ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Existerar källorna jag söker?  (läst 417 gånger)

2011-07-29, 21:26
läst 417 gånger

Utloggad Anna Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-04-23, 11:00
    • Visa profil
Hej!
Jag är väldigt ny på det här, och använder mest Arkiv Digital för att få fram min information. Och eftersom jag är ny, så undrar jag över lite saker och tänker att ni förmodligen sitter inne med svaren som har gjort detta ett tag.  
 
-Dombok Strömstads Rådhusrätt. Jag söker årtalet 1868, i AD hittar jag fram till 1865. I SVAR hittar jag fram till 1860. Hur får jag reda på om domboken för 1868 överhuvudtaget existerar? Finns det listor på vad som existerar så att jag i så fall kan ta mig dit boken är och få hjälp?
-Hfl för Uddevalla börjar 1812 i AD. Jag söker 1803. Samma fråga här, existerar det en hfl för 1803 för Uddevalla?
-Arkiv med frigivna straffarbetsfångar hittar jag på SVAR på åren 1877–1925. Jag behöver så klar 1875. Vet någon om denna slags information registrerades innan 1877?  
-Mönstringsrullor från 1876-1881 från sjömanshus i Strömstad och Uddevalla. Är det bara på sjömans-CD:n jag kan hitta denna information (förutom att fysiskt åka till Sjömanshusmuseet i Uddevalla t ex)?
 
Tack för hjälpen!
Från en lätt frustrerad nybörjarforskare,
Anna

2011-07-30, 08:25
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anna! I ArkivDigital/ADOnline hittar du alltid en länk till Nationella Arkivdatabasen - NAD - för den aktuella arkivbildaren du har sökt upp, där du t.ex. får reda på svaren på dina två första frågor.
 
Länken finns till vänster i bilden på din skärm i ADOnline:  
- klicka på den så hamnar du rakt in i rätt uppgifter.
 
I NAD kan du söka även dina andra frågor tror jag - åtminstone omfattningen av åren när det gäller sjömanshusens material. Det materialet finns på respektive landsarkiv, så i Göteborg i det här fallet, men det materialet är inte digitaliserat.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna