ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Register över präster i Sverige  (läst 4008 gånger)

2005-02-04, 10:54
läst 4008 gånger

Siv Johansson

Jag efterlyser ett register över präster i Sveriges församlingar. Om jag har ett svårläst namn på en präst i t.ex Gingri församling, vore det bra att kunna söka upp en lista över samtliga präster som tjänstgjort i nämnda församling fr.o.m. församlingens bildande.
Finns detta?? Kanske ett tips till pastorsexpeditionerna att göra detta.
Mvh Siv

2005-02-04, 10:57
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Så kallade Series Pastorum och Series Comministrorum kan man stundom finna i vissa kyrkoböcker, och säkert också i tryckt form i olika sorters lokalhistoriska verk. Annars kan man ju söka i herdaminnet.

2005-02-04, 11:04
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Herdaminnena för de olika stiften kan man hitta på större bibliotek. En lista finns här. Diskussioner om herdaminnen och hjälp med att slå upp enstaka notiser görs med fördel här.

2005-02-07, 13:09
Svar #3

Siv Johansson

Tack Carl-Johan och Mika?l, så vet jag var jag ev. kan finna prästerna.
Mvh Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna