ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Söker anor till Gustav Eriksson Ånimskog?  (läst 188 gånger)

1999-08-01, 12:13
läst 188 gånger

Joakim Egman

Hej där jag söker anor till Gustav Eriksson som var gift med Anna Andersdotter. Han står som fältjägare af Algerud i Ånimskog men har inte kunnat hitta honom där. Paret Gustav och Anna fick en dotter Maria född 18850607 i Steneby som är min farfars mor.

1999-08-02, 12:18
Svar #1

Utloggad crex

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3695
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 12:28
    • Visa profil
    • sbi.crex.se
[color=226600] Du lämnar knapphändiga uppgifter. Nämns Gustav Eriksson endast i Steneby födelsebok vid dotterns födelse eller ...?

Det finns ingen by i Ånimskog med namnet Algerud, möjligen är det ett torp (ej nämnt i Rosenberg). Eventuellt nämns torpet i skriften Torpruiner i Åmåls kommun.[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-10-24, 16:45
Svar #2

Conny Källvik

Namnet Algerud finns inte omnämnt i torpinventeringen.  Kan det möjligen avse Ålerud i grannsocknen Tydje?

1999-11-03, 00:02
Svar #3

Bertil Larsson

Det sökta stället Algerud är säkert inte Ålerud i Tydje där min mor härstammar ifrån. (Hej Conny).

2001-07-18, 14:58
Svar #4

Joakim Egman

Tänkte bara berätta att jag efter ett besök på museumet i mellerud nu har hittat min anfader Gustav Eriksson. Han var fält jägare på Ulerud, men i födelseboken stod han som fältjägare på Ugerud (som jag tydde som Algerud).

Men med viss hjälp från folk från bygden så hittade jag honom till slut

Joakim

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna