ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillgängligörande av källors register  (läst 2442 gånger)

2009-09-22, 22:48
läst 2442 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har en undring (som nog härstammar från Niclas Rosenbalk i en annan liknande fråga).
 
Undringen är om det inte vore en god idé om t ex SVAR la lite krut på att identifiera källor med stora volymer som man inte ämnar scanna på ett tag () och scanna registren till dessa. Jag tror att det skulle underlätta oerhört mycket för oss som inte har möjlighet att besöka arkiven så ofta som man vill, eller har ekonomiska resurser att beställa hem ett stort antal mikrokort/-filmer för att leta igenom dessa register.
 
Jag har, på en inte alltför lång tid, två gånger hamnat i situationen att material finns filmat, ett flertal register finns filmade, men det är helt enkelt för stort att kunna penetrera utan en egentlig ingång.
 
Det känns som en liten insats i förhållande till nyttan!?
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-09-22 22:52)

2009-09-22, 22:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det håller jag fullständigt med om. De register som börjat komma, på Svar, Stockholms stadsarkiv och Ad bl a, är ju verkliga guldkorn i forskningen.

2009-09-23, 17:23
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vi forskare håller väl alla med om detta förstås. Tyvärr, lär det finnas ett rädsla eller ovilja att göra detta på vissa arkiv. Därför står hoppet till Arkiv Digital, men då gäller det att de får reda på var register och guldkorn finns, för det är inte alltid så uppenbart!
 
Jag vet inte om de som är insatta kan tipsa AD inför fotograferingen om var de önskvärda registren och annat material finns!
 
Ett annat alternativ är ju annars att Förbundet, andra föreningar eller enskilda idealister fotar av dem och lägger ut på nätet, om man nu får det!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-23, 19:41
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Varför denna rädsla eller ovilja, vikande besökssiffror? Vad är det som hindrar SVAR från att göra det?

2009-09-23, 20:03
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det handlar väl om arkivpersonalens arbetssituation, men också vad som prioriteras och inte, även från ledningen, samt rädsla för vikande besökssiffror, liksom rädsla för, ovana och okunskap om det digitala mediet, enligt en som arbetar på arkiv och brinner för detta. Men som enligt sig själv blir bemött med en gäspning, eller som en svikare som anstränger sig för mycket! Ny personal kommer och är entusiastisk en kort tid innan de trubbas av och hamnar i grötlunken! Man vill inte ha merjobb. En del slår tydligen vakt om sina egna områden, för att forska i lugn och ro! osv.
 
Men det finns lysande undantag som Härnösands landsarkiv som leddes av den entusiastiske släktforskaren Tord Bylund! Nu kan man väl inte begära att alla arkiv, bibliotek och liknande institutioner ska ledas av släktforskare, men visst gör det skillnad om chefen är brinnande idealist, mer skeptisk eller rent av avog!!! Så är det väl på många ställen!?
 
Det går att skapa en bättre situation, vilket är ett måste om institutionerna ska överleva! Se till exempel Uppsala Landsarkivs samarbete med Upplands Släktforskareförening. Mycket nyttigt och trevligt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-23, 20:13
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag var på Vadstena landsarkiv i måndags - fullt med folk! Det visade sig att det var KGFs arkivresa. Jag tror att arkiven kommer tillbaka med rätt attiyd. Publicerar man registren så upptäcker man ju mer av det som finns i arkiven och som inte kommer att digitaliseras på ett bra tag. Då återvänder folk, men nu med nya mål för sitt besök. Det var därför jag var där, hittade en uppgift  ett register och ville kolla.

2009-09-23, 21:05
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Då kanske det blir ett mindre revirtänkande hos arkiven nu när det lutar åt att kulturproppen får gehör för sina omstruktureringar?

2009-09-25, 19:42
Svar #7

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Hej!  
Det är inte rädsla för vikande besökssiffror eller revirtänkande som arkiven inte gör register. Det handlar helt enkelt om prioriteringar.  
 
Vi som jobbar på t ex kommunarkiv har som huvuduppgift att t ex besöka förvaltningarna och där undersöka vilka handlingar (både digitala och analoga handlingar) som ska bevaras för framtidens forskning, göra sekretessbedömningar på olika personakter eller förteckna (ordna) levererade handlingar. Vi har ofta extra-personal genom arbetsförmedlingen som får hjälpa oss att göra register till protokoll.  
Ett exempel: En arbetsgrupp, ca 5 personer, hjälper oss att digitalisera kortregister för olika portättsamlingar. I varje kortlåda finns ca 2500 registerkort. När gruppen är klar får jag tillbaka kortlåda med vidhängande register. Nu börjar nästa fas - att kolla alla 2500 registerkort mot det digitala registret. Felstavningar rättas och felaktiga årtal kollas mot sittningsböcker. Detta kontrollarbete tar jag med till vår expedition när jag har kvällsöppet och jag dessutom ska serva våra forskare. Har jag tur och forskarna klarar sig själva så hinner jag kanske 200 kort på en kväll. Jag jobbar 1-2 kvällar per månad och har på ca 2 år hunnit 4 kortlådor alltså ca 10.000 poster. Behöver jag nämna att jag har 2 lådor kvar på fotograf E. Och sedan återstår 5 fotografers kortlådor. Resultatet kommer att publiceras på nätet. Mina kollegor har sina register och skrivelser att jobba med när de har kvällsöppet.  
 
Jag skulle tro att arkiven få fler besök med hjälp av digitala register. Och då menar jag både besök på hemsidan och på arkivet. Vi kommer också att få beställningar på bilder eller andra handlingar och det kanske leder till att vi får nya brukargrupper på arkivet.  
Om inte arkiven används så känns det ganska meningslöst att bevara dem!
 
Marie  
Tillsynsarkivarie på 10 olika förvaltningar samt bildarkivarie på 25%.

2009-09-26, 12:59
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Har idag lagt in tre register angående material som finns i Göta hovrätts arkiv, som numera förvaras i Vadstena. Bl.a. Kungliga brev i kriminalmål (överklagade hovrättsdomar), brottmålsutslag från Göta hovrätt och adliga bouppteckningar (bouppteckningarna går att läsa hos Arkiv Digital) här
 
/Stig-Ove

2009-09-26, 13:17
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Oj, vad trevligt Stig-Ove! Vilket jättejobb du lagt ner.
 
Ju fler register, både från frivilliga och från arkiven, som publiceras, desto fler besökare kommer tror jag också. Då kan man planera sitt besök, som ofta innebär resa och ledig dag, så att det blir optimalt. Dessutom reser man inte på måfå till arkivet, man vet att det finns något av potentiellt intresse där.

2009-09-26, 13:29
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Håller med Chris här
 
Sådant är ju jättebra, både att det görs, och att det synliggörs här på forumet. Tack Stig-Ove.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-30, 19:20
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Stig-Ove för att Du lagt ut dessa register! När jag öppnar pdf-dokumenten kan jag dock inte söka i dem; Använder Adobe Reader 8. Gör jag något fel tro?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-30, 21:37
Svar #12

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Nej, du gör inte fel. Jag har inte kunnat OCR-behandla PDF-filerna så de är inte sökbara ännu. Ska försöka ordna det och ladda om dem. Måste hitta något program som klarar det.
 
Tack för den fina responsen.
 
/Stig-Ove

2009-10-01, 11:06
Svar #13

Utloggad Joakim Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2015-09-07, 11:46
    • Visa profil
Hej Stig-Ove,
 
Istället för att OCR-behandla PDF-filerna borde det gå att skriva ut materialet direkt från din databas till en PDF-fil.
Själv använder jag CutePDF Writer som är gratis. Programmet installeras som om att det vore en skrivare och går att komma åt från alla program som man kan skriva ut från ex. word, excel, Genline, ADOnline, Disgen...... Man väljer helt enkelt CutePDF som skrivare vid utskrift. Utskriften blir en PDF fil där text behandlas som text och därmed sökbar.
 
//Joakim

2009-10-01, 15:48
Svar #14

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det är just det programmet jag har använt. Sidorna är scannade i tif-format och OCR-behandlade och därmed sökbara, men när jag konverterar dem till pdf-format försvinner OCR-funktionen. Har provat med att lägga ut en TIF-version under brottmålsutslagen idag. Nackdelen med det är att man måste ladda ned filen till sin dator och öppna den därifrån. Det kanske inte alla vill om man är rädd för skador av olika slag. I och för sig så går även pdf-filerna att spara ned till sin dator om man vill.
 
/Stig-Ove

2009-10-02, 16:12
Svar #15

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Nu ska samtliga register vara sökbara.
 
/Stig-Ove

2009-10-02, 22:18
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Superbt Stig-Ove!
Finner t ex Vassiloff Elias Vista Tveta N Vedbo, Jönköping stöld 1732 B II A: 36
Bör handla om ryssen (rysk krigsfånge från Visingsö?) i Ölmstad socken som gifter sig enligt nedan: 17231223 Ryss Elias Wasili med Änka Anna Nilsdotter Drevseryd; En av de få personer - förutom min Elias Jacobsson Letzer - som bär namnet Elias i denna socken.
 
Stort tack för Ditt arbete Stig-Ove!
Hur bar Du Dig åt för att lyckas?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-02, 22:49
Svar #17

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kul att det kommer till användning. Det gick att exportera databasen ifrån Access som en rtf-fil, textdokument, och då fungerade det som Joakim nämnde här ovan. Tack för hjälpen.
 
/Stig-Ove

2015-11-27, 01:21
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har digitaliserat registren till Bergskollegiums handlingar 1624-1749. Läs mer .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna