ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marriage certificate  (läst 662 gånger)

2003-02-09, 11:57
läst 662 gånger

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Är det någon som kan svara på vilka uppgifter man får från ett sådant? Det jag skulle behöva är födelsedata och födelseort. Om inte dessa framgår ser jag ingen mening med att lägga ner tid och kanske pengar på att beställa en kopia.
Ulla

2003-02-09, 19:11
Svar #1

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan Ulla!
 
Fick efter en sökning på ett bibliotek i Illinois hemskickat ett marriage license.
Det är som ett frågeformulär där de frågar om deras namn, ålder, antal giften, boendeort, föräldrar.
 
Kanske inte ger så mycket om du redan vet deras svenska ursprung.
Däremot fick jag ett register över gravplacering och där står vad maken heter, föräldrarnas namn, och barnens namn med efternamn.Ganska bra!
Fick också nekrologen i tidningen där de faktiskt berättade väldigt mycket om den avlidnes liv.
Det står ganska exakt var de föddes i Sverige, föräldrarnas namn, och barnens namn såsom Mrs George Ahlberg.
De berättar vilka efterlevande det finns, hela svenska familjen!
 
Så om du ska ha något från Amerika ta då något som nekrologer och gravstensnummer.
Ytterligare ett plus var att de kontaktade barnen till vederbörande.
 
Så Lycka till!!`Elaine

2003-02-09, 22:20
Svar #2

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Hej Elaine!
Tack för ditt svar. Problemet är att jag inte vet vad de här flickorna fick för namn när de gift sig. Och att de hette Andersson som ogifta gör ju inte saken lättare. Jag vet överhuvudtaget väldigt lite utöver de uppgifter som går att hitta i svenska arkiv. De som hade kunnat svara är borta och det som finns är några det var nog si eller det kanske var så. Jag hittade ett möjligt par på en internet sida men får man inga födelse data så kommer jag inte närmare gåtans lösning den vägen.
Hälsningar Ulla

2003-02-10, 19:09
Svar #3

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Ulla!
 
Fick en id?.
Emigrerade flickorna före föräldrarnas död?
I bouppteckningen står ju namn och adress.
Min emigrant skickade en fullmakt till sin bror för att bevaka hennes arv.
Undertecknat med namn, med flicknamn, adress och datum + bevittnat av 2 personer.
 
Jag har ju i och för sig originalet men det är stämplat av häradsrätten så det borde väl finnas en kopia där. Alltid värt ett försök.
 
Hälsn. Elaine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna