    White  Male  
Gustaf B Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1885 Vermont  White  Male  
Mary A Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1857    White  Female  
Per E Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1882    White  Male  
Peter Erickson PROCTOR, RUTLAND, VT 1857    White  Male  
Theodor T Eorsen WALLINGFORD, RUTLAND, VT 1839    White  Male  
Anton E Erickson WEST RUTLAND, RUTLAND, VT 1868    White  Male  
John Erickson WEST RUTLAND, RUTLAND, VT 1867    White  Male
 
Census 1940 blir frisläppt 2012.

2004-10-14, 00:24
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Och detta är de med namnet Swenson plus soundex-varianter 1910 i Rutland:
 
Hazel M Swenson 5-WD RUTLAND, RUTLAND, VT 1896 Vermont  White  Female  
Bessie Swanson POULTNEY, RUTLAND, VT 1885 Vermont  White  Female  
Carl A Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1871    White  Male  
Charles J Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1876    White  Male  
Emma Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1880    White  Female  
Johanna Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1848    White  Female  
Nils F Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1859    White  Male  
Olaf Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1874    White  Male  
Swan Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1867    White  Male  
Wallie Swanson PROCTOR, RUTLAND, VT 1882 Vermont  White  Male  
Christian Swanson RUTLAND, RUTLAND, VT 1888    White  Male  
John Swanson WEST RUTLAND, RUTLAND, VT 1874    White  Male  
Oscar Swanson WEST RUTLAND, RUTLAND, VT 1876    White  Male

2004-10-14, 10:24
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Anne-Lee,
 
Med så många personer i släkten du forskar på som har Rutland VT som ingångsport vid emigrationen, måste det finnas en gemensam nämnare någonstans. Det ville också överraska mig om de inte lämnat några spår efter sig. Intressant för dig kunde tillexempel vara att läsa igenom folkräkningen för 1900 i Rutland. Det är ett tio-tal distrikt (EDs) med namnen Rutland City (=Rutland Center), Rutland town och West Rutland Town. Eller du kan vänta till den pågående reindexeringen av delstaten är färdig, och ett sökbart index blir tillgängligt på Ancestry.
 
Det finns en egen genealogisida för Rutland, men finner inte några lokala index eller voluntärer, mest generell information. Men det bör som sagt finnas många spår i lokala källor här.
 
Så måste du väl hålla i tankarna att kanske Laves andra utvandring gick direkt till Chicago. Utvandringen 1914 är väl på många sätt och vis en nyckeluppgift för hans del. Tyvärr var han precis för gammal för att ha blivit mönstrad inför första världskriget 1917 som omfattade män under 46.

2004-10-14, 19:11
Svar #24

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Jan, du är underbar! *KRAM*
 
Tack så oerhört mycket för all den information du givit mig!
Du gör mig väldigt glad!  
 
Ja,en gemensam nämnare BORDE ju finnas med alla mina emigranter till Rutland,Vermont, men VAD!?
Eftersom de hade vanliga namn som Eriksson och Svensson kan man ju tänka sig att några av dem bytte ut det till något finare.
 
Går det även att få fram alla Erickson och Swanson(eller andra stavningar)för Center Rutland i censusen 1900?
Du skrev att jag tex. skulle läsa igenom folkräkningen för 1900 i Rutland men finns den tillgänglig gratis på Internet?
 
Sven Willian Erickson verkar ju även ha bott i Blossoms Corner(hittar ej detta ställe)och West Pawlet i Rutland men jag vet ju inte när han flyttade dit.
 
Finns det någon Lave Erickson(jag tvivlar ju på att han behöll namnet Lave i USA)i Chicagos census 1920 som skulle passa in???
Kanske mina Jöns och Johanna Sofia Swenson bodde i Chicago och att det var därför Lave reste dit?
 
Jag har redan försökt finna mina släktingar på otaliga sidor om Rutland eller enbart Vermont utan ett spår av dem.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2004-10-14, 20:32
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anne-Lee, bor inte du i USA nu? Nu kanske du inte bor i någon större stad, men du kan väl då försöka finna ut om inte Ancestry finns på närmaste större bibliotek eller på närmaste Family History Center (Church of Latter Day Saints osv)? Där kan de finnas gratis tillgängligt. Om inte annat kan de för några dollar låna in mikrofilmerna så kan du rulla dig fram.
 
Hälsningar,
Eva

2004-10-15, 00:38
Svar #26

Jan Ek (Janek)

Tack för vänliga ord Anne-Lee, men nu blir det lite hjälp från min sida ett tag, reser till Boston i morgon. Som tur är finns ju väldigt många duktiga hjälpare här på forumet!
 
Evas tips kan du kanske kolla upp? Hade det funnits lokala avskrifter på nätet för Rutland så hade de mest troligt funnits på sidan jag länkade. Blossoms Corner och West Pawlet finner du båda i Rutland. Missade du linken du fick till USGS GNIS? De är båda med där.
 
Lycka till vidare, nu ska jag packa färdigt!

2004-10-15, 13:35
Svar #27

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack för all hjälp Eva och Jan!
 
Eva,
Jag är fortfarande i Malmö men om ca. 3 veckor bär det av till södra Virginia!
 
Jan,
Jag hoppas du får det trevligt i Chicago!
Har resan med släktforskning att göra?
Hälsa USA att jag kommer snart!  
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2004-10-16, 11:23
Svar #28

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Undrar om någon kan se vart dessa personer har tagit vägen. Axel Emanuel Falk f 18810507 i Gudmundrå, Ytterlännäs och Frida Viktoria Falk f 18880412 Gudmundrå, Ytterlännäs. Axel E Falk utvandrade 19020725 från Göteborg destination Tracy Minn. Frida V Falk utvandrade 19030821 från Göteborg destination New York. Jag skulle tro att Frida skulle åka till sin bror Axel. Är intresserad av vart dom tog vägen om dom gifte sig allt är av intresse.
MVH Camilla

2004-10-16, 12:45
Svar #29

Karin Björkholm (Karin)

Camilla,
 
Frida Viktoria Falk hittar du på ellisisland.Hon reser ut till sin bror Axel med adress Garvin Minnesota.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna