ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Roliga felläsningar  (läst 2166 gånger)

2005-08-15, 22:36
läst 2166 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vi läser ju rätt mycket gamla, lite svårlästa handlingar här, och ibland blir det fel, emellanåt på ett komiskt vis.
 
Jag läste till exempel en gång en inflyttningssedel till Stenkyrka (O), när jag höll på att göra ett register över detta. Där stod om en man att han varken besökt Guds bord eller hus på länge.
Avståndet mellan bord oh eller var dock väldigt litet, och jag missade det först, och funderade i några sekunder vad detta kunde vara för ett teologiskt fenomen...
 
Finns det några andra historier om komiska felläsningar?

2005-08-15, 23:13
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag brukar ofta undra varför man skrivit Lisa Persdotters lilla otäcka dotter och liknande tills jag ser att det står oäkta

2005-08-16, 07:35
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Alla barn i början heter det, och jag kommer att tänka på en barndomssynd begången i relativt vuxen ålder. Som nybörjare i läsning av gamla handstilar undrade jag nämligen över den mystiske Lars Lewert som infunnit sig vid flera barndop. Det löste sig dock när en mer rutinerad forskare fnissande förklarade att det stod bar barnet, inte Lars Lewert...

2005-08-16, 08:50
Svar #3

Birgitta Ohlsson

I ett brev från Nils Bielke om slaget vid Lund läste jag om min ana Per Spilhammar som var ryttmästare att han blev skjuten genom båda armarna. Hur kan man bli skjuten genom båda armarna? Stod han med dem sträckta rakt ut från kroppen då, konstigt tänkte jag. Det stod Min ryttmästare Spilhammar genomskjuten. Båda armeerna gjorde strax front mot front eller något sådant. Ett gott skratt fick jag i alla fall.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-08-16, 12:56
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
En rätt rolig felläsning är den som förekommer i äldre husförhörslängder med förtrycka formulär där det i en kolumn står något som många tolkat som Ågrenskap. Hade de Ågren då?
Den korrekta läsningen är Äktenskap...

2005-08-17, 09:55
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Lät mig här nämna en möjlig felSKRIVning, som kanske bottnar sig på nedsatt hörsel hos skrivaren. En bondgård i Finland på 1700-talet hade turvis två värdar: Claes och Lars Hemmingsson. Det märkvärdiga var att när den ene eller andre brodern är upptecknad som bonde på gården, kan man ingenstans finna hans broder. När Lars sedan gifter sig och blir i sin tur bonde, nämns den förstnämnde aldrig mer. Det syns som om mantalsskrivaren hade upptäckt sitt fel, som kanske berodde på nedsatt hörsel hos hans medhjälpare, som skrivit vad hans förman läste högt.
   Om den försvunne andre brodern hade dött (han hade förr upptecknats som gift), borde man ha kunna hitta bouppteckningen efter honom, men någon  sådan har jag inte funnit. Inte heller finns någon änka efter honom mantalsskriven. Den enda förklaringen jag har kunnat ge är att brodern Klaes är en fiktiv person, som aldrig funnits.

2005-08-23, 21:46
Svar #6

anders sjö

Jag läste mönstringsrullor tidigare idag och blev något förvånad när jag efter en ryttare läste: Hustrun gammal, casseras. Det tog dock inte många sekunder innan jag förstod att det var HÄSTEN som kasserats, inte hustrun  Såklart!

2008-01-09, 20:47
Svar #7

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Vilken rolig rubrik! Kan dela med mig följande felläsning: För några år sedan började jag efterforska min skånska släkt. Det fanns många husarer och andra personer inom det militära bland anorna. Plötsligt läser jag i födelseboken om en fader: Reg. Liv. Inget konstigt med det, när halva släkten var militärer. Då jag efterfrågade vad detta kunde vara för regemente, blev jag snabbt upplyst att där står Res. Lump, resande lumpsamlare. Anorna blev faktiskt mer spännande efter detta.
Barbro Sändh

2008-01-09, 22:57
Svar #8

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Apropå felläsningar så satt jag med kanske något trötta ögon och läste om en anfader i dödboken och läste att han dog i farsot. Min vana trogen ville jag ha mer information så jag googlade på denna term och får då Googles fråga: menade du FÅROST?...jag kunde inte hålla skrattet tillbaka...detta handlar kanske mer om datorns kopplingar än felläsning i och för sig...!
 
Mvh
Maria

2008-01-10, 11:58
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Både jag och min bror läste att vår ana som stupade i slaget vid Lund blev skjuten genom båda armarna. Vi funderade länge på detta om hur han kunde stått eller suttit på sin häst för att kunna bli skjuten genom båda armarna när vi till slut förstod att det stod. ”Blev rätt igenom skjuten. Båda arméerna gjorde snart front mot front osv”.  
Mvh
 
Birgitta

2008-01-10, 15:46
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Första läsandet av en dombok: N.N. kärde mot Lars Pettersson och Mats Olsson att dears hustrur sköflat hafren i hans åker. Jo, kanske hade brännvin något att göra med saken. Tog dock en närmare titt på texten, och vad stod det: ... deras hästar...

2008-01-10, 20:36
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En gång när jag studerade en husförhörslängd tyckte jag att det stod stöld som slutled i ett ord i kommentarkolumnen längst till höger. Jag tyckte förstås att det var tråkigt att läsa sådant om en ana, men när jag fick hjälp att förstora texten såg jag att det stod stamanställd, och det kändes genast bättre.

2008-01-10, 22:19
Svar #12

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
I Södermanland, Husby-Rekarne, Husförhör AI:6 1784-1793 s. 52 (GID 62.24.46000) ser det ut som att det står ÖL Elg, men i själva verket är namnet Olof Elg förkortat och det har hamnat en krumelur över O:et

2008-01-10, 23:33
Svar #13

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
När jag första gången träffade på min vallonanor i en husförhörslängd läste jag att en man var rackardräng. Jag undrade då vilka anor jag hade. Det löste sig i nästa husförshörslängd där det lite tydligare kunde tydas att han var räckardräng, dvs en vallonsmed.

2016-02-24, 12:17
Svar #14

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:39
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Att släktforska med Google Translate ger också en del skratt. Jag följer några finska släkter och körde denna text i översättaren: Paavali Mikonpoika on tämän Sticku-suvun vanhin tunnettu jäsen. Hän oli nyk. Porin maaseurakunnan Yyterin kartanon lampuoti 1586 - 1600. Fick en mycket intressant beskrivning av vad han var för något: Paul Matinpoika är Sticky släkte av de äldsta kända medlem. Han var en byracka. Pori Yyteri Manor lampuoti socken 1586-1600.

2016-02-24, 13:37
Svar #15

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Använder också Google translate och ibland Bing, som Facebook översätter från.
Det blir en del skratt, men ytterst irriterande när namn översätts till andra namn. Att Paavo blev Svampbob var lite otippat

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna