ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källmaterial till befolkningsundersökningar på universitetsnivå  (läst 751 gånger)

2001-02-19, 14:58
läst 751 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag går på Ek Hist på Uppsala Universitet och skall göra en ekonimisk avhandling med några socknar mellan 1870-1900(någon gång).
Hur hittar jag räkenskaper?
 
De socknar som jag är intresserad av.
 
Husby-Långhundra
Vidbo
Närtuna
Östuna
Gottröra
Fasterna
Danmark
Skepptuna

2001-02-19, 15:34
Svar #1

Karin Jirénius

Hej!
Kontakta aktuella församlingar i första hand. Eventuellt kan räkenskaperna även vara inlämnade till Stockholms Stadsarkiv eller Uppsala Landsarkiv. Du kan även söka på NAD (www.nad.ra.se) för att se vad som finns. Serie L I innehåller räkenskaper för församlingen.
Om du vill söka information om respektive kommuns räkenskaper (alltså inte kyrkokommunala) får du vända dig till den kommunens arkiv.
Hälsningar
Karin

2001-09-06, 12:44
Svar #2

Stefan L.

Hej!
 
Jag håller på med en vetenskaplig uppsats på Uppsala Universitet och tänker bifoga med lite råd till dem som har liknande undersökningar i tankarna.  
Undersökningen som jag har är om Befolknings-förflyttningen till o från Husby-Långhundra som ligger drygt tre mil sydost om Uppsala. Perioden är 1887-92 och det är drygt tusen personer som finns med i uppsatsen. Materialet är omfattande, fick i höstas en bok av studierektorn på Historiska Institutionen som han själv har skrivit. Boken skrevs 1975 och heter Stadsflyttare som handlar om migrationen kring Halmstad mellan 1870-1910. Det är hans avhandling tillsammas med en annan kille och en annan omfattande bok av en nuv proffesor handlar om emigrationen kring Bergslagen ungefär samma tid.
Ett fåtal artiklar om migrationen har jag hittat i Historisk Tidskrift, men de flesta uppsatser inom samma ämne finns i geografiska verk.
 
KÄLLOR
 
Kyrkoböcker
***Husförhörslängder
***Inflyttningslängder
***Födelselängder
***Dödslängder
 
Sveriges Officella Statistik
***Befolkning
***Fattigvård o Finanser
***Boskap o Jordbruk
 
Avhandlingar som är bl a utgivna av Historiska Insistutionen ?på Uppsala Universitet, hemsidan www.hist.uu.se
 
Svensk Geografisk Årsbok
Ymer
Bebyggelsehistorisk tidskrift
 
Min recession finns angiven på Anlöparforum/Landskap/Uppland/socknar/Husby-Långhundra
 
MVH
Stefan Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna