ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?  (läst 5578 gånger)

2008-01-09, 18:57
läst 5578 gånger

Fredrik Meuller

Hej,
 
Jag är en riktig nybörjare när det gäller släktforskning och roar mig en del med att söka på nätet efter mina anor. Då och då hittar jag andras släktträd med till mig gemensamma anor, vilket många gånger kan vara till stor  hjälp för att komma vidare. Nu  i veckan hittade jag ett släktträd som ledde mig till adliga anor (om säktträdet nu stämmer vill säga). I detta släktträd anges Elgenstierna och ÄSF som källor till i stort sett alla anor. När jag klickar mig bakåt i tiden i detta släktträd kommer jag till slut Karl Karlsson (Ulv) (hela tiden belagt med ovannämnda källor)  som ska ha varit son till Jarl Karl Den Döve Bengtsson som i sin tur ska ha varit farbror till Birger Jarl. För mig som nybörjare, känns detta ganska svindlande! Min fråga är följande: Hur mycket kan/ska jag lita på anor-förvisso kända sådana - så långt tillbaka i tiden? Det kanske är så att halva Sveriges nu levande befolkning är släkt med Birger Jarl?  Jag skulle uppskatta ett svar, i denna för mig mycket stressande fråga..  
 
Mvh Fredrik

2008-01-10, 12:13
Svar #1

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
En del stämmer en del inte. Men visst kan du vara släkt med Birger Jarl det är inte omöjligt! Jag har en adlig ana 150 år bakåt och därmed kommer han in i mina anor. Om du söker även i kyrkböcker och sådant kan du kanske bekräfta det du funnit på webben. I alla fall din släktskap med adliga anor. Sedan rekomenderar jag dig att läsa Jarlens sekel av Dick Harrison den är en vetenskaplig avhandlning om Birger Jarl och där står en del om honom och hans anor. Lycka till i ditt sökande!
mvh Sylvia

2008-01-10, 12:42
Svar #2

Fredrik Meuller

Jag tackar för tipset...jag ska kolla upp boken så fort jag hinner. Nu tvivlar jag kanske inte så mycket på släktingar runt och kring Birger Jarl (eller så kanske borde jag det?) utan mer kopplingarna från honom till den adel som tydligen ska finnas i min släkt (Göran Rosenbielke på 1700-talet). Källorna däremellan bygger som jag förstått det nästan ebart på Elgenstierna och ÄSF. Hur pass källkritisk ska man vara mot dessa verk? Finns det en chans att adelssläkterna gärna förskönade sina släktskap?  
 
Mvh Fredrik

2008-01-10, 17:10
Svar #3

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Såvitt jag vet har Rosenbielke och Birger Jarl ett visst släktskap. Hur källkritisk man ska vara är ju upp till en själv. Man får ju ta allt som inte står i kyrkböckerna med en nypa salt men ändå så är Elgstiernas och ÄSF de enda källor man har i många fall då kyrkböcker kan saknas av olika skäl. En annan bra bok är Reliker och mirakel av Lennart Jörälv, den handlar om den heliga Birgitta som var släkt med Birger Jarl om än på en sidolinje. Hoppas du finner de kopplingar du söker mellan Rosenbielke och Birger Jarl. mvh Sylvia

2008-01-10, 18:40
Svar #4

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Hej Fredrik, Alldeles nyligen pågick en diskussion här på Anbytarforum om just källor som Elgenstierna och ÄSF. Tyvärr kan jag inte länka, utan du får klicka dig fram: Särskilda forskningsområden - Forskning om adelssläkter - Allmänt - Trovärdigheten i adelsanor.
Barbro Sändh

2008-01-10, 19:33
Svar #5

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej igen!
Efter vad jag hittat är Rosenbielke släkt med Birger Jarl via Den Heliga Birgitta. Så det är nog där du har kopplingen.
Mvh Sylvia

2008-01-10, 22:39
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Fredrik,
 
Under släkter-Medeltida släkter, kan du finna tips och råd hur du kan komma vidare. Även om släkter som berörs
i tråden inte har koppling till någon i din antavla så kan det vara nyttig läsning. Visst förskönade vissa adelssläkter sina tidiga anor för att bättra på sitt släktträd. För medeltiden så kan du få mycket information i ÄSF, men det är inte säkert att den berör alla medeltida anor som du har bland dina förfäder. Elgenstierna kan ju innehålla en hel del fel så det gäller att försöka belägga dina anor med samtida källor.
SBL ( Svenskt Biografiskt Lexikon ) finns även på CD, redovisar också en hel del adliga släkter och är av mycket hög kvalite.
Släktträd som finns på nätet ned till medeltid innehåller tyvärr oftast en hel del fel.
 
Mvh / Benny

2008-01-11, 10:49
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller ÄSF så håller detta verk mycket hög kvalitet, och felen är få. Kvaliteten framgår inte minst av att alla uppgifter är belagda med källhänvisningar. Även släktartiklar i Svenskt Biografiskt lexikon brukar vara mycket bra. Vad det gäller Elgenstierna så är kvaliteten lite mer blandad. Mycket är rätt, men speciellt i äldre led finns en del uppdiktade och/eller obelagda personer med. Dock har ofta de värsta fantasierna rensats ut. Ofta finns det här på AF kunniga personer som kan uttala sig om hur starka olika kopplingar är.

2008-01-11, 11:02
Svar #8

Fredrik Meuller

Hej och tack för all hjälp. Att man inte ska lita hundra på släktträd från nätet förstår jag och att dessa givetvis bör kollas mot riktiga källor. Just i det här specifika fallet så var släktträdet(n) belagda med källor såsom ÄSF, Elgenstierna, Dick Harrison, SBL etc så mitt stora bekymmer är trovärdigheten i dessa källor när man pratar tex 1200-tal. Givetvis bör man väl ta så pass gamla anor med en nypa salt.  
 
Det känns nästan lite för bra för att vara sant att jag skulle ha dessa kopplingar. Det känns nästan lite förmätet.  
 
Nåja, jag accepterar mitt arv och lägger det åt sidan. Fortsätter istället och leta efter mer jordnära släktingar såsom drängar och pigor i de småländska skogarna!  
 
Återigen, tack för all hjälp.
 
Mvh Fredrik

2008-01-11, 13:17
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller medeltiden kan man nog säga att ÄSF och SBL kommer sanningen så nära som man med nuvarande källäge kan komma vad det gäller kretsen runt Birger Jarl. Så om bara kopplingen tillbaka dit håller kan du nog lita på att du är släkt med Karl den Döve.

2008-01-11, 16:45
Svar #10

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Håller med Anders, ge inte upp, kan du belägga din släkt med samtida källor till du kommer ned till släkten redovisade i ÄSF, då kan du nog
anse ditt släktskap med Birger Magnusson, så klart det kan bli med dagens forskningsläge. Utredningarna i ÄSF är ju gjord av riktiga proffs inom medeltida genealogi och samtida källor finns till allt som redovisas. Däremot råder jag dig att gå igenom allt själv via ÄSF t.ex och själv bekräfta ana för ana. Uppgifter att informationen är hämtad ur den och den källan på nätet stämmer inte alltid så bra. Men det känner du ju till själv.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 januari, 2008)

2008-01-11, 19:32
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Fredrik, även om inte släkten Rosenbielke själva direkt härstammar från Birger jarl, så gör iaf någon av de ingifta kvinnorna det. Speciellt Bengt Jönssons hustru Carin Ribbing, som härstammar från folkungarna på flera sätt. Det är ju oftast just genom kvinnorna man kommer in på dessa linjer...

2008-01-11, 22:36
Svar #12

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Även på mansidan finns kopplingar till Folkungarna såvitt jag sett.
mvh Sylvia

2008-01-11, 22:59
Svar #13

Fredrik Meuller

Benny, jag inser att jag måste göra precis som du skriver, att själv bekräfta varje steg i de källor som angetts i släktträden jag hittat på nätet. Precis som du säger så stämmer dessa inte alltid, vilket jag märkt efter att ha jämfört fyra olika släktträd där släktskapen inte är överensstämmande med varandra. I flera fall har jag hittat olika fruar till samma man, beroende på släktträd.  
 
Du har helt rätt Leif, det är helt tack vara kvinnorna som släktskapet med Birger Jarl uppstår. Via kyrkböckerna har jag lyckats följa ner (upp) till en Christina Beata Rosenbielke (sonsonsonsdotter till Bengt Jönsson)  som var gift med en Joakim Christoffer von Castanie. Därifrån så är det släktträd från  nätet som bidragit med anor tillbaka till tidig medeltid. Så det blir dessa kopplingar som ska nagelfaras...  
 
Hur vanligt är släktskap med Birger Jarl? Jag får lite känslan av att bara man hittar adel en bit tillbaka i tiden så är chansen stor att man även kan hitta kopplingar till kretsen kring Birger Jarl.  
 
Om sanningen ska fram så är känns det mer intressant med kopplingar till adel/högre officerare som slogs under 30-åriga kriget än Karl den Döve. Det blir liksom något }mer jordnära då...lättare att ta på helt enkelt...  
 
Mvh  
Fredrik

2008-01-11, 23:57
Svar #14

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej igen Fredrik,
 
Har du släktingar / officerare som som slogs under 30 åriga kriget så lär släktskapet till äldre s.k frälsesläkter inte ligga långt borta.
Släktskap med Birger Jarl, är nog mer vanligt än man tror. Jag har släktskap med han på flera olika sätt. Det beror ju oftast på att adel gifte sig med adel, och medeltida släkter rörde sig ju / gifte sig oftast i samma kretsar. Men att det är vanligt vågar jag inte säga. Släkten bör ju ha funnits i Sverige ett visst antal århundraden eller tillhört kungahus / adel / frälsesläkter i Europa för att det ska gå ihop. Jag håller med om att det är lika roligt / spännande / intressant att läsa om mina smedsläkten, men där får man ju oftast inte lika mycket information som man kan få under kända adelssläkter. Jag är helt övertygad att du tar dig genom alla fällor som finns i medeltid / senare adel, så att du kan bekräfta ditt släktskap. Du har inställningen och inser att man måste finna samtida källor för att bekräfta eller dementera.
 
Jag är själv amatörforskare, men på detta forum finns en del riktigt kunniga medeltidsgenealoger som tyvärr lyst med sin frånvaro ett tag, men som jag fått mycket hjälp av.
 
Det finns åtskilligt, om inte mycket,  skriftligt material från frälsesläkter bevarat till dags dato från medeltid i Sverige / eller Sveriges vagga. Översatt och tolkat av dom bästa genealoger rörande medeltida släktskap. Svenskt Diplomatarium / medeltid finns ju på nätet, men med fällor enligt expertis, eftersom dom som översatte en hel del av dessa medeltida brev ej hade varken kunskap eller insikt i medeltida genealogi / släktskap eller hur olika Släkt- relationer kunde tolkas. Vid tveksamheter så ställ gärna frågor under medeltid / släkter så lär det komma svar så småningom från dom som kan det här om medeltid genealogi.
 
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=4044&refid=4045
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)

2008-01-12, 10:12
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Fredrik,
 
Jag vill komplettera vad andra sagt om ÄSF och liknande litteratur om bla frälsesläkter.  Vi som är fritidssläktforskare gör nog klokt i att luta oss mot den litteraturen. Ett par varningar dock  
 
Man bör vara försiktig när det gäller återgivningar på nätet av uppgifter från denna litteratur. Ett skäl är att medan ÄSF och Elgenstierna redovisar stamtavlor av släkter så är vi släktforskare ofta intresserade av antavlor. Det innebär att man måste tolka litteraturen och bygga upp antavlan från många olika stamtavlor i litteraturen. Hittar man uppgifter på nätet av det slag du beskrivit så finns det goda skäl att gå tillbaka till den refererade litteraturen för kontroll. Skälet är inte bara att den som gjort antavlan kan ha gjort rena skrivfel utan också feltolkat litteraturen (det är inte helt lätt alltid för oss som är fritidssläktforskare).
 
ÄSF och liknande litteratur avspeglade dessutom (i bästa fall) forskningsfronten när de skrevs. Därefter kan naturligtvis nya rön kommit. Detta gäller kanske framförallt Elgenstierna som nu har några år på nacken. Inte sällan kan man hitta referenser till sådan litteratur här på AF. Det finns också exempel på att nya resultat presenteras här på AF. Vanligare är dock att forskare på AF kan peka på svaga punkter i härledningar i litteraturen. Det är alltså viktigt att kontrollera om det finns något mer, i synnerhet något mer modernt, skrivet.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna