ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlands Dal  (läst 1611 gånger)

2001-04-22, 22:05
läst 1611 gånger

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:02
    • Visa profil
Asmund Brygnilsson föddes enligt husförhörslängd
i Värmlands Dal 1715. Vilken socken letar jag på?
Det är kanske flera tänkbara socknar?
Birgitta B
Birgitta B

2001-04-22, 22:34
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Birgitta
 
I Värmland hittar jag två Dal, i socknarna Sillerud och Brattfors.
 
Bo Berndtsson

2001-04-22, 22:39
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det finns i varje fall ingen socken som heter så. I vilken husförhörslängd har du hittat Värmlands Dal? Om det är i någon annan del av landet så finns det väl risk att du måste leta igenom de omkr. 40 socknarna en efter en...
Det finns visserligen någonting som kallas Dalboredden i Svanskogs socken som t. o. m. 1800-talets slut hörde till Svanskogs församling i Värmland i kyrkligt hänseende men till Tössbo härad och Älvsborgs län (och landskapet Dalsland) i judiciellt hänseende. Numera hör hela Svanskog till Värmlands län, men eftersom ingen egentligen kan ändra en landskapsgräns så får denna väl anses orubbad.
Men jag har aldrig sett någon beteckning Värmlands Dal för detta område.
Asmund Bryngelsson skulle kunna vara ett passande namn för en dalbo på 1700-talet. Jag har stött på liknande namn i Vedbo och Tössbo härader på norra Dal.  
PS Dal är alltså detsamma som Dalsland, och en dalbo är en äldre (och vackrare, tycker jag) benämning på en dalslänning.

2001-04-22, 22:44
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Kommentar till Bo Berndtssons inlägg.
Dessa Dal, i Brattfors och Sillerud, torde vara så små platser att de inte ens är skattlagda hemman. Det finns 13 Dalen i bestämd form som är hemman men namnet är så allmänt att det inte går att sluta sig till någonting.

2001-04-22, 23:25
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:02
    • Visa profil
Hej igen!
Asmund Brygnilsson Lundberg flyttade via Skinnskatteberg till Småland. Enl. Husförhörsl. för Hjorted, Småland är han bosatt där 1774-79 tillsammans med hustrun Anna-Greta Pfeiffer (Piper).Där står han som född i Värmlands Dal 1715. Han anges i personförteckning för Säfsen(N-G Eriksson)vara född i Saxå 1716. Jag kan inte hitta honom i några födelselängder. Hustrun är ju däremot lätt att finna tack vare nämnda personförteckning.  
Birgitta
Birgitta B

2001-04-23, 09:30
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Ditt inlägg gör mig lite förvirrad. Personförteckning för Säfsen? Är det i Skinnskatteberg? Har han bott där?
I vilka födelseböcker har du kollat? Saxå ligger i Färnebo socken i Värmland, mellan Filipstad och landskapsgräsen mot Västmanland. I så fall har Asmund inget med Dalsland att göra.

2001-04-23, 22:10
Svar #6

Björn Anesäter

Hej Birgitta!
Står det utan tvivel Värmlands Dal. Det kan inte stå Värmlands Berg. Bara en undran.
m.v.h. Björn

2001-04-23, 22:53
Svar #7

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:02
    • Visa profil
Hej!
Vad jag egentligen söker är vad Värmlands Dal innebär. I ett inlägg under Norrbotten Efterlysningar 18/3 2001 står: ...Värmlands Dal, d.v.s. norra delen av Dalsland. Därför hamnade min fråga under Dalsland. I Sveriges bebyggelse 1963 finns ett avsnitt om fogden över Värmland-Dal Sven Karth, som 1527 erhåller Suanskogx sokn j forlaening med alla konungzliga saker oc renthor.
Kan det vara en ledtråd?
Asmund Bryngelsson Lundberg var smed och flyttade flera gånger med sin familj. Han var bosatt i Värmland, Dalarna, Västmanland och till slut i Småland.
Hälsningar Birgitta
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna