ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-03  (läst 1614 gånger)

2001-06-05, 23:25
läst 1614 gånger

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag antar att det framöver kommer att finnas skäl att vidare diskutera den ännu ganska nya Ellis Island-databasen över skepp och passagerare. Jag startar därför en egen diskussion för Ellis Island.  
 
Stephen P. Morse, en amerikansk datoringenjör (och f.ö. tydligen konstruktören bakom Intels första 8080-mikroprocessor på 70-talet) och tillika släktforskare, har satt upp en website med en sökfunktion som redan från början tillåter en mer preciserad sökning i Ellis Island-materialet:
 
http://sites.netscape.net/stephenpmorse/ellis.html
 
(Just nu tycks det inte gå att komma in, men det beror väl på tidpunkten.)


2001-11-25, 15:30
Svar #2

Marianne Fröding (Ruth)

Hur får man tag i materialet före 1892?
Jag söker en man som troligen( till 97,5%) kom över 1886./se vidare under punkten CD:n Emigranten) Hur kan jag söka efter honom. Går det på denna sida överhuvudtaget. Annars har det fungerat bra med söktider tycker jag( förra veckan)
Fick tag i några av de jag sökte. Stavningen är ju ett stort dilemma. Att Valborg blivit döpt till Valberg kommer man underfund med efter åtskiliga förösk!!
MVH/Marianne

2001-11-25, 21:35
Svar #3

Yvonne Ekström

Hej, vill passa på att verkligen understryka det stora problemet med stavningen i databasen, både när det gäller namn och platser. Den som söker måste vara utrustad med vansinnig fantasi och prova hur många kombinationer som helst. Har man sedan kommit någotsånär rätt i passenger record så kommer nästa stora dilemma: den uppgivna platsen emigranten kom ifrån. Ge inte upp hoppet, och kontrollera varenda passagerare som kan verka vara den rätta. Rylocken kan stå för By Socken, Tserehbe kan vara Södertälje !!!
Söker du en Einar utan att hitta honom kan han faktiskt finnas som Eina, Aine, Heinar eller bara förkortad som E. Jag sökte en Inger Karine och hittade henne som Inge Rinne. Låt fantasin flöda.....
 
Hälsningar,  
Yvonne Ekström

2001-11-26, 02:16
Svar #4

Nina M.Nordby

Helt enig!!!! Neste utfordring skulle vel være å rette opp feilene.......Når de først har gjort en så omfattende jobb burde de nesten ha hatt svensker til å gå igjennom det som er for Sverige etc. Vi kjenner jo best vår egen geografi og navnetradisjon. Dessuten mener jeg nesten at søket skulle ha hat et comments felt også.

2001-11-26, 06:46
Svar #5

Berith Svantesson

Skicka ett meddelande till dom när du hittat något fel och hoppas på att de rättar till det!
 
Adressen är dberrors@ellisisland.org och som ämne väljer du mellan Manifest error, Spelling error, Ship Image error, Other Database error.  
 
Ett fel jag påpekade rättade dom till (jag vet ju förstås inte om det berodde på mej, men jag vill tro det) men ett annat har det inte hänt något med. Kanske att 11 september spelar in.
 
Berith

2001-11-26, 17:22
Svar #6

Yvonne Ekström

Hej, har också provat att skicka rättelser i flera omgångar, men inget har ändrats än. Kan vara rätt som du Berith säger, att septemberhändelserna spelar stor roll i det hela. Men för allas vår skull borde de vara intresserade av att ändra så snabbt som möjligt när de väl erhållit ändringsnotiser.  
 
MVH,
Yvonne

2001-11-26, 18:08
Svar #7

Nina M.Nordby

Sendte en mail forrige uke med en forespørsel angående et annet problem, men det ser ikke ut til at de svarer. Det kan kanskje se ut til at ting må være som de er....eller??  
 
Er det noen som har kjenneskap om det kan være aktuelt å frigi dataene til en CD?

2001-11-27, 23:19
Svar #8

Yvonne Ekström

Hej, vill bara meddela att Stephen Morses sida har ny adress enligt följande:
 
http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/ellis.html  
 
MVH,
Yvonne

2002-08-19, 22:57
Svar #9

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Jag hittade min farfars morfar i Ellis Islands databas. Destination står som Pa. Ska detta tolkas som Philadelphia tro?

2002-08-19, 23:42
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Morgan,
det ska nog tolkas som staten Pennsylvania, som förkortas just PA. Står det ingen ort framför?
Hälsar vänligen
Maud

2002-08-20, 17:25
Svar #11

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Maud, du har helt rätt. Fick hjälp i en annan tråd att söka på CD-skivan Emmigranten och där står destination Sheffield, Pennsylvania.
Vilka möjligheter finns att söka vidare efter min anas öden och äventyr i Amerika? Skulle vara roligt att veta vad han sysselsatte sig med där de två år han var där.

2002-08-20, 20:02
Svar #12

Jan Ek

Morgan, det blir nog svårt, vid nästa folkräkning i USA, i år 1900, har ju Alfred för länge sedan återvänt. Men är du fortfarande nyfiken nog är det två saker jag ville försökt.
 
Att han uppger en destination så precist ändå tyder på att någon han känner slagit sig ned där. En släkting kanske, men kan ju också vara en bekant. Du bör därför följa alla emigranter i hans närhet hemma och se om någon hamnar i Sheffield. Kanske ett blindspår, men man vet aldrig.
 
En annan möjlighet är ju att se på vilka som är med på båten, och uppger samma destination. Kanske är det ett namn där du kan matcha med Alfreds familj. Nu var inte manifestet lätt att hitta på Ellis Island, det var fellinkat som det väldigt ofta är. Då är det Stephen Morses sida som gäller. Du finner det som jag tror är det rätta, på frame 241. Jag ser att många uppger Pa som mål, så detta blir säkert också något du må se på sikt.
 
En Alfred Petersson 35 år reste i alla fall med Furnessia från Glasgow till NY med ankomst 2/5 1892. Yrke borstbindare, brush maker. Det bör vara din ana.
 
Om du inte hittar manifestet, hör av dig, jag har den aktuella sidan lagrad på min disk. En gif på en halv Mb.
 
/Jan

2002-08-20, 21:59
Svar #13

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tack Jan. Jodå, jag hittade sidan för några dagar sedan efter att ha letat en hel kväll och den är nu i tryggt förvar bland alla sidor jag sparat från Genline. Synd att Ellis Island inte har länkat bättre när de nu ändå lagt ner ett sådant jobb.
Vid en snabb överblick känner jag inte igen något av de andra namnen men jag ska göra en djupdykning vid ett senare tillfälle.
Intressant att du skrev brush maker. Jag hade svårt att läsa vad det stod och tolkade det som brick maker men brush är nog mer riktigt nu när jag tittar igen. I husförhörslängderna står tyvärr bara arbetaren Alfred Petersson så det är nog för evigt höljt i dunkel för mig vad han egentligen arbetade med.

2002-09-03, 07:46
Svar #14

Jonas Kuschner (Jonas)

Elisabet Thorsell skrev under Länktips om stängningen av Stephen Morses söksida:
 
Det gäller Stephen Morse's Ellis Island in one step som på ett förnämligt sätt underlättade sökningen i databasen om Ellis Island. Det visade sig att stiftelsen Ellis Island Foundation inte uppskattade denna enklare sökväg, som inte gick genom deras startsida, och tvingade Stephen Morse att ta bort den. Han anklagades för s.k. deep-linking.
 
De lär ha haft förhandlingar på gång om att överta sidan, men då skulle Stephen Morse behövt skriva på ett papper där han erkände att han våldfört sig på Ellis Island Stiftelsens egendom och förövrigt erkänna sina synder, vilket han vägrade göra, då han inte ansåg att han gjort något brottsligt.
 
Detta har naturligtvis dykt upp på många amerikanska mailing-listor och i genealogiska diskussionsgrupper på Usenet, och det har föreslagits att användarna skall bojkotta EI-sajten, säga upp sina stödjande medlemskap i EI Foundation eller skriva protestbrev dit. Se t.ex.
http://groups.google.com/groups?q=morse+group:soc.genealogy.*&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=9&as_miny=2002&as_maxd=2&as_maxm=9&as_maxy=2002&selm=LPBBJPFDFJJNCOECJDKCGEGJLEAA.rngade57%40madisontelco.com&rnum=6

2002-09-11, 05:50
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Plötsligt kan jag inte söka i det nya formatet (search new format) på den flyttade Stephen Morse-sidan (http://www.avotaynu.com/ellis.html). Jag får bara upp det språkligt märkliga meddelandet Du har inte tillåtelse att visa denna sida (jag vill inte visa den, bara se den!).
Fler som har samma problem?
Dessutom saknar jag möjligheten att söka Ellis Islands missing manifests som fanns på Morses nu stängda sida - någon som har hittat denna utmärkta service flyttad till annat ställe?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-11, 06:37
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Maud! Det står en skylt högst upp på sidan att inte använda new format tills vidare. Jag har inte testat att söka sedan flytten.
 
Kollade lite snabbt på nyhetsgrupperna men det verkar inte som någon tipsar om (dvs. hittat) missing manisfests någon annanstans ännu.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-09-12, 06:09
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen! Nu är skylten borta, och jag kunde söka i det nya formatet. Det var ju smidigt att få upp valmöjligheterna direkt från första sökningen.
 
Dick Eastman tar upp den nya placeringen av sidan, lite om bakgrunden och det nya sökformatet (en betaversion) i sitt nyhetsbrev från onsdagen. I det nyhetsbrev han i sin tur länkar till står att man överväger att ta över Missing manifests också till avotaynu-sidan.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-12-02, 15:34
Svar #18

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej!
 
En Karl Gard flyttar till USA 1912. Destinationen han skall till är Calumeth i M.... Är det Maine eller Minnestota eller något annat?
 
Mvh Kjell

2002-12-02, 15:47
Svar #19

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Calumet Minnesota tycker jag att det står i Mauretanias passagerarlista.
 
` Karin B.

2002-12-02, 17:09
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns åtminstone 13 platser som heter Calumet i USA enligt Rootsweb, och jag tror den som ligger i Michigan är den mest kända. Det är en gruvstad i Upper Michigan.

2002-12-02, 17:45
Svar #21

Karin. A. Björkholm. (Karin)


2002-12-02, 17:46
Svar #22

Karin. A. Björkholm. (Karin)


2002-12-03, 07:36
Svar #23

Ann-britt eriksson

Sökte Anna Björklund från Simonstorp (E) som emigrerade till USA 1904. Hittade efter lite sökande en Suma E. Björklund 16 år från Simonstorp. Det måste ju vara samma person, men feltytt. Hur går jag till väga för att hitta mer information? Kan någon hjälpa mig?

2002-12-03, 10:25
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag hittade Anna E Björklund, 16 år, från Simonstorp, som utvandrade 1904 22/7 via Göteborg till Golden, Colorado. Källkod: 76:229:54756. Och allt enligt Emigranten.
 
Hon reste ensam.  
 
Fick du inte fram bilden av manifestet? På den bilden ser det ut som om Anna skulle till sin aunt mrs. Hedvig Ljungvall i Golden, Colorado

2002-12-03, 11:03
Svar #25

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej!
 
Nu ser jag tydligt att det står Minn Calumet.
Jag har hittat Calumet i Minnesota på Mapquest, platsen ligger ca 10 mil nv om Duluth.
 
Mellan dessa platser ligger Cloquet, där bodde Hilda och Karl Svanson. Hilda är dotter till Karl Gustaf Wittiko, han reste tillsammans med Gard och Benjamin Tano, enligt hfl för Nedertorneå dog Tano i en gruvolycka 7/6 1914 i Cly, Cly har jag inte hittat på kartan.
 
Kjell

2002-12-03, 11:25
Svar #26

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Är det Cly i Pennsylvania ?
 
 `Karin B.

2002-12-03, 13:07
Svar #27

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Nej, för i hfl står det Död orsakats i en  gruva, olyckshändelse i Cly ....sota
OCH Uppgiften ifråga hvilas helt och hållet på muntlig del från den aflednes broder
Det har jag tytt som att orten ligger i Minnesta.
 
En sak till som jag glömde nämna tidgare, den äldsta av Gards syskonbarn, Ellen f 1905 skrev ett brev till mig 1983, att hon var ca 10 år när de fick ett brev från USA, där stod det att han dött i en olyckshändelse. Kan det vara samma olycka?
 
Kjell

2002-12-03, 13:42
Svar #28

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Hej Kjell !
 
Kanske det ska vara Clyde , Minnesota (av alla ställen) som ligger  söderut från Duluth
 
Är efternamnet Tano rätt ?

2002-12-03, 13:50
Svar #29

Ann-britt eriksson

Tack Elisabeth!
Jag har mycket att lära mig om det här.
Vänliga hälsningar Ann-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna