ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönsamhet med avseende på källor  (läst 920 gånger)

2004-09-30, 03:17
läst 920 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har än så länge endast använt mig av kyrkobokföringen, skattelängder och häradsrätternas domböcker i min forskning. Vore tacksam om någon med erfarenhet av följande källor (eller andra som jag missat att räkna upp) kunde berätta lite om hur pass mycket det lönar sig att leta igenom dessa när man är ute efter vissa socknar exempelvis:
 
- landskontorets arkiv, vad finns där av intresse för släkt- och lokalforskning och hur pass omfattande är volymerna?
 
- kammarkollegium, finns det gott om mål som rörde bönderna på kronans gårdar (vars bruksrätt kunde ärvas)? finns dessa även representerade i landskontorets arkiv?
 
- domkapitlets arkiv, hur pass intressant är det?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-09-30, 08:25
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Kammarkollegiets arkiv innehåller mm. handlingar angående skatteköp av kronohemman, som ibland har korta antavlor som bilaga.

2004-09-30, 10:14
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Domkapitlets arkiv innehåller längder över röstning i prästval, samt diverse brev från församlingarna där man kan hitta många personnotiser.

2004-09-30, 10:34
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Domkapitlets arkiv finns också handlingar om skilsmässor och upplösta trolovningar. Kan också finnas handlingar om städernas skolor med elevlistor och listor över de böcker man studerat under året m.m.

2004-09-30, 11:38
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I domkapitlets arkiv kan man även hitta äktenskapsansökningar för kontrahenter som var nära släkt. Idag kan kusiner gifta sig, men i äldre tider var de förbjudna leden fler generationer och det krävdes tillstånd för tex sysslingar att gifta sig. I dylika fall kan man hitta flera släkttavlor som skickats in.  
Kan tipsa om Malin Lennartssons bok I säng och säte (Växjö, 1999; ISBN 91-7966-567-5) som behandlar domkapitlet i Växjö och dess människor.
 
I domkapitlets arkiv finns även spridda äldre kyrkoräkenskaper ifrån församlingarna som skickats in. Likaså finns vissa katekeslängder bevarade (ej heltäckande för stiften).

2004-09-30, 12:30
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Landskontoret kan ha alla möjliga nyttigheter, som inventeringar av vapenfört/sjövant folk, diverse lustigt skattematerial osv.

2004-09-30, 21:06
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Tackar så mycket för alla svar. Är det några av er som har egna erfarenheter av forskning i nämnda arkiv (helst innan 1750) och har någon uppfattning om hur pass sporadiskt intressanta uppgifter förekommer?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-09-30, 21:39
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller domkapitel så har jag suttit och gått igenom ett antal år vad det gäller ett par serier. Man kan oftast se på serien om den är av intresse. Jag stötte då på ett antal dokument av intresse för de socknar jag håller koll på.

2004-10-01, 01:10
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Håller med Anders Rydberg. Lönande för mig har det varit att studera visitationsprotokollen. Där har jag funnit intressanta uppgifter om enskilda personer (läs: släktingar) och särskilda, dramatiska händelser i församlingarna. Ofta är det graverande brott mot kyrkoordningen som uppmärksammas. Vissa sedlighetsbrott kan även avhandlas på den här nivån.  
 
Jag har studerat protokoll från 1600-talet (Västerås domkapitel).
 
Mvh / Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna