ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09  (läst 2239 gånger)

2005-03-06, 16:48
läst 2239 gånger

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Jag vet inte om mitt inlägg blev raderat, flyttat eller om jag gjorde något fel så det inte kom med, min dator låste sig ett ögonblick efteråt så det kanske blev något fel när jag skickade det :-)
Jag skrev iallafall i mitt inlägg att jag tycker också det kunde vara en id? att man betalar lite för sin annons åtminstone om man annonserar om uppdrags släktforskning. Kanke verkar man mera arrangerad som släktforskare då, jag vet inte. Men som jag känner mig bemött från, disk. Ångermanland-Efterlysningar-Runsten känns det som om jag mest bara är ute för att lura av folk pengar för kunskaper jag inte har enligt vissa.
 
Anders, vilken sida ska man gå till för vidare debatt? Jag känner mig oskyldigt dömd från sidan Ångermanland-Efterlysningar-Runsten och vill gärna se om debatten fortsätter där så man åtminstonne har en chans att försvara sig.
MVH Marita

2005-03-06, 17:33
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Delar uppfattningen att det borde göras en kvalitetskontroll av personer som annonserar sina tjänster här. Även jag blir misstänksam när uppdragsforskare ställer frågor i Anbytarforum, inte minst när frågorna tyder på okunnighet om hur forskning bör bedrivas. Det är också olustigt att tänka sig att någon får betala för uppgifter - eventuellt okontrollerade - som samlats in gratis här.
 
Såg just att det finns ett erbjudande om personsökning på cd-skivor, bland annat Sveriges befolkning. 60:-/person! Försöka duger, men sökningar på cd-skivor görs ju gratis varje dag i Anbytarforum, vilket jag tycker kunde påpekas av redaktören i anslutning till annonsen.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-06, 20:13
Svar #2

Ingrid Wikberg

Stäng utrymmet för den sortens annonser på RÖTTER. Det stryper i alla fall möjligheten för mindre nogräknade släktforskare att tjäna pengar på vad andra redan sett till kommer samlat på CD-skivor.  
Den typen av forskare ska hållas kort.
 
Det finns tydligen folk inom alla områden som är beredda att tjäna pengar på vad som helst och hur som helst. Snart kommer väl falska fakturor även inom detta område.....

2005-03-06, 22:11
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vadå uppdragsforskning med annonser.
Jag svarar på frågor, finns med uppgifter på nätet o egen hemsida, vill gärna få betalt för uppkomna kostnader typ frakt och material (CD osv), oftast under 100 kr per CD. Alla intäkter går till fortsatt forskning. Utan dessa självkostnadssummor är det svårt att forsätta med denna verksamhet. CD-skivor och frakt kostar. Forskningen tar jag inte ngt för. Lite morot måste finnas annars blir det inte ngn forsättning. Helt ideellt och utan kompensation för forskningsframtagningen tror jag inte att ngn vill jobba med detta,
Jan-Christer

2005-03-06, 22:36
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Naturligtvis så skall man kunna ta betalt för kopiering etc om man så önskar utan att någon undrar. Detta betraktar inte jag som uppdragsforskning, utan bara som kostnadstäckning...

2005-03-06, 22:47
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Min forskning är inte ngn uppdragsforskning (om ngn skulle uppfatta detta som det). Mina uppkomna och ev påförda kostnader är som det tidigare skrivits kostnadstäckning och ingenting annat.
Jan-Christer

2005-03-07, 10:41
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I stället för att slå påken i huvudet på annonsörer som ingen vet någonting om (de kanske är skitbra i det dom gör), vilket skapar motsättningar och negativa vibbar; föreslår jag att förbundet tar fram en vägledning för dem som vill ha hjälp med uppdragsforskning.
Där kan man redogöra för vad man bör kräva av en utredning, hur mycket som ska finnas med, hur mycket som kan betecknas som fem generationer, vad man bör räkna av för, hur noga källorna ska vara angivna, m.m. Dessutom kan man ta fram vad som är ett rimligt pris för detta, och vad som kan betecknas som orimligt. Ett slags Råd&Rön för personer som vill anlita hjälp och vill betala för det.
I förlängningen får väl även institutioner som erbjuder uppdragsforskning också anpassa sig till detta.
Jag tror inte att man sanerar någon marknad genom att ge sig på enskilda uppdragsforskare. Bara en större medvetenhet om vad man bör kräva och vad man ska betala för det kan rensa bort de värsta äventyrarna.

2005-03-07, 10:52
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Instämmer med Jojje! Detta har förstås varit på tapeten tidigare.  
 
För ett antal år sedan föreslogs från förbundsstyrelsen att det skulle tas fram ett körkort för släktforskare, ett prov som den som ville ha jobb som cirkelledare eller uppdragsforskare skulle kunna genomgå, och sedan kunna visa upp.  
 
Id?n sågades dock då en del ansåg att det skulle medföra att forskarna delades upp i ett A- resp B-lag etc. Vilket ju inte var meningen, utan endast att den som anlitade någon skulle ha någon sorts försäkran om att vederbörande hade tillräckliga kunskaper.

2005-03-07, 11:37
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, någon slags certifiering av dem som bedriver komersiell forskning vore väl inte fel, och detta innebär ju inte någon slags klassificering av hur man är som forskare i övrigt. Det är ungefär som att ett taxikort endast säger att man får köra taxi, inte om man är bättre bilförare än andra. (Det säger väl i sig att man inte är sämre än en vanlig förare, men det är en annan sak.)
Men sedan får man komma ihåg att även Råd&Rön har en svart lista ibland, och dyker en ny Jäderlund upp bör detta uppmärksammas offentligt...

2005-03-07, 12:24
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Instämmer helt med Jojje. Detta var vad jag hade i tankarna när jag lyfte in diskussionen hit. Det är inget fel med uppdragsforskning i sig, men verksamheten behöver styras upp en aning. Betänk att de som kan tänkas vilja utnyttja sådan här hjälp troligen är okunniga om vad de ska kräva och vad de kan förvänta sig. Det borde vara Förbundets uppgift att vägleda dem i deras val, och även sätta upp vissa minimikrav som annonsörerna förbinder sig att följa, t ex att forskningen ska ske i originalhandlingar och att noggranna källhänvisningar ska finnas med.
 
Det är så mycket enklare att börja med uppdragsforskning idag än för 5 år sedan, därför är frågan minst lika aktuell idag. Alla annonserna om uppdragsforskning under Marknaden har tillkommit efter det här diskuterades som livligast förra gången.
 
Upprepar också att jag tycker det är rimligt att annonsörer som säljer tjänster i prisklassen flera tusen kronor bör betala för sina annonser. Det är kommersiell verksamhet. En kostnad är också en liten tröskel som kan avhålla de mest oseriösa att slänga in en annons!

2005-03-07, 13:03
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tillhör dem som är helt emot certifiering av släktforskare och emot ett a- respektive ett b-lag. Ingen kan sitta och avgöra vad som är en släktforskare eller inte. Vi har alla olika sätt att arbeta på, och jag vill inte att några ska tala om för andra att deras sätt är det rätta och att alla andra skulle ha fel sätt. Ett s.k. körkort skulle dessutom vara missvisande, för även de som har körkort krockar ju med bilen ibland - och man kan inte få några som helst garantier av sådana. Ett annat problem är att många kanske gör uppehåll i sin forskning, blir kanske också lite hemmablinda av att gå omkring i samma ullsockor, och slutar med att ta in nytt... Hur gör man med sådana om de är certifierade? Tar ifrån dem deras körkort? Ger dem böter för att de bryter mot reglerna?
Konsumentvägledningen är dock ett gångbart sätt att komma till rätta med överpriser och dålig kvalitet. Att informera om vad man kan kräva av utredningarna som sådana (alltså inte utredarna), är enligt mitt förmenande det smidigaste och sårar ingen som kanske trots allt tror att den gör ett bra jobb.
Detta borde vara steg ett i förbundets arbete för att sanera denna marknad.
Ställer man dessutom liknande krav på den som annonserar i Rötter (att de ska uppfylla vissa fastställda minimikrav på en utredning), så har man i alla fall sopat framför egen dörr också.

2005-03-07, 13:52
Svar #11

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag håller med om att certifiering nog inte är en särskilt bra väg att gå... av olika skäl (resursmässiga, integritetsmässiga, känslomässiga mm). Jag avstår från att gå in på just den saken här och nu.
 
Bättre än certifierning tycker jag istället är att Förbundet presenterar vad som är rekommenderade krav för en kvalitativ forskning - som Anders Berg är inne på ovan. Sedan är det upp till var och en att välja om man vill ställa upp på dem.
 
Vill man sedan annonsera i Marknaden (gratis - helt ok för min del om man bara kan garantera att det rör sig om någorlunda seriös forskning och inte sol- och vårverksamhet) så bör man väl kunna leva upp till dessa riktlinjer. Huruvida det ska kontrolleras är jag inte riktigt säker på... ju mer kontroll desto mer närmar man sig ju den certifiering som jag från början konstaterade att jag inte ville ha... det är ju svårt att både äta och spara kakan som bekant.
 
Henrik
 
PS Glömde en sak. PRISET för forskningen... hur ska det sättas? Finns det redan nu riktlinjer för detta? Eller hittar alla på sina egna, och finns det någon skönjbar praxis på området. Det om något tycker jag kunde vara ett område där man kunde ge råd om vad forskningen egentligen bör kosta (dvs åtminstone borde man få en uppfattning om huruvida 100 eller 1000 kr i timmen är vettiga nivåer, eller 100 eller 1000 kr för si och så mycket forskat). Naturligtvis hopplöst att bestämma belopp för utförd forskning beroende på att varje forskningsuppdrag är unikt, men några riktlinjer borde väl kunna finnas. Inte minst för att uppdragsforskarna själva ska kunna få lite uppfattning om vad som kan vara en skälig prisnivå.
Henrik Mosén

2005-03-07, 14:46
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Visst, apparaten runt en certifiering kan kanske bli lite väl omfattande. Dock så tycker jag att Förbundet på något sätt skall hålla koll på att de som hänvisar till deras kvalitetsrekomendationer faktiskt följer dem. För utan någon kontroll så faller systemets mening.
 
För det finns en del saker som är fel. Hitta på anor är ett elementärt sådant, som förekommer. Källangivelser skall väl finnas i saker man säljer. Och man kan ju, när det inte rör just registerslagningar, ställa krav att man skall ha utnyttjat annat än enbart register.

2005-03-07, 15:26
Svar #13

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag vill bara understryka att jag stundtals är mer intresserad av kontroll än andra gånger. Det har hänt att jag insett att uppgifter som jag lämnat ut, av ren frikostighet så att säga, visat sig bli del av en uppdragsforskning som gett ganska så bra betalt (mer än jag skulle få för mig att ta betalt). Lite trist vill jag säga.
 
Dvs jag är mycket positiv till källhänvisningar i alla dess former, inte minst sådana som verkligen hänvisar till den som forskat fram uppgifterna (dvs hänvisas det till ett domboksprotokoll, så tycker jag det känns bra om det står att det är t ex jag som har skrivit av protokollet, och inte den som sammanställer resultaten).
 
Henrik
 
PS Ibland får man lust att införa någon form av STIM eller hur det nu förkortas, så att de uppgifter som man en gång i tiden forskat fram och sedan sprids för vinden, de gånger de genererar inkomster för någon uppdragsforskare skulle ge en liten dusör även till den som i verkligheten forskat fram uppgifterna.
Henrik Mosén

2005-03-07, 16:19
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kontrollen bör i första hand ske av kunden. Om Förbundet sätter upp riktlinjer för de som vill annonsera ut sin uppdragsforskning, och forskaren ställer upp på det, samt att de som vill köpa tjänsterna får vägledning om vad de bör och kan förvänta sig, så borde kunden reagera om resultatet inte lever upp till tillräckligt god standard.
 
Kunden kan då i något forum (kanske här?) rapportera vad som hänt. Uppdragsforskaren kan svara. Om det visar sig att arbetet är dåligt utfört, skulle rätten att annonsera på Rötter dras in.
 
Det förutsätter att man gör riktlinjerna väldigt lättillgängliga så att de inte går att missa för dom som vill anlita proffsforskare.
 
Läs detta innan du anlitar en professionell släktforskare!
 
Det där med STIM-pengar var en kul idé  Lite svår att genomföra bara.

2005-03-07, 16:24
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Det har inträffat att någon anställd på ett av våra LA har mejlat mig och bett mig marknadsföra vederbörandes tjänster ? 300 kr per timme gentemot amerikansk frågeställare på Ancestrys Message Boards. Med all respekt för de kunskaper som vederbörande kan besitta, är det väl tacknämligt om de själv sköter sin marknadsföring.
 
Bo N.

2005-03-07, 18:30
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Se där, nu är vi inne på pudelns kärna, så att säga! Vad hjälper t.ex. en certifiering av släktforskare, när institutioner (som t.ex. den nämnda här ovan) kan plocka in personer med arbetshandikapp (de får lönebidrag för, men som saknar erfarenhet av släktforskning) och sätta dem att uppdragsforska! Det kan möjligtvis ge ett seriöst intryck, att en etablerad institution står bakom ett arbete, men skenet kan bedra!
Alltså, till verket omedelbart, i alla fall till diskussion om en konsumentrådgivning i förbundets namn. Det borde man kunna ta fram till förtroendemannakonferensen på Gotland!

2005-03-07, 18:42
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Konsumentrådgivning enligt Jojjes förslag är en utmärkt id?, både lättare att genomföra och betydligt 'trevligare' än en granskning av varje enskilt forskningserbjudande.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-07, 18:59
Svar #18

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Håller med Jojjes resonemang. Också angående prissättning. Jag tar 100 per ana att kartlägga dess liv och då får det ta en timme till en hel vecka om det så vill. Läste på en sajt på internet om en som uppdragsforska som tog 900 i timmen var sig hon hittade något eller ej. Sådana villkor är nog i riskablaste laget om man vill anlita någon. Där har man dom verkliga bovarna, vare sig de är duktiga på att forska eller ej.  
 
Håller också med resonemanget med att vi släktforskare forskar olika. Ingen går till väga på exakt samma sätt som andra. Huvudsaken är att man alltid kollar kyrkböckerna för att kontrollera att allt stämmer innan man är färdig med sitt arbete.
Jag fick ut för att jag skrev i en annan diskussion  att jag i slutändan alltid kollar upp mina källor. Vilket jag menade med, att var jag en får tag på information, kollar jag alltid alla uppgifterna, i kyrkböckerna, innan jag lämnar något ifrån mig till någon., för att vara säker på att släktskap, årtal etc stämmer. Men det tolkades i diskussionen  som att jag bara på måfå kollade runt lite i kyrkböckerna och jag ifrågasattes som släktforskare. Det är inte roligt att bli dömd som dålig släktforskare när man forskat i så många år och dessutom släktforskat åt andra så många gånger. Jag tror nog de flesta skulle känna igen den olustkänslan.

2005-03-07, 21:42
Svar #19

Janne Svensson

Jojje, Vad är det för fel på människor med arbetshandikapp? Skulle de vara mindre begåvade? De kanske har större erfarenhet av forskning än du kan ana, att en institution bär sig klumpigt åt ska du inte belasta en arbetshandikappad för.

2005-03-07, 23:51
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Förvisso bör kunden reagera, men i slutändan, om någon hänvisar till att han följer Förbundets riktlimjer och sedan fabricerar antavlor på löpande band, så måste ju det ske någon reaktion på att han snyltar på Förbundets renom?. Eller?  
 
Detta är inte en fråga om granskning av varje enskild uppdragsforskare, utan en fråga om att de som tilldrar sig negativ uppmärksamhet utreds. Dessutom så skulle det vara en trygghet för den forskare som råkar ut för orättfärdig kritik, just genom att det i så fall kan visas att kritiken var fel.
 
För om granskningen enbart skedde i form av en debatt här skulle lätt den med skarpast tangentbord kunna vinna varje diskussion, vare sig hon hade rätt eller fel. Det är också en form av säkerhet, att någon kan titta närmare VID BEHOV. Ty konsumentvägledning innehåller också detta, att granska...
Som komplettering kan man dessutom anordna kurser för uppdragsforskare ibland, det är väl något som gynnar alla.
 
Och att statliga institutioners anställda syndar på detta område är en mycket dålig ursäkt för att inte försöka motverka det, och precis lika välbetänkt som att smita från skatt eftersom att en del politiker gör det...
 
Vad som också är allvarligt, och som diskuterats ovan, är hur man råkar glömma att redovisa varifrån man fått uppgifter. Jag har hittat hemsidor där jag skrivit flera A4, och där till och med mina egenartade källhänvisningar stått kvar. (Utan mina källförteckningar och utan att jag omnämnts...) Jag har i sig i stort sett fått bort dessa sidor, men det är ett problem.  
Och den uppdragsforskare som säljer uppgifter jag sprider gratis är en snyltare, om inte han ordentligt berättar att jag är den som är källan, och endast tar betalt för arbetsinsatsen att hitta det jag skrivit och bearbeta det. För DET SENARE är en arbetsinsats man kan ta betalt för.

2005-03-07, 23:54
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Har jag skrivit att det är något fel på människor med arbetshandikapp, eller att de skulle vara mindre begåvade, kanske???
Nej, inte alls! Så kom inte med några billiga insinuationer, Janne, jag blir riktigt förbannad på såna kommentarer...
Poängen med att nämna personerna med arbetshandikapp är att de kan anställas med lönebidrag, och det är vanligt att det finns många lönebidragsanställda på institutioner som arbetar åt olika sorters arkiv. Ta SVAR t.ex., där vimlar det av lönebidragsanställda. Inget fel på dem, men de anställs ofta utan att ha någon annan merit än att man uppbär lönebidrag eller bor i en del av landet där det är svårt att få tag på jobb. Och att bli en bra släktforskare tar några år, även för personer med arbetshandikapp!

2005-03-08, 00:14
Svar #22

Janne Svensson

Jojje, ett citat från ditt inlägg 18:30  
Vad hjälper t.ex. en certifiering av släktforskare, när institutioner (som t.ex. den nämnda här ovan) kan plocka in personer med arbetshandikapp (de får lönebidrag för, men som saknar erfarenhet av släktforskning) och sätta dem att uppdragsforska!
Är inte detta att nedvärdera arbetshandikappade. Det är osmakligt av dig. Vad har DU för vetskap om deras kunnande?? På grund av sitt handikapp kanske de haft större möjlighet att ägna sig åt just släktforskning, inte alla men många av dem.

2005-03-08, 08:33
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anders! När du skrev så måste ju det ske någon reaktion på att han snyltar på Förbundets renom? så tror jag du missade den viktiga meningen Om det visar sig att arbetet är dåligt utfört, skulle rätten att annonsera på Rötter dras in i mitt förra inlägg. Självfallet har du rätt i ditt påpekande.
 
Jag tycker alltså att rätten av annonsera på Rötter är den certifikation som behövs. Lever man inte upp till den, så förlorar man certifikatet. Det är ett väldigt enkelt sätt att hantera det här, kräver nästan ingen administration eller arbete, utom att författa riktlinjerna och att göra dem kända för uppdragsforskare och inte minst deras presumtiva kunder.
 
Det gällde privatforskare. När det gäller arkivens och andra institutioners betalda forskning så kan Förbundets riktlinjer användas även där, men hur den kommunikationen ska ske mellan kund, förbund och institution har jag inget förslag på i skrivande stund. Instämmer givetvis i vikten att även dessa lever upp till god standard i sin forskning.

2005-03-08, 08:53
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det finns inget i den meningen som är nedsättande, Janne. Du är ute och cyklar, och är f.ö. förbaskat nära att vara rent förolämpande rent personligt! Parentesen i den citerade meningen uttrycker med all klarhet vad jag ser som ett problem, nämligen att institutionerna hellre anställer oerfarna personer med lönebidrag, än erfarna släktforskare som uppbär en full lön. Detta behöver inte betyda att ALLA lönebidragsanställda är oerfarna och saknar kunskap om släktforskning.
Vad vet du f.ö. om mitt kunnande? Ingenting! Men du kan väl i så fall försöka motbevisa mig, om du tror att du vet bättre!

2005-03-08, 09:19
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anders!
Vad jag tänkte på var snarast om någon ny Jäderlund på sin hemsida skrev Utför släktforskning i enlighet med Släktforskarförbundets rekomendationer och sedan fabricerar anor en mass?... Det är då det är läge med en reaktion från Förbundet utöver indragen annonsrätt...

2005-03-08, 23:29
Svar #26

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Om det blir en sida med råd och rön för de som vill beställa sin släktforskning mot betalning så ber jag också att denna ska finnas på engelska.
 
----------------
Och en fråga:
Min amerikanska släkting lade in en fråga för ett tag sedan här på forumet och fick ganska omgående en förfrågan om hon ville ha hjälp mot betalning. Personen som skrev sa att han/hon arbetade på ett av våra landsarkiv men extraknäckte och letade gärna upp släktingar på sin privata tid. När jag tittade närmare på landsarkivet så tog han/hon dessutom mer i timmen än vad landsarkivet själva tog.  
 
Jag är tveksam till att det är lagligt... På mitt arbete får vi i vilket fall inte hålla på med affärskonkurrerande verksamheter privat, vilket också borde gälla dem på landsarkivet.  
 
Eller vad är det som gäller?
 
Anna
PS. Jag är inte ute efter att sätta dit någon och det understrycker jag verkligen!! Men jag undrar hur det fungerar?

2005-03-09, 00:06
Svar #27

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Borde kanske inte, men lite synpunkter har jag:
 
1: Det lär väl inte vara så svårt att upprätta riktlinjer för uppdragsforskning som innefattar angivande av källor, gärna kopior på uppgifterna i födelse- och dödbok (lätt idag med Genline) och en kort beskrivning över vad man gått igenom för material under forskningen. Jag tror det går att sätta upp riktlinjer som en mycket stor majoritet ställer sig bakom.
 
2: Frågan om arvodets storlek kompliceras av huruvida den som tar betalt också betalar skatt för sitt arbete. Precis som i alla andra branscher förekommer det verksamhet som åtminstone faller in i skattelagstiftningens gråzon. Helt klart är att om den som tar betalt vill kunna ta ut en rimlig månadslön vitt för sitt arbete, så är 250:-/timme inkl moms en minimisumma. Jag skall inte vara någon moralist, men betalar man större summor skall man kanske be att få se ett F-skattebevis också, eller pruta ordentligt.  
 
3: Frågan om lönebidrag är som vanligt het. Det är ingen allmän kompetens eller intellekt som ifrågasätts. Däremot är kanske frågan berättigad om alla medelålders arbetshandikappade som erhållit lönebidrag med automatik är lämpliga för släktforskning. I Sverige där vi under rätt många år nu haft stora delar kulturförvaltningarnas personal bestående av lönebidragstjänster så har det relativt ofta lett till en mindre effektiv verksamhet. Därtill har fullt friska kulturarbetare med mångåriga akademiska studier fått stå vid sidan av arbetsmarknaden eller jobba som brevbärare, på McDonalds eller bensinmacken.
 
Bernt Bergkvist

2005-03-09, 17:37
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Eftersom det är en fri marknad och all form av överenskommen prissättning är förbjuden enligt lag. Jag kan inte se hur privatpersoner eller förbundet skulle kunna sätta varken regler eller priser för uppdragsforskning. Varje människa som tar emot uppdragsforskning måste ju kunna ta ut för sina kostnader och dessutom kunna leva på det. Alla uppdrag och forskare måste dessutom ha olika förutsättningar kostnadsmässigt.
Att reglera denna marknad på det sätt som föreslås är kartellbildning.

2005-03-09, 19:14
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi pratar om konsumentupplysning, inte kartellbildning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna