ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppdragsforskning  (läst 2570 gånger)

2005-03-09, 20:10
läst 2570 gånger

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Överenskommen prissättning är olagligt, men så mycket sådant har det väl inte pratats om här? Och regler är det inte fråga om, låt oss kalla det rekommendationer. I förlängningen kan det leda till en auktorisation, precis som man har auktoriserade revisorer, mäklare eller intygskrivare för antikviteter. Det är emellertid långt kvar dit.  
 
Jag tror att bara ett litet pekfinger i luften från släktforskarförbundets sida, i form av några väldigt allmänna rekommendationer, ändå skulle få många presumtiva köpare av släktutredningar att ifrågasätta undermåliga redovisningar. Det är inte uppdragsforskningen i sig som är ett problem, utan bondfångeriet som vissa sysslar med.  
 
Jag har mött människor som betalat 4000:- för att få tre generationer från sig själva uppritade på att papper, utan angivande av en enda källa. Det tog en knapp timme att verifiera denna antavla och komplettera med en hel del syskon, vigseldatum, dödsorsaker etc. Jag kan inte tänka mig att det tog särskilt mycket längre tid att forska fram det som nedtecknats på det pappret.  
 
Men det är svårt att veta för den som inget kan om släktforskning, som bor utomlands eller som inte har möjlighet att forska själv. Den här personen var beredd att betala 4000:- för att veta mer om sin släkts förflutna, så ur det perspektivet har ingen blivit lurad på några pengar. Däremot blev denne väldigt lurad på resultatets kvalitet därför att kunskapen från början var så dålig.
 
Bernt Bergkvist

2005-10-15, 20:07
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Min farfar fick av sin morfar berättat att deras (min farfars morfar) efternamn var taget och att de var en smedsläkt sedan lång tid tillbaka i tiden. När min farfar gick bort hösten 2003 började mitt intresse för släktforskning. Jag har sedan dess amatörforskat sporadiskt vid de tillfällen då det funnits pengar, tid och åter tid.
 
Att forska via Genline var det naturliga valet för mig då jag befinner mig i karriärsåldern och tyvärr inte hinner med vare sig mer än 1-3 timmes forskning per dag eller att besöka LA/RA. Hittills har jag införskaffat ett antal böcker, både i släktforskning och handstilar för att kunna lösa de eventuella problem som dyker upp i samband med att man bläddrar i kyrkböcker.
 
Nu har det dykt upp ett par frågetecken om vad jag gör när jag kör fast eller när jag behöver tillgång till material som inte finns hos Genline - egentligen är jag redan där. Givetvis är Anbytarforum en otroligt stor kunskapskälla vid alla tänkbara problem och funderingar som kan uppstå vid släktforskning. Men kanske skulle uppdragsforskning kunna vara ett alternativ för mig ? Tanken är att parallellt bedriva den sortens släktforskning jag anser hanterbar med tanke på tid och kunskap.
 
En del kanske undrar vad syftet med mitt inlägg är ? Jag undrar helt enkelt vad det finns för uppdragsforskning att tillgå om man bortser från t.ex SVAR, Genline, m.fl ? Vad har Ni själva för erfarenheter ? Har Ni stött på några som varit oseriösa, några Ni kan rekommendera ? Om Ni inte vill göra reklam / hänga ut någon så går det givetvis bra att skicka email till mig. Kanske är det någon som tycker jag begår ett misstag om jag skulle anlita en uppdragsforskare och t.ex istället avsätta delar av nästa års semester till att gräva på djupet. Som sagt, är intresserad av åsikter i ämnet!
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-10-16, 08:25
Svar #2

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Henrik!
Släktforskarcentrum i Kyrkhult utför släktforskaruppdrag samt har en tjänst som kallas för släktakuten.  
Där finns hela Sveriges kyrkobokföring på mikrokort fram t.o.m. 1934.
Besök gärna deras hemsida på forskarcentrum.se för mer information.
mvh Mats

2005-10-17, 21:38
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Likaledes utför Släktforskarnas Hus i Leksand uppdragsforskning, och deras hemsida finns här.

2006-09-14, 23:19
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Den här diskussionen tycker jag är dags att väcka till liv igen, med tanke på att en av annonsörerna i Rötter som uppdragsforskar lämnar åtskilligt i övrigt att önska vad gäller information om sin verksamhet. Firman är bl.a. helt anonym, man erbjuder antavlor med bara födelseuppgifter, och man tar inga uppdrag större än fyra generationer, etc. Inga garantier lämnas, man inkluderar startpersonen i priset, och drar bort 75:- per person som man inte lyckas hitta, vilket innebär att firman teoretiskt skulle kunna tjäna cirka 300:- utan att hitta en enda person.
Liknande villkor återfinns för en annan Rötter-annonsör, men de utlovar inte ens källhänvisningar! Det verkar vara så att lättillgängligheten till Genlines skannade kyrkböcker ger fler möjlighet att sitta hemma och uppdragsforska, och det medför en försämrad kvalitet!
Jag efterlyser därför den konsumentupplysning jag efterlyst tidigare, och att förbundet tar initiativ till en sådan snarast.

2006-09-15, 15:43
Svar #5

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Ett tips till den förstnämnde annonsören, som jag för övrigt tror mig veta vem det är, är att läsa igenom marknadsföringslagen och då särskilt 5 ?. Se Carl Anders Svensson m fl, Praktisk marknadsrätt, senaste upplagan.  
 
5 ? All marknadsföring skall utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Det skall också tydligt framgå vem svarar för marknadsföringen.
 
Grundprincipen är att namn och adress skall sättas ut, del för att konsumenten skall kunna nå näringsidkaren i syfte att få mer information om produkten ifråga, dels är sändarangivelse nödvändig pga det civilrättsliga ansvaret för produktlöften i reklam. Frågor rörande otillbörlig marknadsföring hanteras av Konsumentombudsmannen.

2006-09-15, 16:18
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Jojje!
 
Var hittar man dessa uppdragsforskares annonser här på Rötter? Hittar bara Marie Nilssons annons. Har själv funderat på att annonsera med uppdragsforskning som släktforskare, men har svårt att tro att det i sig skulle kunna ge någon inkomst med tanke på att det är ganska mycket jobb som ofta kräver lång tid om man ska bena ut barn och anor i en familj. En annons bör innehålla precisa detaljer om vad det är man får för pengarna, och någon form av garanti.  
 
Mvh
Niclas

2006-09-15, 17:38
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Niclas
Det är Ania Arkivforskning i Växjö som Jojje menar. De har en liten annonsruta i högerkanten på Rötters startsida. Jag har läst deras erbjudande och det är inte mkt man får för slantarna. Vem som förestår det hela framgår inte heller, bara en adress och ett telefonnummer. Skall man syssla med affärsverksamhet bör det ju framgå vem eller vilka som har ansvaret för firman?
Jan-Christer

2006-09-15, 17:41
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hittade annonsen (Ania arkivforskning) efter mycket om och men... det var tydligen en sådan där bildsak på högerkanten som jag alltid ignorerar. Ett Växjöföretag som jag aldrig hört talas om.  
 
Mvh
Niclas

2006-09-15, 18:48
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Man ju också diskutera annonsen för Telefonsupport Släktforskarnas hus med angivet 0939-nummer.
 
Kostar 900 kr per timme att ringa och det är ju inte billigt precis

2006-09-15, 20:20
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vad gäller telefonsupporten som Släktforskarnas Hus tillhandahåller, så framgår det med all tydlighet att tjänsten kostar 15:- per minut, (eller 900:- per timme om man så vill), och det är ungefär lika mycket som vad rörmokaren tar när han kommer hem och fixar kranen... Så det är inget att höja ögonbrynen åt.
Inte heller priset på utredningarna som bjuds ut hos den kritiserade annonsören är oskäliga, utan det jag vänder mig emot är VAD som erbjuds, och att informationen är mycket bristfällig.
Diskussionen har tidigare handlat om att det borde finnas någon form av konsumtionsinformation om vad man borde förvänta sig av en uppdragsforskare (se längre upp i denna tråd), och det är denna diskussion jag vill väcka till liv igen!

2006-09-15, 22:42
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har fått mail från Ania Arkivforskning undertecknat av en Johan Petersson, med önskan om att få vara med på länklistan på scangen.se. Jag är mycket restriktiv med kommersiella länkar, och det var aldrig aktuellt att ta med Ania. En uppdragsforskare bör ha gjort sig ett namn som kvalificerad forskare (varför inte här på Anbytarforum) för att man ska kunna rekommendera en sådan tjänst, tycker jag. Det är nog säkert så som Jojje säger att Genlines lättillgänglighet gör det frestande för en del att försöka tjäna en slant, men jag håller med Niclas att möjligheterna nog är begränsade. Hur många gånger har vi t ex sett någon här referera till en utredning av Ania? Jag har aldrig sett det.

2006-09-15, 22:58
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ania har i alla fall skärpt sig på ett sätt. På deras hemsida från 2005 noterade jag att de visade ansedlar med källhänvisningar bestående av bara numren på husförhörsvolymerna. Nu har de förbättrat och även tagit med sidnumret!

2006-12-17, 10:54
Svar #13

Bo Nordenfors (Nob)

Råkade på denna sajt:  http://www.swedishroots.nu/
 
Här finns inte någon ansvarig (inget namn) bakom denna sida som erbjuder uppdragsforskning till både svensk- och engelskspråkiga kunder. Man kan tänka sig att den som döljer sig bakom detta finns rent geografiskt i Värmland, eftersom vederbörande utbjduer Hagfors-skivan till försäljning.  
En e-postadress för hugade kunder finns, men som sagt, man undrar ju litet vad det här är.

2006-12-17, 12:24
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Swedishroots har ett plusgironummer som ger exakt uppgift om vem som ligger bakom dessa sidor.
Eftersom det är en nu levande person så lägger jag inte ut uppgiften här.
 
Tycker att namnvalet inger en del farhågor, att använda det välrenommerade engelska namnet på SSf's site, som bas för den egna verksamheten leder onekligen till frågor.

2006-12-17, 12:28
Svar #15

Bo Nordenfors (Nob)

Jag ämnar inte träda i förbindelse med denna firma  men som sagt, försiktighet tillrådes nog i första hand.

2006-12-17, 12:52
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Personen i fråga framgår av hemsidan under produkter, släktbok.
Jan-Christer

2006-12-17, 13:22
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hagforsskivan finns med i Litteratur-Sök. Se här.
 
Lite oroväckande tycker jag det är att uppdragsforskaren ifråga inte lyckats få fram sin svärmors föräldrar! (se släktboken).

2006-12-17, 14:48
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det här exemplet åskådliggör behovet av den konsumentupplysning som jag efterlyst från släktforskarförbundet under ett antal år.
Till skillnad mot dem som vill införa ett slags körkort för släktforskare som vill sälja sina tjänster, och därmed skapa ett A- och ett B-lag bland oss släktforskare, vill jag att förbundet går ut med information om vad man bör kunna kräva av en uppdragsforskare för att kunna betrakta honom/henne som seriös.
Denna metod används t.ex. av Motormännen, för att ge folk råd om hur man ska bete sig när man köper begagnade bilar privat. Alltså en checklista på egenskaper som ska uppfyllas för att man ska känna sig tryggare i sitt köp.
På det viset undviker man att råka ut för att godkänna klåpare som uppfyller antagningskriterierna för ett körkort och sedan gör ett uruselt jobb i verkligheten.
Alltså: Fram med en vettig konsumentupplysning på både svenska och engelska för vad man bör efterfråga hos en seriös uppdragsforskare!

2006-12-17, 14:50
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag bör väl tillägga att Motormännens råd också bör följas extra noga när man köper bilar av etablerade bilförsäljare!

2006-12-17, 21:28
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Vad gäller Swedish Roots ovan, så har jag varit i kontakt med den man som ligger bakom sidan, och det visade sig då att han faktiskt skaffat sin domän, innan Förbundet startade sin engelsk-språkiga hemsida. Denna heter också, om man ska vara petig Finding your Swedish Roots även om man inte ser det när man bara tittar hastigt på loggan.
 
För övrigt undrar jag som fd redaktör för just Finding your Swedish Roots när styrelsen ska tillsätta någon ny redaktör, så att det händer något på sidan? Inget har ändrats, förnyats, utom någon bild, sedan juli 2005.

2006-12-17, 22:47
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Då backar jag helt på kritiken om användandet av Swedish Roots och ber personen ifråga om ursäkt beträffande namnvalet.
 
När det gäller SSf's misshandel av den engelska delen så kan den kanske dyka upp under ordet är fritt, i sanband med diskussion om avgiftsbeläggning och sådant

2006-12-18, 21:15
Svar #22

Janne S

Varför raderas inte Nordenfors, Berg och Lintrup?

2006-12-18, 21:23
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Och jag som var tacksam för de värmande orden från Janne, men de försvann.
 
Kanske lika bra att samtliga mina inlägg i denna tråd raderas

2023-01-13, 23:07
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
För åtskilliga år sedan blev jag varse att uppdragsforskare använder sig av Anbytarforum. Kanske inte förvånande men likväl är det ju skamligt. Särskilt upprörande fann jag vid ett tillfälle när jag klickade på en vederbörandes adresslänk och hamnade hos en släktforskarfirma. Innehavarens namn kände jag då igen som styrelsemedlem i en Ångermanländsk släktforskarförening. Sedan dess har jag haft en viss restriktivitet att besvara förfrågningar på Af. Det är ju möjligt att se frågeställares profiler och när vederbörandes frågor rör sig från Ystad till Kiruna, finner jag anledning att dra öronen åt mig. Visserligen kan det röra sig om forskning för bekantas räkning, vilket i så fall bör redogöras.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna