ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det tillåtet att använda antavlor som källor?  (läst 663 gånger)

2003-04-15, 12:52
läst 663 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej!
Jag undrar bara om det går att använda andras antavlor/stamtavlor om man gör ett arbete på universitetsnivå. På villkoret om man referera till källorna. Jag känner till Upphovslagen och respekterar den. Tycker att det är värt att känna till om man får använda antavlor/stamtavlor som material om man skulle jobba med ett projekt om 1600/1700-talet någon gång i framtiden.
 
MVH
Stefan

2003-04-15, 14:10
Svar #1

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem med att nyttja en släkttavla utforskad av annan person. Viktigt att tänka på är att släktutredningen INTE är en källa utan en bearbetning. Dessutom bör man kanske nämna något om eventuell osäkerhet i släkttavlan under lämplig rubrik (exempelvis ”Metod och källmaterial” eller ”Forskningsläge”, lite beroende på vad som avhandlas i uppsatsen). Där bör även nämnas orsaken till att man använt släktutredningen och inte gjort egen forskning (vanligtvis brukar ju detta bero på den tidbrist som för det mesta infinner sig i B-, C- och D-uppsatser). I fotnot och käll- och litteraturhänvisning bör förstås nämnas forskarens namn (om du känner till detta) och en hänvisning var släkttavlan finns att tillgå ifall någon vill kunna kontrollera bearbetningen.
 
Om släkttavlan är tryckt så är det förstås inga som helst problem att nyttja den. Men i annat fall är det nog på plats att kontrollera om forskaren ännu lever och höra efter om denna/denne har något emot att du använder uppgifter från släktutredningen i din uppsats. Detta särskilt med tanke på att forskaren med tiden upptäckt felaktigheter som borde ändras eller att forskaren tagit med osäkra uppgifter som kanske bara hon/han själv känner till.
 
Mvh Carl-Oskar

2003-04-16, 01:56
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stefan,
 
Det är inga som helst problem att använda tryckta eller otryckta källor för sin uppsats. Huvudsaken är att du gör ordentliga referenser och talar om vilken källa du använder. Du behöver inte be om lov för att få använda någons arbete.
Du måste självklart vara källkritisk och inte använda vad som helst, men anser du att ett arbete är värt att hänvisa till så kör på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna