ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Svartvik till USA?  (läst 512 gånger)

2002-02-18, 08:10
läst 512 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag undrar lite om byn Svartvik som ligger söder om Sundsvall. Min farfars-farfar åkte till USA och var borta i 5 år. Prästen hemma i Stöde (där kan kom ifrån) skrev att han flyttade till Svartvik för att sedan åka till Amerika år 1869.
Kunde man åka direkt från Svartvik till USA eller var det mera troligt att de stannade tex i Göteborg först?
En bror till honom skulle ha emigrerat samma år, men jag tror att jag funnit honom på CD skivan Emigranten. Där stod det att brodern åkte från Göteborg till USA.
Man tycker ju att de borde ha åkt tillsammans...
Vilket då borde betyda att min farfars farfar åkte från Svartvik till Göteborg...eller?
Kan någon hjälpa mig reda ut det här?
/Andreas Wikström

2002-02-18, 21:19
Svar #1

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej!
Om du söker på emigrantskivan och tittar på en persons uppgifter så syns även ett fält som kallas källkod. Om du söker på denna källkod så ser du om fler personer har samma källkod. Oftast fick de som reste tillsammans (familj etc) samma källkod. Där kan du se om de reste tillsammans.
Svartvik var ingen hamn för emigranter.. De flesta reste nog via Göteborg, men en del lär ha rest via t ex Trondheim.

2002-02-19, 08:50
Svar #2

Andreas Wikström

Hej Robert!
Jag har en källkod på brodern till min farfars farfar (2:102:1933) men enligt personen som hjälpte mig att ta fram denna kod även skrev att han reste ensam. Betyder detta att det inte fanns någon med samma källkod...
 
Har du möjlighet att söka på emigrantskivan för att dubbelkolla? Finns personer som reste till USA men kom tillbaka med i några register?
De borde finnas med på passagerarlistor..eller hur?
Hur många båtar tog folk till USA år 1869..ganska många antar jag...eller?
/Andreas

2002-02-19, 08:59
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Andreas,
 
Enligt den källkoden du uppgav så ska din farfars farfar ha åkt från Göteborg 18690723 och han kom från församling Stöde. Angående brodern så kan han ha varit bosatt ett tag i Göteborg innan han reste eller så uppgav han Göteborg som församling.
 
1869 åkte totalt 13 personer med efternamnet Wikström
 
mvh
Lena

2002-02-19, 09:17
Svar #4

Andreas Wikström

Hej Lena!
Dina uppgifter stämmer med vad jag fick reda på..
Fast det var tvärtom..det var brodern till min farfars farfar som hade denna källkod...men det gör inget.
Du nämner att det åkte 13 personer med efternamnet Wikström detta år...finns det möjlighet att kopiera sökresultatet och klistra in det i ett inlägg här på Rötters hemsida?
Om det inte är så svårt..kan du även kolla hur många Wikström som åkte år 1870 (och kopiera resultatet hit). Han kanske (som du sa) väntade och åkte lite senare...
Mvh Andreas

2002-02-19, 09:46
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Andreas,
 
Går tyvärr inte att kopiera över men här kommer
Wikström 1869
A G, 53 år, Grangärde W, Chicago
Johan Alfred, 11 år, Grangärde W, Chicago
A J, 28 år, Stockholm, New York
Albr, 30 år, Sandberg W, Chicago
Anders, 30 år, Sverige, St Poul. MI
Axel, 30 år, Stockholm, New York
Carl, 40 år, Gammelkihl E, Burlington
Carl Gust, 27 år, Grangärde W, Chicago
Carolina, 0 år, Chicago
P, 31 år, Wilhelmina AC, St Paul
Pehr, 31 år, Nora T, Chicago
Pehr, 53 år, Gävle X, Chicago
Per, 22 år, Stöde Y, Chicago
 
1870 Wikström
A, 22 år, Gagnef W, Quebec
A F, 25 år, Malingsbo W, Chicago
Carl Jonahta, 1 år, Malingsbo W, Chicago
Albert, 22 år, Neder Kalix BD, New York
Carolina W:a, 22 år, Malingsbo W, Chicago
Gustaf, 22 år
Wilhelm, 19 år
Lars Erik, 28 år, St Paul
Per, 36 år, Sunne S, St Paul
 
mvh
Lena

2002-02-19, 10:21
Svar #6

Andreas Wikström

Tack Lena!
Det var Per 22 år från Stöde som var min farfars farfars bror..tror jag om allt stämmer :-)
Min farfars farfar hette Jonas Wikström men kan även ha gått under namnet Jonas Jonsson (Jon Jonsson). Jag vet att han åkte till USA, men något mer vet jag inte. Om hans bror åkte till Chicago så borde han följt med dit. Men efter 5 år kom han hem igen...varför vet jag inte.
Tack för hjälpen...
/Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna