ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-06  (läst 1574 gånger)

2001-05-29, 13:16
läst 1574 gånger

Utloggad Inga Andersson Öhrman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2009-01-31, 14:00
    • Visa profil
Anders!
Tack för hjälpen med Öhrmans!
Hoppas att den nya CD:n kommer ut till hösten!
Och till överkomligt pris.
 
Med ett vänligt tack!
Inga

2001-05-29, 14:15
Svar #1

Sonja Persson

Undrar om någon vill hjälpa mig att söka efter min mf.f. Johannes (kallad Johan) Petersson ev.Pettersson, han var född 18320520 i Grönahög i Västergötland. Det sägs att gav sig iväg till USA men kom hem igen för att ge sig iväg dit igen,till USA.Vet ej om han kom hem igen men han for ifrån en stor familj som fick försörja sig bäst de kunde. Han vigdes i Grönahög år 1874.
Tack på förhand.

2001-05-29, 14:39
Svar #2

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=aa00aa]Hej Sonja!
 
På Ellis Island-sidan finns en Johan Peterson som är sextio år gammal 1892.Han reser i maj månad det året från Sverige till USA.Några uppgifter, utöver de om fartyget Gallia,finner jag inte idag[/color]
 
[color=ff6000]Bästa hälsningar Karin[/color]

2001-05-30, 05:09
Svar #3

Sonja Persson

Hej Karin!
Tack för hjälpen med mf.f.Johannes. Nu har jag i alla fall fått reda på en resa som han gjorde.
Många jättegoa hälsningar Sonja

2001-05-30, 09:15
Svar #4

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=0000ff]Hej Sonja!
 
Din anfader Johan (Johannes) kanske reste till USA tidigare än 1892.Har du grävt i Grönahögs kyrkoböcker?[/color]
 
[color=119911]Bästa hälsningar Karin[/color]

2001-05-30, 14:10
Svar #5

Sonja Persson

Hej Karin! Har just kommit på att jag skall söka
igen i kyrkoböckerna. Men jag får inte mikrokorten
alltför fort trots att jag mailar efter dom.  
Tack för tipset!
Många hälsningar Sonja

2001-05-30, 14:14
Svar #6

Sonja Persson

Hej Karin! Har just kommit på att jag skall söka
igen i kyrkoböckerna. Men jag får inte mikrokorten
alltför fort trots att jag mailar efter dom.  
Tack för tipset!
Många hälsningar Sonja

2001-06-02, 18:11
Svar #7

Berith Svantesson

Tack Elisabeth för hjälpen! Antagligen var det inte min släkting om hon hade anknytning till C län.
 
Berith, Mariestad

2001-06-03, 10:15
Svar #8

Tomas R Johansson

Hej! Kan någon hjälpa mig med information om en släkting som emigrerade till Amerika, troligen någon gång efter 1882. Han hette Klas Andersson och var född i Glava, Värmland 1843-o7-o7. Innan det att han emigrerade har han bott i Sundsvall, Umeå och eventuellt även i Göteborg, där hans ättlingar finns än idag, eftersom hustrun och barnen blev kvar där. Det skulle vara mycket roligt att få fram när han emigrerade och vart samt om annan information finns.
 
Tack på förhand

2001-06-04, 08:52
Svar #9

Sonja Persson

Hej någon!
Skulle någon vilja hjälpa mig med att finna min
mm.bror Simon Allgot Arvidsson som emigrerade till USA. Han var född den 4/1 1891 i Torup,Halland. I USA var han gift med en norska men vet inte om de följdes åt på båten eller de träffades i USA.Vet inte vad hon hette heller. När reste han?
Bästa hälsningar Sonja

2001-06-04, 10:12
Svar #10

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=119911]Vad hette Simon Algots far?[/color]

2001-06-04, 11:34
Svar #11

Sonja Persson

Hej Karin! Du frågade efter Simon Allgot, Torup
far: Föräldrarna hette: August Arfvidsson Torup,
Hem.äg. och född 28/4 1861 och modern hette
Johanna Maria Bengtsdotter, född 27/9 1859 i Torup
Halland
ObsSimon Allgot hade 2st.l i sitt andra namn (om det nu betyder något, det gör det kanske inte)
hälsn. Sonja

2001-06-04, 11:57
Svar #12

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=0000ff]Hej Sonja!
 
Varför jag frågade var att min farfar(*1867)s far hette Mårten Holm.Jag trodde inte att farfar hette Mårtensson när han utvandrade 1883,utan Holm.Men efternamnet ändrades lite hipp som happ har jag märkt nu när   http://www.ellisisland.org/   har gjort det möjligt för oss att söka där, här hemifrån 'vardagssoffan'[/color]

2001-06-04, 12:13
Svar #13

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=119911]För att krångla till det än mer;farfarsfar Mårten Holm hette egentligen INTE Holm utan ERHARD men Mårtens mor blev änka när Mårten var tolv år och gifte då om sig med 'en' HOLM.[/color]
 
       [color=0000ff]Bästa hälsningar Karin[/color]

2001-06-04, 12:58
Svar #14

Sonja Persson

Jag vet inte vad Karin egentligen menar, både far och son hette Ar(f)vidsson här, kan någon annan person hjälpa mig med min emigrant? Webb-adressen gick ju inte att komma fram på och sen kan jag ju inte engelska. Jag har alltså ingen som helst användning av den adr. Karin, det var inte dom bästa hälsningarna du sände!
Sonja

2001-06-04, 13:15
Svar #15

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=ff6000]Din Simon Allgot kallades kanske August(s)son?[/color]

2001-06-04, 13:24
Svar #16

Sonja Persson

Nej Karin, jag vet med säkerhet att han hette
Arvidsson men stavningen är jag inte helt säker på
om han skrev Arfvidsson t.ex.
Sonja

2001-06-04, 14:05
Svar #17

Sonja Persson

Simon Allgot?s son George var på besök för ett par år sedan för ett arvskifte?s skull och jag
träffade honom då. George hette Arvidsson. Han är avliden nu,förståss.
hälsn. Sonja

2001-06-04, 14:31
Svar #18

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=808080]Det finns idag 167 män som heter Arvidson,70 män som heter Arvidsson på Ellis Island sidan.Ingen av dem tycks passa in på din släkting[/color]

2001-06-04, 15:20
Svar #19

Sonja Persson


2001-06-04, 20:39
Svar #20

Erik Fröberg

Finns det möjligen någon som inte längre utnyttjar sin Emigrantskiva och som är villig överlåta den? Den nya utgåvan tycks dröja. Hör gärna av Dig.
Mvh
Erik

2001-06-05, 22:25
Svar #21

Jan-Anders Ackring

Tacksam om någon kunde se om och vilka uppgifter som går att finna på Emigranten.
 
Nanny Maria Nilsson född 8 dec 1892 i Norra Boasjö, Tving (K)
 
Alma Teresia Nilsson född 27 mars 1895 i Norra Boasjö, Tving (K)
 
Enligt muntlig uppgift från en yngre syster emigrerade Alma till USA 28 augusti 1911, således ca 16 år gammal. Jag vet inte om de båda systrarna reste tillsammans. Jag vet heller inte om det är ett för sent datum för Emigranten.
 
Om möjligt, tack på förhand.
Jan-Anders Ackring

2001-06-06, 08:33
Svar #22

Eva Dahlberg

Hej Sonja, jag tittade hastigt på CD:n Emigranten i går på stadsbiblioteket. Jag kan inte hitta någon lämplig person som stämmer med din Simon Algot Arvidsson (oavsett stavning). Eftersom han föddes så sent som 1891 och jag antar att han emigrerade som vuxen (att din mormors föräldrar stannade i Sverige) är kanske bästa sättet att hitta årtalet för emigrationen via församlingen (Torup) ? Ellis Island-registret gäller 1892-1924 och liksom Karin hittade jag inte någon lämplig person - men det kan bero på att de som gjorde registret t.ex. inte kunnat läsa efternamnet (alternativt stava till det på ett sätt så att vi hittar det i databasen), eller på att han emigrerade senare. CD:n Emigranten täcker väl i stort tiden fram till 1930, men om han åkte från Danmark (Köpenhamn) finns han inte med där, och deras databas är bara on-line t.o.m. 1903.
 
Jag tycker därmed det verkar som om utflyttningsdatum från församlingen är ditt hopp, men där anges ju mest troligt inte destinationen (jag har sett fall där det anges men det är ovanligt). Du har inget alls om bostadsort från t.ex. bouppteckning efter din mormors föräldrar eller något ogift alt. barnlöst syskon till Simon Algot? Finns det inte i arvsskiftet sonen var med om en adress till sonen? Bouppteckningarna är ju offentliga handlingar om du inte har dem själv (i värsta fall kan det ju stå som in någon av mina släktingars: på känd adress i USA men adressen framfår inte). Hur vet du att sonen är död?  
I så fall skulle du kunna gå vidare på den amerikanska sidan via t.ex. släktforskarföreningar på mindre orter (New York eller Chicago är svårare). Men om du har informationen om släkten i USA (t.ex. adresserna till George eller hans familj) och det bara är årtalet för emigrationen du söker så hänvisar jag återigen församlingen.
 
Jag är medveten om att det är ett problem att inte kunna engelska när man söker eller blir hänvisad till amerikanska internetsidor, men jag sökte på www.ancestry.com, på Social Security Death Index som är det närmaste en lista över avlidna personer man kommer. Det är ett register från deras socialförsäkringssystem, där inte alla varit med (tex lantbrukare), och det innehåller uppgifter över avlidna personer och vissa uppgifter. I rutorna nästan högst upp på sidan (Find your ancestors now - first name = förnamn, last name = efternamn, search=sök, välj Social Security Death Index) Jag hittade bara 7 George Arvidson (ingen Arvdisson), varav troligen bara en kunde vara son till Simon Algot (född 1922, död 1991) bosatt i Minnesota (alternativt att efterlevande bodde i Minnesota, last residence betyder inte alltid att det är den avlidnes sista bostadsort). Två andra var födda 1910 rep. 1913 och är väl kanske tänkbara, men det hänger åter på när han emigrerade.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-06-06, 10:16
Svar #23

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=119911]Jan-Anders Ackring.
 
Jag kollar lite på www.ellisisland.org och där läser jag om en sextonåring som heter Alma Nilsson.Hon reser västerut år 1912 med 'The Oscar11' till en uncle Nilsson(för mer info.klicka på mitt anbytarnamn),som också har betalat hennes biljett.Om det är din Alma vet inte jag, men hon kommer från Bristianolad Sweden.Med lite fantasi får jag det till Kristianopel som ju inte ligger så långt från Tving i Blekinge.
 
` Karin som är ute och reser........[/color]

2001-06-06, 11:31
Svar #24

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=ff6000]Det finns också en Alma Teresia Nilsson från Backaryd (K) som reser med 'The Olympic' i juni 1912 till en uncle Frank Johnson i Minneapolis.Hennes ålder,17 år[/color]

2001-06-06, 12:25
Svar #25

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=0000ff]Om systrarna Nilsson.
 
April 1910.Finner en 20 år gammal Nanny M Nilsson från Tving som emigrerar med 'Lusitania' till USA.Hon skall till sin syster Mrs. Alma ?.(se nummer 3 )De här uppgifterna som finns ute på nätet är ju ganska kul.Nål i en höstack![/color]

2001-06-06, 18:01
Svar #26

Sonja Persson

Eva Dahlberg!  Tack för ditt inlägg. Det var mycket på en gång. Men jag börjar med slutet
George Arvidsson var troligen född 1922 (ca.i alla fall) och att han dog 1991 kan också stämma.
Han var kiropraktor, så också hans två söner, men jag kan inte ta kontakt med dem för dels har jag inte deras adress och dels kan jag inte språket.
Det är kanske Torups pastorsämbete som jag skall ta kontakt med. Vet inte om de kan ha sådana uppgifter men försöka duger. Det finns en avlägsen släkting här i Sverige men det går inte att få kontakt med henne sorgligt nog. Jag stavar och läser på det utskrivna svaret ifrån dig och hoppas att det skall klarna för mig.  
Stort tack för att du tog dig tid.
Många hälsningar Sonja Persson

2001-06-06, 18:09
Svar #27

Sonja Persson

Eva Dahlberg! Jag fick inte med allt. George Arvidsson bodde i Minnesota som du skrev. I St.Paul närmare bestämt. Kanske bodde Simon,
Georges far, där också.
Vi är ganska nära nu, eller hur?
Hälsn. igen Sonja

2001-06-06, 18:26
Svar #28

Sonja Persson

Eva Dahlberg igen!
Törs jag fråga dig om en annan sak?
Jag frågade Karin om Johannes (kallad Johan)
Petersson, Grönahög, Älvsborg,Västergötland
född den 20/5 1835.
Han åkte till USA i maj 1832 2:dra gången men den  
 
 
första gången skulle han ha åkt från Göteborg den
9/4 1880 till Pittsburg med PA som mål.
Kan du bekräfta att detta sista, som jag har hört
av släktingar, är rätt?  Hälsn. Sonja

2001-06-06, 20:45
Svar #29

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Johan Pettersson, 45 år, Grönahög åker till Pittsburg från Göteborg den 9 april 1880.
Stämmer alltså.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna