ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter till Kanada  (läst 6443 gånger)

2002-12-31, 07:54
läst 6443 gånger

Rosine Nilsson (Rosine)

Hej,
sitter och funderar på om det finns något som liknar Ellis Island i Canada, alltså något liknande register på nätet eller på CD.  
Min morfars morbror utvandrade 1892 till Ottawa i Canada enligt Emigranten CD:n. Jag är ju nyfiken på om han kom fram, för att senare kunna gå vidare och leta eventuella släktingar.
 
Hälsningar Rosine

2002-12-31, 10:51
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Rosine! Det finns en site, Pier 21 (deras nya adressn är www.pier21.ca - tidigare www.pier21.ns.ca) men den börjar först 1925 på Internet och finns fram till 1935.  
 
Pier21 var en ankomsthamn i Halifax som var igång mellan 1928 och 1971, men det har blivit samlingsnamnet på deras EllisIsland. Filmerna för 1925-1935 för Quebec City, Montreal, Halifax och Saint John finns där.
 
Filmerna före 1925 finns tillgängliga i Canada men är inte indexerade. Det står ordagrant så här:
 
The immigration records from 1865 to 1935 are held by the National Archives in Ottawa, Ontario. For more information please consult the National Archives website at www.archives.ca. Click on Genealogy: Immigration Records. Their mailing address is:
 
National Archives of Canada, 395 Wellington Street, Ottawa, Ontario, K1A 0N3, Fax: 613- 995-6274, Genealogy Reference Desk: 613-996-7458, Toll-free number: 1-866-578-7777.
 
Please note that pre-1925 records are not indexed and staff at the National Archives cannot undertake searches in unindexed records; however their website explains how unindexed microfilm can be borrowed through interlibrary loan.
 
De gör alltså inte betalsökningar från arkivet, utan då får man anlita annan forskare att göra det.
 
Andra källor än immigrantkällor
Via det kanadensiska Riksarkivet www.archives.ca kommer man på länkar för vidare sökning.
 
Hela British Columbias Vital records (födda-vigda-döda) inom vad som är offentliga uppgifter finns sökbart på Internet från 1872 till 1901/1926/1981 adress http://www.bcarchives.gov.bc.ca/textual/governmt/vstats/v_events.htm .
 
Canada GenWeb - http://www.rootsweb.com/~canwgw/html/e-index.html
har mängder med information och länkar. Där hittar du övriga provinser, jag har själv bara haft användning av BC.
 
Canada Census 1881 finns indexerad och sökbar på www.familysearch.com .
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2003-04-02, 20:19
Svar #2

Mikael Andersson

Dum fråga kanske.
Men jag har kollat i EllisIsland, och de andra har kollat i Emmigranten åt mig. Och de jag söker står INTE att finna i någon av de två källorna.
Otroligt mysko detta... I vilket fall som helst så är det så att jag har hittat dem i Emmigrantregistrer, och den ene åkte hem till Sverige och finns i Immigrationsregistret. SÅ BÅDA finns.  
Och det står att de åkte till Norra Amerika. så jag tänkte, det kanske kan vara canada, och då är de ju inte med i Ellisisland antar jag..
Kan jag ha rätt ?

2003-04-02, 21:11
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Mikael,
 
vad har Du för info om personerna? Namn? Födda? När de reste?
 
Mvh
Lena A L

2003-04-02, 21:51
Svar #4

Mikael Andersson

Jag lyckades få fram en som kan stämma, och tror att de kanske stack till Neagunee, mycket tyder på det. Men man vet ju aldrig.
Och den infom kan du läsa i Census.
Det är inte ens säkert att den personen jag utgår ifrån är den rätta, men efter att ha kollat att söka på Census såg det lovande ut.. tror jag.... vet inte riktigt. Men jag hoppas jag är på rätt spår. Annars så återstår endast Canada tror jag.

2003-12-16, 09:29
Svar #5

Patrick Lindblom

I fredags hittade jag på CD-Emigranten ett spår till min farfars bror. Jag ställde frågan under CD-Emigranten, men där skall kanske endast efterlysningar från CD:n göras? Jag ber då anbytarvärden att ta bort mitt inlägg där
 
Frans Vilhelm Lejding(*) emigrerade den 1 september 1910, i en ålder av 19 år, till Quebec. Utresa från Göteborg. Källkod 93:1:4485.  
 
Han är född 1891-06-17 i Katarina fs (A), men flyttar den 24/5 1899 (som fosterbarn?) till Norra Möckleby, Mörbylånga (H).  
 
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig hitta honom och eventuella sysslingar i Canada. Jag har inte sökt emigranter förut.  
 
Tacksam för all hjälp,  
 
Patrick Lindblom  
 
(*) Stavningen på hans namn skiftar kraftigt i källorna. I rotemansarkivet står han bl.a som Frans Wilhelm Leiding.

2003-12-16, 13:08
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Hej Patrik,
 
Du bör studera översikten som Eva ger ett par inlägg ovan. I tillägg finns en stor samling linkar om Kanada-forskning på websidan Cyndi's List.
 
I Kanada är man i större grad än i USA beroende av att göra forskningen lokalt, skall man basera sig på internet-tillgängliga resurser måste man ha väldig tur! Alternativet till att resa dit själv för att forska är att finna någon som är villig att hjälpa till - på plats i Kanada - eller betala en professionell släktforskare där. Dessa hjälpare har också länkar på sidan ovan.
 
-----------------------
 
När det generella rådet är gett, som jag tror är väl och bra när man letar efter de som verkligen slår sig ned i Kanada, provar jag en annan sak.  
 
Jag tror inte inte din Frans stannar i Kanada, utan reser söder ut. Med stor säkerhet är han den som 1920 återfinns i US census, som den 28-årige kolgruvearbetaren Frank Layding, i Berlin, Somerset, PA. Han är då gift med den 33-åriga amerikanskan May. Paret bor hos hennes 68(?) årige far som är änkling, och det kan se ut som om hon har med sig en 9-årig dotter in i äktenskapet. Sidorna är sotiga, och jag behöver studera dem närmare på en bättre skärm än den jag sitter med här.

2003-12-16, 13:57
Svar #7

Jan Ek (Janek)

1930 är uppgifterna tydligare, det är Mays mor Emma Landis paret bor hos, och hon är här 71 år gammal. May kallas här Mae och är 42, Frank är 38 och jobbar fortfarande i kolgruvan. Här bekräftas att dottern Bertina 19 är från ett tidigare äktenskap, även om hon har fått namnet Layding. 1920 har Bertina ett svårläst annat efternamn.
Ett gemensamt barn har det blivit, Richard 8.
(ED 5 sid 14A, Berlin, Somerset, PA)
 
En titt i SSDI bekräftar utan tvivel att Frank verkligen är din Frans. Med riktigt födelsedatum är han uppförd med SSN 175-16-8048 och dödsdatum mars 1979. Bertina blir kanske aldrig gift, hon är också med i SSDI med efternamnet Layding, f. 6/9 1910, d. 2/2 2000. Detta dödsdatum är bekräftat av en anhörig.
Richard är också med, f. 1/7 1921 d. mars 1979.
 
Det finns bara 6 stk Layding i telefonkatalogen i hela USA.

2003-12-16, 14:05
Svar #8

Patrick Lindblom

Oj, vad intressant! Tack snälla Jan!
 
Jag har börjat surfa runt lite på tipsen som Eva och du har givit. Men det verkar ju som att du har hittat fortsättningen på denna tråd. Jättekul!
 
Ursäkta en nybörjare, men vad betyder SSDI? Något med Social Security antar jag?
 
Vad betyder det att dödsdatumet är bekräftat av en anhörig - står det så i källan eller finns det t.o.m en möjlig kontaktperson?
 
De bästa hälsningar från
Patrick Lindblom (f. Leiding)

2003-12-16, 14:16
Svar #9

Patrick Lindblom

Death Index...borde jag kanske ha förstått. Jag hittade sökmotorn när jag tittade vidare under USA-tips.
 
Hur är praxis med detta - vågar man bara kontakta någon med rätt efternamn?

2003-12-16, 19:01
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
hej Patrick!
 
Eftersom det verkar finnas bara sex stycken Leiding så tycker jag att du skall skriva till dem! Det kommer att kosta tio kronor per brev.
 
Själv hade jag efter ca tretton års funderingar var min farfars systers och brors ev. barnbarn kunde finnas, hittat dem via tips från Rötters hemsida.
 
Jag visste att de kunde finnas i staten Washington och gick därefter in på www.switchboard.com. Jag fann sju Lindgren och sju Forsgren, som jag skickade ett brev till. Jag ställde helt enkelt frågan om de var den person jag sökte. Jag fick svar både från en släkting på Lindgrens sida och på Forsgrens!
 
Jag fick dessutom svar från dem som inte var släkt, men som tyckte det var kul att få ett brev från Sverige.
 
Naturligtvis kan du också ringa, men jag föredrog att skicka brev, för då fick de själva avgöra om de ville svara eller inte.  
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2003-12-16, 19:06
Svar #11

Jan Ek (Janek)

Patrik,
 
Det är helt ofarligt att sätta ihop ett par rader och skicka till de sex adresserna i katalogen.  Särskilt är väl Richard i Texas en spännande kandidat, med samma förnamn som tänkbar far eller morbror? En enkel fråga om de kanske är släkt med svensk-immigranten Frank Layding i Berlin, Pennsylvania, med en kort förklaring på hur du är släkt med denne man är väl egentligen tillräckligt. Det hade nog jag gjort i din situation eftersom det verkar som om just denna stavning är riktigt ovanlig - också om det på inget sätt är garanterat att de sex är i släkt.
 
Bekräftat av anhörig, markerat med (V), betyder just det. Men det står inte i SSDI vem denne person är. Oftast kommer uppgiften till SSDI från t.ex. begravningsbyrån, men med den markeringen vet man att någon som har en familjerelation har bidragit med uppgiften i stället. Inte alla som avlider har någon familj i livet.
 
Eftersom markeringen gäller Bertina, som ju tekniskt sett är adopterad(?) in i Laydingfamiljen, kan det ju vara någon på hennes biologiske pappas sida. Men eftersom hon växt upp med Frank som styvpappa från unga år så ser i alla fall jag på den grenen som släkt, och min gissning är att hon gjorde det också.
 
Om du inte får någon respons denna väg så måste du tillbaka till källorna, och gå mer lokalt på Berlin, och Somerset county i Pennsylvania. Detta verkar som en bra startpunkt.

2003-12-17, 10:16
Svar #12

Patrick Lindblom

Tack för era tips! Jag skriver helt enkelt ett brev till dessa personer.

2004-01-27, 21:07
Svar #13

Patrick Lindblom

Jag fick kontakt med mina tremänningar och deras familjer i USA! De blev jätteglada över kontakten och att få veta mer om sina svenska rötter.
 
Tack, Jan Ek, för att du så snabbt kunda hjälpa mig från Kanada till USA - annars hade jag väl kört fast i Quebec. Tack även till Ann-Mari Bäckman för uppmuntran att skriva brev till släktingarna.

2004-01-28, 13:29
Svar #14

Patrick Lindblom

En av mina tremänningar nämnde att Frank Layding har berättat att han letade efter två syskon i Quebec efter överfarten, men jag har inte hittat några andra Leidingar på CD-Emigranten. Finns det någon som kan se om det finns fler Leiding, Lejding eller Layding där borta år 1910 eller däromkring?

2004-03-15, 22:02
Svar #15

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Hej
Jag söker min mans morfar som emmigrerade till USA och kom dit 1911 den 26 sept med båten Mauretania.Hans namn är Johan Lennart Nilsson f.3 feb 1879 i Elfsbacka, Värmland. Han uppgav att han skulle till en kusin i Westboro, Wisconsin, men där tar allt slut. Kan inte se att han kom till familjen i census.
Äldre släktingar i Sverige minns att han hade en son vid namn Petter, annan släkting tror sig ha hört att han var i Canada. Vi har också efterforskat i hans ressällskap, men inget napp.
Tacksam för alla tips i letandet.

2005-03-11, 17:50
Svar #16

Jonny Myrberg (Myrberg)

Hjälp.
Jag tittade i Emigranten och hittade Emil Jansson och hans son Axel (viktor)Jansson. De åkte från Göteborg 1892-06-17 till Winnipeg,
Jag vet att Emils fru åkte med deras andra son senare men ej varifrån de åkte. kan vara från Norge.
Vet ej var de tog vägen sen.. Min mor hade letat efter Axel Viktor i 15 år . nu när vi hittar honom så försvinner han igen.
 
Någon som har några ideer.. Jag har letat över allt tycker jag. Tacksam för eventuell hjälp.
 
Jansson, Emil f. 1857 i Ed Högoms by Selånger
Födelseort i källan: Ed
Axel Viktor f. 1878 i Stockholm (Stockholms stad)
Högoms by Selånger Medelpad (Hans son)
 
Klasson, Kristina Elisabet f. 1847 i Högby Kalmar län, Öland
Anton Herman f. 1882 i Ytterselö (Södermanlands län, Södermanland) (deras gemensamma)

2005-08-13, 16:46
Svar #17

LAILA ANDERSSON (Lmia)

Hej!
Försöker hitta min farmors syster Ida Maria f. Lindvall 1885 4/6 Jerrestad fs, Skåne och hennes fam. Har hittat en bordsvisa f 1952 när de besökte Sverige. Enligt denna ska de ha åkt ca 1912 till Kanada. Mannen hette August Tell( vet ej var han är född). De lär ha haft ett pensionat i Edmonton(för studenter).De ska också enligt denna visa ha 5 barn. Hittar dom ej i emigranten. Var ska jag söka? Har hittat en ev. kandidat i BC Archives d 1975 i Richmond. Har även hittat en August. Men var ska jag fortsätta att leta för att få reda på mer och vad kostar det.

2006-07-10, 15:59
Svar #18

Sune Lundin

Söker Johan Gustav Emil Larsson född på Fårö 5-10 1882, emigrerade med sin familj vid ca 11 års ålder till Amerika Brooklyn. Han var gift med en norska och bodde i Kanada, det var det sista livstecknet om honom, Kontakten med bröderna i Brooklyn upphörde. Han kallade sig Emil Larson i Amerika.

2009-04-27, 17:12
Svar #19

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej!
Jag har en man som heter Johan Wall född 1857 i Åmot Gästrikland han finns på CD-n Emigranten han utvandrade ifrån Göteborg 1888-05-11 till Dawson Källkod:35:302:1424.
Var kan jag få reda på om han gifte sig och fick familj.
Tacksam för svar.
Ingela samuelsson

2009-06-26, 20:47
Svar #20

Utloggad Sven-Michael Sjödén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-10-11, 18:55
    • Visa profil
Sökes: Anna , Karl-Otto och Erik Eriksson förmodar att alla dessa tre emigrerade till USA/Canada omkring 1920? Ifrån Näs, Gröviken i Bergs församling i Jämtland. Jag har kört fast i deras, öden. Mvh S-Michael.

2009-06-28, 13:33
Svar #21

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Sven-Michael, kan Du ge födelseuppgifter på folket? Lättare att hitta då.

2009-06-28, 13:59
Svar #22

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ingela, en J Wall, född cirka 1857-58, med destination Dawson, anländer till Quebec, den 30 maj 1888, ombord skeppet Sardinian, avresehamn är Liverpool. Passagerarlistan är dock torftig så  mycket mer info finns inte. För att leta vidare föreslår jag att Du besöker www.ancestry.se eller gör en sökning på google med t ex canada dawson genealogy.

2009-10-17, 18:49
Svar #23

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej!
 
Efterlyser mer information om min morfars farbröder som emigrerade till Hamilton, Ontario. Johan Eugen Goding f. 1883 i Lerbäck (T) och Karl Artur Efraim Goding f. 1893 i Lerbäck (T). Jag har hittat den sistnämnde (Karl) Goding i Emigranten. Han emigrerade 1911. Men jag hittar inte Johans utresa. Och sedan försvinner alla spår tycks det. Trots att jag vet att de bosatte sig där och skaffade familjer. Min morfar har berättat att han en period brevväxlade med sin kusin Edgar Goding, född ca 1920. Jag har inte hittat något om någon Goding i Ontario, och jag har kikat på flera kanadensiska genealogi-sidor, samt googlat alla möjliga varianter. Någon som har tips på hur jag kommer vidare?
 
Mvh
Erika

2009-10-17, 19:31
Svar #24

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Erika, första tipset anser jag alltid med 1900-talsemigranter är - vad står i deras föräldrars bouppteckningar? Särskilt med en familj där man haft kontakter. Om föräldrarna fortfarande var i livet i emigrationen, så bör sönerna nämnas, förhoppningsvis med vistelseort, i deras bouppteckningar efter deras respektive dödsfall (jag hittar inte någon av dem i Begravda i Sverige eller i Sveriges dödbok 1947-2006 - med dödsdatum kan du söka bouppteckningarna som bör finnas hos Landsarkivet i Uppsala).
 
De kyrkböcker som finns tillgängliga online hos ArkivDigital och SVAR har inte med material för Lerbäck från 1900-talets kyrkböcker. Men i den senaste hfl 1896-1900 lever ju båda föräldrarna och Johan Eugen - som inte är född i Lerbäck enligt hfl utan i Degerfors den 8 januari 1883 - bor hemma (se sidan 810 och 814 i Lerbäck AI:22b).
 
Hälsningar,
Eva

2009-10-17, 19:44
Svar #25

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Bouppteckningen är ett bra tips, det tänkte jag inte på. Båda föräldrarna dog efter emigrationen. Dags att åka till Uppsala mao. Tack! /Erika

2009-10-17, 19:49
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Erika, Karl Artur Efraim ska ju till Hamilton, Ontario enligt Emigranten. I Ancestrys betaldatabaser finns bl.a. Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 - och i den återfinns i september 1923 en resa gjord av en Charles Gooding, 30 år gammal - dvs. född ca 1893 - född i Sverige. Han korsar gränsen vid Niagarafallen med hustrun och ska till svärfadern i Hamilton. Möjligen din Karl?
 
Det lär det ju vara vid närmare studier av databaserna - han är indexerad som skandinav född i Schweiz i registrena men originaldokumentet säger Sweden. Orten Ro... något - ankom från Sverige 1911. Jag är inte van att läsa dessa border crossing-dokument, så jag har lite svårt att tyda dem och vilka uppgifter som ska framgå. Jag tycker dock att det verkar som ett annat födelsedatum 1893 än hans egna 23 december (vilket står i Emibas och bekräftas i födelseboken Lerbäck C:9, nr 1893:145).
 
Hälsningar,
Eva

2009-10-17, 19:49
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Erika, du behöver inte åka dit - du kan beställa online. Men det är alltid kul att besöka arkiven  
 
Hälsningar,
Eva

2009-10-17, 19:58
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Med hjälp av Ancestry och Steve Morse i en specialsökning på Gooding född i Sverige så återfinns även John E Gooding född ca 1883 som i augusti 1919 passerar gränsen i Buffalo, New York med hustru Hannah. Eventuellt har de varit hemma och hälsat på i Sverige. Senaste permanenta adress är i Hamilton och de ska till Buffalo.
 
Tyvärr är kanadensiska sekretessregler annorlunda så att folkräkningen (census) har längre sekretess än i USA. Men lite ledtrådar har du nu - sök Gooding och bouppteckningar  
 
i Ancestry finns dock John E och Hannah i 1911 års kanadensiska census - och deras vigsel i Ontario den 3 mars 1906 - så då har han ju emigrerat. Han heter där Goding - och hustrun Hannah Sophia Johnson är också från Sverige.
 
Enligt census 1911 har de en son Edgar född 1907.
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-10-17 20:04)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-10-17 20:07)

2009-10-17, 20:14
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det här var ju kul  jag har inte använt mitt Ancestry-abonnmeang på jättelänge ... i augusti 1919 korsar också en annan Gooding gränsen vid Buffalo, denna gång tolvårige Edgar (ovanstående grabb född 1907, även hans födelsenotis finns på Ancestry) i sällskap med sexårige H.... (Homer eller kanske Howard?) och tvååriga Edna - och de har besökt uncle Charles Gooding i Hamilton, Ontario. Varför åker de tre små ensamma?
 
1932 när Edgar åter finns i listorna kallar han sig även Edward Johnston står det på registerkortet ...
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-10-17 20:18)

2009-10-17, 21:03
Svar #30

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
oj, vad mycket intressant du har hittat!  
 
Det måste ju vara denne Edgar som min morfar pratat om. Även om han är född tidigare än jag trodde. Nu har jag fått mer information än jag ens kunde hoppas. Tack så mycket Eva!
 
Mvh
Erika

2009-12-11, 10:17
Svar #31

Utloggad Katarina Bäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 13:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker carl johan carlsson född 1867.Som reste från Borlänge 1893 till Kanada. Det jag undrar är om han åkte till Kanada eller inte.
 
Mvh. Katarina.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna