ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källor för Sveriges äldre historia  (läst 1188 gånger)

2009-01-04, 13:37
läst 1188 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Visste inte riktigt var jag skulle placera denna fråga! Om man nu är förbi våra kyrkböcker och olika angränsande källor, hur skriver man då källor för våra gamla kungar och tillhörande drottningar ( och för den delen danska, polska, ryska osv). Som lekman så är man ju hänvisad till det som är skrivet, när vi talar om mycket länge tillbaka.
Man skulle ju kunna skriva av någon bok och använda dess författare som källa. Men han i sin tur har ju förmodligen skrivet av något. Så vad blir det första upptäcknandet/primärkälla för det gamla? Att bara skriva Sveriges historia (eller då ex. Polens historia)som källa känns något fel. Hur gör ni?  
 
Jag hoppas ni förstår hur jag menar!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-01-04, 16:20
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Patrik, Du får väl ange den historiebok, som du hämtat uppgifterna ur. Tex. Carlsson-Rosén: Sveriges historia del I (1968), sid. 79. Att författarna hämtat sina uppgifter från annat håll är väl troligt,  men de i sin tur bör ju ha angivit den litteratur de använt, så att du själv kan läsa dessa böcker. Hämtar du då uppgifter från dessa, så får du väl ange dem som källa. Men att bara skriva Sveriges historia är ju alldeles för intetsägande. Man bör veta om en viss uppgift hämtats t.ex. från Sten Carlsson eller Herman Lindqvist.

2009-01-04, 18:19
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Svenskt biografiskt lexikon (som nu arbetar med utgivningen av det 33:e bandet och nått fram till St.. i alfabetet) är en bra referens för historiska svenskar inkl. kungligheter, och ger dessutom relevanta käll- och litteraturhänvisningar. Se vidare  SBL:s webbplats på riksarkivets hemsida.

2009-01-04, 19:59
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Jo, som du skriver Elisabeth så tyckte jag också att det skulle bli lite väl slätstruket med Sveriges historia. Där kan ju då SBL fungera som en bra auktoritet gällande detta område vad jag kan förstå. Torsten står det möjligen i SBL om en ingift kvinna/drottnings härkomst och led tillbaka ex. Polen? eller måste jag då vidare till polsk historia?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-01-05, 16:59
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Patrick,  
SBL anger regelmässigt, om känt, föräldrar till den biograferade person och om han/hon var gift anges även föräldrarna till makan/maken.  
 
Om personen ifråga tillhör någon släkt som begåvats med släktartikel i SBL anges förstås flera släktled.

2009-01-05, 17:08
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Torsten
 
Dessa släktartiklar berör väl då endast svenska förhållanden, och inte ex polska led längre tillbaka, fullt utrett (nu var Polen där igen).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna