ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07  (läst 1541 gånger)

2003-07-31, 11:53
läst 1541 gånger

Karin Björkholm (Karin)


2003-07-31, 11:57
Svar #1

Karin Björkholm (Karin)


2003-07-31, 12:11
Svar #2

Karin Björkholm (Karin)

Bookkeeper Hedman reste också ut till Emil Erikson i Palmer.( allt enl. www.ellisisland.org)

2003-07-31, 14:50
Svar #3

Bertil Thörnqvist

Söker efter Alfred Järvi (Jarvi). Född i Nedertorneå. Vet ej när, men det bör vara någon gång mellan 1870 - 1890. Han utvandrade liksom sin bror Oscar Emil f 1880. Oscar Emil har jag hittat i Ellis, men inte Alfred. Någon som kan hjälpa mig?
/Bertil

2003-07-31, 16:18
Svar #4

Inger Pettersson

Hej Bengt
 
Såg att DU hjälpte Mats att finna uppgifter i Pennsylvania. Kan Du göra en tjänst åt mej. Min Johan Alfred Svensson född 12 dec 1906 kan finnas i Pennsylvania. Han åkte från Sverige i slutet av 1924 eller början av 1925. Han kom med båt från Guantanamo Kuba till USA. Är inte så bra på engelska, så det ställer till problem för mej.
Tack på förhand
 
Inger Pettersson

2003-07-31, 16:23
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Bertil,
 
Kunde inte hitta någon Järvi eller Jarvi som passade. Kan han tagit vägen över Norge kanske? Då finns han inte med på emigrantskivan.
 
Lena

2003-07-31, 18:00
Svar #6

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 919
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:29
    • Visa profil
Tack Karin för din hjälp.
Hälsningar
Staffan

2003-08-01, 08:12
Svar #7

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Inger
 
Namnet är för vanligt för att det ska gå att hitta honom. Det finns några John Svenson/Swenson/Swenson i rätt ålder och ungefärligen rätt invandringsår, men ingen av dem bodde i Pennsylvania.
Chicago, Illinois: John Swanson, 23, född i Sverige, till USA 1927.
Chicago, Illinois: John Swanson, gift man, 24, gift vid 23, född i Sverige, till USA 1926.
Chicago, Illinois: John Swanson, 24, född i Sverige, till USA 1924.
Malden, Middlesex, Massachusetts: John Swanson, 24, född i Sverige, till USA 1925.
Scituate, Plymouth, Massachusetts: John Svensson, 23, född i Sverige, till USA 1930.
West Orange, Essex, New Jersey: John Swenson, 24, född i Sverige, till USA 1924.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-08-01, 13:15
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Bengt,
 
Fick du inte kaffet starkt nog i morse?  
 
Johan Svensson född dec 1906 bör väl vara runt 18 år gammal 1924?
 
Jag har i över ett års tid försökt att hjälpa Inger med de gäckande Rödeby-bröderna, och kunde för en tid sedan bidra till att Johans broder Martin (Mårten) kunde placeras i Goshen NY, där han avlider 1977. Johan har varit en svårare nöt att knäcka.
 
Förutsatt att Ingers spår på Johan via Guantanamo är rätt person, så tror jag att jag i alla fall klarat att finna honom på Ellis Island. Han är då en sjöman som anländer NY 17 okt 1924, fartyget heter SS Freja, direkt från hamnen Guantanamo. Det framgår av de vidhängande dokumenten att han mönstrar av i NY, men mönstrar på igen. Freja planerar avgång den 21 okt till Västindien, och ligger under tiden i hamnen i Hoboken.
 
Med tanke på hur många gånger Inger efterlyst honom på olika sätt vill jag gärna att detta är den rätte Johan. Om det är så att han faktiskt är aktiv sjöman under sitt yrkesverksamma liv, kan ju också detta vara en förklaring på varför jag inte funnit honom i t.ex. census 1930.
 
Ändå måste jag tända en varningslampa, Johan Svensson i dess olika stavningsvarianter på både för- och efternamn är mycket vanligt. Denne Johan som är sjöman på Freja uppger dessutom som fullständigt namn John GUSTAF Alfred Svensson. Det är första gången jag ser Gustaf, kan detta vara riktigt Inger? Detta med namnet är väl också den avgörande testen på om Kuba-spåret är riktigt eller ej.
 
Mvh,
Jan

2003-08-01, 14:15
Svar #9

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Jan
 
Jag tyckte väl att namnet Johan Alfred Svensson på något vis verkade bekant, men jag kontrollerade det inte närmare. Namnen och åldrarna är inte uppgifter från emigrant-CDn, utan är några exempel på John Svenson/Swenson/Swanson som jag funnit i 1930 års cencus, då han skulle ha varit 23 år gammal, och där invandringsåret var 1924 eller senare.
Och som sagt, där finns många att välja på ...
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-08-01, 14:44
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Hej Bengt,
 
Aha, borde givetvis trott dig om bättre ordning och reda!
 
Har nog sett igenom dessa censuskandidater tidigare, utan att fastna speciellt för någon av dem. Hoppas som sagt fortfarande på att sjömannen är den rätte, men då måste han ju heta Gustaf också!
 
I SSDI har Inger själv funnit en John Swanson, rätt födelsedatum och med SSN 197-03-6286. Tyvärr har denne ingen uppgiven adress, bara att SSN tilldelades i Pennsylvania. Detta kan ju stämma med en sjöman i amerikanska handelsflottan? Utan fast adress? Kanske anställd i ett rederi med huvudkontor i Pennsylvania, eller ett kortvarigt landjobb som ger SSN? Men den knappa uppgiften i SSDI gör det ju samtidigt svårt (omöjligt?) att lokalisera en dödsattest. Men en SS-5 vill ju i alla fall kunna avgöra om detta är rätt person.
 
Fortsatt god dag, med eller utan kaffe!

2003-08-01, 19:54
Svar #11

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej igen Jan
 
Jag blir lite osäker på denne sjöman John/Johan Svensson som du nämner och som mönstrade av från Freja. Emigrant-CD:n tar i databas Emisjö (sjömän tillhörande sjömanshusen i Göteborg, Strömstad, Lysekil, Uddevalla och Marstrand, vilka har antecknats som rymda, avmönstrade eller döda 1812-1930) upp lättmatrosen John Svensson, född 1901 i Värnamo, som mönstrade av från Freja i New York 1924-10-18. (Han tycks dock ha mönstrat på igen, eftersom databasen också tar upp lämparen John Svensson, född 1901 i Värnamo, som mönstrade av från Freja i New York 1925-03-05.) Det bör ju vara frågan om samma resa som du nämner, eftersom Freja kom till New York 1924-10-17. Men denne John Svensson var alltså född 1901 i Värnamo. Fanns det 2 män John Svensson i besättningen, eller är det trots allt inte frågan om Johan Alfred Svensson?
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-08-01, 21:07
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Du ska ha stor tack Bengt!
 
Där slapp jag och Inger att följa ett villospår. Jag borde givetvis sett det med en gång; på det maskinskrivna arket med hela besättningslistan är John Svensson uppförd med ålder 17 genom bruk av nedflyttningstecken i kolumnen. Så har han också blivit indexerad. Men en titt på den handskrivna bilagan som kaptenen upprättat på de som mönstrar av/på i NY står han med riktig ålder - 23 år!
 
Så du har funnit sjömannen i Emisjö, och han är alltså inte den Inger letar efter. Tillbaka till ett blankt ark och nya tag. Jag vill nu börja bakifrån igen, med en säker anteckning om utflyttning från hemförsamlingen Rödeby i Blekinge först, och sedan en ny värdering av möjliga uppföringar i emigrantdatabaserna. Allra sist Ellis Island. Det är dumt att börja rota runt i Ellis databas på så vanliga namn utan att ha kronologin i ordning.
 
Det är ju det bestämda råd jag brukar ge andra, så det bör jag ju också göra själv  
 
Hälsningar från ett regnigt Sandnes,
Jan

2003-08-01, 21:46
Svar #13

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Emigrant-CDn tar upp Johan A Svensson från Rödeby, 18 år gammal, jbrarb, som lämnade Malmö för New York 1925-01-09. Källkod 1925:2:1519. Detta skulle ju kunna vara Johan Alfred Svensson, men dessvärre emigrerar han lite för sent för att man ska kunna hitta honom på ellisislandrecords.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-08-01, 22:34
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Denne Johan A Svensson var på tapeten redan den 18 februari 2003 (här under CD-Emigranten) då jag sökte honom åt en annan person, som Jan försökte sätta i kontakt med Inger.
 
Inger har kontaktat mig också privat i våras, angående Martin svarade jag att hon absolut måste beställa SS-5-blanketten, då den enligt min erfarenhet (begränsad vad gäller de olika blanketterna men ändå) är mer värdefull vad gäller föräldrarna än vad dödsattesterna är. Att ha en maka eller ett barnbarn till att med säkerhet berätta vad den avlidnes föräldrar hette (ofta i ett främmande land, namn på ett språk man inte behärskade och kanske decennier efter senaste kontakt, i sorgens stund dessutom) är helt klart en större felkälla än när den som själv söker om socialförsäkring ska skriva ner vad hans/hennes föräldrar hette.
 
Jag tyckte att åren mellan 1930 och 1977 var lite långa utan ett konkret bevis för att med säkerhet gissa med ett namn som Svensson även om denne var född samma dag. (sannolikt ja men inte säkert). Jag vet inte om en sådan blankett beställts och erhållits (det senare tar ju tid), så att han med det eller med dödsrunor identifierats med säkerhet.
 
När man följer diskussionen om denne JA Svensson och Kuba-spåret så verkar det ha ursprung just i Ellis Island, och ett försök att bevisa något bakvägen.
 
Man måste komma ihåg att många kom in andra vägar än Ellis Island, alla finns inte på CD-emigranten även om de bevisligen emigrerade och alla återfinns inte i census utan stora svårigheter. Alla har inte ett socialförsäkringsnummer och många finns därmed inte i SSDI, alla levde inte heller så länge att de fick ett (alltså till mitten av 1930-talet) eller dog innan datoriseringen och saknas därför (även om det för dem finns en SS-5 om man skulle hitta deras SS-nummer). Det finns tyvärr därför alltför många chanser till felkällor och villospår - riktigt pessimistisk eller hur  ?
 
Jag vet inte om Inger uttömt alla svenska möjligheter (Svenska Emigrantinstitutets databaser över tidningsnotiser om dödsfall, t.ex. kan ju kanske brodern Martin hittas i dessa med omnämnande av syskon/syskonbarn, och de svenskamerikanska kyrkböckerna).
 
På National Archives i USA finns index till passagerarlistorna efter 1924, man kan i värsta fall se om det finns någon frivillig eller vara beredd att betala en uppdragsforskare för att söka dessa. Tyvärr kan ju Svensson ha lämnats helt, inte bara stavats om.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. JA Svensson lär ju i alla fall vara ett fall för kommande Emigrantforum (se Förbundsrötter/Ordförandens nyhetsbrev).
 
Dessutom en eloge till er båda, Jan Ek och Bengt Johansson för att ni orkar hålla på att slå upp allt detta på census till alla som översköljer med frågor , det var ett kapitel jag för egen del bestämde mig att aldrig gå in på (har för tillfället inte heller en aktiv ancestry-prenumeration, efter det första året - som visserligen gav mersmak!)

2003-08-02, 10:34
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Eva,
 
Din beskrivning av de många möjligheterna att trampa fel är nyttig läsning för alla - inte för att skrämma någon från att försöka använda de fina register som finns, men för att undgå besvikelser längre fram.  
 
Ellis Island-databasen utövar en särskild lockelse på alla verkar det som, den har en nästan episk kvalitet som facinerar. Genom upplysningar om emigrantens utseende, ressällskap och framförallt resmål (i den senare perioden) framstår människorna här med kött och blod. Den har också satt min egen fantasi i sving mer än en gång, inte minst i dramatiken; en farofylld resa till en osäker framtid. Jag vet från egna emigranter att biljetten verkligen var en envägsbiljett för många, och inte minst visar ju alla efterlysningarna här på forumet vilken definitiv splittelse som skapades i familjerna. Människor försvann mer eller mindre avsiktligt i det väldiga landet i väster.
 
Rödebypojkarna Martin och Johan Svensson, som Inger ihärdigt efterlyst här på Anbytarforum i ett par års tid, är bara ett exempel på hur viktigt det upplevs av många att försöka överbrygga denna splittelse igen, att försöka finna ut vad som verkligen hände. Det är svårt att inte bli gripen av det, på flera plan. (Men tack ändå Eva för din eloge, den värmde!)
 
Till dig och andra som engagerat er i Ingers sökande, kan jag bekräfta att Martin som avlider 1977 i NY är den rätte enligt dödsattesten, med stor säkerhet. Graven är också lokaliserad, men utan markering, och utan att den är kopplad till någon annan i familjen. SS-5 är förhoppningsvis på väg, men den tar tid!
 
Broder Johan är minst lika svårfångad, och med hans sena utvandring som påpekat olämplig för sök på Ellis Island. Dessutom har det bevisligen förekommit en hel del resande fram och tillbaka i den här gruppen emigranter. Egentligen var det tre syskon från Blekinge som reste, också en syster Hulda, och hennes öde är till dels lika lite utrett. Men både hon, hennes norske make Daniel och dennes mor reste fram och tillbaka flera gånger. Om Johan gjorde det samma gör inte det fastställandet av en definitiv emigration enklare.
 
Den JA Svensson som Bengt föreslår 1925 är väl en verkligt stark kandidat, och en utresa som varit på tapeten tidigare. Men enligt Inger finns ett uttalande från Johan till sin mor bevarat i muntlig tradition: Jag reser nu, men kommer hem igen innan jag fyller 18. Sådana minnen kan generellt ha sina faror i glidande omtolkningar, alla har väl lekt visk-leken som barn, men i det här fallet verkar det svårt att förbigå. Då bör hans första resa äga rum före dec 1924, Johan är född 11 dec 1906. Men en resa igen 1925 är absolut möjlig.
 
Jag har nu föreslagit Inger att angripa från ett annat håll. Det finns en relativt innehållsrik dödsruna sparad från sent 50-tal på den samma norska släkt som både Johan och systern Hulda har gemensamma barn med i USA. Att uttömma de möjligheter som ligger där kan vara väl så intressant, och kan snabbare överbrygga gapet till modern tid och levande släkt.
 
Med så många personer involverade är det egentligen omöjligt att inte lyckas till sist, men det kan ta tid. Och amerikanska census har i den här familjens fall varit till oväntat liten hjälp. En enda notering har med någon grad av säkerhet kunnat knytas till alla de kända personerna: tre syskon från Blekinge, två syskon med föräldrar från Norge och ett barn fött före 1930. En definitiv förklaring till detta magra resultat har jag ännu inte, men att de flesta av personerna verkar uppehålla sig i folkrika områden som NY är väl en del av den. Att några återresor till Skandinavien kan sammanfalla med census är en annan möjlighet.    
 
Eller var det kanske en familjegrej; att alla sprang och gömde sig i källaren när folkräknaren knackade på?  Skämt åsido, letandet fortsätter ...

2003-08-04, 00:47
Svar #16

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 919
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:29
    • Visa profil
Hej,
söker efter två Surahammarsbor som utvandrade till USA
Gerhard Teodor Rooth f. 1896-10-13 i Surahammar d. 24/6 1983 i New York
Har läst att ahn var i USA redan 1919 under något år och sedan utvandrade helt 1923. Undrar bara om mina uppgifter är riktiga.
Den andre är
Magnus Wahlström f. 28/10 1923 i Surahammar d. 4/2 1972 i Bridgeport, Connecticut.  
Han skall enligt mina uppgifter ha utvandrat till USA 1923.
Hälsningar
Staffan Hesselbäck
Surahammar

2003-08-04, 19:44
Svar #17

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Gerhard Rooth från A län, utan närmare precisering, lämnade Göteborg för New York 1919-08-16. Källkod 104:579:1175B.
Enligt databas Emisal åkte han med Stockholm, klass 1.
Kontoristen Gerhard Rooth från Stockholms stad lämnade Göteborg för New York 1923-04-07. Källkod 109:693:40718B.
Även denna gång reste han med Stockholm, klass Turist.
Emisal tar också upp Gerhard Rooth, mrs Rooth och Signe Rooth från New York, som reste från New York till Göteborg 1927-06-24 med Drottningholm, klass Cabin.
 
När det gäller Magnus Wahlström har du skrivit att han både föddes och utvandrade 1923. Är det födelseåret eller utvandringsåret som är fel? Jag hittar ingen anteckning i emigrant-CDn som stämmer in på hans emigration. Däremot tar emigrant-CDn upp Magnus Wahlström, 35, Agnes Wahlström, 37, och Eleonora Wahlström, 5, från Amerika, som lämnade Göteborg för New York 1939-09-22. Emisal tar upp deras resa från New York till Göteborg 1939-06-03 med Kungsholm, klass Turist. Deras bostadsort anges där till Bridgeport. Var Magnus Wahlström född 1903?
Bengt Johansson

2003-08-04, 22:13
Svar #18

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 919
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:29
    • Visa profil
Hej Bengt,
var väl lite trött i ögat när jag skrev detta i går natt. Wahlström ska alltså vara född 1903 enligt de uppgifter jag har och utvandrade 1923. Gifte sig med Agnes Wahlström som dog för några år sedan, 1999 tror jag. Magnus och Agnes grundade The Wahlstrom Foundation, se länk
 http://www.mainescoast.com/mcn/Sample/samplewn.html  
och Wahlström gav namn åt Bridgeport Universitys bibliotek, The Magnus Wahlstrom library, se länk http://www.bridgeport.edu/Indexhtml/Library/main.html
Han var också ägare till The Bridgeport Machines Inc. tillsammans med en annan svenskamerikan Rudolph Bannow, se länk
http://www.americanprecision.org/HFBannow.html
Det är allt jag vet om Wahlström förutom att han arbetade på Surahammars Bruks AB:s ritkontor innan han utvandrade.
Hälsningar
Staffan

2003-08-04, 22:34
Svar #19

Karin Björkholm (Karin)

och han reste ut till en Uncle Karl Oster 3222 Clifton ave. Chicago , Illinois.
20-årige Nils Oscar Magnus jobbade som  ironturner, enl. ellisisland.
Hans far hette Carl Wahlström , Brukskontoret Surahammar

2003-08-05, 15:27
Svar #20

Mari Johansson

Söker efter Carl Petter Hugo Pettersson f.1866-10 Stånga, Gotland.
I hfl står det att han utvandrade till Amerika 1887-05-20.
Är det någon som kan se vart han tog vägen.
 
m.v.h
Mari

2003-08-05, 16:22
Svar #21

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Carl P Hugo Pettersson från Stånga Annex, 20 år, lämnade Göteborg för Pullman Ill 1887-05-27. Källkod 32:214:3130.
Samma dag emigrerade även Nicklas M L Höglund från Stånga Annex, 21, till Pullman.
 
Emigrant-CDn tar också upp Hugo Pettersson från Stånga, 29 år gammal, som lämnade Göteborg för Kansas City 1896-04-22. Källkod 57:429:68336. Kan det vara frågan om samma person?
Bengt Johansson

2003-08-05, 16:46
Svar #22

Mari Johansson

Bengt, jag tackar jätte mycket.
Det verkar vara samma person som du har hittat både 1887 och 1896.
Nu kan jag försöka hitta han i Amerika också*ler*
En liten fråga bara , Pullman, vars ligger det (ursäkta min dåliga geografi)
 
m.v.h
Mari

2003-08-06, 08:33
Svar #23

Inger Pettersson

Hej Bengt och Jan
 
Stort TACK till Er båda för att Ni hjälper oss syskon från Hinderås.  
Kan berätta för alla att Brevet jag sände till USA (SS5) hade jag lagt i en check med 12 dollar och 17 dollar i kontanter. Kom tillbaka, utan något svar men  de kontanta pangarna var borttagna men checken och mitt material var kvar. Men skam den som ger sig.Den 4 augusti gick ett nytt brev över till USA med nya checkar. Få se vad det ger mej.
Och som sagt Martin Svensson liv har vi förhoppningsvis snart på plats.  
Med soliga hälsningar från ett underbart Karlskrona
 
Inger med syskon

2003-08-06, 18:35
Svar #24

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Mari
Pullman i staten Illinois ingår sedan 1889 i Chicago.
Bengt Johansson

2003-08-07, 18:01
Svar #25

Jörgen Lindberg

Hej!
Jag har hittat två förfäder som ska ha emigrerat till N Amerika, och nu undrar jag om dessa finns med på skivan.  
 
1. Sophia Jansdotter (gift m Anders Ersson) f. Björkvik (D) 1810-10-09, ska ha emigrerat som änka 1862-09-18 från Björkvik, Nysäter.
 
2. Familjen med tre personer; Clas August Carlsson f. 1858-01-12 Björkvik hans hustru Selma Augusta Pettersson f. 1862-03-17 Simonstorp, dottern Augusta Wilhelmina f. 1882-08-19.
De tre ska ha emigrerat från Björkvik, Ålgötet 1887-08-05.
 
Mycket tacksam för ev svar!
 
Mvh
/Jörgen Lindberg

2003-08-07, 18:19
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Clas Aug Carlsson, 29 år från Björkvik
Selma Carlsson, 25år
Augusta Carlsson, 4 år
reser från Göteborg 1887-08-12
destination Golden City
källkod 32:573:13465

2003-08-07, 18:22
Svar #27

Jörgen Lindberg

Hej!
 
Tack Bo, för det fantastiskt snabba svaret.  
Golden City... vad är det för något? Någon som vet, eller finns det verkligen en plats som heter så?
Mvh
Jörgen

2003-08-07, 18:31
Svar #28

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Clas Aug Carlson, 29, Selma Carlson, 25, och Augusta Carlson, 4, från Björkvik lämnade Göteborg för Golden City 1887-08-12. Källkod 32:573:13465.
Emigrant-CDn tar upp 9 personer från Björkvik som emigrerade till Golden City år 1887 och 3 personer som emigrerade dit år 1888.
 
Jag har inte lyckats finna Sophia Jansdotter.
Bengt Johansson

2003-08-07, 18:32
Svar #29

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Golden City finns i Arkansas, Kansas och Missouri.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna