ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Titanic  (läst 1621 gånger)

1999-04-13, 21:30
läst 1621 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått höra av min farfars en halvsyster att deras gemensamma mor skulle ha haft en kusin med ombord på Titanic. Om denne dog eller ej vet jag inte.
 
Jag vet inte vad personen skulle heta, däremot vet jag att omkring 5-10 personer från deras hemtrakter var med på Titanic. Därför ska jag försöka spåra dessa i Södermanland.
 
Det par som just nu jag skulle vilja ha uppgifter om är Adolf Dyker (+) och hans hustru Elizabeth Dyker. Elizabeth levde resten av livet i USA och gifte aldrig om sig. De var båda bosatta i USA. Jag vet att de var på besök till Adolf:s mor i Gåsinge sn (D). Elizabeth:s far hette Per Larsson och var bosatt i USA. Alla uppgifter om paret tas tacksamt emot.
 
PS. Jag har tillgång till boken Titanic, av Claes-Göran Wetterholm. DS.
 
Mvh
Fredrik Derefeldt

1999-04-15, 18:21
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Fredrik,
 
känner du till Titanic-institutionen som finns nere i Hörby? En hemsida ska vara på gång. Lite information finns redan på http://welcome.to/westerlind.

1999-04-17, 17:12
Svar #2

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Titanic
 
25 passengers aboard Titanic were headed for Minnesota.
Some lived there and some were immigrating.
11 people survived.
 
Distaster survivors;
John Charles Asplund, 23, third class, Oskarshamn, Sweden to Minneapolis
Mahala Douglas, 48, first class, Deephaven.
Nicola Lulich, 27, third class, Austria to Minnesota.
Anna Salkjeslsvik, 23, third class , Alesund Norway to Proctor.
Lyyli Silven, 18,second class, Finland to Minneapolis.
Alice Silvey, 39, first class, Duluth Minnesota.
John Pilsbury Snyder, 24, first class, and Nelle Snyder, about 20, first class, Minneapolis.
Mr Juho Stranden, 31, third class, Kides Finland, to Duluth.
Hedvig Turkola, 65, third class, Finland to Hibbing.
Constance Willard, 20, first class, Duluth
 
Not saved;
Johanna Persdotter Ahlin, 40, third class, Sweden to Akley.
Sigfrid Carlsson, 28, third class, Dagsas, Sweden to Fower.
Walter Donald Douglas, 50, first class, Deephaven.
Karl Johan Johansson, 31, third class, to Duluth.
Malkolm Joackim Johnson, 33, third, Minneapolis.
the Rev. William Lathinen, 30, second class and Anna Lathinen, 26, second class, Minnesota.
Sigurd H. Moen, 25, third class, Norway to Minneapolis
August Ferdinand Nilsson, 21, third class, Sweden to St. Paul.
Elida Olsson, 31, third class, Sweden to St. Paul.
Karl Johan Salander, 24, third class, Tjarby, Sweden to Red Wing.
William Bard Silvey, 50, first class, Duluth.
Peter Andreas  Lauritz Anderson Solholt, 19, third class,Alesund Norway, to Minneapolis.
Olof Edvin Vendel, 20, third class, östra Sallerup, Sweden to St. Paul.
 
Källa; STAR TRIBUNE , march 22 1998
 
Britt Maria Ekstrand, Oskarshamn Sweden

1999-04-18, 14:47
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Söker man på Evreka på Titanic AND Passenger list så får man föteckning på flera sajter med passagerarlistorna.

1999-04-20, 20:40
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Visst kan man få tag på passargerarlistor på nätet. Jag postade för ett antal månader sedan en i diskussionsgruppen se.hobby.genealogi, denna såg jag i SoH nr 1/1999 sedan.
 
Men dessa är sällan så utförliga. När det gäller skandinaver (Norrmän, Danskar, Finnar samt Svenskar), hänvisar jag dock till boken Titanic, av Claes-Göran Wetterholm. Denna bok tar upp samtliga skandinaver som var med på Titanic, mellan vilka platser dessa reste, var de var bosatta, om några skadestånd betalats ut, var anhöriga bodde, vilka som reste med vilka, om kroppen återfunnits.
 
I boken framgår även att de flesta skandinaver som åkte med Titanic, egentligen skulle åkt med andra fartyg, men pga kolstrejken blev de ombokade till Titanic.
 
En liten parantes om Titanic. Jag har inte sett filmen, men så som jag ser det, var handlingen och det som utspelar sig i filmen otänkbart i verkligheten, det skulle aldrig kunna inträffa. Speciellt det som hände när det gäller kärleken (mellan två olika klasser).
 
I Boken framgår det närmaste man kan komma om ett svenskt par, där kvinnan inte klarade av 3:e klass utan hennes fästman betalade extra så att hon kom upp till 2:a klass. Sedan kunde dessa två ses i trappan mellan klass 2 och 3 sitta på varsin sida om stängslet.
 
Detta och mycket mer kan läsas i den nämnda boken ovan.
 
Mvh
Fredrik

1999-04-20, 21:48
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag tror Du underskattat sökmotorerna lite! När jag gjorde en ny sökning fann jag följande på en av de funna sajterna: Adolf Dyker helped Mrs Dyker across the gunwale with a cheery I´ll see you later samt, längre fram, what people chose to take with them was quite revealing. Adolf Dyker handed his wife a satchel with two gold watches, two diamond rings, a sapphire necklace and 200 swedish crowns. Eftersom länkhänvisningar inte är önskvärda på Forumet så kan Du få sidadressen om Du hör av dig till mig.
 
Jag ha f.ö. ett svagt minne av att en person vid namn Dyker skall ha skrivit musik till filmen.
En kuriositet i sammanhanget i så fall!

1999-04-21, 11:48
Svar #6

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej !
Jag har funnit följande om paret Dyker:
- Mr Adolf Fredrik Dyker, 23, was the son of Anna Lovisa Dyker (neé Andersson) from Gnesta, Sörmland, Sweden and her husband. Adolf Dyker was born at sea while his parents traveled from New York to Gothenburg. They were Swedish-Americans but living in Sweden where his father had for 23 years run a café on Upplandsgatan 11.
Adolf was educated in Stockholm, but later settled in USA. Among other things, he worked for a Bank in New York, but eventually settled in New Haven where he worked as a tram conductor. He lived at 468 Washington St. New Haven, Connecticut.
Dyker was recently married to Elisabeth Andersson and they were building a house in New Haven. Adolf´s father died on 1 December 1911 and so Adolf and Elisabeth travelled to Sweden to arrange the inheritance with the widow. It was on their return from Sweden that they boarded the Titanic at Southampton as a Third Class Passengers. After the accident Adolf placed his wife into lifeboat 16, kissed her and stepped aside. He was lost, his body was never found.
The Manison House Fund paid 874.08 Kr to his mother.
- Mrs Adolf Fredrik Dyker (Anna Elisabeth Judith Andersson), 22, was the daughter of Carl Anderson and his wife. She lived 468 Washington St. New Haven, Connecticut, and was married to Adolf Dyker. She also had a brother Fritz Anderson living in USA.
Elisabeth Dyker was born in Worchester, Massachusetts and had met Adolf when his family moved to 187 Center St. New Haven. They had got married not long before and had their new house in New Haven almost ready built. Elisabeth gave music lessons and was teaching herself to become a singer.
Elisabeth and Adolf were travelling from Gnesta, Sweden to New Haven. They boarded the Titanic at Southampton as a Third Class Passengers. When the Titanic was sinking Fred put her into lifeboat 16 kissed me and stepped back to let other women enter the boat. With her in the lifeboat she had her handbag with among other things two golden watches, two diamond rings and a sapphire necklace, but she lost the handbag either in the lifeboat or on Carpathia, she could not say where. Adolf died in the sinking, his body was never found.
From New York she sent a telegram to New Haven, Liza saved, Fred lost. To ministry of foreign affairs in Stockholm she wrote: I lost my husband and everything I owned, I was wounded when I was brought from Titanic, that together with sorrow and worries has completely broke me down. My health have not recovered, I have tried to done some work to earn my living, as I'm now living in my parents home and my father is old and cannot earn too much, I cannot fully be a burden to him, but my strength doesn't allow me to do further work.
Elisabeth received $1200 from the Red Cross Fund in New York, $300 from The Women's Relief Committee, New York. No papers on damage claims paid exists, but she sued White Star for $4000 for lost luggage and $14000 for loss of husband.
Elisabeth Dyker continued as amusic teacher, she never remarried.
Acknowledgements: Leif Snellman, Finland
.
Elisabeths far uppges här att vara Carl Andersson !
Källa: passagerarlista över Titanic, tredje klass
http//www.rmplc.co.uk/eduweb/sites/phind/html

1999-04-21, 12:13
Svar #7

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Tack Pehr!
 
Jag upptäckte att jag hade skrivit fel, i boken står Elizabeth:s far som Carl Andersson! Om jag tittar bland mina anors släktingar i trakten kring Gnesta, så har jag en bror till min ffmf Lars Erik Andersson (f 1856), hemmansägare i Klövsta, Kattnäs sn (nära Gnesta). Brodern hette Carl Petter Andersson (f 1832 22/6 i Klövsta, Kattnäs sn). Han flyttade under början av 1870-talet till Gåsinge sn (nära Gnesta). Vad det blev av honom vet jag ej, kan möjligen han vara far? Är det någon som vet om han har emmigrerat till Amerika, eller om han blev kvar i Sverige?
 
Med vänlig hälsning
Fredrik

1999-08-05, 17:27
Svar #8

Carina Sunesson

Hejsan.
Här är lite mer om Dyker, allt hämtat från
Encyclopedia Titanica
 
Mrs Adolf Fredrik Dyker (Anna Elisabeth Judith Andersson), 22, was the daughter of Carl Anderson and his wife. She lived 468 Washington St. New Haven, Connecticut, and was married to Adolf Dyker. She also had a brother Fritz Anderson living in USA.
 
Elisabeth Dyker was born in Worchester, Massachusetts and had met Adolf when his family moved to 187 Center St. New Haven. They had got married not long before and had their new house in New Haven almost ready built. Elisabth gave music lessons and was teaching herself to become a singer.
 
Elisabeth and Adolf were travelling from Gnesta, Sweden to New Haven. They boarded the Titanic at Southampton as a Third Class Passengers. When the Titanic was sinking Fred put her into lifeboat 16 kissed me and stepped back to let other women enter the boat. With her in the lifeboat she had her handbag with among other things two golden watches, two diamond rings and a sapphire necklace, but she lost the handbag either in the lifeboat or on Carpathia , she could not say where. Adolf died in the sinking, his body was never found.
 
From New York she sent a telegram to New Haven, Liza saved, Fred lost. To ministry of foreign affairs in Stockholm she wrote:
 
I lost my husband and everything I owned, I was wounded when I was brought from Titanic, that together with sorrow and worries has completely broke me down. My health have not recovered, I have tried to done some work to earn my living, as I'm now living in my parents home and my father is old and cannot earn too much, I cannot fully be a burden to him, but my strength doesn't allow me to do further work.  
Elisabeth received $1200 from the Red Cross Fund in New York, $300 from The Women's Relief Committee, New York. No papers on damage claims paid exists, but she sued White Star for $4000 for lost luggage and $14000 for loss of husband.
 
Mr Adolf Fredrik Dyker, 23, was the son of Anna Lovisa Dyker (née Andersson) from Gnesta, Sörmland, Sweden and her husband. Adolf Dyker was born at sea while his parents traveled from New York to Gothenburg. They were Swedish-Americans but living in Sweden where his father had for 23 years run a café on Upplandsgatan 11.
 
Adolf was educated in Stockholm, but later settled in USA. Among other things, he worked for a Bank in New York, but eventually settled in New Haven where he worked as a tram conductor. He lived at 468 Washington St. New Haven, Connecticut.
 
Dyker was recently married to Elisabeth Andersson and they were building a house in New Haven. Adolf's father died on 1 December 1911 and so Adolf and Elisabeth travelled to Sweden to arrange the inheritance with the widow. It was on their return from Sweden that they boarded the Titanic at Southampton as a Third Class Passengers. After the accident Adolf placed his wife into lifeboat 16, kissed her and stepped aside. He was lost, his body was never found.
 
The Mansion House Fund paid 874.08 Kr (£48) to his mother.

1999-08-24, 00:08
Svar #9

Marianne Henriksson Giusti

Titanic,
 
Finns det n[gon information on en Jenny Henriksson i n[gon av b;ckerna om Titanic, nu undrar jag mest var i Sverige hon kom ifr[n.
 
MVH
Marianne Henriksson Giusti
USA
member swede list

1999-08-24, 05:50
Svar #10

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Jenny Lovisa Henriksson, 28 år (+)
född 1883 21/12, var hushållerska och kom från Stockholm. Hennes föräldrar Per Henrik Larsson och hans hustru bodde i Härlingstorp, Axvall, Västergötland. Hon var på resa från Stockholm till Olaus Rask, 805 East Second St., Iron Mountain, Michigan.
 
Senast hade hon varit tjänarinna åt riksbankskamrer C.Påhlman i Stockholm.
 
Reste tillsammans med kusinen Ellen Pettersson och familjen Skoog (släktingar). Hon hade tjänat tidigare hos familjen Lustig i Skara och kände syskonen Bryhl.
 
Källa: Titanic (1988-1996), av Claes-Göran Wetterholm
 
Mvh
Fredrik

1999-08-24, 08:37
Svar #11

Marianne Henriksson Giusti

Titanic
 
Tack för hjälpen Fredrik, vi söker tre emmigranter ifrån Säterbo vid namnet Henriksson, så varje gång Henriksson kommer fram söker vi det.
Två av dom finns på emmigrant CD, en tredje har vi inga uppgifter på.
MVH
Marianne Henriksson Giusti/USA

2001-09-02, 10:18
Svar #12

Lars-Göran Larsson

Hejsan!
Vet någon om det finns passageralistor på nätet
för titanic?
I så fall vad är det för adress dit?
Tacksam försvar

2001-09-02, 14:32
Svar #13

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Lars-Göran,
http://www.titanic-online.com/titanic/history/history01.html   är en sida. Finns säkert flera.
Hälsningar Siv

2001-09-02, 17:21
Svar #14

Utloggad Marie Vesterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-09-02, 12:59
    • Visa profil
På Encyclopedia Titanica's hemsida finns passagerarlistor, samt även biografier över många av de omkomna.
 
http://www.encyclopedia-titanica.org/index.shtml
 
Med vänlig hälsning
Marie Vesterlund (vars morfars kusin Mauritz Ådahl från Asarum var ett av offren)

2001-09-02, 19:54
Svar #15

Anna Berg

Svensk sida om Titanic kan kanske vara av intresse
 
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Mezzanine/5714/

2001-09-02, 22:55
Svar #16

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Gå till ert bibliotek och låna eller skicka efter  
Claes-Göran Wetterholms bok Titanic från 1988 så får ni nog de flesta svaren på frågorna ni söker!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna