ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Starberg, Anders och h.h. Börta Paulsdotter  (läst 870 gånger)

2002-08-05, 13:42
läst 870 gånger

Ulrika Olsson

Anders Starberg född 1728? från Dalsland?
Börta Paulsdotter f 8/12 1740 (Dalsland?) d28/4 1814.
Denne Starberg är min ff mm ff f. Jag har hittat honom i Bengt Ellings böcker folk och gårdar i Bokenäs och dragsmark. Hans ättlingar bor allihop i Bokenäs. En av hans söner (min ana) Amund Larm var trumslagare, jag antar att faderns namn, Starberg, också kan vara ett soldatnamn. Finns det kanske någon ort eller by med ordet Star/Stare i i Dalsland? Vore tacksam för hjälp.

2003-02-27, 20:33
Svar #1

Maj Wennlind

Hej Ulrika!
Din ana är också min ana! Amund Larm är min farmors farfar. Börta Paulsdotter f 1744-12-23 och Anders Starberg gifte sig 1769-12-25 i Töftedals förs.i Dalsland. Börta föddes i Töftesäter, Töftedals församling, dog i Bokenäs 1814-04-28. Om Börtas förfäder kan Du läsa mer om i Töftedals sockenbok del II. Jag har tyvärr inte några fler uppgifter om Anders Starbergs ursprung. Han var dragon vid Bohusläns regemente, dog förmodligen 1819 i Bokenäs. Anders och Börta bodde på torpet Pinan u Bräken i Gesäters församling i Dalsland fram till slutet av 1780-talet. Sedan flyttade de till Bokenäs.
Det finns en plats i Råggärds församling i Dalsland som heter Starlanda. Men eftersom Starberg är ett soldatnamn är Anders säkerligen inte ensam om detta namn.  
Hör gärna av Dig. Roligt att träffa en släkting i Anbytarforum! Vem av Amunds och Börtas barn härstammar Du ifrån?
Hälsn. M.W.

2003-02-28, 09:07
Svar #2

Maj Wennlind

Hej igen!
Hade lite för bråttom igår. Frågan om vem Du härstammar ifrån ska naturligtvis vara: Vem av Amund Larm och Ingrid Persdotters barn...? De hade, som Du väl vet, åtta barn. De gifte sig 1811-02-15. Skräddaren Anders Petter, den äldste sonen, är min farmors far.  
Hälsn M.W.

2007-01-24, 17:22
Svar #3

Jan Berg Jansen

Jeg søker slekt/slektninger til Jan Peter Jakobsen Starberg født i Dalsland i Sverige i 1836. Han døde her 7. september 1894 som innerst (husmann uten jord) på Nedre Lauvsveen i Vang på Hedmark ved Hamar i Norge. Han giftet seg i 1873 med Stina Eriksdotter fra V?rmland, født 13. januar 1850. De fikk 8 barn, en av disse var Jakob Jansen, født 29. juli 1884, død 1962, som er min farfar. Alle Jan Peters og Stinas børn har levd i Norge, så vidt jeg vet. Jeg skriver dette inn her da navnet Starberg kanskje kan være en ledtråd til å finne slekt/slektninger i Sverige.

2011-02-02, 21:03
Svar #4

Utloggad Rune Aspeggen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-03-07, 13:35
    • Visa profil
Søker informasjon om Jan Peter Jakobsen Starberg født 1836 og hustru Stina Eriksdotter født 1850, og deres evnt. utflytting fra Sverige og etablering i Vang på Hedmarken i Norge. Disse to er mine tippoldeforeldre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna