ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tillförlitligheten i andras släktutredningar  (läst 470 gånger)

2006-01-22, 15:45
läst 470 gånger

Lars Eriksson

Ibland har jag ägnat en hel del tid åt att surfa på nätet och titta på några av de otaliga släktutredningar man där kan hitta på personliga web-sidor. Jag får då ofta en känsla av att det pågår en massa tanklöst kopierande från en släktforskare till en annan. Ibland kopierar jag själv, när jag hittar någon tavla som hänger ihop med min egen, men jag tar inte dessa fynd som sanningar utan mera som underhållande spekulationer.
Jag blir mer och mer misstänksam ju längre bakåt i tiden dessa tavlor går. Jag har t.ex. hittat mer än en antavlekonstruktör som påstår sig härstamma från personer som Harald Hårdråde och Rurik i Kiev. Nu har jag hittat en som, ifall den är korrekt, skulle betyda att jag själv vore ättling till kungar Fredrik I och Kristian I av Danmark och bakom dem Rudolf III, Kurfurste av Sachsen, m.fl.
Vad säger någon av de seriösa forskare som tittar in i Anbytarforum? Är tillgången på användbara källor sådant att man med någon trovärdighet kan etablera sådana bindningar mellan dagens människor och folk från 1300- och 1400-talet (i det här fallet gäller det speciellt Danmark och Tyskland)?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna