ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-26  (läst 2269 gånger)

2004-04-23, 11:00
läst 2269 gånger

Jan Ek (Janek)

Anne-Lee,
 
Jag brottades en god stund med census 1870 och 1880 för att leta efter Gustaf Johansson, ett vanligt namn med många stavningsvarianter.
 
Nu har ju båda census every name index hos Ancestry, så det ger möjlighet att söka också på barnen. Jag kan inte påstå att jag har hittat något säkert spår, men vill ge dig en möjlighet att fundera vidare på.
 
Jag fann en tänkbar familj i Franconia, Chisago, MN, men det förutsätter en del feluppföringar 1870, vilket inte är helt omöjligt.
 
1870 består familjen av Gustof Johnsen 50, hustru Caroline 50. Barnen Frank 24, John 12, Peter 10, Samuel 9, Hilda 7. Gustof är farmare. Om detta ska vara rätt familj förutsätter det som du ser att hustru Cajsa blivit uppförd med äldsta dotterns namn. Hon kan ju vara utflyttad, men ändå omnämnd vid tillfället, eller faktiskt boende i familjen men två personer blivit till en i listan.
 
Det förutsätter också att lilla nyfödda Ida inte överlevt emigrationen eller sina första levnadsår.
 
Frank 24 är ett annat problem, men eftersom census 1970 är dåligt på att visa familjerelationer, det står inte uttryckligen vem som är son eller dotter, kan detta vara en inhyrd hjälp i jordbruket. Frank står också listad som farm labour, och att efternamnet är samma kan vara en tilfällighet, eller en annan missförståelse.
 
Men vidare måste ju de två äldsta sönerna antingen vara avlidna eller jobba i andra familjer. Varför inte de hjälper fadern istället för Frank?  Kanske kan de båda tonåringarna inte göra samma insats som 24-årige Frank kan, här blir det bara gissningar... Kanske är det ett arbetsbyte? Chisago kryllar av svenska familjer som heter Johnson.  
 
Det som trots allt talar för denna familj är ju att makarna har samma ålder, och att fyra barn kommer i rätt sekvens med riktiga åldrar. Hur stor chans det kan gälla hos fler familjer vet jag inte, men en säker identifiering är det givetvis inte.
 
1880 finner jag det som bör vara det samma föräldraparet, nu som Gustaf Johnson 59, och Cajsa E. 59, inga barn kvar i huset. Det finns ju inga adresser på landsbygden, så det är givetvis inte ens säkert att det är samma familj som bor i Franconia 1870. Om det är så har ju i så fall hustruns namn blivit riktigt denna gång, Lisa kan ju blivit angliserat till Elisabeth med initialen E.
 
Många frågetecken här, men kanske ändå ett uppslag du vill gå vidare på. En väg för att styrka eller avkräfta detta spår kan vara att du letar efter sönerna i census 1880. Om du finner dem i Franconia eller i närheten i Chisago county, och kanske med hjälp av de uppgifterna kan plocka dem upp 1900-1910-1920 så kan du få stöd i uppgift om invandringsår som finns i dessa census.
 
Om detta är mer stjälp än hjälp vet jag inte, men tyckte ändå spåret var för intressant för att helt utesluta det.
 
Ett PS om att söka på förnamnet Gustaf: Detta förekommer i väldigt många varianter, Gus - Gust - Gustav - Gustave - Gustavus - Gustaf - Gustof - Gustoff - detta är några varianter jag sett. Sök med wildcard; Gus* är oftast en god hjälp.

2004-04-23, 11:12
Svar #1

Therese Ericsson

Anne-Lee:
 
Ett förslag ur 1880 års census:
Gustof Johnson 59 y, farmer, wife Cajsa E 59 y. Bor i Franconia, Chisago County, MN. Inga barn hemma.
 
Astas son kanske:
 
Jonas E Collin f. 8/3 1918 d. 5/5 1996 i Las Vegas, NV, SSN 083-09-4263, issued NY. (ur SSDI)
 
Hälsningar Therese

2004-04-23, 12:20
Svar #2

Utloggad Rolf Björklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2008-09-06, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle någon kunnas hjälpa mig med en sökning i US Census (1920, 1930) på följande emigranter:
 
1) Farfars bröder:
 
Björklund, Rickard Natanael. Valsverksarbetare. Född 1884-02-02 i Fleminge, Ekeby (E).
 
Utvandrdag: 1903-08-26. Destination: SO Chicago, IL enl. EMIHAMN. Hittar honom inte i Ellis Island records.  
 
 
Björklund, David Bernhard. Valsverksarbetare. Född 1881-06-28 i Fleminge, Ekeby (E).
 
Utvandrdag: 1902-05-23. Destination: Rockford, IL enl. EMIHAMN. Finns i Ellis Island records.
 
 
Björklund, Erik Elias. Valsverksarbetare. Född 1887-06-05 i Fleminge, Ekeby (E).
 
Utvandrdag: 1909-07-14. Destination: Joliet IL enl. EMIHAMN. Finns i Ellis Island records.
 
Alla tre bröderna finns i Chicago 1922 enl. ett brev från Rickard till hans mor.
Därefter inga spår.
 
Adress:
 
Richard Bjorklund
3226 East 93rd St
Chicago Ill.
 
Ben (Bernhard) Bjorklund
3316 - E - 91 - St.
South Chicago Ill.
 
2) Farmors bröder:
 
Huld, Carl Johan. Född 1876-06-17 i Hulje, Västra Skrukeby (E).
 
Utfl-datum.. >1890-10-17     Destination.> NORRA AMERIKA enl. EMIBAS.
Ellis Island records saknas före 1892 så jag vet inte om han kom fram.
 
 
Huld, Frans Wilhelm. Född 1872-08-29 i Hulje, Västra Skrukeby (E).
 
Utvandrdag: 1892-08-26. Destination: New York enl. EMIHAMN. Finns i Ellis Island records.  
 
Var kan man lägga ut efterlysningar i USA? Måste man ha abonnemang/medlemskap?
Tacksam för tips.  
 
Mvh
Rolf

2004-04-23, 13:41
Svar #3

Utloggad Ove Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-10-31, 14:31
    • Visa profil
Hallå !
 
Hur får man tillgång till US-census ?
Kostar det pengar ?
Är det nån som har några länkar ?
 
Hälsningar  
 
Ove i Hyttan

2004-04-23, 13:52
Svar #4

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Jan Ek och Therese!
 
Ni har gett mig lite spår att gå vidare på, det blir spännade att se om jag hittar rätt personer etc.!
 
 Anne-Lee

2004-04-23, 14:26
Svar #5

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Jan Ek!
 
Föräldrarna och alla barnen stämmer,jag är rätt säker på att detta är rätt familj.
 
Barnet Frank,24(f.1846),är en son till Gustaf och Cajsa.
Han flyttade till Göteborg när resten av familjen emigrerade men tydligen hamnade han i Amerika också!
 
Barnen:
Johanna Carolina(f.1848)
Carl Magnus(f.1853)
Alfred(f.1854)
Verkar som att de redan flyttat hemifrån.
 
Ida(f.1868) Hon verkar ha dött väldigt liten.
 
Det blir att försöka hitta sönerna i Censusen 1880!!
Tack än en gång Jan Ek!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-23, 15:04
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Rolf,
 
Detta blev oväntat svårt ... Med sådana distinkta namn och sena emigrationer borde detta varit enkelt.
 
Den ende jag med någon säkerhet kan säga mig funnit är David B. Bjorklund 38, inneboende, structural iron-worker, ship yard (tror jag det skall stå). Han är ogift, invandrade 1903. Detta är uppgifter ur census 1920, (ED 31, s. 8B) Pensacola, Escambia county, Florida!
 
Detta kan ju tyda på att han, och kanske också de andra bröderna är mindre rotade i Chicago än det ditt brev från 1922 kan tyda på.
 
Tyvärr kommer jag inte in att söka i de fria Illinois-registren just nu, servern där verkar vara notoriskt överbelastad, i alla fall händer det mig ofta. Kanske någon annan har bättre tur.
 
Det finns också en uppföring i dödsregistret för Connecticut som ser ut att stämma i ålder:
 
Name:    DAVID BJORKLUND  
Death Date:    24 July 1955  
Death Place:    Bristol, Hartford, Connecticut  
Age:    74 Years  
Birth Date:    xxxYOB  
Marital Status:    Widowed  
Spouse:    HANN  
State File #:    11010  
Residence:    Bristol, Hartford, Connecticut  
Gender:    Male  
Race:    White  
 
Men säker kan du bara bli om du kollar dödsattesten närmare.

2004-04-23, 15:39
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Ove,
 
Den här länken ger många infallsvinklar på hur man kan hitta census records på nätet. För små områden, t.ex. ett county har också många frivilliga krafter skrivit av och lagt ut upplysningar. En infallsport för dessa är tillgänglig via USGenWeb Project. Men detta förutsätter ju då att man vet precis var i geografin man ska leta.
 
Som du raskt ser är det ett antal olika möjligheter tillgängliga, både gratis och abonnemang. En hel del CD-skivor finns också. Det kan ta lite tid innan man får en någorlunda översikt. Men situationen ändras också fortlöpande då nya möjligheter tillkommer.
 
Den här diskussionen om metodfrågor på detta forum är annars en mera riktig plats för frågor som din. Den här är för rena efterlysningar. Lycka till vidare!

2004-04-23, 18:55
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Anne-Lee
 
Gustaf och Kajsa Lisa tycks leva ännu år 1900. Detta års census tar i Minnesota, county Chisago, Franconia upp:
Gustaf (eller möjligen Gustof) Johnson, född augusti 1820 i Sverige, till USA 1869.
hustru Lisa, född augusti 1820 i Sverige, till USA 1869.
Gustaf och Lisa har varit gifta i 54 år. Hon har fött 9 barn, varav 6 lever.
 
Man kan nog därför utgå ifrån att det är rätt familj som Jan och Therese har hittat.
Bengt Johansson

2004-04-23, 20:44
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt dina källor,Bengt,födde alltså Cajsa Lisa 9 barn.
Då kan inte barnen i Sverige vara inräknade,dessa:
Ingrid Maria b.1 Jul 1856/d.30 Oct 1856 i Sverige
Hilda Gustafva b. 10 May 1862/d.7 Aug 1862 i Sverige
 
Av de 9 barnen dog antagligen lilla Ida, b.26 Jul 1868, ganska tidigt (på resan eller i Amerika).
Sen måste 2 barn till ha dött för att det ska vara 6 stycken kvar i livet.
 
Jag har ju 8 barn kvar!!!
Vilka 2 mer barn dog!?
 
1. Frank(Frans Johan) b.28 Feb 1846
2. Caroline?(Johanna Carolina) b.27 Nov 1848
3. Carl Magnus b.5 Feb 1853
4. Alfred b.9 Nov 1854  
5. John(Johan August) b.2 Oct 1857
6. Peter(Peter Gustaf) b.12 Mar 1859
7. Samuel b.21 Oct 1860
8. Hilda b.2 Nov 1863
 
Det är svårt att finna dem i Censusen 1880.
Snälla,hjälp mig med tips etc!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-23, 23:14
Svar #10

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Olivia Färdig föddes 1872-09-28 i Sparlösa (R) som dotter till Karl Andersson Färdig och Johanna Larsdotter.
 
Enligt Emibas/Emigranten reste hon ensam till Amerika från Göteborgs Domkyrkoförsamling 1893-06-23. Jag har letat i Ellis Island men inte hittat några uppgifter om hennes ankomst dit.
 
Av bouppteckningen efter hennes far 1921 framgår att hon då var död, men i sitt äktenskap med August Sjödin Förenta Staterna Norra Amerika efterlämnat en son där, Hedd August Oliver, född 1895.
 
Finns det möjligen uppgifter om Olivia, August och/eller Hedd August Oliver i något US Census?

2004-04-24, 08:09
Svar #11

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
 
Ngn som har lust att kolla om denna man finns med..?
 
Född 1848 11 17.
 
 

 
 
/Kina

2004-04-24, 12:31
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Anne-Lee,
 
Jag försökte hjälpa dig med att ta en vidare titt i census 1900-1910.
 
1900 finns ju som Bengt redan funnit Gustaf och Lisa med. På raderna innan, som på landsbygden vanligen betyder grannar, finns en Frank Johnson med familj.
 
Med ganska stor sannolikhet är detta äldste sonen Frans Johan, det enda som är lite fel är att hans födelsetid uppges till februari 1847 och ålder 53. Enligt dina uppgifter borde det stått feb 1846 och ålder 54. Men jag tror ändå detta är rätt. När föräldrarna är så pass gamla så bör de ha någon i familjen i närheten.
 
Förutom Frank som uppges invandrat 1868 och är farmare, består familjen av hustru Eva som invandrat 1875 och är född mars 1848. Hon uppges fött 8 barn varav 5 i livet, fyra av dem bor ännu hemma: Hilda f. mars 1881, Hulda f. feb 1885, August f. jan 1887, och Clara f. feb 1891.
 
Enligt CDn Scandinavians in 1910 census verkar Frank Johnson 64, fortfarande finnas kvar i Franconia, men jag har inte gått igenom dessa listor. Detta index upptar också en Peter G. Johnson 49, som kanske kan vara brodern, också om åldern här är lite fel.
 
I census 1920 knyts trådarna samman, och Franks son August F. Johnson 32, verkar ha tagit över familjegården. Det som bevisar kopplingen är att fadern Frank J. 73 bor i hushållet, han är änkling och laborer, home farm. August är gift med Gerda C. 32, också en första generations amerikan med svenska föräldrar. De har sonen Collis (?) M. 5, och dottern Helen C. 3 mån.
 
Intressant är att i familjen bor också nephew Gideon C. Rydin 18 som också jobbar på gården. Att familjen Johnson och Rydin, som också är representerad med flera familjer i Franconia, gift ihop sig visas inte bara här.
 
Jag vill inte gissa mig fram till ett fullständigt träd, men antagligen är Gideons mor en av Augusts systrar Hulda eller Hilda, och fadern den Fred H. Rydin 37 som är änkling samma år (1920) på en annan gård i Franconia. Denne Fred har i huset sin 70-åriga mor Anna och det som då antagligen är fyra av Gideons yngre syskon i huset. (Enligt census 1900 är antagligen Fred född mars 1881)
 
Andra kopplingar finnes, en August Rydin har 1900 en John A. Johnson f. okt 1856 som dräng på gården. Detta bör väl vara Johan August, med fel på ett år. John A. är ogift 43 år gammal, så här är det kanske mindre chans att finna efterkommare.
 
För att komma vidare tror jag nu att du måste lokalt i Franconia eller i födelse, död och giftermålsböckerna i Chisago county. Det finns ofta 10-års index lokalt förda, men som jag tidigare sagt kommer du inte åt dem på annat sätt än på plats.
 
MNHS death register kan också ge dig möjligheter, men namnet Johnson är så vanligt, också i lilla Franconia, att det är lätt att trampa fel. Gideon är kanske denne, även om det gör uppgiften från census ett år felaktig:
 
RYDEEN, GIDEON CertID# 1958-MN-006543    
 Date of Birth: 12/29/1900
 Place of Birth: MINNESOTA
 Mother Maiden Name: JOHNSON  
 Date of Death: 10/07/1958
 County of Death: HENNEPIN
 
Oavsett tror jag att det är Rydeen (eller Ryden) som blir den vanligaste stavningen i släkten Rydin. En snabb titt på dödsfallen i Chisago county tyder på det.
 
Om du vill ha lokal hjälp för Franconia och Chisago hittar du kanske ingen mer lämplig än denna kvinna med egen hemsida, och rötter i Chisago. Hon tar visserligen betalt för sitt arbete enligt prislistan, men säger sig också vara billigare på kopior av dödsattester från MNHS än om man beställer direkt. Hon har också ett par källor i kopia hemma; som tex platmap för Chisago 1888 (en egendomskarta) och state census index 1875 och 1895. Det skulle förvåna mig om det inte med dessa hjälpmedel gick att finna spår av de andra syskonen Johnson som du undrar över.
 
Först kan du förresten prova att kontakta Jay Liedman som verkar göra uppslag i census 1895 gratis. På sidorna för genealogi i Chisago som länken leder till finns också en länkad uppgift om en kyrkogård i Franconia.
 
Till sist vill jag bara tipsa dig om att flera av dina utvandrar-Johnsons kan ha hamnat i Wisconsin, Franconia ligger alldeles på gränsen. Twin cities är också en stark magnet som drar folk in från landsbygden.

2004-04-24, 17:08
Svar #13

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle någon vilja söka Oscar W Nicholls i census 1900? I census 1930 är han 47 år och bor i Ishpeming, Marquette, Michigan. Han är född i Michigan. Fadern föddes i England, modern i Sverige. Oscar gifte sig vid 31.  
 
Jag är intresserad av allt som står om Oscar och hans familj. Var bodde Oscar 1910? Vad arbetade han med 1910?
 
Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig hitta igen honom.
 
Med vänlig hälsning
 
Mona-Lisa

2004-04-24, 18:38
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Mona-Lisa,
 
1920 hyr han bostad på 400 East Empire St. i Ishpeming. Oscar W. Nicholls 37, gift med Linnea 34, född i Michigan av svenska föräldrar. En dotter, Audrey 3 år 9 mån (osäker på mån). Han är Chemist, Iron mine.
 
På samma adress bor en William H. Nicholls granne. Han är 41, och antagligen en bror. William är gift med Florence 37. Denna familj finns också i census 1930 med en dotter, Shirley Nicholls 9.
 
Uppgifterna på Oscar från 1930 har du tydligen, då har ju tillkommit en son, William W. 8, och en dotter Mary J. 4 år 7 mån (?).
 
Att hitta bröderna 1910 var lite knepigare, men de bor då hemma hos föräldrarna och är ogifta båda två. Oscar 27 är Chemist, laboratory.
 
Fadern heter William Nicholls 63, och han är invandrad 1866 från England. Modern Amanda 47, invandrade 1880 från Sverige. Här framkommer att Amanda är Williams andra hustru. Dels på hennes ålder och på en markering.
 
Första kullens barn som fortfarande bor hemma är halvbrodern William H. Jr 32 och dito Stephen 30. Matematiken stämmer inte riktigt när föräldrarnas ålder vid första giftet anges, och alla barnen är uppförda med svensk mor. Nu kan givetvis också första hustrun varit svensk.
 
Ändå tror jag andra barnkullen, Amandas barn är Alma 29, Oscar W 27, Albey 24 (mkt otydligt), Lottie 22, Lillian 18, Clinton 13 och Cleeland (?) 12. När det är uppfört 12 barn på Amanda och alla i livet så är det troligt att det är summan av Williams barn i båda giften.
 
Amanda lever ännu i 1930, och har två söner, en svärdotter och ett barnbarn i huset. Här framgår också att Albey nog bara är ett smeknamn för Albert.
 
Totalt är det ett mycket stort antal familjer med namnet Nicholls i Ishpeming, varför jag tror att William Sr också har syskon eller annan släkt som slagit sig ned i den lilla gruvstaden. Men namnet är ju inte unikt, och andra orelaterade familjer kan också ha invandrat.
 
Antalet uppgifter som är möjliga att finna; emigrationsuppgifter, dato för giftermål, fler uppgifter på barn och barnbarn, lokala källor i Marquette etc är antagligen mycket stort. Hur stort nät du vill bygga runt dessa personer vet jag inte, så jag stoppar här.

2004-04-24, 19:15
Svar #15

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Tack för alla uppgifter, Jan!  Det var mycket mer än jag hoppades på.
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

2004-04-24, 19:40
Svar #16

Utloggad Bo Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker efter uppgifter om Anna Nilsdotter född 8/11 1854 i Vinslöv som utvandrade 1882 till Kewanee, IL (från Österslöv). I hennes brors bouppteckning från 1922 har hon efternamnet Kellander. Hon måste alltså ha gift sig i USA. Går det att hitta henne i någon av folkräkningarna? Tacksam för hjälp.
 
Bo Bergman

2004-04-24, 20:35
Svar #17

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Jag har några frågor med anknytning till ditt inlägg. Vad hade William Nicholls Sr för yrke? Levde han 1920? Var i Ishpeming bodde Amanda Nicholls 1930?
 
Tack på förhand!
 
Mona-Lisa

2004-04-25, 10:24
Svar #18

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Det här är ytterligare en följdfråga till ditt inlägg. Vad hette William Nicholls fem äldsta barn?
 
Tack!
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

2004-04-25, 13:31
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Mona-Lisa,
 
1920 är William Sr 72 år och har slutat jobba, adressen är 420 Second St i Ishpeming. Amanda S. 56, barnen Alma 38 servant, private family, Albert C. 33 timberman, Lottie May 31, Lilian 28 sales lady ladies clothing, Clinton F. 22 chemist, iron mine, George Cleland 21. Här framgår mera tydligt att Alma antagligen tillhör första giftet, hennes mor är från England.
 
I huset finns också William Srs grandson Cleland N. Olson 3, född i Wisconsin, far från WI och mor från MI. Här får man väl tänka sig att en tidig dotter från första giftet fått problem eller avlidit, så att barnet hamnat hos morfar.
 
I detta census anges hans immigration till 1866, Amandas till 1879.
 
För att få översikt över första äktenskapet behöver du bara gå till census 1880, som är fri att söka i för alla på Familysearch. I Franklin, Houghton MI:
 
 Household:
 Name  Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace  
 William NICHOLS   Self   M   Male   W   33   ENG   Without Occupation   ENG   ENG  
 Mary A. NICHOLS   Wife   M   Female   W   25   ENG   Keeping House   ENG   ENG  
 John NICHOLS   Son   S   Male   W   8   NJ      ENG   ENG  
 Mary NICHOLS   Dau   S   Female   W   7   MI      ENG   ENG  
 Jabez NICHOLS   Son   S   Male   W   5   MI      ENG   ENG  
 William NICHOLS   Son   S   Male   W   3   MI      ENG   ENG  
 Stephen NICHOLS   Son   S   Male   W   1   MI      ENG   ENG  
 William WHITE   Other   S   Male   W   33   ENG   Miner   ENG   ENG  
 
Lägg till Alma här så har du de sex barnen i första giftet. På Ancestry kan jag läsa orginalarket, och där framgår att orsaken till att William Sr inte arbetar är consumption. Detta är väl vanligen TBC, men någon annan lungsjukdom relaterad till gruvarbete är kanske också tänkbar?
 
Här kan man också sluta sig till att lille Cleland Olson från 1920 antagligen är dottern Marys son.
 
En titt i census 1870 visar den ogifte gruvarbetaren William Nichols i Calumet, Houghton MI (här som 1880 stavat med ett l) 24 år. Han bor samman med det som kan vara bröderna James 22, och Mars 19. Alla jobbar i gruvan. Kanske är också John Nichols 28 som bor i Calumet en släkting.
 
I de tidiga skeppslistorna från NY finner jag en William Nicholls 22, gruvarbetare, som anländer 16 dec 1867 med skeppet City of Boston. Reskamrat är en annan ung gruvarbetare från England.
 
1930 bor änkan Amanda 66 fortfarande på adressen 420 N. Second St. I huset bor då  Albert C. 44, fortfarande ogift och jobbar i järngruvan. Sonen Clinton J 33, som sedan två år är gift med Mabel M. 30, och har barnet Clive J. 7 mån. Clinton har yrke laborer, city.
 
Nu när vi vet att Jabez också är en halvbror till Oscar från första äktenskapet kan vi ju ta med honom också;
 
1930: Jabez R. Nicholls 54, salesman, cigar store gift med svenskättade Anna E. 44, sonen Herbert J. 22, yrke teamster, grocery store. Från census 1920, då Jabez fortfarande jobbade i järngruvan syns också en äldre dotter; Dorothy 15 år som givetvis är utflyttad 1930.
 
Till sist vill jag bara tipsa dig om att undersöka andra källor som finns online t.ex. under Houghton och Marquette. Dessutom vet jag att andra deltagare här på forumet också forskar i området, några har också etablerat lokala kontakter. Sök på ortsnamnen så hittar du säkert både inlägg och svar.

2004-04-25, 15:07
Svar #20

Birgitta Karlsson

Hej!
Kan någon kolla om denna familj finns i census 1910 och 1930? John Carlsson född 1878-09-04 i Sverige. Han var gift med Ragnhild, hon var troligen norska. De hade två döttrar, varav den ena hette Mildred, den andra dog troligen ung.
På 1920-talet var deras adress Providence 398 Orm Str. Rhode Island.
Med vänlig hälsning

2004-04-25, 16:42
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Birgitta,
 
Census 1920: 356 Orms(?) Street, Providence RI (ED 220, s. 17A):
John A Carlson 41, machinist, factory, hustru norska Ragnhild 34, paret invandrade 1906, blev statsborgare 1911. Döttrarna Evelyn T. 10, Mildred tre och ett halvt år.
 
1930 äger John 51 en bostad på adressen 28 Sheffield Ave i Providence (ED 234, s. 29A). Han är änkling och bor med dottern Mildred 13.
 
Ragnhild A. Carlson avlider den 11 aug 1927, förutom maken uppges ännu en släkting; Wilhelmina Carlson. (Källa RI death index -1930) Märkligt nog finner jag inte dottern Evelyn, men så kan hon ju dött efter 1930 utan att bo kvar hemma, eller dött i en annan delstat.
 
I födelseregistret finns Evelyn med; f. 24 nov 1909, och Mildred f. 1 jun 1916. Här framkommer att Ragnhild födde ännu en dotter; Hazel L. 6 dec 1914, hon avlider samma dag. (Källa RI birth index -1920)
 
Tänkbart är att det är Mildred som med namnet Mildred C. Lloyd avlider den 24 aug 1988 i Narragansett, Washington, Rhode Island (SSDI). Hon är den ende av 31 Mildred med rätt födelsedatum som fått sitt socialförsäkringsnummr i RI. Men det är givetvis en mycket osäker identifiering. Hon kan ju faktiskt vara i livet ...

2004-04-25, 17:15
Svar #22

Birgitta Karlsson

Ett stort tack till Janek, för alla uppgifter!
Wilhelmina Carlson känner jag inte till. Däremot är Mildred med stor sannolik den jag letar efter. Jag har henne som arvtagare i en bouppteckning efter en av Johns systrar, som gjordes 1980, där står hon som Mildred Lioyd, Narragansett, Rhode Island.
Med vänlig hälsning

2004-04-25, 18:03
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Bo,
Det är antagligen din Anna som är änka redan 1910. Då finner jag henne i East Chain, Martin county, Minnesota. (ED 111, s. 3A):
Anna Kellander 55, hon invandrade 1882 och har fött 7 barn varav 6 är i livet. Hon driver familjegården med de två äldsta sönerna, Harold S. 23, och Nathaniel 17. Sonen Knute 16 och dottern Ruth 13 bor också hemma.
 
Olika vägar att fortsätta. Många Kellander framkommer vid sök i MHS Death register index på Martin county, många troligen relaterade till familjen.
 
Dessa tre är lätta att koppla:
 
 KELLANDER, KNUTE SETH  
CertID# 1975-MN-017499    
 Date of Birth: 12/07/1893
 Place of Birth: MINNESOTA
 Mother Maiden Name:  
 Date of Death: 05/06/1975
 County of Death: MARTIN  
   
  KELLANDER, MRS ANN  
CertID# 1916-MN-007606    
 Date of Birth:
 Place of Birth:
 Mother Maiden Name:  
 Date of Death: 02/07/1916
 County of Death: MARTIN  
   
  KELLANDER, NATHANIEL AARON  
CertID# 1955-MN-008978    
 Date of Birth: 06/09/1892
 Place of Birth: MINNESOTA
 Mother Maiden Name:  NELSON
 Date of Death: 01/03/1955
 County of Death:  MARTIN
 
Men så finns också ett släktträd inlagt på Ancestry av en David Miller  som innehåller Anna och maken Emil Kellander plus de sju barnen och en del fler generationer. Jag sänder dig David Millers träd i epost. Det framgår inte hur han eventuellt är kopplad till Kellander-familjen. Han bör väl kontaktas.
 
Jag kan också nämna att släktforskarföreningen i Martin Co har ett index för dödsrunor från 1874 till dags dato, plus en del kyrkogårdsregister.

2004-04-25, 20:17
Svar #24

Utloggad Rolf Björklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2008-09-06, 22:45
    • Visa profil
Janek!
Stort tack för uppgifterna om David Björklund.
Hur får jag tag i dödsattesten?
Du nämner fria Illinois-register. Var kan man hitta dessa?
I census, hittar man även inneboende? Av Rickards brev hem framgår att han är inneboende i samma familj sedan många år.  
 
Med vänlig hälsning
 
Rolf

2004-04-25, 20:53
Svar #25

Jan Ek (Janek)

Rolf,
De fria registren för Illinois; dödsfall 1916-1950, dödsfall före 1916 (pågående registrering) och giftermål 1763-1900 nås vanligen via The Illinois State Archives. Länk till detta, om du inte Googlar, finner du t.ex. på en av startsidorna för Illinois Genealogy.
 
Jag vet inte vad som är problemet, men jag kommer ännu inte in hos statsarkivet, och har provat ofta sista veckan. (Har någon annan på forumet lyckats i senare tid?)
 
Dödsattesten beställer du normalt antingen från delstatsmyndigheten, eller direkt från stad eller county. Ofta är det en fördel att gå så lokalt som möjligt = bättre service. Men betalningsmöjligheterna kan ibland variera, så det är bra att veta att det (nästan) alltid finns två alternativ. Just nu pågår mikrofilmning i statsarkivet i CT så jag tror du måste kontakta Bristol direkt:
 
Bristol Vital Records Office ( Hartford Co.)
Bristol City Clerk's Office
111 N. Main St
Bristol, CT 06010-8107
(860) 584-7656
 
Ja, inneboende blir också indexerade och räknade. Principen är att om man har ett eget efternamn så kommer man med i index, gäller också fosterbarn. Hustrur och barn finns annars normalt inte i index, dem finner man på orginalsidan. Men nu får ju fler och fler census every-name index vartefter, t.ex. 1880, 1930 och de flesta äldre. Men 1900-1910-1920 hör inte dit, tyvärr.
 
Mvh, Jan

2004-04-25, 21:40
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jan, jag kommer in i Illinoisregistren, både nu och tidigare i veckan, jag går visserligen normalt andra vägar än via Illinois Genweb som verkar leda oss till en gammal adress till Illinois State Archives, men man länkas vidare till den nya och får söka sig fram.
 
Hälsningar,
Eva

2004-04-25, 23:37
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Eva, märkligt?! Jag får ingen redirect eller respons från servern överhuvudtaget. Google ger den här (nya?)adressen: http://www.sos.state.il.us/departments/archives/archives.html
...men inget liv i den ??
Vad gör du egentligen för trix?

2004-04-26, 00:03
Svar #28

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Jan Ek, jag blir alldeles överväldigad av dina kunskaper,energi och vänlighet,ETT STORT TACK!  
 
Jag har funnit en hemsida http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/e/t/Mark-R-Betzold/index.html
 
Där står bla. :
RYD or RYDIN or RYDEEN (Älmeboda, Kronoberg, Sweden > Chisago County, MN 1890s-1900s).
August Rydin was the first to arrive in the USA and settled in Shafer, MN. Several brothers and their mother, Anna Sophia Hellgren RYD, followed later. August was a tailor and hardware store owner in Shafer, while his brother, Gottfrid, was a butcher. Three younger brothers all died young--in a train accident and from drowning.
 
På denna hemsida(i familjeträdet)finns:
Gideon C. Rydin f. 29 Dec 1900
Fader:August Julius Rydin f.12 Aug 1872 d.27 Mar 1942
Men modern är ingen av August F. Johnsons systrar (Hilda Johnson b. Mar 1881,MN/Hulda Johnson b.Feb 1885,MN/Clara Johnson b.Feb 1891,MN)utan:
Anna Maria (Eckblad) b.28 Apr 1879 d.3 Jul 1901
Hon dog ju inte så långt efter att Gideon var född,men det verkar som August Julius gifter om sig med:
Amelia Eckblad b.27 Sep 1874 d.20 Feb 1942.  
 
August Julius föräldrar:
Carl Johan Ryd f. 14 Mar 1842 d.31 Jan 1894
Anna Sophia Ryd(nee Hellgren) f.1 Nov 1849 d. 10 Apr 1922
 
Jag hittar en broder till August Julius Rydin som verkar stämma på den Fred du skrev om Fred H. Rydin 37 som är änkling samma år (1920) på en annan gård i Franconia. Denne Fred har i huset sin 70-åriga mor Anna och det som då antagligen är fyra av Gideons yngre syskon i huset. (Enligt census 1900 är antagligen Fred född mars 1881)  
 
På denna hemsida står det:
Hjälmar(Hjalmar?)Gottfred Fred Rydin f.25 Mar 1881 d.Oct 1939
Han var gift med Annie E. Olson b. 20 Nov 1888 d. Feb 1916
Deras barn var:
*Carl Gottfred Wallace Wally Rydin b.28 Aug 1906 d.3 Sep 1991
*Mayfred Anna Caroline Mae Rydeen b.5 May 1908
*Edith Hilma Victoria Edie Rydeen b.7 Aug 1910
*Milden Martin Laurell Rydeen b.1 Sep 1913 d.Oct 1975
 
August Julius och Fred hade också en syster(de andra bröderna har jag ingen information om alls):
Alfrida Victoria Frida Rydin f.22 Mar 1887
 
Som det står längre upp i mitt inlägg:Three younger brothers all died young--in a train accident and from drowning.
Kan någon av dessa ha haft en son vid namn Gideon C. med någon av mina systrar???
 
Hur Gideon C. Rydeen blev en nephew till August F. Johnson är mig en gåta!
Jag vet iallafall att familjerna Ryd/Rydin/Rydeen/Ryden och Johansson/Johnson kom från Älmeboda båda två!
 
THERESE ERICSSON- Kanske detta även kan hjälpa dig att finna din Oskar Hjalmar Rydén troligtvis född 13/5 1881 i Älmeboda!
Kanske,kanske finns det någon samhörighet med denna Oskar Hjalmar och:
Hjälmar(Hjalmar?)Gottfred Fred Rydin f.25 Mar 1881 d.Oct 1939, vad vet jag?
 
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-26, 08:09
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jan, gå in via länken jag gav häromdagen under länktips (de omdiskuterade gratisdatabaserna  ) och välj Illionis där databaserna också länkas till, den länken fungerade också igår och tidigare i veckan.
 
Hälsningar från Kastrup (med lång väntetid ... ;-)),
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna