ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källförkortningar  (läst 1363 gånger)

2011-08-21, 19:03
läst 1363 gånger

Pär-Ola Palm

Hej alla, då jag nu sitter å fyller i mitt släktträd från redan forskat och dokumenterat material skulle jag behöva hjälp med förkortningar m.m. Finns olika förkortningar dokumenterat här på forumet eller nån annanstans på nätet?
Tacksam för svar.

2011-08-21, 20:31
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Pär-Ola, på Rötter finns en sida Rekommderade förkortningar, där saknas församlingsbok vilket bör förkortas FS (den förkortning som används i projektet Namn åt de döda som ligger till grund för det äldre uppgifterna på Sveriges dödbok).  
 
Men är det förkortningarna för kyrkböckerna, dvs. deras volymbeteckningar i sig du har (AI:1, C:3 eller liknande), så finns kyrkoarkivens förteckningsplan beskriven på Wiki-Rötter.
 
De cd/dvd-skivor som finns brukar förkortas  
SvBefXXXX (Sveriges befolkning och ett årtal),  
SDBZ eller SDBXXXX-YYYY (Sveriges dödbok med ett versionsnummer eller årtalen den täcker - uppgifterna har förändrats genom kompletteringar och rätttelser särskilt mellan version 3 och 4 respektive 5, så där är det viktigt att tala om vilken man använt).
 
Var det ungefär det du ville veta ?
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna