ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nya Sverige - Delaware  (läst 2698 gånger)

1999-09-20, 16:15
läst 2698 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag skapar här en plats för att underlätta diskussioner om Nya Sveriges svenskar och dess ättlingar och anor.

1999-09-20, 22:27
Svar #1

Christian Andersson

Hej Jojje.
 
Varför inte lägga den här diskussionen under Discussions in English? Det tror jag skulle underlätta för väldigt många intresserade.
 
För övrigt, vad hade du tänkt vi skulle diskutera här?  
 
Christian Andersson

1999-09-21, 11:21
Svar #2

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej! Det var jag som ledde Jojje till att skapa ämnet Nya Sverige - Delaware! Är det någon som har bättre förslag på plats att utbyta information, så gärna det!  
 
Min fråga är som följer: En god vän till mig i USA har en svensk anfader som under 1600-talet utvandrade till Nya Sverige-kolonin i Delaware. Hans namn var Nils Larsson Frände, enligt amerikanska källor född i Sverige 1635. Hans far skall ha varit Lars Frände, född i Sverige år 1600. Nils Larsson Frände stannade i USA och hans ättlingar ändrade namnet till Friend.
 
Är det någon som har stött på namnet Frände i sin forskning? Det skulle vara intressant att kunna lokalisera Nils Larsson Frände till en plats i Sverige och även, givetvis, att finna anfäder samt nu levande släktingar.

1999-09-21, 20:16
Svar #3

Christian Andersson

Hi Sussie and Jojje.
 
My intention was to try to keep this discussion in English to make it easier for anyone interested to participate.
 
The following information about the Friend Family is from the The 1693 Census of the Swedes on the Delaware by Peter Stebbins Craig [ISBN 0-9616105-1-4] a book that is strongly recommended to anyone interested in the history of the Swedes on the Delaware. This information doesn't bring any light upon the parentage of Nils Larsson or his wife but perhaps anyone else can bring up some more clues for further investigation.
 
By the way Sussie, you wrote that Anders stayed in USA! It ought to be in America. USA was not invented at that time as far as I know.  
 
Regards Christian Andersson
 
* * * * *
 
Nils Larsson and the Friend family.
 
Nils Larsson arrived in New Sweden on the Swan in 1648 and, during Rising's administration served as a gevaldiger (policeman). By 1668, he had adopted his name Frände meaning kinsman or blood relative in Swedish. In that year, with Olle Rawson and Olle Jönsson, he was granted a permit by the New Yersey governor to buy West Jersey lands from the Indians. His own residence at the time was at Upland, where he continued to live until his death in December 1686. His house was the usual meeting place for the Upland court. He also owned 800 acres on Red Clay Creek, which had been granted by William Penn in exchange for 200 acres in Bucks County, which Penn wanted for his Pennsbury estate. Nils Larsson Frände was survived by his wife Anna, daughter of Anders Andersson the Finn, and ten children, including Birgitta (married to John Cook), Anders, Catharine (married to Olof Dalbo) and Maria (married to Gabriel Cook). His six younger children lived with their mother in 1693. His sons used the patronymic Nilsson and the surname Friend interchangeably. Ultimately, Friend became the family name.
 
Nils Larsson Frände's widow (Crum Creek, £40): After the death of Nils Larsson, his widow Anna and her eldest son sold the Upland property and moved to Crum Creek. At the time of the census, Anna's household included her six youngest children: John (born c. 1666), Susannah (c. 1670), Sarah (1672), Gabriel (c. 1674), Lars (c. 1676) and Barbara (c. 1678). All would later marry, with Gabriel alone staying home to care for his aged mother, who was bed-ridden during the last 18-20 years of her life. [60]
 
Anders Nilsson Frände (Friend): Up until 1693, and for a period thereafter, Anders split his time between Chester County and West Jersey, where he was taxed for 200 acres in Andrew Robeson's New Stockholm tract in 1687. This West Jersey association plus the name given to his eldest surviving son (Israel) suggests that his first wife was a daughter of Israel Helm. By 1697, Anders Nilsson alias Friend had moved to New Castle County. In 1710 he was living at North East, Cecil County, Maryland, and in 1740 he was residing with his son Israel Friend near Harper's Ferry, Virginia. His children, aside from Israel, included Charles, Rebecca and Maria. In 1724, his wife was named Isabel.
 
* * * * *

1999-09-21, 22:41
Svar #4

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Dear Christian,
 
Thanks a lot for this wealth of information - I will forward it to my American friend at once and I'm sure she'll be interested!!  
 
Of course, you're quite right about using the names USA and America - I wrote too fast I guess!
 
But my original question remains, is there anyone out there who has come across the name Frände in their research? That could shed light on the question where in Sweden Nils Larsson Frände came from and his ancestors. Keeping my fingers crossed!

1999-09-21, 23:07
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Det var ju trevligt att du kan skriva engelska! Det kan jag också, men eftersom det här är en svenskspråkig diskussion så håller jag mig till svenska.
Nya Sverige rör en stor skara svenskar boende i Sverige. Inte bara för att utvandrarna var svenskar (och finnar), utan för att en del av ättlingarna till kolonisterna flyttade tillbaks till moderlandet där de fick åtskilliga ättlingar. Min hustru och mina barn är exempel på sådana.
Självklart finns det också ett intresse för de tusentals nordamerikanska ättlingarna att delta i diskussioner som denna, men därtill finns det otaliga fora, inte minst överst i Anbytarforum. Att ge svenska släktforskare en chans att delta i en diskussion angående den svenska kolonin i Delaware på sitt eget språk är viktigt, för det finns åtskilliga svenskar som fortfarande har svårt att obehindrat förstå längre texter på andra språk än svenska.
 
Vänligen
Jojje

1999-09-21, 23:20
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jojje har helt rätt! Och jag vill påpeka att Peter Stebbins Craig, som nyligen var i Sverige, fortsätter att forska på Nya Sverige och har publicerat mer material i tidskriften Swedish American Genealogist (SAG), och även kommer snart med en ny liten bok om svenskar i Pennsylvania i en folkräkning ca 1670. SAG går att få tag på i Sverige genom övertecknad.

1999-09-22, 08:05
Svar #7

Christian Andersson

Hej Jojje.
 
Visst är det trevligt att kunna engelska. Det är jag övertygad om att du också kan, i likhet med de flesta andra av oss svenskar. Emellertid, mitt intresse och mina blygsamma kunskaper om Nya Sverige bygger delvis på de kontakter jag har med ättlingar till de första svenskarna i Delaware. Därför tycker jag det skulle vara trevligt om även de hade en möjlighet att deltaga i debatten. Men det skulle väl gå att skapa en parallell diskussion på engelska på annan plats här i Anbytarforum?
 
* * * * *  
 
Nedanstående information är hämtad från sidorna 84-85 i The 1693 Census of the Swedes on the Delaware av Peter Stebbins Craig [ISBN 0-9616105-1-4] en bok som kan rekommenderas till alla som är intresserade av svenskarna vid Delaware. Den ger inte några uppgifter om Nils Larssons bakgrund men det finns kanske någon annan som lämna kompletterande upplysningar?
 
 
Nils Larsson och familjen Friend.
 
Nils Larsson kom till Nya Sverige med Svanen år 1648 och han tjänstgjorde som vaktkonstapel under Risings administration. Omkring 1668 hade han antagit namnet Frände. Samma år fick han tillstånd av guvernören i New Jersey att tillsammans med Olle Rawson och Olle Jönsson köpa ett område i West Jersey av indianerna. Vid denna tid var han bosatt i Upland, och bodde där fram till sin död i december 1686. Hans hem fungerade även vanligtvis som rättssal för Upland court. Han ägde också 800 acre i Red Clay Creek, ett område som William Penn beviljat honom i utbyte mot 200 acre i Bucks County, som Penn själv vill ha till sin egendom Pennsbury. Nils Larsson Frände överlevdes av hustrun Anna, dotter till Anders Andersson Finne, och tio barn, däribland Birgitta (gift med John Cook), Anders, Catharine (gift med Olof Dalbo) och Maria (gift med Gabriel Cook). De sex yngre barnen bodde tillsammans med modern 1693. Sönerna använde omväxlande efternamnet Nilsson och familjenamnet Frände, vilket blev det slutgiltliga släktnamnet.
 
Nils Larsson Frändes änka (Crum Creek, £40): Efter mannens frånfälle sålde hans änka Anna och den äldste son egendomen i Upland och flyttade till Crum Creek. Vid tiden för folkräkningen, census, fanns de sex yngsta barnen kvar i hemmet: John (född omkr. 1666), Susannah (omkr. 1670), Sarah (1672), Gabriel (omkr. 1674), Lars (omkr. 1676) and Barbara (omkr. 1678). Alla gifte sig senare, Gabriel stannade ensam kvar i hemmet för att ta hand om sin åldriga moder, som var sängliggande de sista 18-20 åren.
 
Anders Nilsson Frände (Friend): Fram till 1693, och även en tid därefter, delade Anders sin tid mellan Chester County och West Jersey, där han 1687 skattade för 200 acre i New Stockholm, Andrew Robesons område. Denna anknytning till West Jersey samt det faktum att hans äldste överlevande son hette Israel, antyder att hans första hustru var dotter till till Israel Helm. Omkring 1697 återfinns Anders Nilsson Frände i New Castle County. År 1710 var han bosatt han i North East, Cecil County i Maryland, och 1740 bodde han tillsammans med sonen Israel Friend i närheten av Harper's Ferry i Virginia. Hans barn var, förutom Israel, Charles, Rebecca och Maria. År 1724 var hans hustrus namn Isabel.
 
* * * * *

2001-02-07, 12:55
Svar #8

Jörgen Sjölén

Skulle ni kunna kolla mitt inlägg på :Anbytarforum: Discussions in English: Emigrants: Bismarck/Höglund/Danroth  och se om ni kan hjälpa mig?
 
 
tack på förhand  
 
Jörgen Sjölén

2001-03-13, 12:02
Svar #9

Mats Pettersson

Finns det någon som känner till om det finns  
register på de svenskar som utvandrade till  
Nya  
Sverige på 1600-talet? Jag är främst  
intresserad  
av om det skulle finnas någon Bru?r eller  
Bruer  
med i en sådan förteckning.

2001-03-13, 14:22
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I The 1693 Census of the Swedes on the Delaware av Peter Stebbins Craig (1993) finns en Sinnick Broer, som anges vara finländare, och ha kommit till Nya Sverige under tiden 1655-64. Han var gift men hustruns namn verkar inte känt. Sinnick och hans hustru hade tre söner, Anders, Broer och John, som alla använde patronymikon Sinnickson med variationer. Det finns fortfarande ättlingar i rakt nedstigande led till någon av dessa bröder i USA.
 
Detta är den ende med ett namn som liknar det du frågade om.

2001-03-13, 19:18
Svar #11

Kennet Simonsson

Här finns en hel del att läsa för oss Rambo-ättlingar:
http://members.aol.com/rsbeatty/index.htm
Där förekommer en Broer Sinnix som gifter in sig i Rambo-släkten, men det är nog en bit in på 1700-talet (1730-40 typ)

2001-03-13, 19:36
Svar #12

Kennet Simonsson

Med hälsning till Susanne Å ovan finns där även en ref till The Odyssey of Andrew Friend's Swedish Bible in the Swedish American Genealogist, vol. 16 (Mar 1996), by Peter Craig.

2001-03-14, 09:27
Svar #13

Mats Pettersson

Tack Elisabeth för svaret om Broer. Eftersom  
jag  
söker efter min släkts ursprung, Bru?r, förstår  
jag att detta har inget har inget med Broer eller  
Finland att göra. Ett stolpskott alltså.

2004-05-24, 01:55
Svar #14

Mark Friend

Hello Frande researchers,
 
 
My name is Mark Andrew Friend.  I am the 11th. Direct Friend descendant of Nils Larsson.  I have a interactive Friend family research site with over 6000 posts on the site.  There are nearly 1300 pictures on the site and 120 members.  This site is Username and Password protected to the Internet.  I have many items on the site about Nils Larsson Frande.  I have pictures of where his wife is buried and Last Will & Testament just to name a few items.  On my Lineage of the Friend family I have 100's of pictures Posted.  If you would like an invite just send an E-mail.
 
 
Mark A. Friend
markfriend@sbcglobal.net

2005-04-27, 15:29
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Riksarkivet finns en samling betitlad Handel, Sjöfart Nya Sverige 1636-1691 [mikroffich?n hos SVAR är S4871] och däri finns bl a följande lista som kan vara värt att lyfta fram:
 
 Rulla
Oppå de Colonierer som medz ordinerade äro ått Nyo
Swerige, huilka äro öfwersedde och opschrefne
den 17 8bris A:o 1655
 
 Frijsdalen
Johan Grelson medh hustrue och 3 barn  5
Mårtten Påfwelson medh hustrun o[ch] barn 2
Niles nielson medh hustrun och 4 barn  6
Anders Larson medh hustrun och 5 barn  7
Matz Matzon medh hustrun och ett barn  3
Oluf Olufson dreng   1
Gertrudh Piga   1
Joen Staffeson Smedh   1
Karin Andersdotter Änckia medh ett barn 2
Marcus Sigfridhson dräng   1
Jöran Jöranson drengh   1
Niels S(ina?)nson medh hustru och 3 barn  5
Jöran Sigfredhson medh hustrun  2
hindrich Jacobson medh 4 snartt opwuxne Söner 5 [kan stå 6?]
Greels Greelson dreng   1
Erich Matzon dreng   1
Lars Larson dreng   1
Oluf Clemetson dreng   1
Jöns hindrichson dreng   1
Li?ebeth Eschelsdotter Piga  1
Oluf Olufson dreng   1
 
 bijlest(e?)gen
Thomas Jacobson medh hustru, Piga och 3 barn 6
Påfwel Person medh hustru, Piga och 3 barn 6
Oluf Philipson medh hustru och 5 barn  7
Rafwel Nielson medh hustru och 2 barn  4
   Summa        72
 
Av listan framgår alltså att 49 emigranter kom ifrån Frijsdalen vilket jag tolkar som Fryksdalen i Värmland. Vad kan det andra ortnamnet vara bijlest(e)gen för plats?
Är denna lista känd sedan tidigare och går det finna ut mer om nämnda personers öden i Nya Sverige? Liakså går det finna var de kom ifrån i Fryksdalen etc ?
 
Angående Fryksdalsbor som emigrerade till Nya Sverige jfr även under Guyana. I listan ovan nämns ju även en ogift Jöns Hindrichsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna