ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var Jonas Andersson Dahlgren sønn av Anders Olofsson Dahlgren?  (läst 594 gånger)

1999-02-13, 19:36
läst 594 gånger

Tom Birkelund

Håbol kirkebok har en del mangler. For året 1756 mangler fødte. Min mfmff Jonas Andersson Dahlgren ble født dette året, og jeg vet ikke hvem foreldrene er. Jeg har fått tips fra gode venner i foreningen Gränsbygdens slektforskare, men jeg har ennå ikke kunnet finne foreldrene til Jonas.
I Boken om Dals-Ed, s. 560-561 om Skottan i Rävmarken, er Anders Olofsson Dahlgren og hans far Olof Eriksson Dahlgren ( = Olof Erikson Sund??) omtalt. Enkelte mener at Anders Olofsson Dahlgren kan være far til Jonas Andersson Dahlgren. Er det noen som har forsket på disse slektene?
Ved giftermålet med Cajsa Pehrsdotter 1779.01.06. i Steneby, ble det opplyst at Jonas Andersson Dahlgren var født 1756 i Åssnebyn i Håbol. Cajsa Pehrsdotter ble født 1757.11.09.i Kettilsbo, Steneby.

1999-12-07, 14:05
Svar #1

Tom Birkelund

Jovisst!
 
Jonas Andersson var sønn til Anders Olofsson Dahlgren og Cherstin Halvardsdotter i Skottan, Rävmarken, Ed.  
Cherstin H. var datter til den kjente Halvard Bryngelsson i Klevmarken.  
Anders O. var sønn til Olof Eriksson Dahlgren fra Gäserud, Håbol.  
 
Ove i Gøtet og Karl I. i Gesãter har gjennom studier av forskjellige arkivalia bekreftet at dette er rett.  
Jeg er meget takknemlig for dette.
 
Tom Birkelund

1999-12-30, 12:26
Svar #2

Tom Birkelund

Rettelse:
 
Ny info viser at det ikke var så veldig sannsynlig at Cherstin Halvardsdotter var Bryngelssons datter. Mulig at hun var Halward Sigfridssons datter? Anyone?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna